A ja tradycyjnie spytam o wcześniejszą epokę IV, z lat siedemdziesiątych (nie wiem, która IV to jest, a, b czy c). Czy jest szansa na coś z tych czasów? Mam na myśli zarówno 120A, jak i EU06 i 07 oraz EP08.
Inaczej mówiąc, będą modele również z tego okesu, zarówno lokomotyw 4E, jak i wagonów 120A, jednak MY (czyli "geriatrycy"
Przyczyną pojawiania się niewielu modeli z wsześniejszych epok niż IVc, jest obecnie zdecydowanie większe zainteresowanie klientów epokami (okresami) późniejszymi. t.j. po roku 1980...
Jednak nie tylko zainteresowanie nieco późniejszymi "epokami" ze strony potencjalnych klientów, ale też kwestie czysto techniczne sprawiają, że mamy niewiele modeli z epoki IVa, czy IVb (a więc z lat 1968-74 i 1974-1979) o późnej epoce IIIc nie wspominając...
Przykładowo, w modelu lokomotywy EU07 (typ 4E) zgarniacze zaprojektowane są jako jedna (nierozłączna) część razem z czołownicą, co sprawia, że nie można wykonać modelu z pierwszych lat produkcji tych lokomotyw, ponieważ początkowo lokomotywy EU07 nie miały zgarniaczy "lemieszowych".
Z drugiej strony, modele wagonów typu 120A w wykonaniu firmy Piko, a więc w późniejszej wersji ich wykonania (czyli z nowszym dachem), też praktycznie uniemożliwiają wykonanie modeli tych wagonów w oznaczeniach z okresu wsześniejszego niż lata 1974/75 (czyli epoka IVb).
Kolejny przykład "niemożności", to np. wykonanie modelu lokomotywy SM42/SP42 z okresu wcześniejszego niż 1979/80. Chodzi oczywiście o antenę radiotelefonu i górne reflektory...
Oczywiście były przewidziane wersje modeli Piko tych lokomotyw, w wykonaniu bez trzeciego reflektora oraz z anteną radiową, jako elementem oddzielnie montowanym, ale... nie udało się tych rozwiązań wówczas przeforsować.
Myślę, że dziś, tzn. w przypadku modeli lokomotyw z rodziny EU07, a także jeśli chodzi o modele wagonów typu 120A, udało się "przeforsować" znacznie więcej rozsądnych i bardziej elastycznych rozwiązań, niż w miało to miejsce w przypadku (pierwszych !)modeli lokomotyw SM42/SP42.