• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości PKP 2015

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 4 0
A tutaj prospekt przygotowany przez ACME na targi w Dortmundzie:
http://www.eyro.ch/downloads/news15/acme_2015_de.pdf
Faktycznie kratki wlotu powietrza ogrzewania nawiewnego, gładki dach oraz kształt dolnych części naroży wagonów sugerują, że to typ Goerlitz90. Nie pasują jedynie pokazane wózki MD523 (na moje oko) zamiast GP-200.
Miejmy więc nadzieję, że to tylko pierwsza wizualizacja i że wiedzą co należy zrobić, żeby było dobrze.
Fajnie też wyglądałby ten set, gdyby jedna dwójka była Goerlitzem, a druga 136A.
[DOUBLEPOST=1429877380,1429877016][/DOUBLEPOST]
Ciekawa propozycja ACME z tym pociągiem Ost-West. Na zdjęciu i wizualizacji wagon PKP 134A jest w barwie jaskrawo niebieskiej. Czy wagony te tak zawsze wyglądały? Bo wagony 134A od ACME 55055 są ciemno niebieskie. Prawdę mówiąc nie znalazłem w necie ciemno niebieskich wagonów 134A.
W zależności od okresu stosowano różne odcienie niebieskiego. Początkowo (lata 90) był to głównie jasnoniebieski, właśnie taki jak na prospekcie ACME. Później, gdzieś pod koniec lat 90 zaczęto stosować bardziej intensywny kolor, prawie granatowy.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 4 0
Udało mi się za to zrobić kilka fotek Y-ów Herisa. W krótkiej rozmowie z przedstawicielami formy podzieliłem się z nimi swoimi wątpliwościami dotyczącymi umieszczenia prądnic oraz oznaczenia serii. Jeśli chodzi o to drugie, to moim zdaniem oznaczenie serii powinno być symetrycznie, na środku (pod literą "K" PKP), a nie przesunięte na prawo. Z prądnicami sprawa jest bardziej złożona i tu nie mam zdecydowanego poglądu. Na większość zdjęć jest tak, że patrząc z boku wagonu, prądnica jest na lewym wózku, od środka wagonu (wał napędowy wznosi się od lewego łożyska w prawo, do prądnicy umieszczonej koło prawego łożyska osiowego. Tak jest też na zdjęciach zamieszczonych w ulotce Herisa. Natomiast w modelu Herisa jest odwrotnie, prądnica jest na prawym wózku i jest skierowana w lewo. Przejrzałem jednak sporo zdjęć (także tu, na forum) i na niektórych starszych fotkach widziałem umieszczenie prądnicy takie, jak w modelu Herisa. Jak być powinno w wypadku egzemplarzy, odwzorowanych w modelach, niestety, nie wiem. W teraz moje fotki, niestety, było tam bardzo ciemno i nawet obróbka zdjęć w komputerze nie dała za dobrych wyników.
Pełna zgoda co do oznaczeń wagonów - o ile pamiętam zawsze były wyśrodkowane i umieszczane w miarę symetrycznie na środku pudła wagonu (oprócz wagonów z kratką nawiewu w okolicy środka długości).
Natomiast co do prądnic, moje obserwacje wskazują, że w wagonach rodziny 111A występowała zawsze tylko jedna prądnica na wagon po stronie przedziałów na lewym wózku patrząc na wagon z boku. No i umieszczenie prądnicy na wózku - tak jak opisujesz, czyli prądnica mocowana do wózka po jego prawej stronie (od strony środka wagonu), a wał napędowy wybiegając z prądnicy w lewo i łączył się z pierwszą osią, czyli tą po lewej stronie wózka (przy drzwiach wejściowych). Nie można jednak wykluczyć jakichś odstępstw od tej zasady.

Przyjmując jednak, że regułą był układ jaki obaj opisaliśmy wyżej, to na oliwkowym prototypie Herisa jest błąd. Wózek z prądnicą powinien zostać obrócony względem własnej osi i co gorsze zmienione powinno być mocowanie prądnicy na wózku (bo na moje oko jest na odwrót). Na modelu z epoki VI ze zdjęć trudno ocenić, ale wydaje się, że przynajmniej strona wagonu jest OK, bo po stronie korytarza prądnicy nie widzę. Dostępne zdjęcia wagonów typu 111Ac (np. to: http://www.wgk.cal.pl/data/media/139/111Ac.jpg ) potwierdzają powyższe wywody.
Poza tym, chyba model można uznać za poprawny.

Nie podobają mi się w nim jeszcze te srebrne ramki w drzwiach wejściowych, bo w zależności od okresu jakiemu wagon ma odpowiadać, powinny one być srebrne z oknem dzielonym (otwieralnym) w ep. IV, albo nie powinny być w ogóle widoczne w epoce V i VI.
 
Ostatnio edytowane:

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 4 0
No i się zaczęło :/
Były różne wersje malowania wagonów w różnych okresach (a czasami - jak właśnie w tym przypadku) nawet jednocześnie.
Jak wejdziesz na stronę, z której pochodzi to zdjęcie, czyli www.wgk.cal.pl i wpiszesz sobie w wyszukiwarkę frazę "111Ac" to wyskoczy Ci wiele zdjęć tych wagonów w różnych malowaniach. I każde z nich będzie prawdziwe.
 

elektryk33

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
Faktycznie kratki wlotu powietrza ogrzewania nawiewnego, gładki dach oraz kształt dolnych części naroży wagonów sugerują, że to typ Goerlitz90. Nie pasują jedynie pokazane wózki MD523 (na moje oko) zamiast GP-200.
Miejmy więc nadzieję, że to tylko pierwsza wizualizacja i że wiedzą co należy zrobić, żeby było dobrze.
Fajnie też wyglądałby ten set, gdyby jedna dwójka była Goerlitzem, a druga 136A.
[DOUBLEPOST=1429877380,1429877016][/DOUBLEPOST]
W zależności od okresu stosowano różne odcienie niebieskiego. Początkowo (lata 90) był to głównie jasnoniebieski, właśnie taki jak na prospekcie ACME. Później, gdzieś pod koniec lat 90 zaczęto stosować bardziej intensywny kolor, prawie granatowy.
Myślę, że bez dokonywania analiz można przyjąć że będą to wagony Gorlitz90. Niedawno ACME ( chyba w Norymberdze ) pokazało właśnie wagony Gorlitz90 tyle że wówczas w malowaniu PKP IC. Nie sądzę aby zrobili teraz również wagony Bautzen 91. Ja tam nie żałuję że będą dwa wagony G90 ponieważ 136A są na rynku i to nie tylko w zestawie z "Bystrzycą" ale jako pojedyncze wagony z czego jeden z epoki 5a.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.716 564 30
w wagonach rodziny 111A występowała zawsze tylko jedna prądnica na wagon po stronie przedziałów na lewym wózku patrząc na wagon z boku
.........
Nie można jednak wykluczyć jakichś odstępstw od tej zasady.
Takim wyjątkiem był wagon 104A w pierwszej wersji, jaki był pokazany m.in. w tym wątku przez kolegę Roberta Kromę: http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-y-typu-111a-112a-113a-od-heris.24491/page-4
Może takich wyjątków było więcej, ale i tak lepiej byłoby, żeby modele Heris miały typowy układ, stosowany w przeważającej większości wagonów tej rodziny.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 4 0
Wątek jak najbardziej właściwy. Szkoda jedynie że modele szczupakow ciągle są niedostępne w Polsce.
Poza tym wielka szkoda (jak dla mnie) że Brawa wypuściła te modele jedynie w epoce IIIb. Lilpopy byłyby idealnym uzupełnieniem mojego składu w IIIc, który kompletowałem przez wiele lat. Teraz nie będę od zera zbierał kolejnej epoki.

Myślę, że bez dokonywania analiz można przyjąć że będą to wagony Gorlitz90. Niedawno ACME ( chyba w Norymberdze ) pokazało właśnie wagony Gorlitz90 tyle że wówczas w malowaniu PKP IC.
Ja dla siebie analiz robić nie muszę, ale wbrew pozorom jest tu wiele osób, które nie odróżniają Goerlitzów od Bautzenów, a nawet od 136A. Dla części z nich to mogły być użyteczne informacje.
O modelu ACME Goerlitza90 PKP-IC nie wiedziałem. Widziałem go jedynie w malowaniu kolei ĆD.
elektryk33 napisał(a):
Nie sądzę aby zrobili teraz również wagony Bautzen 91. Ja tam nie żałuję że będą dwa wagony G90 ponieważ 136A są na rynku i to nie tylko w zestawie z "Bystrzycą" ale jako pojedyncze wagony z czego jeden z epoki 5a.
Ja też nie żałuję. Wręcz przeciwnie, bardzo się cieszę, bo to wagony bardzo charakterystyczne dla V epoki na PKP i na pewno ich zakupu sobie nie odmówię. O Bautzenach nic nie wspominałem, więc nie wiem skąd Twój wniosek.
 
Ostatnio edytowane:

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 32 10
To wygląda na zdjęcie rzeczywistego modelu:


Obrazki z ebay.de zdają się potwierdzać: żenada. Brak uzupełnienia oznaczeń na ostoi, jedynie dodany fikcyjny numer - czyli to co Parowozik nie odebrał jest teraz 'nowym' modelem w pełnej cenie.
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
280 0 0
Obrazki z ebay.de zdają się potwierdzać: żenada. Brak uzupełnienia oznaczeń na ostoi, jedynie dodany fikcyjny numer - czyli to co Parowozik nie odebrał jest teraz 'nowym' modelem w pełnej cenie.
Z numerem to się po prostu ośmieszyli - 347931 to numer z zakresu wagonów towarowych, zdaje się dwuosoiowych węglarek...pomijam już taką oczywistość jak 0 z przodu w tej epoce...

Możesz rozwinąć kwestie Parowozika ?
Parowozik swego czasu wypuścił polskie szczupaki, ale były to wagony klasy 2/3 (czyli późniejszej 1/2). Miał wypuścić też wagony klasy 3 (czyli późniejszej 2), ale nie zdążył. Z tego co pamiętam, to Irek uzupełniał wagony na swojej tamponiarce o numer inwentarzowy oraz uzupełniał opis na ostoi. Z różnych przyczyn nie odebrał wagonów trzeciej klasy, które bez numerów inwentarzowych i z brakującym opisem na ostoi zalegały na magazynie. Najwyraźniej Brawa postanowiła wrócić upłynnić stany magazynowe, ale zrobili to w najwyraźniej najgorszy z możliwych sposobów - samodzielnie i bez konsultacji uzupełniając opis...a że swego czasu robili też dla Parowozika 2 osiowe węglarki to uznali, że czteroosiowemu wagonowi osobowemu można nadać numer zbliżony do numeru węglarki, zapewne nie mieli pojęcia, że na PKP poszczególne typy wagonów miały odpowiednie zakresy numeracji, tak że po numerze można było określić jakiego typu jest to wagon i jakie jest jego pochodzenie.

Tak na szybko - to poza fikcyjnym numerem na ostoi brakuje przydziały Dyrekcji oraz stacji...
 
Ostatnio edytowane:

elektryk33

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
Skoro tak pytamy, to czy ktoś może coś wie na temat wagonów 23k (ilość, epoka, rewizje) od Rivarossi, bo ponoć są w planie ?

I pytanie do szczęśliwców co byli w Dortmundzie. Czy są jakieś informacje co do terminu pojawienia się zestawów Ost-West?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 154
Tabor 10
Tabor 96
Tabor 18
Tabor 151

Podobne wątki