Chciałem tylko nadmienić, że ten wagon w badaniach moim zdaniem, był pomalowany na żółto. W atlasie wag. towarowych jest zdjęcie Pana Koja i może on się wypowie w tym temacie. Dla mnie osobiście do końca nie jest jasne, dlaczego żółty? Tym kolorem były oznaczane wagony spoza PKP o ograniczonej sprawności technicznej.
Najbardziej zbliżonym modelem do wagonu 404W były węglarki bodajże Lilliputa. Masz potwierdzone dane co do takiego testowania wagonu typu 401W, czy raczej jest to luźna impresja.
Przy okazji warsztat dodałem już chwilę temu do obserwowanych.
Rzeczywiście wagony w badaniach, czy też próbach eksploatacyjnych (nie zakupione jeszcze przez PKP), były malowane w drugiej połowie lat 70 na kolor żółty jasny. Nie stosowano wtedy w Polsce palety barw RAL, więc w sumie nie jest ważne, czy był to kolor RAL 1023, 1021, czy nawet RAL 1018.
Ważne jest tylko to, że wagony prototypowe, przeznaczone do badań eksploatacyjnych malowane były na kolor
jasnożółty.
Należałoby jeszcze dodać, że w latach 60, a także jeszcze w latach 70, wagony w badaniach nie były całe malowane na kolor żółty, lecz miały namalowany jedynie żółty (niekiedy biały!) pas wzdłuż całego nadwozia wagonu, lub po przekątnej ściany bocznej pudła.
Na węglarkach dwuosiowych (np. na zmodernizowanych wagonach typu 3W, 4W, 11W) podczas badań stosowano także biały pionowy pas o wysokości ściany bocznej.
Wszystko to miało zwrócić uwagę pracownikom PKP (ustawiaczom, rewidentom itd.) na fakt, że nie mają do czynienia ze zwykłym wagonem handlowym.
Rzeczywiście, kolorem jasnożółtym malowane były także wagony niebędące własnością PKP (czyli tzw. "prywatne"), z ograniczoną sprawnością techniczną, ale ten przepis obowiązywał dopiero od 1 stycznia 1980 r.
Tak więc, jedno z drugim nie ma nic wspólnego.
Na koniec chciałbym zauważyć, że przedstawiony w tym wątku model wagonu węglarki określanej tutaj jako "401W", jest w istocie (sądząc na podstawie numeru wagonu) modelem prototypowej węglarki serii Eaos, typu 409W.
Numer inwentarzowy tego wagonu: 20 51 057 0 163-0, powinien zostać na modelu uzupełniony o znak [P], ponieważ wagon ten nie był jeszcze własnością PKP (o czym świadczy jego numer) i był wagonem "prywatnym", należącym do zakładów Zastal w Zielonej Górze.
Wagon ten był wówczas rzeczywiście w badaniach COBiRTK i rzeczywiście pomalowany był na kolor jasnożółty. Co ciekawe, równocześnie razem z tym prototypowym wagonem 409W, do badań wszedł także drugi prototyp, a mianowicie wagon typu 408W z zielonogórskiego Zastalu, również pomalowany na kolor jasnożółty.