• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moje projekty 1:87 - SM03, EL100, SBCgix

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
Też się obawiam że błysk spowoduje niezbyt przyjemny wygląd. Im mniejsza skala tym gorzej wygląda chyba połysk i trzeba tu kierować się wyczuciem i własnym doświadczeniem. Poza tym jak napisał teigrek błysk uwidoczni niedociągnięcia bo wtedy każde załamanie światła jest widoczne a mat czy półmat jednak trochę to maskuje.
Wrzucam jeszcze fotki ELki z poręczami i okalkowanej.
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
Jako ciekawostkę pokazuję jak powstają zestawy kołowe do SM32/401Da:
Koła są nakładane na nową, dłuższą i odpowiednio zatoczoną oś. Na oś wciskane są przeciwciężary. Całość musi się zmieścić pomiędzy stopniami pomostu, wymiar A, a pomiędzy koła a przeciwciężar wchodzi jeszcze maskownica, plus niezbędne luzy powoduje że do dyspozycji jest niewiele miejsca, tak że wkręty mocujące wiązary zostały maksymalnie zmniejszone na długości.
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
Zamieściłem instrukcję montażu zestawu SM32/401Da, można się zapoznać jak to ustrojstwo wygląda, wszelkie uwagi mile widziane. Chciałbym też prosić osoby, które zgłosiły zamiar nabycia zestawu bądź modelu gotowego o zgłoszenie czy preferują koła RP25 czy normal. To dla mojej orientacji, testuje właśnie wersje z RP25, dam znać jak się zachowuje. Pierwsza seria będzie odpowiadać oryginałowi z Kołobrzegu -0335, taki sam stoi tez w Zgierzu w stanie złomowym -300.
Tu można ściągnąć instrukcję: http://gabinett.republika.pl/modelarstwo/401Da.html
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
A wiesz też myślałem o tym, obecnie są trawione i jednak trochę przeskalowane, bo jednak przenoszą siłę napędową na koła, ale może uda się zrobić też odlewane z mosiądzu i te byłyby już bardzo zbliżone do oryginału. Po licznych poprawkach udało mi się też uzyskać dosyć dobre spasowanie elementów trawionych, co w części obrazuje poniższa fotka.
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
Zdeniu, mam nadzieję że styczeń/luty, czekam nadal na ostatnie części z Czech, podobno już mają i obiecali w styczniu wysyłkę.
Zestaw SM32/401Da około 1100,00 zł.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
Pojezdy.eu niestety nawaliły i pomimo obietnic i wpłaty części do SMki nadal brak, ale.... dało mi się kupić pewną ilość w innym sklepie i mam nadzieje że z początkiem marca zrealizuje zamówienia na zestawy jak i gotowe. Tu można zobaczyć test oświetlenia --->
ja jestem zadowolony z efektu, wkrótce zamieszczę też wskazówki jak to wykonać, bo w tym modelu zagęszczenie elementów jest maksymalne.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
W związku z rozpoczęciem sprzedaży kolejnej serii kitów SM03 (chętni zapisani na zestaw otrzymali lub wkrótce otrzymają powiadomienie o możliwości zakupu) będę tu zamieszczał wskazówki dotyczące zestawu.
Dzisiaj część pierwsza: montaż budy.
Zestaw można zmontować w wariancie bez wnętrza (opcja łatwiejsza) oraz z wnętrzem (trudniejsza). Podstawowa trudność w montażu z wnętrzem wynika z małych gabarytów loka co z kolei wymusza konieczność dokładnego przemyślenia poszczególnych etapów montażu aby nie zablokować sobie dostępu do wnętrza.
Ja na podstawie własnych doświadczeń proponuje taką kolejność prac:
1. Po oczyszczeniu budy z nadlewów (uwaga, ścianki są bardzo cienkie i trzeba to zrobić ostrożnie) montujemy szyby w oknach bez usuwania folii ochronnej! Szybki są dokładnie spasowane i po wstawieniu wystarczy mała kropla kleju CA, który dobrze wnika szczeliny i pewnie mocuje szybkę. Czekamy 1 dobę (nie krócej) aż klej odparuje i sciągamy folię z z szybek OD WEWNĄTRZ. Od tego momentu nie możemy używać kleju CA, który powoduje powstawanie matowego nalotu na szybkach!
2. Teraz kolej na wnętrze. Trzeba je wykonać samemu (ja robię z HIPSu 0,50 mm) wzorując się na zamieszczonym rys.
Tu wymiary:
http://gabinett.republika.pl/modelarstwo/images/wnetrze_wymiarySM03.png
Wnętrze musi uwzględniać miejsce na koło zamachowe, które częściowo wchodzi do kabiny. Montujemy wnętrze używając kleju nieagresywnego na plexi, ja stosuję Humbrol clearfix, uszczelniamy szpary co zabezpieczy wnętrze prze kurzeniem.
3. Montujemy całą elektronikę łącznie z dekoderem.
4. Montujemy stopnie fototrawione.
5. Malujemy całość na gotowo. Przed malowanie aerografem trzeba też dokładnie uszczelnić ewent. szczeliny w oknach, gdyż przez taką szczelinę zawsze może się dostać kropla z aerografu i zapaćkać szybkę od wewnątrz. Na światła czyli końcówki światłowodów dajemy kroplę maskolu. Po malowaniu można przystąpić do wykonania czarnych remk imitujących uszczelki w oknach. Cienkim pędzelkiem np. 000 malujemy ramki, po oknach można mazać byleby nie wyjechać poza ramkę w odlewie budy. Czarna farba powinna wypełnić dokładnie szczelinę. Teraz można zerwać folie z szybek. Efekt jest całkiem zadowalający.
Wszelkie uwagi mile widziane.
W następnym odcinku kilka uwag do montażu elektroniki:).
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
cd. elektronika. Załączony zestaw z elastyczną płytką drukowaną diodami i rezystorami montujemy wg. instrukcji:
http://gabinett.republika.pl/modelarstwo/images/PLs5.pdf, nie powinno to sprawić problemów, chociaż elementy są małe i przed dolutowaniem dekodera warto sprawdzić poprawność połączeń i jakość lutów. Płytkę można dowolnie zaginać nawet "na ostro" pod kątem 90st. Dopasowaną płytkę umieszczamy w budzie i tu trzeba zwrócić uwagę aby diody miały dobry kontakt z końcówkami światłowodów. Dlatego rozstaw diod musi odpowiadać analogicznemu wymiarowi światłowodów w budzie. Lampy białe i czerwone znajdują się bardzo blisko siebie dlatego ważne jest odizolowanie ich światła. Diody można połączyć ze swiatłowodem minimalna ilością kleju CA ale ostrożnie, klej ten w dużej ilości może uszkodzić taka małą diodę. Całość pokryć np. przezroczystym humbrolem clearfix a następnie farbą izolującą dobrze światło. Warto też czarną farbą pokryć ścianki budy od wewnątrz w obszarze diod aby uniknąć prześwitów światła przez ścianki budy. Po zmontowaniu sprawdzamy działanie podłączając prowizorycznie zasilanie aby w razie czego móc jeszcze dokonać poprawek.
Na koniec, płytkę w razie zniszczenia można dokupić u mnie.
Dekoder warto zaopatrzyć w kondensator podtrzymujący napięcie.
Fot. Montaż dekodera do płytki i płytka po zamontowaniu:
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
401Da w fazie finalnej. Jest to prototyp więc i parę błędów, które w seryjnych egzemplarzach jak i zestawach zostały poprawione. Widoczne błędy na zewnątrz to zbyt szeroki rozstaw słupków przedniej barierki, cała barierka też została poprawiona, odwrócone maskownice (tyłem do przodu) oraz bardzo słabe światła czerwone. Tu chciałem przedobrzyć i dałem czerwone kropki farby na szybkach aby były widoczne również przy zgaszonych czerwonych a to skutecznie zaćmiło światło 0,5 milimetrowego światłowodu. Trzeba będzie wymienić szybki. Tu można zobaczyć test oświetlenia:
Parę drobiazgów jeszcze trzeba wykończyć więc dokładniejsze zdjęcia zamieszczę wkrótce.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

olmeck

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
A czy jest szansa na nabycie gotowego do jazdy modelu? Niestety nie zloze samodzielnie, wiec chetnie kupie juz pomykajacego po torach. Bede wdzieczny za info na priv. Pozdrawiam.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
SM03 w pierwszej serii przeznaczonej na sprzedaż jako gotowe powoli się materializują. Chociaż to takie maleństwo to jest przy tym pracy, a może właśnie dlatego że mała, wszystko trzeba przemyśleć kilka razy aby się zmieściło i przypadkiem nie zawadzało w następnym etapie. Zmontowałem też pierwszy napęd na moich kołach RP25.
A następna seria zestawów pojawi się na pewno jeszcze w maju.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 32 2
Fajnie że się podoba. Jak już pokazuję to ciąg dalszy: buda (po prawej) po malowaniu lakierem bezbarwnym półmatem straciła nieco połysku, kolorem maluję połyskiem, i jakby wyblakła delikatnie. O to właśnie chodziło, nie ma to być co prawda taki bledziuch jak na fotce z oryginałem, ale tak coś pomiędzy. Po lewej buda przed pryskaniem lakierem. Te będą bez patyny, nielicząc trochę rdzy na wylocie z kominka i delikatnego śladu zadymienia na dachu. Z tyłu buda do testów.
Tak jak pisałem wcześniej dla składających zestawy, po całkowity wykończeniu łącznie z ramkami okien odrywamy folię z szybek i gotowe, ewent. poprawić ramki na czarno w miejscach gdzie się niedomalowały. Metoda ta wymaga powiedzmy trochę silnych nerwów, szybki widać dopiero na samym końcu gdy na poprawki raczej jest za późno, ale bz obawy, farba nie wejdzie pod folię.
 

Załączniki

Podobne wątki