• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Makieta modułowa

OP
OP
D
Reakcje
52 0 0
#26
Witam po sporej przerwie przykleiłem korek i polutowałem trochę torów.Chciałem sprawdzić jak będzie z rozjazdem(nie byłem pewny czy dobrze czytam rysunki z forum) ale działa ok.Napędy chce użyć mtb.
 

Załączniki

OP
OP
D
Reakcje
52 0 0
#30
No ja trochę rzuciłem się na głęboką wodę,zobaczymy co z tego wyjdzie.Skrzynki mam wszystkie zrobione ale na razie chcę 4-oma się zająć przykleić tory zaszutrować.Dzisiaj byłem nawet w KLB.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.439 481 107
#31
W temacie cisza (pewnie na dobre), a ja mam pytanie związane z poruszoną tu kwestią. Mianowicie, jak rozpoznać na schemacie, że mamy do czynienia ze stacją osobowo-towarową ? Jakie zasadnicze, charakterystyczne cechy ona posiada, jaki układ torowy wskazuje, że z taką stacją mamy do czynienia, a jaki z kolei świadczy, że o takim rozwiązaniu nie może być mowy ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#32
Najpierw dobrze byłoby zdefiniować, co to jest "stacja osobowo-towarowa". Stacja to posterunek ruchu, na którym istnieje możliwość zmiany następstwa pociągów, czyli wyprzedzania, krzyżowania (mijania się dwóch pociągów jadących w przeciwnych kierunkach), a także zaczynania i kończenia biegu pociągu. Na stacji muszą być tory główne zasadnicze (przedłużenie torów szlakowych) i główne dodatkowe. W miarę potrzeby mogą (ale nie muszą) być też tory boczne (po których mogą odbywać się wyłącznie jazdy manewrowe). Na każdej stacji, spełniającej te warunki, mogą odbywać się jazdy zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych, więc trudno tu mówić, że dana stacja jest "osobowa", "towarowa", czy "osobowo-towarowa" - z tego punktu widzenia praktycznie każda stacja będzie "osobowo-towarową". Jeżeli na stacji mają mieć miejsce postoje handlowe pociągów pasażerskich, to musi ona mieć co najmniej perony (ponadto dobrze jest, żeby były kasy biletowe, poczekalnie, toalety itd. itp.). Na stacji obsługującej od strony handlowej przewozy towarowe potrzebne będą tory ładunkowe i odpowiednie urządzenia do za- i wyładunku. Ale także stacja bez żadnych torów i urządzeń ładunkowych może być uważana za "towarową", jeżeli zatrzymują się na niej pociągi towarowe, np. dla przepuszczenia pociągów pasażerskich.

Nie umiem inaczej, niż tak ogólnie odpowiedzieć na pytanie, którego nie do końca rozumiem, a przede wszystkim nie wiem, co autor miał na myśli pisząc o "stacji osobowo-towarowej". Na pewno nie da się tego poznać po układzie torowym, prędzej po obecności (lub nie) urządzeń do obsługo podróżnych i ładunków.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.439 481 107
#33
Chyba zbyt ogólne pytanie zadałem. Może tak. Jakie czynności wykonuje się na stacji osobowo-towarowej w tej części towarowej? Czy praca na tej stacji wygląda np. tak... Na torze głównym dodatkowym zatrzymuje się skład towarowy (typowe wahadło lub jakiś zbiorczy). Do składu podjeżdża lokomotywa manewrowa (SM42). Od składu odczepianych jest jakaś liczba wagonów. SM42 przetacza wagony na tor boczny (tylko przy takich może się znajdować instalacja do rozładunku/załadunku ?), gdzie znajduje się rampa z magazynem (plac ładunkowy lub inny punkt odbioru/nadania danego towaru) gdzie nastąpi załadunek lub rozładunek wagonów. W tym czasie skład towarowy już zbiera się w dalszą drogę pozostawiając odczepione wagony.
Druga sytuacja. Skład towarowy zatrzymuje się na torze głównym dodatkowym. Z pobliskiej bocznicy lub zakładu SM42 przywozi wagony z jakimś towarem celem podczepienia do składu towarowego. Po wykonaniu tej procedury skład odjeżdża.

Czy pociąg towarowy może czekać na torze głównym dodatkowym (może bocznym, jeśli może?) aż wagony zostaną opróżnione i ponownie (już puste) dołączone do składu?

Jakie jeszcze przykłady pracy towarowej można symulować na takiej stacji osobowo-towarowej?
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
4.394 174 19
#34
Jestem na stacji Żaryn aktualnie. Obok jest firma zajmująca się przelewaniem paliw z wagonów cystern do autocystern. Cysterny po torze niezelektryfikowanym przetaczane są na teren zakładu i tam opróżniane.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.439 481 107
#35
Ok, dzięki. Ale to powiedzmy jest taka sytuacja jaką opisałem już. A czy inne jeszcze czynności się wykonuje ?

Czy dajmy na to...jeśli stacja ma na tyle odpowiednich torów to czy są wykonywane czynności które polegają na tym, że na stacji zatrzymały się dwa składy towarowe i z jednego do drugiego przełączana jest część wagonów?
A może taka sytuacja....z kilku okolicznych zakładów dostarczane są na stacyjne tory kolejne wagony z których formowany jest docelowy skład towarowy?
Czy może opisane sytuacje są domeną wyłącznie stacji rozrządowych ?

I jeszcze jedno pytanie. Czy np. lokomotywa manewrowa, należąca do danego zakładu produkcyjnego od razu włącza przyprowadzone wagony do składu towarowego czy może pozostawia je na którymś z torów bocznych stacji i dopiero stąd lokomotywa manewrowa pracująca na danej stacji podłącza te wagony do składu towarowego ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#36
Po pierwsze, bywa bardzo różnie, zależnie od miejscowych potrzeb i warunków. A po drugie, różnie to wyglądało w różnych czasach, dawniej często zupełnie inaczej, niż dziś. Pociągi zbiorowe to już chyba historia (choć pewności nie mam). Natomiast nie bardzo sobie wyobrażam, żeby pociąg (zbiorowy, czy inny) czekał na stacji aż wagon(y) zostanie załadowany lub rozładowany, choć być może były (są) jakieś wyjątki.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.439 481 107
#37
No tak, jak to na kolei. A pomijając lokalne praktyki to jakie są zasadnicze różnice w pomiędzy stacją rozrządową, stacją manewrową i stacją obsługi manewrowej i stacji obsługiwanej. Czytam definicje ale nadal nie rozumiem jakie są podstawowe zadania i ograniczenia poszczególnych typów wymienionych przeze mnie rodzajów stacji towarowych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#38
A jakie są te definicje i gdzie je Kolega przeczytał? Czy w jakiejś poważnej pracy lub dokumencie, czy w "mądrościach" internetowych?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#40
jakie są zasadnicze różnice w pomiędzy stacją rozrządową, stacją manewrową i stacją obsługi manewrowej i stacji obsługiwanej
Na to pytanie być może mogą odpowiedzieć pracownicy PKP Cargo, bo widzę, że te mądre terminy pojawiły się w wewnętrznej instrukcji tego przedsiębiorstwa. Stacja rozrządowa to stacja, na której z wagonów, jakie do niej dotarły z różnych kierunków, formuje się pociągi w określonych kierunkach, ale to chyba z grubsza jest jasne. Natomiast co do niuansów tych innych pojęć, to nie potrafię się wypowiedzieć.
 

Podobne wątki