• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
  • Uprzejmie informujemy, że forum będzie niedostępne od godziny 22 w dniu 11 lutego 2025 do godzin popołudniowych 12 lutego 2025. Będziemy prowadzili prace administracyjne na serwerze. Pozdrawiamy Administracja.

[Moduły] KSK Wrocław moduł

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#21
Paweł Piotr napisał(a):
Strona ta jest mi znana. Zresztą to na WTB-E10 tam zawartej się opieram. Niestety nie jest ona kompletna (np. w rozdziale 15 brak jest paragrafu 95). Mam nadzieję, że nie ma tam jakichś poważniejszych braków. O oznaczaniu możliwości podania sygnału zastępczego przykładowo nie traktuje (chyba, że coś przeoczyłem). Co do innych przepisów... Jest ich po prostu dużo i nie wiem, który jeszcze może zawierać interesujące mnie informacje.
Z tego co widzę, to źle też oznaczyłem semafory A i B (powinny być odwrotnie oznaczone).

Paweł Piotr napisał(a):
Na rysunku poniżej pokazany niuans w różnicy przy oznaczaniu semafora zaporowego i semafora podającego jedynie synały zezwalające bez ograniczenia szybkości oraz sygnał Ms2.
Co do oznaczenia w planie schematycznym to w takim razie w książce o której wspominałem wkradł się błąd.

Dzięki za pomoc.
 

Załączniki

OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#22
Na poniższym rysunku schemat kierunków oznaczania sygnalizatorów przytorowych na posterunkach ruchu.
Pozdrawiam
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.544 34 1
#23
I ja dziękuję. Kurczę może muszę się przerzucić na komputery? :oops: A co do opornika, to gamoń ze mnie. To takie trywialne :oops: :oops: :oops:
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.544 34 1
#24
Witam znów :D . Jechałem sobie pociągiem, z zazdrością myśląc o Wszym projekcie i jednak mam jeszcze jedno pytanie. Rozumiem że nie jest brany pod uwagę przebieg bez zatrzymania po torze 3? Pewnie chodzi o bezpieczeństwo pasażerów? Czyli - jak mniemam przejście między peronami w poziomie gruntu? Wielki projekt :shock: Jaka trakcja będzie obowiązywać? No bo jest nas co raz więcej mieszańców (elektryczno-spalinowych) a i niedługo Tololoko i Husarz :roll: Może warto też pomyśleć o tych zwrotnicach 10 stopniowych. Bo im więcej detali na podwoziu lokomotywy, tym większe wymagania dla promieni łuków. Podziwiam i pozdrawiam.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#25
Przebiegu bez zatrzymania po torze 3 nie będzie. Będą po torach 1 i 2. W obydwu kierunkach. Przejście między peronami istotnie będzie w poziomie torów. Z uwagi na bezpieczeństwo podróżnych 12groszy zamierza zainstalować rogatki na przejściach dla pieszych :D . Trakcja? Chyba nigdy się nad tym nie zastanawialiśmy. W każdym razie nie było nic na temat drutów trakcyjnych. Co do rozjazdów 10-o stopniowych to raczej pupa blada jak na ten moment. Tak dla precyzji to wolę się posługiwać parametrami typu promień łuku. W końcu też się zdarzają rozjazdy łukowe.
 
OP
OP
1

12g

Gość
#26
bstok70 napisał(a):
Jaka trakcja będzie obowiązywać? No bo jest nas co raz więcej mieszańców (elektryczno-spalinowych) a i niedługo Tololoko i Husarz :roll: Może warto też pomyśleć o tych zwrotnicach 10 stopniowych. Bo im więcej detali na podwoziu lokomotywy, tym większe wymagania dla promieni łuków. Podziwiam i pozdrawiam.
Tak sobie przeglądam zdjęcia różnych modułów i nikt jakoś się nie kwapi do robienia modułów z siecią zasilającą. Zresztą każdorazowe zaplatanie sieci przy rozkładaniu modułów kłopotliwe.
Sieć zasilająca w ogóle niebyła brana pod uwagę.
Trochę już za późno na tak radykalne zmiany jak 10 stopniowe rozjazdy.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#27
Uff,

  • Udało mi się wyznaczyć ukresy z uwzględnieniem poszerzenia skrajni.
  • Wyznaczyłem prawie wszystkie pozycje złącz izolowanych.
  • Wyznaczyłem położenia sygnalizatorów wyjazdowych i większości tarcz manewrowych.
  • Wyznaczyłem długości użyteczne torów.


Długości użyteczne torów głównych liczone między sygnalizatorami:

  • tor 1 - 3486mm (303,282m w pełnym wymiarze)
  • tor 2 - 3486mm (302,76m w pełnym wymiarze)
  • tor 3 - 3491mm (303,717m w pełnym wymiarze)
  • tor 4 - 3134mm (272,658m w pełnym wymiarze)
  • tor 6 - 2569mm (223,503m w pełnym wymiarze)
  • tor 1a - 298mm (25,926m w pełnym wymiarze)
  • tor 1c - 313mm (27,231m w pełnym wymiarze)
  • tor 2b - 633mm (55,071m w pełnym wymiarze)

Długości użyteczne torów bocznych liczone między ukresami, ukresem a początkiem rozjazdu, ukresem a kozłem oporowym:

  • tor 8 - 2456mm (213,672m w pełnym wymiarze)
  • tor 10 - 2048mm (178,176m w pełnym wymiarze)
  • tor 10a - 587mm (51,069m w pełnym wymiarze)

Długość użyteczna toru wyciągowego 4b (na razie bez uwzględnienia zasypki piaskowej)

  • tor 4b - 1986mm(172,782m w pełnym wymiarze)


Na razie nie wyznaczyłem położenia sygnalizatorów wjazdowych - na razie do przemyślenia jest położenie wskaźników W5.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#28
Poprawiłem plan schematyczny.
W obecnej wersji naniosłem też zaznaczenia dróg ochronnych semaforów wyjazdowych.
W przypadku wszystkich semaforów wyjazdowych droga ochronna wynosi 50m. Jest to podyktowane tym, że odległości pomiędzy semaforami wjazdowymi a wyjazdowymi są krótsze od drogi hamowania - 700m (zakładamy prędkość szlakową 100km/h). Zatem wprowadzę uzależnienie między semaforami wjazdowymi a wyjazdowymi tak, by semafor wjazdowy wskazywał drogę wolną z ograniczenie prędkości do 40km/h, gdy odpowiedni wyjazdowy semafor wskazuje "stój". To pociąga za sobą fakt, że na każdy tor wjeżdża się z Vmax<=40km/h, gdy semafor wyjazdowy danego toru pokazuje "stój", czyli droga ochronna powinna wynosić 50m.

Mam pytanie odnośnie wykolejnic. Jak wygląda objęcie wykolejnicy izolowanym obwodem torowym?
W WTB-E10 jest napisane w §33, ust.6, pkt 2) e) "zachowanie odległości min. 0,5rn przy lokalizacji złącza izolowanego przed wykolejnicą od strony toru, "
Czyli jak rozumiem złącze mogę umieścić w torze bocznym obejmując wykolejnicę obwodem torowym, byle złącze było przynajmniej 0,5 m przed wykolejnicą patrząc w kierunku wyjazdu z toru osłanianego tą wykolejnicą?
 

Załączniki

A_Tox

Użytkownik
SKMK
Reakcje
0 0 0
#31
bstok70 napisał(a):
...konkretnie chodzi mi o pomysł na uzyskanie światła przerywanego. Kompletnie nie mogę sobie z tym poradzić. Zywkły przerywacz, przy tak małym obciążeniu jak dioda smd wariuje...[/i]
Sprawę mógłby rozwiązać "przerywacz" elektroniczny na układzie "555".
Np. :arrow: http://talkingelectronics.com/projects/ ... its.html#5

Ewentualnie można równolegle z diodami podłączyć, jako dodatkowe obciążenie przerywacza, żarówkę i schować ją pod makietą i osłonić, aby nie było widać światła (pamiętać należy o tym, że żarówka się nagrzewa....).
Zamiast żarówki można zastosować odpowiedni rezystor mocy (np. ceramiczny).
Aby "symulować" żarówkę 5W(12V) można zastosować rezystor ok. 30omów/5W.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#33
Czas płynie.
W sobotę zakończyliśmy praktycznie korkowanie. Czas na zrobienie zakupów elektryczno/elektronicznych :) .

Na zdjęciu skrzynka nr5. Do przyklejania korku używaliśmy kleju wikolopodobnego. Ten był nieco dziwny w konsystencji i zasycha na wredny biały kolor. Ma jednak zaletę - klei jak diabli.
 

Załączniki

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.341 32 10
#34
brian-82 napisał(a):
Ten był nieco dziwny w konsystencji i zasycha na wredny biały kolor. Ma jednak zaletę - klei jak diabli.
A wy tam nie macie przypadkiem poniżej zera i on tężeć nie zaczyna? Bo przezroczyście kleje typu wikol wiążą zasadniczo powyżej +20
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#35
OLF napisał(a):
A wy tam nie macie przypadkiem poniżej zera i on tężeć nie zaczyna?
Konsystencję ma rzadką. Jak na wikol przynajmniej. Nazywa się "WIK 93" i jest zalecany do paneli (generalnie budowlany). Co do temperatury to tego nikt nie wie. Temperatura jest silnie zależna od temperatury na zewnątrz. Generalnie wyższa od 0 ale mniejsza od 20.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#36
Dzisiaj przetestowałem działanie napędów Conrada przy obniżonym napięciu. Mocno obniżonym. W założeniach ma być sterowany napięciem ok. 4,5V (producent przewiduje 12V). Konstrukcja napędu Conrada jest prosta niczym konstrukcja cepa. W środku jakiś silniczek, przekładnia i prymitywne blaszki pełniące rolę łączników krańcowych i przełącznika. Do tego 2 rezystory: 15 Ohm i 4,3 Ohm połączone szeregowo z silnikiem.
Te rezystory stały się obiektem eksperymentów. Zaczałem zmieniać wartość rezystancji
  • pierwsza próba - fabryczne 19,3 Ohma - napęd praktycznie nie rusza, bądź zacina się
  • druga próba - 15 Ohm - napęd reaguje lepiej, wciąż się zacina
  • trzecia próba - 10 Ohm - napęd działa, trochę niemrawo
  • czwarta próba - 8,2 Ohma - napęd działa pewniej

Docelowo użyję opornika 7,5 Ohma będzie to oznaczało przerobienie wszystkich napędów (wylutowanie fabrycznych oporników i wlutowanie nowego).
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#40
ciekma napisał(a):
Może aby sterować scalakami TTL?
Niech zgadnę - przygarnęliście Odrę1305 z Brochowa? ;)...
Odry nie przygarnialiśmy, a szkoda...
Do sterowania użyjemy Odry w pigułce czyli ATMEGA32. Do tego fajne tranzystory wykonawcze dedykowane do takich zastosowań. Uciągną ok 2A, a w impulsie 10A, do tego wbudowane diody zabezpieczające. Cud, miód i orzeszki czyli IRF7105.
 

Podobne wątki