ATPO, może gupie pytanie, ale dlaczego w takim składzie ma być jeszcze Oy? A z parowozu nie można pary brać?
Do składu wagonów Fleischmanna dedykowana jest Rocowska OKi2-67. Być może wagon ogrzewczy jest potrzebny aby zapewnić odpowiednie ogrzewanie składu przy braku ogrzewania ze strony parowozu w celu zapewnienia większej jego mocy i prędkości z jaką miał się poruszać pociąg. OKi2 to w końcu mały parowóz. Być może nawet w tak małym składzie złożonym z zaledwie trzech wagonów osobowych i wagonu pocztowego aby zapewnić należyte jego ogrzanie wymagane jest dołączenie wagonu ogrzewczego.
Wagon ogrzewczy włączało się w skład, jeżeli:
- pociąg był na tyle długi, że aby ogrzać drugi koniec składu wymagane było jego podpięcie
- należało zapewnić odpowiednią moc i prędkość parowozu, co wykluczało możliwość ogrzewania składu przez parowóz i wymagało podłączenia grzejki
W tym przypadku mamy raczej doczynienie z drugim powodem, dla którego wagon ogrzewczy mógł znaleźć się w składzie pociągu.
Tak w ogóle to wagon taki podłączymy do składu tylko wtedy, gdy zostanie spełniony jeden z wymienionych wyżej warunków oraz pojawi się potrzeba ogrzania składu - zima. Na makiecie (spełniającą normę) znalezienie się wagonu ogrzewczego w składzie pociągu jest błędem.
Tak więc wagon ogrzewczy jest raczej wagonem do gabloty lub do składu prezentowanego na zimowej dioramie.