• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Na kolejowym szlaku

OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.258 1 0
@pado aplikuje z aerografu lakier samochodowy dwuskładnikowy (lakier + utwardzacz) dodatkowo rozcieńczam rozpuszczalnikiem, aby nadawał się do aerografu. Najmniejsza ilość jaką chcą mi wymieszać w lakierni to 100 ml. Malowałem w ten sposób tylko modele z blach (nie do zdarcia), natomiast ostatnio napatoczyła mi się węglarka plastikowa Fleischmanna i również jej się dostało przy okazji. Oczywiście kolor to była tylko baza do dalszych czynności waloryzujących.
20221214_211033.jpg
20221214_211042.jpg
20221214_211048.jpg
20221214_211157.jpg
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.258 1 0
W temacie tworzenia śladów eksploatacyjnych na pojemnikach wielokrotnego użycia tzw. kontenerach.
Kontenery będą mi potrzebne po pierwsze jako ładunek na środkach transportu oraz jako towar obsługiwany i składowany na placach w porcie. W jednym i drugim przypadku kontenery będą jak to się mówi w obiegu. Należy mieć na uwadze, że kontenery będące w eksploatacji przechodzą cykliczne przeglądy klasyfikacyjne. Wobec powyższego ważne jest, aby naniesione efekty, były śladami eksploatacyjnymi, a nie śladami wyeksploatowania (jak np. kontenera służącego w roli magazynu na jakimś zapomnianym placu).

W pierwszej kolejności ślady korozji pojawiają się na narożach zaczepowych kontenera, naroża zaczepowe służą do zabezpieczenia kontenera przed przesunięciem i przewróceniem.
W drugiej kolejności pojawiają się zadrapania wzdłuż słupków narożnych, te z kolei są efektem otarć o prowadnice podczas operacji przeładunkowych na statku. Obecnie wszystkie specjalistyczne kontenerowce są wyposażone w prowadnice. Muszę jednak z tym nie przesadzić, ponieważ w czasach, które odtwarzam (m.in. czasy PLO – Polskie Linie Oceaniczne), prowadnice nie były jeszcze powszechne w użyciu. Kontenery były często transportowane na statkach poziomego ładowania tzw. RO-RO (z ang. roll-on / roll-off) lub też statkach CON-RO (podobnie jak RO-RO, ale w większym stopniu przystosowane do przewozu kontenerów).
Powyższe ślady to w zasadzie podstawa.
Dodatkowo mogą wystąpić lekkie wybrzuszenia burt, będące skutkiem wypchnięcia ich od wewnątrz przez transportowany ładunek lub przez elementy zabezpieczające towar (ładunki są w kontenerze sztauowane czyli zabezpieczane przed przesunięciem). Takie miejsca w pierwszej kolejności są podatne na otarcia, gdzie po czasie może pojawić się korozja. Oprócz tego mogą być miejsca po doraźnych naprawach, obszary odróżniające się innym odcieniem farby, które zostały pomalowane po naprawie. Dodatkowo otarcia całych burt będące efektem przytarcia o siebie kontenerów podczas operacji przeładunkowych. Na koniec ogólne ślady korozji, które szczególnie wyjątkowo efektownie wyglądają na kontenerach chłodniczych w kolorze białym.
Zdarzają się również delikatne ślady kurzu wzdłuż dolnych części kontenera, ponieważ są one przecież często przewożone transportem drogowym w różnych warunkach pogodowych i różnymi drogami. Szczególnie mam tu na myśli kontenery ładowane, gdzieś w małych miejscowościach w środku dżungli i następnie transportowane setki kilometrów gruntowymi drogami do portów.

Będzie zatem co ćwiczyć na tych pojemnikach.
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.258 1 0
Zamówiłem jakiś czas temu przeskalowanie z 1:87 do 1:160 blaszanych zestawów Uacs oraz Ugpps jakie oferuje Ostbahn.
Zbiorniki są drukowane, pozostałe elementy to blacha. Zestawy umożliwiają wykonanie również wózków i podwozia.
Co do mojego wykonania. W przypadku wagonu Ugpps wykonałem całość podwozia z blachy, natomiast w przypadku Uacs wsparłem się dawcą (wagon fleischmanna), z którego zabrałem wózki wraz z elementami kks.
20221101_184800.jpg