Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Kolego Pt47-106 po pierwsze nie wiadukty tylko mosty drogowo kolejowe i po drugie to są jazy wodne do regulacji poziomu wody w jeziorze - przez jaz/y nie przepływają żadne jednostki pływające ,-natomiast śluza służy w komunikacji wodnej do pokonania stopni wodnych - żródła info encyklopedia PWN
Nie bardzo się z tym zgodzę. Akwedukt jak sama nazwa wskazuje jest to budowla inżynieryjna służąca do pokonania przeszkody terenowej w formie doliny, z tą różnicą do wiaduktu, że szczytem akweduktu przeprawiana jest woda, a nie droga. Woda nie musi akurat być wykorzystywana do celów spożywczych. Jeszcze częściej akwedukty występują w systemie kanałów. W Polsce najsłynniejszy akwedukt znajduje się w Fojutowie. Zresztą w ciągu kanału Brdy jak też Wdy zbudowano kilka takich obiektów służących do przeniesienia wody płynącej nad ciekami wodnymi i wszystkie niezależnie od wielkości (niektóre wyglądają jak zwykły przepust) nazywa się akweduktami.
- a więc w Fojutowie jest kanał żeglugowy czyli droga wodna komunikacyjna a nie tylko płynąca ( przepływająca górą budowli) woda np , kanał powodziowy ,rzeka nieżeglowna , czyli do takiej budowli pod , którą przechodzi również woda bardziej pasowała by nazwa ( mnie się wydaje)most kanałowy tak jak nazywają takie coś Niemcy - akwedukt to określenie jednak przynależne do innego bardziej odległego czasu i przeznaczenia ( budowla do transportowania wody a nie wody do transportowania )niż to w Fojutowie- gdyby te mosty kanałowe w Fojutowie były wybudowane w średniowieczu nie raziło by takie określenie "akwedukt" ale wiek XIX czy początek XX to nie, - zwałaszcza powtarzam ,że woda płynąca wierzchem budowli jest drogą wodną komunikacyjną , jest w filmie to widać tablica , na której napisane jest "Akwedukt" myślę,że to bardziej dla uatrakcyjnienia tego przecudownego miejsca w naszym kraju niż dla samej suchej nazwy informującej o tej budowli hydrotechnicznej jaką jest tu w tym przypadku po prostu też arcy ciekawa konstrukcja budowlana "most kanałowy"- ale ciekaw jestem zdania Pana nauczyciela Kolegi PETER-a47 ,zobaczymy w piśmie jak On takie coś nazwie
Jednym z bardziej znanych niemieckich wiaduktów jest zbudowany 1853 roku Altenbekener Viadukt w miejscowości Altenbeken na linii Hamm - Warburg (nie mylić z Wartburgiem) w Północnej Nadrenii-Westfalii. Ma on 428 m długości i do 35 m wysokości i jest najdłuższym w Europie wiaduktem zbudowanym z kamienia wapiennego. W 2003 roku uroczyście obchodzono 150-lecie wiaduktu i chyba z tej okazji zbudowano specjalną platformę widokową, z której wykonywanych jest większość ze znanych zdjęć wiaduktu. Również ja nie mogłem sobie oczywiście odmówić takiego klasycznego już ujęcia (dwie ostatnie fotki).
Pod wieczór, więc jakość poniżej pały, ale wtedy jeździły po nim jeszcze parowozy.[DOUBLEPOST=1391272142,1391271505][/DOUBLEPOST]Coś trochę lepszej jakości. Ty42-117 ze zbiorowym z Zajączkowa Tczewskiego do Kościerzyny na nieistniejącym już niestety wiadukcie w Pszczółkach. 05.07.1989.
Tym razem zajmę się opisem mostu kolejowego na Bystrzycy w Lublinie.
Ponieważ mostów kolejowych na Bystrzycy było w historii Lublina przynajmniej cztery to uściślę, że chodzi o most kolejowy na linii Lublin – Dęblin.
Zanim przejdę do opisu tego mostu chciałem przedstawić dwie XIX wieczne widokówki związane poniekąd z opisywanym mostem. http://fotopolska.eu/foto/460/460971.jpg http://img689.imageshack.us/img689/9032/mostlublin1.jpg
Pierwsza widokówka przedstawia most na Wieprzu pod Trawnikami.
Opis drugiej widokówki jest bliższy prawdzie bo co prawda jest to Lublin, ale most jest zdecydowanie na Czerniejówce.
Obecnie most wygląda w ten sposób: https://maps.google.com/maps?q=51.2...540907&t=m&z=17&panoid=D_93Gbapf67k7oVqPzfwGQ
Jest to brzydka konstrukcja blachownicowa, dwuprzęsłowa, czterotorowa, przęsła nie są równe, krótsze od strony Dęblina ma około 15m długości, dłuższe około 30m.
Pierwszy most w tym miejscu powstał wraz z uruchomieniem linii nadwiślańskiej 17 sierpienia 1877 r. Była to konstrukcja jednotorowa, jednoprzęsłowa, kratownicowa z jazdą górą.
Pod koniec XIX w. w związku z włączeniem do eksploatacji ciężkich parowozów, nośność mostu na Bystrzycy okazała się niewystarczająca i w dniach 1-2 mają 1898 r. wymieniono kratownicę na nową.
Tu widać prace przy wymianie kratownicy, po lewej nowa konstrukcja, po prawej stara. http://bc.wbp.lublin.pl/Content/90/FOT_2097_I.jpg
Pod koniec 1914 r. (w źródłach podaje się 31 grudnia 1914 r.) po południowej stronie mostu powstała prawdopodobnie tymczasowa konstrukcja drewniana po której poprowadzono linię do Rozwadowa. Wycofujące się w lipcu 1915 r. wojska rosyjskie zniszczyły obie konstrukcje mostowe. Wkraczający Austriacy odbudowali oba mosty. W międzywojniu tymczasowe konstukcje drewniane wymieniono na kratownice stalowe, nitowane. http://img190.imageshack.us/img190/3295/wycieczka140719311a.jpg
W roku 1941 r. Niemcy którzy budowali drugi tor na linii Lublin – Dęblin dołożyli trzecią konstrukcję stalową. Trzy lata później w lipcu 1944 r. wycofujący się Niemcy zniszczyli wszystkie trzy kratownice.
Odbudowano tylko dwie a wjazd na linię w kierunku Rozwadowa odbywał się przez uruchomiony w tym celu posterunek odgałęźny Most.
Na zdjęciu w załączeniu widać po lewej stronie budynek posterunku oraz po prawej stronie jedną parę nieobsadzonych przyczółków (na zdjęciu poniżej również). https://lh4.googleusercontent.com/-46k4YRIPhkU/SxFINUJyrnI/AAAAAAAAAf8/a3A14_eSfIE/w500-h667-no/most na bystrzycy janowska.jpg
Obecna czterotorowa, dwuprzęsłowa konstrukcja powstała prawdopodobnie pod koniec lat 70-tych wraz z budową dwutorowego odcinka Lublin – Zemborzyce.
Jak widać most awansował konstrukcyjnie z jednego toru na cztery i z jednego przęsła na dwa.
Ty42-126 (w tym czasie jeszcze bez trzeciego reflektora) ze zbiorowym Zajączkowo-Kościerzyna na wiadukcie pomiędzy Miłobądzem a Pszczółkami, 03.07.1989
Ty42-103 ze zbiorowym do Chojnic przy wyjeździe z Kościerzyny, 25.11.1989