• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Makieta] mały tort

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
Ja też nie bardzo rozumiem układ torowy nr 2. Gdzie podziewa się linia 2-torowa, wchodząca na dole z lewej strony do tunelu? Co się dzieje z jednotorówką, zaznaczoną linią przerywaną po lewej stronie na górze? No i linia 2-torowa, która w tunelu robi się jednotorową (w lewym, górnym rogu) mnie nie zachwyca. Poza tym coś mi nie gra z drzwiami w kwadratowym pokoju: na każdym z dwóch rysunków są gdzie indziej, a ma to znaczenie.

Ale ogólnie to układ 2 wydaje się najciekawszy, pod warunkiem pewnych modyfikacji. Ja spróbowałbym zrobić linię 2-torową biegnącą dookoła całego pokoju, z jedną, trochę większą stacją (może nawet częściowo na łuku, by tory stacyjne były jak najdłuższe) i odchodzącą od tej linii (albo w tej stacji, albo na jakimś posterunku odgałęźnym, ale raczej nie w tunelu) jednotorówką do istniejącej małej stacji, od której jeszcze odchodzi bocznica do zakładu. Ta istniejąca stacja może być przelotowa i linia może dalej wracać do 2-torowej "magistrali", ale może też być stacją końcową.

Pozdrawiam
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
No faktycznie wstawiłem zły rysunek układu nr2 :oops: ,teraz już chyba będzie wiadomo gdzie się podział dalszy ciąg torów :D .Rysunek układu nr3 wystarczy obrócić o 90st i też wszystko będzie grało :) a o możliwości przesunięcia drzwi w tym pomieszczeniu to już pisałem.Pomysł ze zrobieniem dwutoru dookoła i posterunkiem odgałęźnym jest kuszący ,przemyślę rano jak można by go zrealizować.Dzięki za podpowiedzi co nie znaczy że kolejne nie są mile widziane :)
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
Pokombinowałem z dwutorem i wyszło mi to co wyszło. Ale niezależnie od tego która wersja ostatecznie zostanie zrealizowana rozumiem że kwadratowe pomieszczenie będzie lepsze na makietę,więc od piątku zaczynam je remontować :) bo "kruca bomba mało casu" :roll:
Dodam tylko że w pomyśle "C" odcinki dwutorowe są położone o 15-20 cm wyżej niż tort który łączy się z nimi przez podjazdy i posterunki odgałęźne. :) Niewykluczone że kręte podjazdy zostaną ukryte w tunelach.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
Witam,

Ja osobiście nie przepadam za układami z linią dwutorową, kończącą się pętlą, dlatego z ostatnich trzech wersji wybrałbym wersję B. Ma ona tę zaletę, że dwa składy mogą jeździć dookoła linią główną, a w tym czasie można się bawić ruchem na linii jednotorowej, łącznie z manewrami na stacji i bocznicy. Poza tym odpada kłopot z okablowaniem pętli - da się to oczywiście zrobić, ale zawsze jest to dodatkowa komplikacja. Jak już pisałem, unikałbym przy tym raczej posterunków odgałęźnych w tunelu. Ja myślałem o czymś podobnym i w międzyczasie spróbowałem coś takiego nabazgrać. Oczywiście układy torowe stacji są tylko symboliczne:



Pozdrawiam
 

Załączniki

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
Miałem o tym wspomniec o czym kolega Andrzej Harassek, duze bedziesz miał problemów z pętlami. Gdyby wszystko jeszcze raz przeanalizowac i rozrysowac tak aby było dobrze
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
Nie rozumiem o co chodzi z pętlami , "mechanicznie" nie ma problemu ,mieszczą się wszystkie, sprawdziłem :D ,a elektrycznie to pewien kłopot,ale łatwy do pokonania, mógłby wystąpić w przypadku pętli "jednotorowej". Uklady z pętlami na dwutorze tak naprawdę są dużymi i pozawijanymi kółkami jednotorowymi ,więc tu pętle nie stanowią problemu, zresztą elektryka też nie jest problemem. I oczywiście znowu w pośpiechu nie opisałem rysunków więc wklejam "jaśniejsze" wersje. Obszary zakreskowane na czerwono to tunele ale z dostępem od spodu, na zielono zakreskowałem miejsca przeznaczone na stacje ,a na niebiesko na przystanki.I jak widać posterunki odgałęźne w wersji C nie są w tunelu. A nawiasem mówiąc to układ z pętlami na końcach według mnie chyba najlepiej naśladuje ruch kolejowy , jakiś pociąg jedzie od A do B a potem ten sam lub inny z B do A. W każdym razie kwadratowe pomieszczenie objąłem we władanie ,a jutro jadę do "szajsramy" kupić materiały budowlane potrzebne do remontu. A i jeszcze jedno w niektórych pomysłach zostawiam tort w pierwotnej formie żeby mieć dodatkową mozliwość zabawy.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
Faktycznie, układ C, a chyba wcześniej i B, to tylko pozawijana jednotorówka, dlatego między innymi zaproponowałem wersję B. Natomiast układ A to jednak typowa pętla. Poza tym, zdaje mi się, że wcześniejszy post kolegi stare tory był edytowany i przynajmniej rysunek B został chyba zmieniony. Teraz także i tu jest normalna pętla, stworzona przez przejście trapezowe w górnej części rysunku. Podobnie jest na pierwszym rysunku ostatniego postu (kwadratB). Dlatego też bardziej odpowiadałby mi ostatni wariant C. Nawiasem mówiąc, przejście krzyżowe między dwoma odwrotnymi łukami, zaznaczone cienką, niebieską linią w górnej części rysunku, też stworzy pętlę. I znowu, sugerowałbym unikanie odgałęzień w tunelu. Będzie łatwiejsza obsługa, no i dodatkowy atrakcyjny element na makiecie. Ale oczywiście to kolega stare tory ma mieć z całości radość i do niego należy ostateczna decyzja.

Pozdrawiam i życzę dużo zabawy
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
Najchętniej zrobiłbym coś takiego jak na kolejnym rysunku.Wbrew pozorom elektryka byłaby dosyć prosta:bo albo włączone byłyby odcinki żółte i niebieski ,wtedy dwutor i tort mogłyby działać niezależnie,albo włączone byłyby tylko odcinki czerwone lub zielone i wtedy możliwy byłby przejazd z dwutoru na tort lub odwrotnie albo tort stawałby się pętlą nawrotną. Takie trzy w jednym.
 

Załączniki

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
Tak patrze na te rysunki i patrze i .... stwierdzam ze prosciej byłoby zrobic dużą makietę bez pętli. stare tory sorki ale nie wiem co po jakiego grzyba wciskasz te pętle. Można przecież zrobić na tej powierzchni makiete w taki sposób abyś nie musiał sie pierdzielic z kabelkologią na pętli. W środku to co masz już zrobione, jedna mała stacja osobowa przy jednej strobnie, stacja towarowa na innej ścianie a reszta szlak :)
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
Dziś udało mi się ostatecznie opróżnić "komórke makietową",ilość zalegających ją rupieci przerosła moje najśmielsze oczekiwania.Dzięki porządkom urosło też samo pomieszczenie, po prostu zalegające go graty zasłoniły co nieco i przez to pomiary nie były do końca dokładne. Kolejnym "zyskiem" jest sześć doskonałych desek o wym 170 cm na ok 50 cm ,pochodzących ze starej szafy będacej jednym z rupieci. Przemyślałem też to co przeczytałem na forum i stwierdziłem że faktycznie niepotrzebnie staram się na siłę upchać na makiecie te nieszczęsne pętle , które niezależnie od kłopotów technicznych ,dodatkowo zajmowały by miejsce i utrudniały przejście do tyłu makiety. Narysowałem więc nowy prosty plan bez udziwnień ,tak jak to widać na załączonych rysunkach. Na wszelki wypadek dodam że na drugim rysunku kolorem fioletowym narysowałem "podziemną stację postojową",a kolorem jasno niebieskim te kawałki makiety które znajdą się w tunelu ,a który tak do końca nie będzie tunelem ,co pokazuje kolejny rysunek. Ciekawe jak zostaną ocenione moje kolejne pomysły. :?
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
W wyniku prób złagodzeniu uległy podjazdy,które dla niektórych lokomotyw okazały się zbyt lunaparkowe :oops: :? ,z tego samego powodu zmieniłem wyjazd z torów postojowych. Dla polepszenia dostępu zmieniłem nieco kształt stacji na łuku i myślę że przy okazji zyska ona na wyglądzie. :)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
Zapowiada się bardzo ciekawie. Rozumiem, że pod dużą stacją w prawym dolnym rogu będzie podobna stacja-magazyn w tunelu. Z niecierpliwością czekam na ciąg dalszy. Pozwolę sobię na jedną sugestię: tę widoczną stację, której układ Kolega zmodyfikował, ja wykonałbym jako leżącą na długim, ciągłym łuku o stosunkowo dużym promieniu (ew. na prostej, przechodzącej w jeden łuk), zamiast stosowania połączenia odcinków prostych i łukowych, a już na pewno nie na dwóch łukach z wstawką prostą. Będzie to jeszcze lepiej i bardziej naturalnie wyglądało.

Pozdrawiam i życzę sukcesów
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
Moje rysunki to tylko mało dokładna wersja poglądowa.Faktycznie stacja będzie leżała na łuku który niestety z braku miejsca będzie się zacieśniał ,mniej więcej tak jak na kolejnym rysunku, niestety też w wersji poglądowej. Cały czas szukam planów pokazujących wszystkie wersje geometryczne układów torów Piko A-gleis,zwłaszcza rozjazdów łukowych .Jak znajdę to rozrysuję całość dokladnie,między innymi dlatego żeby teraz wiedzieć jak wykonać konstrukcję wsporczą pod makietę,a w przyszłości zamawiać elementy potrzebne na danym etapie budowy.
A na razie muszę się uporać z remontem mojej "komórki makietowej",wentylacja już została założona ,teraz usilnie pracuję nad wykonaniem porządnej instalacji elektrycznej . Pozdrawiam, dziękuję za cenne uwagi i słowa zachęty i polecam się na przysłość.
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
Wymyśliłem trzy układy stacji i dwa posterunków odgałęźnych tylko nie wiem które są najbardziej sensowne,o ile w ogóle są. :) Bardzo proszę o ocenę bo co prawda moja makietka nie będzie bardzo realistyczna ale chciałbym przynajmniej uniknąć ewidentnych bzdur. Znakiem zapytania zaznaczyłem dojazd do lokomotywowni albo jakiegoś małego składu węgla czy innego zakładu.
 

Załączniki

tkarkady

Aktywny użytkownik
Reakcje
785 0 0
stare tory napisał(a):
Wymyśliłem trzy układy stacji i dwa posterunków odgałęźnych tylko nie wiem które są najbardziej sensowne,o ile w ogóle są.
Zawsze polecam tę stronę :
http://semafor.prv.pl/
Wybór rzeczywistych układów jest na tyle duży że zawsze można wybrać coś odpowiedniego i zaadoptować na makietę , oczywiście po odpowiednim skrócie perspektywicznym zależnym od posiadanego miejsca.
Dodatkowo jest gotowy schemat sygnalizacji .
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
Właśnie między innymi ta strona była dla mnie inspiracją dla moich pomysłów ,a napisałem "wymysliłem" :oops: bo są to moje pomysły na dopasowanie rzeczywistych ukladów do posiadanego miejsca.Nie jestem jednak pewny czy od strony,nazwijmy to,logiki projektowej nie popełniłem jakiegoś rażącego błędu.Być może dla wielu osób ustalanie ukladu stacji na tym etapie jest przedwczesne ale chcę zrobić teraz w miarę dokladny projekt makiety żeby od razu dopasować a potem pospawać i zamocować całą konstrukcję wsporczą.Pozwoli mi to na ograniczenie do minimum bałaganu przy budowie samej makiety a co za tym idzie możliwości jej uszkodzenia czy zakurzenia.
 

tkarkady

Aktywny użytkownik
Reakcje
785 0 0
stare tory napisał(a):
Nie jestem jednak pewny czy od strony,nazwijmy to,logiki projektowej nie popełniłem jakiegoś rażącego błędu.
Zależy w jakim stopniu je zmodyfikowałeś . Musiałbyś dla porównania pokazać oryginalny układ.
Wydaje mi się że w 3-cim przykładzie to 4-ty a nie 5-ty tor powinien być zakończony żeberkiem.
 

Podobne wątki