• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta strychowa

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.970 531 30
Ale nie przypominam sobie sytuacji, żeby na jeden tor przy peronie wjeżdżały dwa pociągi. To było OIDP tehnicznie niemożliwe.
W Polsce się takiej praktyki generalnie nie stosuje (być może są jakieś wyjątki, o których nie wiem). Wymagałoby to podziału toru na dwie części, rozdzielone semaforami drogowskazowymi - takie sytuacje zdarzają się w Polsce tam, gdzie w połowie peronu jest połączenie z innym torem (wydaje mi się, że tak jest we Wrocławiu), ale nie jestem pewien, czy przyjmuje się tam dwa pociągi na ten sam tor. Wiem natomiast, że w Polsce czasem na ten sam tor podstawia się jazdą manewrową dwa składy, które następnie odjeżdżają w różnych kierunkach (to jest możliwe nawet, gdy nie ma semafora w połowie toru).

Tym bardziej u nas nie stosuje się wjazdu pociągu na tor już zajęty przez inny pociąg - taka praktyka jest stosowana w niektórych innych krajach, przede wszystkim tam, gdzie od dawna w połączeniach dalekobieżnych używane są zespoły trakcyjne, a skład jest dzielony i łączony na trasie. Tak jest m.in. w Belgii, Holandii czy Danii.
 

browar łódź

Aktywny użytkownik
Reakcje
262 13 9
W Polsce się takiej praktyki generalnie nie stosuje (być może są jakieś wyjątki, o których nie wiem). Wymagałoby to podziału toru na dwie części, rozdzielone semaforami drogowskazowymi - takie sytuacje zdarzają się w Polsce tam, gdzie w połowie peronu jest połączenie z innym torem (wydaje mi się, że tak jest we Wrocławiu), ale nie jestem pewien, czy przyjmuje się tam dwa pociągi na ten sam tor. Wiem natomiast, że w Polsce czasem na ten sam tor podstawia się jazdą manewrową dwa składy, które następnie odjeżdżają w różnych kierunkach (to jest możliwe nawet, gdy nie ma semafora w połowie toru).

Tym bardziej u nas nie stosuje się wjazdu pociągu na tor już zajęty przez inny pociąg - taka praktyka jest stosowana w niektórych innych krajach, przede wszystkim tam, gdzie od dawna w połączeniach dalekobieżnych używane są zespoły trakcyjne, a skład jest dzielony i łączony na trasie. Tak jest m.in. w Belgii, Holandii czy Danii.
Na dworcu ŁÓDŹ Kaliska była taka sytuacja. Przy jednym peronie oczekiwał EN57 do Sieradza a za nim w znacznej odległości Szynobus bodaj do Opoczna czy Tomaszowa .Pamietam to z lat 2014-2018
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.970 531 30

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.386 36 7
OK, ale pytanie, czy dwa pociągi wjeżdżały ze szlaku (jako jazda pociągowa) na jeden tor, niepodzielony semaforami? Czy było tak, jak pisałem wyżej, że dwa pociągi były podstawiane manewrem na ten sam tor - to duża róznica.
Tor niepodzielony, 3 systuacje:
- podział składu
- 2x jazda manewrowa
- przynajmniej 1 jazda pociągowa

Mogły stać w połowie długości wskaźniki zatrzymania, semaforów na pewno brak.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.574 19 9
Wymagałoby to podziału toru na dwie części, rozdzielone semaforami drogowskazowymi - takie sytuacje zdarzają się w Polsce tam, gdzie w połowie peronu jest połączenie z innym torem (wydaje mi się, że tak jest we Wrocławiu),..
Nie, we Wrocławiu nie ma (i nie było w czasach, które pamiętam) takich rozwiązań. Co prawda ostatni peron był podzielony na peron 5 (nazwijmy go - zasadniczy) oraz peron 5a tylko dla pociągów w kierunku Kobierzyc, ale to były de facto dwie osobne krawędzie peronowe przy dwóch niezależnych torach.

Tu jest zdjęcie, które rozwiewa chyba wszystkie wątpliwości dotyczące Wrocławia Głównego:
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=217&ed=0&okno=galeria&str=5&photoid=67082
Jak widać, sygnalizacja zajętości torów obejmuje całą długość torów przy peronie (to te na łączeniu pulpitów) pomiędzy semaforami wyjazdowymi. Nie było więc możliwości przyjęcia innego pociągu ze szlaku (jazda pociągowa) na już zajęty tor przy peronie. Oczywiście, w ramach manewrów można (a często trzeba) wjechać na już zajęty tor. Ale kolega @tomekkor pisał, że chce "...przyjmować 2 krótsze składy przy jednej krawędzi.", więc rozumiem, że chodzi jednak raczej o jazdę pociągową.
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
445 1 0
Rozwiązanie jak powyżej jest też na stacji Zielona Góra Główna. Z zagranicznych to przychodzi mi na myśl dworzec w Erfurcie w Niemczech.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.735 125 86
W Bydgoszczy tez rozdzielane i przyłączane były wagony manewrowo do drugiego składu. Były takie pociągi dzielone ale juz nie przypomne sobie jakie to.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.386 36 7
W Bydgoszczy tez rozdzielane i przyłączane były wagony manewrowo do drugiego składu. Były takie pociągi dzielone ale juz nie przypomne sobie jakie to.
Bachus - do Zielonej Góry i Łodzi Kaliskiej. Inne też były dzielone w Bydgoszczy.
Oprócze tego - jak pisałem z 3 i 4 peronu (3a, 4a) odjeżdzały zaczynające bieg oraz conajmniej jedno wahadło tak wjeżdzało z trasy (szynobus).
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Napisałem przyjmować, bo
1) myslalem że tak można.
2) Chodziło mi bardziej o możliwość postawiemia 2 składów przy 1 krawędzi. Np jeden skład wjeżdża ze szlaku, a drugi jest podstawiony manewrem, lub tak jak napisał w 3 przykladach kolega @ Andrzej Harrasek.
Mam jednak nadzieję, ze jest jakiś sposób by przyjąć 2 sklady z trasy. Może np odchylny, dwustronny kozioł oporowy, ktory z jednego toru robi po zamknięciu 2 bocznice(?)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.970 531 30
Mam jednak nadzieję, ze jest jakiś sposób by przyjąć 2 sklady z trasy. Może np odchylny, dwustronny kozioł oporowy, ktory z jednego toru robi po zamknięciu 2 bocznice(?)
W Polsce nie ma sposobu, poza podziałem toru na dwie części osłaniane semaforami. A pomysł z odchylanym kozłem to chyba żart.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.970 531 30
I najczęściej wjazd odbywa się na sygnał zastępczy albo rozkaz, bo w Polsce przekaźnikowe urządzenia srk nie pozwalają w takiej sytuacji podać normalnego sygnału zezwalającego. W urządzeniach mechanicznych, gdzie kontrola niezajętości toru odbywa się wyłącznie wzrokowo, oczywiście da się podać sygnał zezwalający na wjazd na zajęty tor, ale takie wjazdy realizuje się tylko w sytuacjach wyjątkowych. Tak że przepis, wskazany przez kolegę @ksiezyc_nad_gieesem nie ma praktycznie zastosowania w normalnych warunkach, a jest wykorzystywany wyjątkowo, jedynie w sytuacjach awaryjnych. I fakt istnienia tego zapisu nie zmienia faktu, że w Polsce nie ma, stosowanego w normalnej, codziennej eksploatacji, sposobu wjazdu na zajęty tor stacyjny.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.574 19 9
Nie wiem co masz na myśli pisząc o normalnych warunkach...
W cytowanym dokumencie jest wyraźnie podkreślone, że przepis ten dotyczy tylko sytuacji, gdy "...wyjątkowo zajdzie potrzeba przyjęcia pociągu...".
Oczywiście można dyskutować, co to jest sytuacja wyjątkowa. Może to być chwilowa awaria (np. uszkodzenie pociągu, torów, sygnalizacji), ale może to być też dłuższy okres wynikający z trwającej przebudowy stacji.
Ale przepis ten na pewno nie dotyczy warunków, kiedy prowadzony jest normalny i niezakłócony ruch, zgodnie z rozkładem jazdy.

...na Głównym we Wrocławiu widzę takie obrazki parę razy w tygodniu...
Sprawdź następnym razem, czy to faktycznie jest przyjęcie pociągu na zajęty tor (pociąg kończy bieg), czy jednak zwykłe podstawienie składu w ramach jazdy manewrowej (pociąg rozpoczynie bieg z danego peronu). Bo jak pisaliśmy wczesniej - to dwie zupełnie inne sytuacje.

Jeśłi faktycznie są to przypadki przyjęcia w ramach jazdy pociągowej, to mamy ciekawy przypadek do analizy. ;)
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki