• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości PKP 2013

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
11 1 0
No bo już większej bzdury niż to to nie widziałem.A jakby wszystkie tak dystrybuowali to sprzedaż by im spadła nieźle.
A może to chwyt marketingowy był tylko.;)
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
293 35 1
A i tak wolałbym Naszego 23 K w IVa, ale nie wszystkim da sie dogodzić. Trochę przejadły mi sie wagony budowy nie Polskiej:)
 

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
636 3 1
Możliwe, Pan K.K. jednak na pytanie o ten konkretny wagon, wymienił brak tych ryfli na dachu jako jedna z wad tego modelu.
To prawda, kiedyś napisałem coś takiego, ale to było baaaardzo dawno temu i od tego czasu nie zmieniły się co prawda dachy wagonów 23K, ale zmianił się mój stan wiedzy na ich temat :).
Jakiś czas temu postanowiłem usystematyzować wreszcie (na własny użytek) dość zagmatwaną historię licznej rodziny krytych wagonów towarowych standardu UIC, określanych w Polsce jako typ 23K/223K (z odmianami), obejmującej zarówno wagony rodzimej produkcji (Pafawag), jak i wagony importowane w tych samych latach z Rumunii, określane na PKP jako typ "23K Rumun.".
Chodziło o uporządkowanie kolejnych dostaw tych wagonów dla PKP, a jednym z kryteriów tej analizy były warianty wykonania ich dachów, różniących się - jak wiadomo - sposobem ryflowania.
Właśnie dzięki temu okazało się, że istniało aż pięć różnych sposobów wykonania dachów (3 wykonania w wagonach polskiej produkcji i 2 wykonania w wagonach produkcji rumuńskiej z dachem wypukłym).
Wśród tych wersji wykonania znalazły się także wagony typu 23K z dachem gładkim, zbudowanne dla PKP przez Pafawag jeszcze w roku 1957, należące do tzw. serii informacyjnej.
Seria ta, licząca zaledwie 10 wagonów, poprzedziła uruchomienie w roku 1958 produkcji wielkoseryjnej wagonów typu 23K.
Jeden z tych właśnie wagonów włączony został przez PKP w roku 1964 do Wspólnego Parku Wagonów OPW, co niezwłocznie postanowiłem wykorzystać opracowując dokumentację do oznakowania modelu wagonu PKP serii Kddet firmy Fleischmann :) .

Tak więc wykonanie modelu wagonu 23K w oznaczeniach PKP w oparciu o model Fleischmann'a stało się możliwe i jest to moim zdaniem model wart polecenia.
W tym miejscu warto dodać, że wagony 23K budowane przez PFW w latach 1957-58 miały jeszcze zamiast haków standardowe ucha do lin (podobnie jak np. wagony DB), i gdyby nie charakterystyczne polskie tablice przestawcze hamulca West., byłyby rzeczywiście niemal identyczne z modelem tego wagonu Fleischmann'a :).

Model tego wagonu standardu UIC w wykonaniu Fleischmann'a jest bez wątpienia najlepszym modelem bazowym do wykonania modelu polskiego wagonu 23K, o wiele bardziej nadającym się do tego celu niż np., wspomniany w tym wątku, wagon firmy Rivarossi.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
636 3 1
Będzie piękny model do kolekcji, jeszcze gdyby tak pojawił się w oznaczeniu z ep IV.
Postaram się, żeby ten model wagonu 23K pojawił się także w oznaczeniach z epoki IV.
Myślę, że jest to bardziej prawdopodobne, niż mogłoby się wydawać.

Wracając jeszcze do kwestii polskich wagonów 23K z gładkim dachem zapomniałem dodać, że jeden z tych wagonów przetrwał do "naszych czasów" i stał w Chabówce jeszcze w 2008 roku, dzięki czemu można było podziwiać jego piękny, gładki dach :).
Chodzi o wagon służbowy nr 40 51 941 9 415-6 serii U-u, należący wcześniej do CM Czerwieńsk. Nie jest wykluczone, że wagon ten stoi tam do dziś...?
 

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
186 0 1
To proszę jeszcze wskazać, celem uzupełnienia, jak wyglądał ten 3-ci typ dachu w polskiej produkcji. Co do rumuńskich też ciekawy temat, ale nie śmiem aż tak Pana za język ciągać. Liczę na dobrą wolę :) Dodać pragnę że widziałem wagon 23k w wersji MAV, gdzie ryfle były wzdłuż, nie w poprzek.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
636 3 1
Bardzo proszę:

- wagony 23K produkcji polskiej, z dachem gładkim (najstarsze, z serii informacyjnej PFW 1957), wyłącznie wagony bez ham. ręcznego;

- wagony 23K produkcji polskiej, z dachem ryflowanym (30 poprzecznych ryfli), PFW 1958), wyłącznie wagony bez ham. ręcznego;

- wagony 23K/223K produkcji polskiej, z dachem ryflowanym (40 poprzecznych ryfli), PFW 1959-61, w tym wagony z ham. ręcznym i bez

oraz

- wagony "23K Rumun." (odpowiednik polskich 23K) produkcji rumuńskiej, z dachem ryflowanym (5 podłużnych ryfli), rok budowy 1961, wyłącznie wagony bez ham. ręcznego;

- wagony "23K Rumun." (odpowiednik polskich 23K) produkcji rumuńskiej, z dachem ryflowanym (11 podłużnych ryfli), rok budowy 1962, wyłącznie wagony bez ham. ręcznego.

W przypadku w/w wagonów produkcji rumuńskiej chodzi wyłącznie o wagony z późniejszych dostaw, z dachem wypukłym. Konstrukcyjnie wagony te były takie same jak polskie wagony 23K.

Wagony rumuńskie dostarczane dla PKP w latach 1959-60, również były na PKP określane jako typ "23K Rumun." ze wzgledu na taką samą charakterystykę eksploatacyjną. Konstrukcyjnie wagony te odróżniały się od polskich wagonów 23K oraz w/w wagonów produkcji rumuńskiej w istotny sposób: ostoją z podciągiem, dachem półwypukłym oraz innymi zasuwami otworów wentylacyjnych i ładunkowych.
Dla porządku należy dodać, że także te starsze wagony "23K Rumun." dostarczane były dla PKP z dachami w dwóch różnych wykonaniach:

- wagony "23K Rumun." produkcji rumuńskiej, z podciągiem i dachem półwypukłym, gładkim (dach z oszalowaniem drewnianym, kryty blachą), rok budowy 1959, w tym wagony z ham. ręcznym i bez;

- wagony "23K Rumun." produkcji rumuńskiej, z podciągiem i dachem półwypukłym, ryflowanym (5 podłużnych ryfli), rok budowy 1959-60 (może 1959-61?), w tym wagony z ham. ręcznym i bez;
 

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
186 0 1
Szacunek :cool:
Do tego dochodzi także modyfikacja konstrukcji ściany z desek na ściany z dykty.
I jeszcze nawiązując do dykty, ciekawy wagon 14K, coś pomiedzy 1k (charakterystyka eksploatacyjna), a 23K (wygląd). Mało poruszany, wręcz mało o nim się mówi, moze coś Pan, Panie Krzysztofie, o nim Nam opowie. (Szczerze to właśnie siedzę nad modelem 23K i 14K, niebawem fotki w moim watku).
 

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
251 4 0
...
Model tego wagonu standardu UIC w wykonaniu Fleischmann'a jest bez wątpienia najlepszym modelem bazowym do wykonania modelu polskiego wagonu 23K, o wiele bardziej nadającym się do tego celu niż np., wspomniany w tym wątku, wagon firmy Rivarossi.
Nie wiem czemu, ale odnoszę wrażenie, że baza Rivarossi wcale nie jest jakoś specjalnie gorsza od bazy Fleischmanna, szczególnie jak się postawi oba modele wagonów koło siebie, ale nie zamierzam podważać Pańskiej wypowiedzi i być może się mylę.
 

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
186 0 1
Chodzi bardziej o przeróbki- trochę do zmienienia, to co zaznaczyłem na zdjęciu, nieprawidlowa liczba ryfli, wsporniki przy słupkach skrajnych, inne montowania tablic końca składu i jeszcze pare takich np. jak: stopnie po przekątnej i porecze manewrowego, zamiast z prawej i lewej na jednym z czół. Pierwsze 23K miały także wsporniki pod latarnie sygnałowe, w kolejnych juz nie było.
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 77
Tabor 10
Tabor 42
Tabor 18
Tabor 187

Podobne wątki