• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta strychowa w centrum Polski

OP
OP
V

VSM

Użytkownik
Reakcje
87 0 0
#21
W ostatnim czasie udało mi się złożyć wszystkie skrzynki łukowe (8 szt.). Ponadto wszystkie skrzynki zostały już wyposażone w korek oraz wszystkie mają nawiercone otwory do mocowania nóg. Skrzynki stacyjne są już na strychu, a w piwnicy czekają już wszystkie skrzynki (łukowe i proste) do wyniesienia na strych. Podejrzewam, że kolejny etap zaprezentuję dopiero pod koniec roku. Ma na to wpływ wiele rzeczy. Po pierwsze przez najbliższe 2 miesiące w zasadzie nie będę miał wolnego czasu. Po drugie na strychu trzeba przerobić kilka rzeczy, żeby wszystkie skrzynki się zmieściły. Dotyczy to różnych skrzynek z instalacjami, a także samego włazu na strych. Jak to się uda zrobić to dopiero zacznie się rozstawianie skrzynek na swoich miejscach.

DSC_1209.JPG


DSC_1210.JPG


DSC_1466.JPG


DSC_1467.JPG


DSC_1468.JPG
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
Reakcje
87 0 0
#22
Czas płynie bardzo szybko... Minął rok od mojego ostatniego wpisu tutaj, a niewiele się wydarzyło w temacie. Faktem jest, że mały postęp jest - połowa skrzynek jest już z grubsza na swoim miejscu. Trzeba będzie zmodyfikować wejście na strych, żeby wszystkie skrzynki się zmieściły.
1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.734 37 4
#23
Fajny ten stryszek, choc te skosy zabieraja kawal przestrzeni, ale i kawal szlaku sie szykuje. Powodzenia w dalszych pracach i oby relacja byla szybciej niz za rok ;) Swoja droga pamietalem ten watek i te skrzynki i tez w szoku jestem, ze juz rok zlecial.
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
Reakcje
87 0 0
#24
Znowu udało się znaleźć trochę czasu i prace posunęły się do przodu. Ustawione zostały już prawie wszystkie skrzynki i uwierzcie, że nie trwało to 15 minut. Wcześniejsze ustawienie skrzynek prostych było dość łatwe, bo otwory w profilach czołowych były już gotowe. Ze skrzynkami stacyjnymi było więcej zabawy, bo trzeba było najpierw zaplanować, potem wymierzyć, a na końcu wywiercić otwory na połączeniach skrzynek. W sumie 44 otwory więc sporo czasu mi to zajęło. Trzeba było też przerobić jednoskrzydłową klapę w podłodze na dwuskrzydłową, żeby mogła się otwierać po rozstawieniu skrzynek (teraz skrzydła wchodzą pod skrzynki). No i na koniec pozostało rozstawienie wszystkich skrzynek co prawie się udało. Pozostały jeszcze dwie skrzynki do ustawienia, bo jedna noga wychodzi dokładnie w miejscu wejścia na strych. Co najważniejsze zarówno kwestia klapy oraz tej nogi była przeze mnie przewidziana już na etapie planowania więc póki co nie stało się podczas budowy nic co by mnie jakoś bardzo zaskoczyło. Po prostu nie starczyło w weekend czasu i sił, aby przerobić mocowanie jednej nogi. Mam nadzieję, że do Świąt uda się ogarnąć sprawę tej nogi, ostatecznie ustawić wszystkie skrzynki i zacząć rozkładać tory. Póki co bez żadnego klejenia - raczej po to żeby w końcu pojeździć, bo od ponad roku cały tabor odpoczywa. Oczywiście przy okazji będzie to dobry sprawdzian dla wykonanego przeze mnie projektu układu torowego. Dodam, że już posiadam wszystkie zwrotnice i tory - 76 fleksów co daje ponad 69 m toru :)

DSC_5862.JPG


DSC_5863.JPG


DSC_5864.JPG


DSC_5865.JPG
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
Reakcje
87 0 0
#27
Od ostatniego wpisu minęło prawie 10 miesięcy - to niesamowite jak ten czas leci. Jeszcze na przełomie 2023 i 2024 roku udało się rozłożyć tory (bez żadnego klejenia), a później co jakiś czas trochę pojeździć. Jednak w ostatni piątek rozmontowałem wszystkie skrzynki z dwutorowym prostym szlakiem, bo przyszedł czas na klejenie torów i wykonanie elektryki. Zacząłem od tych skrzynek, bo wydawały się najprostsze. Dzisiaj udało się w pełni zakończyć prace nad jedną skrzynką. Reszta odcinków prostych najwcześniej za miesiąc. Plan jest taki, żeby przed końcem roku udało się przykleić tory i zrobić elektrykę na wszystkich 6 skrzynkach prostych i 8 skrzynkach łukowych.

1. Tak wyglądała makieta przez ostatnie kilka miesięcy.
1.jpg


2. Tutaj w trochę szerszej perspektywie.
2.jpg


3. Pomiary i klejenie.
3.jpg


4. Jeden tor już przyklejony.
4.jpg


5. A tak wygląda skrzynka od spodu.
5.jpg


6. A tutaj już z wykonanymi połączeniami elektrycznymi.
6.jpg


7. Testy przejazdu lokomotyw - ostatecznie nawet udane.
7.jpg


Mam nadzieję, że założony plan się powiedzie i że kolejny wpis będzie szybciej niż za rok :)
 
OP
OP
V
Reakcje
87 0 0
#28
Cześć! Tym razem potrzebuję porady dotyczącej układu torowego na stacji. Początkowo stację planowałem bez rozmieszczenia żadnych budynków i innej infrastruktury, ale teraz zacząłem planować całe zagospodarowanie (może trochę zbyt późno). Zmodyfikowałem nieco projekt stacji, chociaż zmiany dotyczą w zasadzie bocznic, a cały układ torów stacyjnych pozostał bez zmian. Aktualnie wygląda to tak: https://drive.google.com/file/d/1bBhM-eyuhaCXpTTFMMsViI-fAQ0cmeOl/view?usp=sharing

Jak widać dołożyłem perony, dworzec i przejście podziemne na perony, a także lokomotywownię, rampę i plac przeładunkowy. Czy waszym zdaniem takie rozmieszczenie poszczególnych elementów ma sens i jest zbliżone do fikcji, a nie do fantastyki?

Zastanawiam się jeszcze nad trzema dodatkowymi połączeniami układu torowego, które zaznaczone są czerwoną przerywaną linią, od lewej:
1. Połączenie torów za placem przeładunkowym. Wydaje mi się, że to mogłoby mieć sens i ułatwiłoby manewry.
2. Dodatkowe połączenie toru 7 i 9 w okolicach planowanej rampy. Na pewno zwiększyłoby funkcjonalność, ale wydaje mi się, że bardzo skomplikowałoby układ i sterowanie stacją.
3. Dodatkowe połączenie torów wyciągowych z tymi przy lokomotywowni. Nieco, ułatwiłoby manewry, ale bardzo skróciłyby się odcinki toru przed lokomotywownią.
Raczej jestem skłonny wprowadzić tylko pierwsze połączenie, ale pozostałych nie wprowadzać.

Dodatkowe pytanie mam do Was odnośnie rozstawu torów. Minimalny rozstaw na odcinku bez semaforów, słupów trakcyjnych, itd. wynosi 4,0 m, co w skali H0 daje 4,6 cm i taki właśnie rozstaw ma modułowy profil czołowy. W przypadki infrastruktury w postaci jakichkolwiek słupów na międzytorzu minimalny rozstaw powinien wynosić 4,9 m, co w skali H0 daje 5,6 cm. Pytanie jest takie czy faktycznie te 5,6 cm jest wystarczające. Rozumiem, że na powierzchni makiety raczej będzie wszystko ok (no bo tak jest w rzeczywistości), ale czy pod makietą wszystko się zmieści (zasilanie szyn, podłączenie semaforów, napędy do zwrotnic)? Jakie macie z tym doświadczenia i czy uważacie, że może lepiej przyjąć szerszy rozstaw, np. 6 albo 7 cm? Jak to wygląda na Waszych makietach?

Proszę o Wasze opinie do zaktualizowanego projektu.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.344 504 30
#30
musiał byś dać długą kładkę nad torami, albo przejścia podziemne. To byłoby dziwne....że dworzec jest po stronie towarowej stacji.
Na rysunku jest zaznaczony tunel do peronów, a w realu takie sytuacje się zdarzają, choć faktycznie zwykle budynek stacyjny jest bliżej peronów. Moim zdaniem tak może być.

Miałbym natomiast troche uwag do sygnalizacji, ale rysunek jest tak mały, że nie wszystko dokładnie widzę. Jeżeli na przyległych szlakach nie ma samoczynnej blokady liniowej to semafory wyjazdowe powinny być 4-komorowe. Semafory wjazdowe, zwłaszcza z lewej strony, należy odsunąć od stacji, a między nimi a pierwszymi rozjazdami powinny być ustawione wskaźniki W 5 i tarcze manewrowe. Należałoby też zastanowić się jak mają być nastawiane zwrotnice na torach 9, 11 i 13. Jeżeli z nastawni, to trzeba dodać tam kilka tarcz manewrowych. Wydaje się też, że między torami przeładunkowymi powinni być szersze międzytorze. Tory te ułożyłbym równolegle do torów głównych, a nie ukośnie, tak, by był do nich dojazd z obu stron. Nie powinny one być tak blisko torów głównych i drogi zwrotnicowej.

Dodatkowe połączenie torów po lewej stronie, zaznaczone czerwoną przerywaną linią jest konieczne, tor 9 powinien służyć jako tor komunikacyjny, umożliwiający np. oblot składu przez lokomotywę w wypadku, gdy wszystkie tory główne są zajęte. Z kolei dodatkowe połączenie po prawej stronie uważam za zbędne. Tory odstawcze po prawej stronie wyprowadziłbym z przedłużenia toru 3, a nie 5.
 
OP
OP
V
Reakcje
87 0 0
#32
Generalnie perony powinny być bliżej dworca, choć u Ciebie dworzec mógłby być w tym miejscu.
ALE
musiał byś dać długą kładkę nad torami, albo przejścia podziemne. To byłoby dziwne....że dworzec jest po stronie towarowej stacji.

Możesz zrobić tak, jak kolega tkarkady na swojej makiecie - dworzec reliefowy....
https://forum.modelarstwo.info/threads/h0.49554/page-10#post-1138711
Budynek dworca raczej zostanie w tym miejscu. Chociaż pomysł z przytoczonego tematu jest całkiem fajny :) Oczywiście będzie przejście podziemne.

Na rysunku jest zaznaczony tunel do peronów, a w realu takie sytuacje się zdarzają, choć faktycznie zwykle budynek stacyjny jest bliżej peronów. Moim zdaniem tak może być.

Miałbym natomiast troche uwag do sygnalizacji, ale rysunek jest tak mały, że nie wszystko dokładnie widzę. Jeżeli na przyległych szlakach nie ma samoczynnej blokady liniowej to semafory wyjazdowe powinny być 4-komorowe. Semafory wjazdowe, zwłaszcza z lewej strony, należy odsunąć od stacji, a między nimi a pierwszymi rozjazdami powinny być ustawione wskaźniki W 5 i tarcze manewrowe. Należałoby też zastanowić się jak mają być nastawiane zwrotnice na torach 9, 11 i 13. Jeżeli z nastawni, to trzeba dodać tam kilka tarcz manewrowych. Wydaje się też, że między torami przeładunkowymi powinni być szersze międzytorze. Tory te ułożyłbym równolegle do torów głównych, a nie ukośnie, tak, by był do nich dojazd z obu stron. Nie powinny one być tak blisko torów głównych i drogi zwrotnicowej.

Dodatkowe połączenie torów po lewej stronie, zaznaczone czerwoną przerywaną linią jest konieczne, tor 9 powinien służyć jako tor komunikacyjny, umożliwiający np. oblot składu przez lokomotywę w wypadku, gdy wszystkie tory główne są zajęte. Z kolei dodatkowe połączenie po prawej stronie uważam za zbędne. Tory odstawcze po prawej stronie wyprowadziłbym z przedłużenia toru 3, a nie 5.
Rysunek załączyłem w PDFie więc wydaje mi się, że można go sobie dowolnie przybliżać (jeśli przeglądarka na to nie pozwala to można ściągnąć plik i otworzyć bezpośrednio PDFa). Planuję SBL więc semafory wyjazdowe będą 5-komorowe. Co do odsunięcia semaforów z lewej strony to jest to jak najbardziej słuszne tylko za bardzo nie ma jak tego rozsunać, bo kolejna skrzynka to już łuk o 180*, a wolałbym, żeby semafory znajdowały się na module stacyjnym i którejś z jego skrzynek. Pomyślę jeszcze co tam można zrobić. Zwrotnice na torach 9, 11 i 13 nie będą nastawiane z nastawni, dlatego pominąłem ustawienie dodatkowych tarcz manewrowych.

Poza tym postanowiłem, że układ torowy będzie nieznacznie zmodyfikowany - chciałbym dodać jeszcze jeden tor (między 7 i 9) i peron między torami 5 i 7. Żeby to zrobić muszę zmniejszyć odległości między osiami torów. Zastanawiam się czy 5,0 m (w skali to będzie 5,8 cm) wystarczy.

Dodam również, że w ten weekend znów udało mi się popracować nad makietą. Cały owal został już zdemontowany (oprócz skrzynek stacyjnych). Wszystkie skrzynki (6) z odcinkiem prostym mają już przyklejone tory i pozostała tylko elektryka. Również jedna skrzynka łukowa czeka tylko na okablowanie. Natomiast na pozostałych 7 łukach trzeba jeszcze przykleić tory, chociaż już geometria na nich jest wrysowana. Może w nadchodzący długi weekend uda się znów coś podziałać.

1. Widok na zdemontowane skrzynki:
1.jpg


2. Widok w drugą stronę:
2.jpg


3. Stanowisko mierzenia torów i docinania podkładów:
3.jpg


4. Stanowisko nanoszenia geometrii:
4.jpg


5. Stanowisko wiercenia otworów na kable zasilające do szyn:
5.jpg


6. Stanowisko klejenia torów:
6.jpg


Na dzisiaj tyle :)
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
Reakcje
87 0 0
#33
Znowu udało się ruszyć prace do przodu. Jest duża szansa, że przed Świętami uda się ogarnąć elektrykę na wszystkich skrzynkach poza stacyjnymi.

1. Najpierw zamontowałem cztery skrzynki łukowe i wykonałem połączenia elektryczne.
1.jpg


2. Z drugiej strony zbyt wiele się wtedy nie działo.
2.jpg


3. Później przyszedł czas na 3 skrzynki proste - jak widać pociąg testowy przejechał po nich bez problemów.
3.jpg


4. Kolejne 3 skrzynki proste ze zrobioną elektryką - jeszcze przed ustawieniem.
4.jpg


5. W końcu udało się dokończyć cały odcinek prosty.
5.jpg


6. Zostały do wykonania jeszcze 4 skrzynki łukowe. Tory są już przyklejone więc tylko elektryka i ustawienie.
6.jpg


7. A tak wyglądają skrzynki od spodu.
7.jpg


Tyle udało się w weekend zrobić. Kolejne prace planuje na początek grudnia. Mam nadzieję, że wtedy będzie już wszystko gotowe. A po Nowym Roku rozbiórka części stacyjnej i klejenie oraz elektryka na tych skrzynkach.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.734 37 4
#34
Tajemne wejście z podłogi, świadczy, że chyba nikt z domowników nie wie o projekcie ;) A tak serio to kibicuję, jest kilka takich projektów na stryszkach które z przyjemnością się ogląda.(y)
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
Reakcje
87 0 0
#36
Tajemne wejście z podłogi, świadczy, że chyba nikt z domowników nie wie o projekcie ;) A tak serio to kibicuję, jest kilka takich projektów na stryszkach które z przyjemnością się ogląda.(y)
Czasami są różne pytania czy mamy jakiegoś kota, który robi harmider na strychu albo jakiegoś dzięcioła co stuka i puka, ale nikt jeszcze nie odkrył prawdy :)

A ja mam takie pytanie, czy masz zamiar zabezpieczyć podłogę i czy w ogóle zabezpieczyłeś ją czymkolwiek ?
Rozumiem, że chodzi o jakieś chemiczne zabezpieczenie? To nic nie było robione. Podłoga od paru, albo nawet parunastu lat służy i nie ma w zasadzie śladów zużycia. Przeszła budowę ocieplenia strychu, przeszła kilkuletnią zabawę kolejką i prawie przeszła budowę makiety. Kiedyś myślałem o jakiejś wykładzinie, ale wolę inwestować w elementy do makiety niż w podłogę :D
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
Reakcje
87 0 0
#37
Mam pytanie odnośnie rozjazdów RocoLine, które posiadam. Na wszystkich końcach rozjazdów są takie nienaturalnych kształtów podkłady (prawdopodobnie w celu łatwego połączenia za pomocą złączek z innym odcinkami toru). Czy można zaznaczone na zdjęciu na czerwono części podkładów odciąć i na ich miejsce wsunąć zwykłe podkłady z flexów? To znaczy wiadomo, że nikt mi tego nie zabroni, ale czy mam się czegoś obawiać? Czy podkłady są klejone do szyn? A może jest jakieś inne specjalne i niewidoczne mocowanie? Ktoś podpowie, bo nie chciałbym popsuć od razu rozjazdu.
 
OP
OP
V

VSM

Użytkownik
Reakcje
87 0 0
#38
Generalnie perony powinny być bliżej dworca, choć u Ciebie dworzec mógłby być w tym miejscu.
ALE
musiał byś dać długą kładkę nad torami, albo przejścia podziemne. To byłoby dziwne....że dworzec jest po stronie towarowej stacji.

Możesz zrobić tak, jak kolega tkarkady na swojej makiecie - dworzec reliefowy....
https://forum.modelarstwo.info/threads/h0.49554/page-10#post-1138711
Na rysunku jest zaznaczony tunel do peronów, a w realu takie sytuacje się zdarzają, choć faktycznie zwykle budynek stacyjny jest bliżej peronów. Moim zdaniem tak może być.

Miałbym natomiast troche uwag do sygnalizacji, ale rysunek jest tak mały, że nie wszystko dokładnie widzę. Jeżeli na przyległych szlakach nie ma samoczynnej blokady liniowej to semafory wyjazdowe powinny być 4-komorowe. Semafory wjazdowe, zwłaszcza z lewej strony, należy odsunąć od stacji, a między nimi a pierwszymi rozjazdami powinny być ustawione wskaźniki W 5 i tarcze manewrowe. Należałoby też zastanowić się jak mają być nastawiane zwrotnice na torach 9, 11 i 13. Jeżeli z nastawni, to trzeba dodać tam kilka tarcz manewrowych. Wydaje się też, że między torami przeładunkowymi powinni być szersze międzytorze. Tory te ułożyłbym równolegle do torów głównych, a nie ukośnie, tak, by był do nich dojazd z obu stron. Nie powinny one być tak blisko torów głównych i drogi zwrotnicowej.

Dodatkowe połączenie torów po lewej stronie, zaznaczone czerwoną przerywaną linią jest konieczne, tor 9 powinien służyć jako tor komunikacyjny, umożliwiający np. oblot składu przez lokomotywę w wypadku, gdy wszystkie tory główne są zajęte. Z kolei dodatkowe połączenie po prawej stronie uważam za zbędne. Tory odstawcze po prawej stronie wyprowadziłbym z przedłużenia toru 3, a nie 5.
Posłuchałem rad kolegów i zmodyfikowałem układ stacji. Sporo nad tym siedziałem, bo nie jest to takie proste jak skrzynki są już gotowe i trzeba coś do nich dopasować. Aktualnie mój projekt wygląda następująco: https://drive.google.com/file/d/1Nbqn45gsjgrQbDl3AYsKwtdFY49ESX6q/view?usp=sharing Myślicie, że jest ok?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.615 50 5
#40
Popieram kolegę, wywaliłbym tory 6 i 4, co dałoby więcej miejsca dla samego budynku dworca.
A dojazd do torów odstawczych zrobił bezpośrednio ze szlaku. Od strony stacji.
 

Podobne wątki