• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Moja ujeżdżalnia

kolighyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
395 0 0
#62
W realu są wykolejnice lewe i prawe, czy są dostępne modele w obu wersjach, nie wiem.
No właśnie na rysunkach w sklepie Pana Oczosia jest lewa wykolejnica, ale ja dostałem w paczce same prawe (lustrzane odbicie). Pan Oczoś obiecał, że dostanę lewą z następnymi zakupami, ale nie chciało mi się czekać z pracą, aż znowu coś zamówię i sobie sam poradziłem. Wydrukowanie lustrzanego odbicia na drukarce 3D to żaden problem.
 
OP
OP
Mormegil

Mormegil

Nieaktywny użytkownik
Reakcje
834 48 0
#64
Na jednym z nie-moich wątków zostawiłem ślad sugerujący, że robię coś około Tr203. No, więc ulepiłem w międzyczasie coś takiego, co na koniec pozwolę sobie pokazać:
0213.jpg 0214.jpg 0215.jpg 0216.jpg 0217.jpg 0218.jpg 0219.jpg 0220.jpg 0221.jpg

Na koniec, bowiem nie zamierzam dłużej tolerować impertynencji, nazwijmy to AI, administrujących tym żółto-niebieskim, ale naturalnie apolitycznym, forum.

Żegnam, niektórych kordialnie, innych ozięble.

Michał
 
OP
OP
Mormegil

Mormegil

Nieaktywny użytkownik
Reakcje
834 48 0
#66
W sumie masz rację. Nie bawimy się w ten sport dla adminów tylko dla siebie... Może więc kogoś jeszcze zainteresują moja skromne działania.

Przy okazji... Bardzo mi przykro z powodu doświadczenia jakie Ciebie spotkało, ale widzę, że energicznie, usuwasz skutki trzęsienia ziemi. Więc... Alleluja i do przodu!

A tymczasem wkleiłem na swoim torcie dwie instalacje wykolejnicowe. Jak widać staram coś zrobić by osiągnąć jakiś znośny efekt, ale też się nie narobić. Znaczy nie spędzić dziesięciu lat na pieszczenie się z detalem. Ujeżdżalnia ma służyć jako miejsce ruchu modeli a nie cel sam w sobie.

Pierwsza wykolejnica ma się tak (porusza rusza się, latarnia również, dźwignia - nie):
0222.jpg 0223.jpg 0224.jpg 0225.jpg

W tle ta część makiety, która aktualnie jest in statu nascendi więc jeśli ją ukończę to pokażę całość.

Druga wykolejnica wyszła chyba nieco gorzej, ale była ambitniejszym celem:
0226.jpg 0227.jpg 0228a.jpg

Podobnie jak w przypadku napędów rozjazdów, wajchy to atrapy Auchagena, więc są wklejone na stałe, choć pewnie dałoby się nadać im możliwość ruchu. Odległość belek i kątowników od szyn wygląda nieco nienaturalnie, ale muszą tamtędy przejść zestawy kołowe zgodne z NEM.

Pozdrawiam,
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.474 68 5
#67
Praca - wizualnie - super.
Ja się nie znam, ale na ostatnich zdjęciach ta wykolejnica powinna być chyba przed przejazdem. W tym miejscu nie ma najmniejszego sensu.
 
OP
OP
Mormegil

Mormegil

Nieaktywny użytkownik
Reakcje
834 48 0
#69
W rozjazdach również stosuje się wykolejnice podwójne, między zwrotnicą a krzyzownicą.
I coś takiego próbowałem osiągnąć w tym drugim przypadku. Ponieważ makieta jest tortem o dużym zagęszczeniu materii nie mam już miejsca na wstawienie drugiej latarni - kolizja z torem po lewej, który też jest zabezpieczony wykolejnicą, tylko poza kadrem.

Ja się nie znam, ale na ostatnich zdjęciach ta wykolejnica powinna być chyba przed przejazdem.
Też się nie znam. Patrzyłem na problem z perspektywy zbiegania taboru a nie kolizji z ruchem drogowym. Nie jestem fachowcem. Ale mnie to nie martwi bo fachowość może prowadzić do nieobliczalnych konsekwencji o czym uczciwie dopoinformowuje producent użytych przeze mnie elementów:
0229.jpg

Pozdrawiam,
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.093 582 30
#71
Ja się nie znam, ale na ostatnich zdjęciach ta wykolejnica powinna być chyba przed przejazdem. W tym miejscu nie ma najmniejszego sensu.
Dobrze, że kolega @Kris przyznaje, że się nie zna. Otóż wykolejnica jak najbardziej ma sens właśnie w tym miejscu, a nie przed przejazdem. Zgodnie §24. ust. 2 instrukcji Ie-4 (WTB-10) Wykolejnicę należy instalować w odległości 4 ÷ 6 m przed ukresem chronionego rozjazdu. Odległość ta może być przekroczona po wprowadzeniu kontroli niezajętości odcinka toru pomiędzy rozjazdem, a wykolejnicą. Chodzi o to, żeby między wykolejnicą a ukresem chronionego rozjazdu nie zmieścił się żaden pojazd szynowy. Obecność przejazdu nie ma tu żadnego znaczenia, oczywiście poza tym, że trudno zamontować wykolejnicę na środku przejazdu.

Ja mam raczej wątpliwości co do kierunku wykolejania: tak jak jest, wykolejony tabor i tak wejdzie w skrajnię ochranianego toru, więc te wykolejnice nie spełnią swojego zadania, Powinny być zamontowane na drugiej parze szyn i wykolejać w lewo patrząc w kierunku jazdy od torów bocznych w stronę rozjazdu, czyli na prawą stronę zdjęcia, na szerokie międzytorze. Należało zastosować wykolejnice lewe, a nie prawe.
 
OP
OP
Mormegil

Mormegil

Nieaktywny użytkownik
Reakcje
834 48 0
#73
Ja mam raczej wątpliwości co do kierunku wykolejania.
Wchodzący z prawej strony kadru tor jest torem szlakowym z kolei tor po lewej jest innym torem bocznym więc przyjąłem, że tabor nie może być zrzucany w kierunku szlaku. Wydawało mi się, że tak być powinno.

0230.jpg 0232.jpg

Może lepiej byłoby gdyby tę trzecią wykolejnicę spod bramy przenieść w to miejsce:
0231a.jpg

Ale tu jest dość ciasno i nie zmieściłbym zwrotnika z latarnią. Moja makieta to jednak tylko tort.

Pozdrawiam,
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.093 582 30
#74
tor po lewej jest innym torem bocznym więc przyjąłem, że tabor nie może być zrzucany w kierunku szlaku. Wydawało mi się, że tak być powinno.
A tego nie wiedziałem, to zmienia postać rzeczy. Faktycznie, tak byłoby lepiej. Co do wykolejnicy pod bramą, to rzeczywiście, powinna być przy rozjeździe. Ale pytanie, co się dzieje dalej (w prawo i w dół na zdjęciach), gdy te trzy tory się już połączą? W końcu ten tor dojdzie do toru głównego, po którym jeżdżą pociągi (a nie tylko manewry) i tam musi być zabezpieczenie, a niekoniecznie tak daleko od toru głównego. Wychodziłoby na to, że te wykolejnice w ogóle nie są potrzebne. Znalazłem takie zdjęcie, na którym widać ten fragment makiety i narysowałem jak to, moim zdaniem, powinno wyglądać: Jedyna wykolejnica, zabezpieczająca tory główne przed zbiegnięciem taboru z torów bocznicowych, powinna być przed ukresem rozjazdu, a Tm powinna stać przed wykolejnicą. Nawiasem mówiąc, na tej fotce wygląda na to, że teraz ta Tm jest za blisko rozjazdu, ukres jest chyba trochę wcześniej - zaznaczyłem ukres czerwoną kreską. Tabor zatrzymany tuż przed Tm nie może wchodzić w skrajnię dochodzącego toru.

0198.jpg
 
OP
OP
Mormegil

Mormegil

Nieaktywny użytkownik
Reakcje
834 48 0
#75
Ale pytanie, co się dzieje dalej (w prawo i w dół na zdjęciach), gdy te trzy tory się już połączą? (...) Wychodziłoby na to, że te wykolejnice w ogóle nie są potrzebne.
Tor ten, zanim doprowadzi do rozjazdów i budynku magazynowego, ma w zamierzeniu służyć do ruchu manewrowego lokomotyw mających podjąć zestawione składy towarowe, albo - odwrotnie zjeżdżać po służbie do parowozowni. Nie chciałem aby te manewry odbywały się przez tor szlakowy choć taka możliwość jest. I - znowu - wydawało mi się, że ruch lokomotyw nie powinien przechodzić przez wykolejnicę, dlatego umieściłem je bliżej magazynu. Na sąsiednim torze, bliższym krawędzi makiety, wykolejnica, którą wcześniej pokazałem jest bliżej tarczy manewrowej.
0233.jpg


Nawiasem mówiąc, na tej fotce wygląda na to, że teraz ta Tm jest za blisko rozjazdu, ukres jest chyba trochę wcześniej - zaznaczyłem ukres czerwoną kreską. Tabor zatrzymany tuż przed Tm nie może wchodzić w skrajnię dochodzącego toru.
Takim dużym nawiasem mówiąc, to wszystkie semafory i tarcze prawie wchodzą w ukres. Wytłumaczenia mam dwa:
  • To jest tort, a więc pewną umowność ma wpisaną w swoją naturę.
  • Gdy zamieniałem sygnały Hulackiego na nowsze modele to zwyczajnie nie pomyślałem, że można te nowsze umieścić w innych pozycjach i zostało po staremu. Gdybym miał dziś robić wymianę sygnalizacji, to mając przed oczami wyobraźni ilość pracy z okablowaniem, pewnie też nie zmieniałbym pozycji semaforów.

Pozdrawiam serdecznie,
 

Dzulian

Aktywny użytkownik
Reakcje
150 0 0
#76
Ja tylko napiszę tyle. Piękna makieta. Widać ogrom włożonej pracy.
No i tak z wielkim smakiem to zrobione wszystko jest.
Dużo przemyśleń musiało to trwać.
Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.093 582 30
#77
wydawało mi się, że ruch lokomotyw nie powinien przechodzić przez wykolejnicę
Dobrze się koledze @Mormegil wydawało, w torach trakcyjnych wykolejnic nie umieszcza się. Swoją drogą, takie połączenie toru prowadzącego na bocznicę z funkcją toru wyciągowego, jest chyba dość nietypowe i w takiej sytuacji rzeczywiście wykolejnica(e) powinna(y) być dalej.
Na sąsiednim torze, bliższym krawędzi makiety, wykolejnica, którą wcześniej pokazałem jest bliżej tarczy manewrowej.
Ale tu wykolejnica i tarcza manewrowa powinny być zamienione miejscami z tym, że wykolejnica powinna być dalej od rozjazdu. Chodzi o to, że skład manewrowy ma prawo dojechać do Tm wskazującej sygnał zabraniający i nie może po drodze natknąć się na zamkniętą wykolejnicę. Ale:
To jest tort, a więc pewną umowność ma wpisaną w swoją naturę.
;)
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.474 68 5
#79
Jak tak popatrzyłem na to zdjęcie, gdzie widać cały rejon bocznicy, to na logikę laika, w TAKIM przypadku, dałbym wykolejnice na każdym torze, przed rozjazdami. Mówimy o tym newralgicznym elemencie, na łuku.
Dzięki temu będzie można prowadzić prace manewrowe na tym odcinku przy nastawni.

Czy to jest "zgodne ze sztuką", tego nie wiem. Wydaje mi się logiczne.
Montowanie wykolejnicy w miejscu, gdzie może dojść do kolizji z taborem na torze obok (przy nastawni), też wydaje się bezsensowne.
Dlatego widzę 3 rozwiązania:
1. Opcja p. Andrzeja, która niestety nie daje możliwości manewrów stacyjnych,
2. Opcja z 3 wykolejnicami, na każdy tor, przed rozjazdami
3. Bez wykolejnic.
:)

Tak głośno myślę. I uczę się przy okazji :)
 
OP
OP
Mormegil

Mormegil

Nieaktywny użytkownik
Reakcje
834 48 0
#80
Cóż... wykolejnice zostaną już na swoich miejscach na zawsze. A co w między czasie?

W międzyczasie posiałem trawę. Dotąd korzystałem z jakichś sadzarek z Allegra wyglądających jak chałupnicze przeróbki łapek na muchy (czy czegoś w tym stylu) ale, że niedawno wykosztowałem się na Statycznego Króla więc użyłem jego majestatu. Przy sianiu krótkich trawek (1,5-2,5mm) nie widziałem różnicy wobec moich starych noname'ów, ale już przy trawkach dłuższych radził sobie znacznie lepiej.
0234.jpg 0240.jpg
Ponieważ dostawka do ujeżdżalni z magazynami towarowymi nie jest wielka zaopatrzyłem się w Zestaw traw Nocha (07066) zawierający niewielkie opakowania ale różnorodnych traw.

Po drugie "uruchomiłem" bramy wjazdowe do magazynów.
0236.jpg 0235.jpg 0237.jpg 0238.jpg

Same bramy i ogrodzenie to Kibri 38605. Bramy i bramki są tamże zupełnie nieruchome. Zawiasy zrobiłem z izolowanego drutu, w który hojnie jest wyposażony każdy rozjazd Roco. Fragment izolacji dokleiłem do skrzydeł bramy a w filarze wywierciłem otworek i wkleiłem weń wygięty drut.
0239.jpg

Na razie działa.

Teraz pora na krzaczki i drzewa, i różne drobiazgi, i scalenie tej dioramki z ujeżdżalnią...
 

Podobne wątki