• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mosty i wiadukty kolejowe

Reakcje
18 0 0
#62
Myślę kolego Hoarcie,że nie ma co dla niego wymyślać nowej nazwy,zwłaszcza że był zdaje się jedyny.Niemcy nie mają takich problemów nazywając go po prostu mostem kanałowym.Pozdrawiam Piotrek ale przy okazji spytam mojego dawnego nauczyciela od mostów kolejowych.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.160 7 0
#64
Znam jedno takie miejsce, ale to jest na linii Wolfsburg - Lehrte, czyli na terenie dawnych Zachodnich Niemiec, a "wiadukt", którym poprowadzony jest kanał, jest betonowy i dość nowy.
kanalbrucke ( wiadukt żeglugowy) w Minden
https://vilmoskoerte.wordpress.com/2008/07/12/kanalbruecken-minden/kanalbruiˆcken-minden-15/

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4080922

http://www.meva.ch/de-ch/referenzen/entries/2008_11_minden_wasserstrassenkreuz.php?listLink=1&pr=1[DOUBLEPOST=1390762517,1390762093][/DOUBLEPOST]
Myślę kolego Hoarcie,że nie ma co dla niego wymyślać nowej nazwy,zwłaszcza że był zdaje się jedyny.Niemcy nie mają takich problemów nazywając go po prostu mostem kanałowym.Pozdrawiam Piotrek ale przy okazji spytam mojego dawnego nauczyciela od mostów kolejowych.
- z niemieckiego "kanalbrucke" ="most kanałowy" tak tłumacząc na polski ale w nazewnictwie naszej most przeczy wiaduktowi( pod spodem budowli przejście linii kolejowej) i dlatego pozwoliłem sobie na określenie takiej budowli jako wiadukt żeglugowy , wykluczyłbym okreslenie "akwedukt" do tego typu budowli no ale ciekawi mnie jakiej nazwy użyje osoba o której wspomniałeś ..
Pozdrawiam
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.157 59 5
#67
Myślę ,że tak parowóz nie został uszkodzony i zapewne go przetransportowano ,po wojnie zbyt cenne były lokomotywy żeby je złomować.
 

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#69
- wracam jeszcze do tej budowli jak napisałem miedzy innymi okresleniami - otóż Kolega PETER47 stanowczo określił ta budowle jako akwedukt , według słowników i encyklopedii PWN - akwedukt to wodociąg tylko ,- nie ma innego przeznaczenia więc budowla po której płynie woda z przeznaczeniem gospodarczym i spozywczym natomiast ta budowla , którą znalazł Kolega PETER47 to jednak wiadukt tylko trzeba wyszczególnić jaki , z opisu wiadomo ,ze po nim czy przez ten wiadukt płynie kanał żeglugowya więc to moim zdaniem laika w terminologii inżynierskiej taka budowla to wiadukt żeglugowy ,- nie most ( poniewaz jest nad torami kolejowymi)choć w języku niemieckim jest ,że to most , most wodny ( to nie moje określenie)jest pod Magdeburgiem http://obrazki.thm.pl/24694/
-ciekaw jestem w tej materii zdania Kolegi PETER47 i Kolegów zainteresowanych
Nie bardzo się z tym zgodzę. Akwedukt jak sama nazwa wskazuje jest to budowla inżynieryjna służąca do pokonania przeszkody terenowej w formie doliny, z tą różnicą do wiaduktu, że szczytem akweduktu przeprawiana jest woda, a nie droga. Woda nie musi akurat być wykorzystywana do celów spożywczych. Jeszcze częściej akwedukty występują w systemie kanałów. W Polsce najsłynniejszy akwedukt znajduje się w Fojutowie. Zresztą w ciągu kanału Brdy jak też Wdy zbudowano kilka takich obiektów służących do przeniesienia wody płynącej nad ciekami wodnymi i wszystkie niezależnie od wielkości (niektóre wyglądają jak zwykły przepust) nazywa się akweduktami.


Swoją drogą akwedukt w Fojutowie jest na tyle ciekawą konstrukcją, że tworząc małą fikcję, można by szczytem poprowadzić kolej wąskotorową, a tuż obok koło leśniczówki urządzić przystanek osobowy.

Tutaj jest ciekawy film ( nie zwaracając na narrację) ukazujący całość założenia.

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.172 595 30
#74
Kanał Kiloński stanowi trudną do pokonania przeszkodę wodną, zwłaszcza dla kolei. Problemem nie jest szerokość kanału, bo nie jest ona duża, ale wysokość, na jakiej musi znaleźć się jezdnia mostu by umożliwić przepływanie pod nią statków pełnomorskich. Są cztery mosty kolejowe przez kanał. Przez dwa z nich jechałem, a jeden z nich miałem okazję obejrzeć również z dołu. Pierwszy most znajduje się w zachodniej części półwyspu. Został zbudowany na dwutorowej, niezelektryfikowanej linii z Hamburga do Westerland na wyspie Sylt (sama ta linia ze słynną groblą Hindenburgdamm zasługuje na oddzielne omówienie). Ze względu na konieczność wzniesienia linii kolejowej na znaczną wysokość ponad poziom gruntu i kanału, po obu stronach krótkiego mostu zbudowano bardzo długie, stalowe estakady. Jazda przez most robi spore wrażenie. Niestety, tego mostu nie miałem szans obejrzeć i sfotografować z terenu.

F1000021.JPG
F1000020.JPG
F1000019.JPG


Drugi most znajduje się w mieście Rendsburg, na głównej linii łączącej Hamburg z Danią przez Flensburg. Jechałem tą linią w połowie lat 1990-tych jeszcze przed jej elektryfikacją. Podobnie jak w wypadku poprzedniego mostu, także i tu są długie podjazdy na estakadach. Ponieważ jednak istniała potrzeba budowy stacji w samym Rendsburgu, postanowiono zrobić olbrzymią pętlę, po objechaniu której pociąg znajduje się w tym samym miejscu, tylko kilkadziesiąt metrów niżej, na poziomie gruntu i wjeżdża na stację. Oczywiście również wtedy zrobiłem trochę zdjęć z pociągu, ale pogoda była fatalna, mgła i siąpiący deszcz, więc fotki nie zasługują na pokazanie. Tym bardziej, że sporo lat później znalazłem się w tym samym miejscu, ale nie w pociągu, za to przy pięknej pogodzie. I dopiero wtedy zobaczyłem, że most, sam w sobie interesujący, ma jeszcze jedną ciekawostkę: podwieszony pod głównym przęsłem prom samochodowy.

IMG_5847.JPG
IMG_5853.JPG
IMG_5880.JPG
IMG_5891.JPG
IMG_5851.JPG
IMG_5850.JPG
IMG_5899.JPG
IMG_5889.JPG
IMG_5900.JPG
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
592 11 5
#80
100_2856.jpg
100_2857.jpg
100_2859.jpg

Wiadukt na dawnej wąskotorówce Szczecin Pomorzany
100_0260.JPG
100_0261.JPG

Wiadukt zaraz za granica polsko niemiecka niedaleko Kołbaskowa
100_2004.jpg
100_2006.jpg
100_2007.jpg
100_2008.jpg
100_2017.jpg

Wiadukt na lini Szczecin Stobno granica państwa
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki