• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta strychowa

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.822 52 5
Jest szansa na jakiś filmik, który pokazuje działanie tego cuda?
Mam rozwiniętą wyobraźnię, ale techniczna jej strona kuleje ;)
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
26.280 387 20
Jest szansa na jakiś filmik, który pokazuje działanie tego cuda?
Mam rozwiniętą wyobraźnię, ale techniczna jej strona kuleje ;)
To działa tak samo jak pojemnik do czyszczenia kominka z popiołu za pomocą odkurzacza. Rurę ssącą odkurzacza podłączasz do pojemnika, z pojemnika wychodzi druga rura, którą czyścisz kominek. W pojemniku zatrzymuje się popiół, a odkurzacz robi tylko podciśnienie potrzebne do usunięcia popiołu z kominka.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.822 52 5
@Mafo Maćku, "Fajnie się sra, jak się pełną d*** ma" :D Nie mam kominka, nie używałem takich cudów (teść, który ma kominek nie używa takich gadżetów, a przynajmniej mnie przy tym nie było). Ciekawość, to pierwszy stopień do ....wiedzy. :)

@tomekkor będę wdzięczny :)
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Film juz nagrałem, jutro go ogarnę i wrzucę. Schemat u góry przedstawia dokładnie ten patent. Podsylam zdjęcie z wnętrza ustrojstwa.
20200604_175751.jpg

Gruba rura z filtrem do odkurzacza, cienką zbieram szuter, który zbiera się w pojemniku.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.822 52 5
Maćku, jestem humanistą, więc muszę ZOBACZYĆ. Jak zobaczyłem od środka, plus schemat, to mi zaskoczył trybik w łepetynie i już kumam czaczę. :)
DZIĘKIIII !!!!! (za cierpliwość) ;)
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Właśnie przećwiczyłem jeszcze szybszą metodę:
1. Mechaniczne rozkładanie
2. Przelot rurą ssącą nad torem (idealnie zbiera wszystkie luźne kamyki z podkładów i okolic szyn) :)
3. Mały pędzelek, palec majstra, młotek i można lać.

Od wysypania tłucznia do zalewania wikolem 1,2 mb jest gotowe po 10 minutach :)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.995 531 30
Jedna drobna uwaga: na filmie tego dokładnie nie widać, ale wydaje mi się, że imitacja tłucznia na zewnątrz toru jest poniżej górnej powierzchni podkładów. W rzeczywistości podkłady powinny być od szczytów obsypane tłuczniem do wysokości górnej powierzchni. Natomiast między szynami tłuczeń powinien być ok. 5 cm poniżej powierzchni podkładów. Jak jest w praktyce, to oczywiście zupełnie inna sprawa, ja piszę o parametrach teoretycznych. Myślę jednak, że warto to wiedzieć przy budowie modelowego toru.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Jedna drobna uwaga: na filmie tego dokładnie nie widać, ale wydaje mi się, że imitacja tłucznia na zewnątrz toru jest poniżej górnej powierzchni podkładów. W rzeczywistości podkłady powinny być od szczytów obsypane tłuczniem do wysokości górnej powierzchni. Natomiast między szynami tłuczeń powinien być ok. 5 cm poniżej powierzchni podkładów. Jak jest w praktyce, to oczywiście zupełnie inna sprawa, ja piszę o parametrach teoretycznych. Myślę jednak, że warto to wiedzieć przy budowie modelowego toru.
Tak to bywa w teorii, w praktyce bywa różnie, oto przykład:


Oczywiście uwzględnię wszystkie uwagi, każdy kolejny metr wychodzi lepiej.
Nowa metoda, o której piszę powyżej daje lepsze rezultaty. Tłucznia między szynami jest mniej, a ten po bokach jest równo z podkładami.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.995 531 30
Tak to bywa w teorii, w praktyce bywa różnie
To jasne, a w modelu odwzorowujemy rzeczywistość taką, jaka jest, a nie jaka być powinna. Ale jednak warto wiedzieć, jak powinno być idealnie. Jeżeli robimy model toru tuż po budowie/remoncie, robimy inaczej, a jak starą linię w kiepskim stanie, to jeszcze inaczej.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Specjalnie eksperymentuję na torach, które w historii mojej makiety, są torami starymi, lekko wyeksploatowanymi. Tory główne, które mają być idealne zostawiłem sobie na deser. Te wykonam wtedy, kiedy będę miał już fach w ręku :)
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Kolejne metry torów zostały zaszutrowane. Metr dziennie i do świąt skończę ;)
Zdjęcia robiłem przy różnym świetle spinką od mankietu, stąd małe mankamenty, np pod światło tor na zdjęciu trochę się błyszczy, choć w rzeczywistości jest matowy. Prawda kina prawda ekranu :-/
Wszystko jeszcze będę patynował, ale to po świętach ;-)
20200605_223755.jpg

Końce modułów zabezpieczam płytką PVC (może być inna). Najważniejsze by była w folii ochronnej - wikol się do niej nie przylepia i po zaschnięciu można ją łatko odkleić. Szuter na łączeniu wychodzi jak od lasera.
20200605_223729.jpg

20200606_220607.jpg


20200609_174830.jpg


20200610_074738.jpg


20200610_074756.jpg


Powstaje też przejazd:
20200610_074825.jpg

W tym klinie to chyba wyleję asfalt, bo boczne płyty nie wchodzą.

Jak by to rozegrali prawdziwi drogowcy? Proszę o opinie w formie pisemnej lub zdjęciowej :)

edit: w ramach uzupełnienia pokazu szutrowania, zdjęcia najważniejszej maszyny z różnych ujęć:
Od góry:
20200607_145039.jpg

i od spodu:
20200607_145050.jpg

Szyny zabezpieczone są przed zasypaniem specjalną rynną. Chodzi o to, by szutrer nie podrapał farby na szynach w trakcie rozkładania i by później nie tracić czasu na wygarnianie go z szyn.

A to drugie najważniejsze urządzenie w całej rozciągłości:
20200608_074937.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki