• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta H0 prosba o pomoc wplanowaniu

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#41
LUKASZdiy napisał(a):
To ma byc bardziej zjazd anizeli podjazd
Wez pod uwage ze do wykorzystania sa jeszcze trzy proste ktore moga takze posłozyc do zlagodzenia spadku czyli mamy 7 cm na odcinku okolo 90 cm
Tu nie chodzi o to że lok nie uciągnie, tylko o nagły wznios i to na łuku - będziesz miał sporo zabawy z odpowiednim wyprofilowaniem łuku tak żeby długie wagony nie wyskakiwały z szyn. W wagonach V epoki PIKO wózki są na tyle sztywno osadzone, że nie wielkie odchyły wyprofilowania torowiska będą skutkowały wypadaniem wagonów.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
5.014 33 0
#42
Posłuchaj Pepeja. On wie co mówi. Ja miałem ten sam problem z tym wagonem na naszej makiecie podczas spotkań w Muzeum czy to w Kuźni. Jeden wagon PIKO wypadał nam czasem na jednym ostrym łuku, a weźmy pod uwagę że to był płaski tor a nie na wzniesieniu.

Apropo budowania makiety na desce w piwnicy. Kiedyś w książce wyczytałem jedna fajno zdanko na ten temat.

MNIEJ ZNACZY WIĘCEJ :!:
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
128 3 0
#43
za stromo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
miałem podjazd 4 czy 5 cm na 1/4 okręgu i długie wagony PKP piko rozpinają się przy każdej prędkości. Przy takich podjazdach trzeba stosować "wieczne" sprzęgi (widziałem coś takiego w modelmanii) ale przy wykolejeniu jednego wagonu cały skład leży i co więcej takie połączenia powiększają ryzyko wykolejenia. Rdzę zrezygnować z spiralki, podnieść ją powoli na tym łuku i tych prostych. Powtarzam ODRADZAM DUŻE PODJAZDY!!
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#44
Dobra pomysł upadł szkoda ale zdaje sie na wasze doswiadczenie

Dzis troche poukladałem i przygotowąłem jak bym chcial by wygladało finalnie torowisko
Za wszelką krytyke bede bardzo wdzieczny

Ale mam kolejne pytania

1) Poprowadzenie tunelu zaznaczony odcinek na zielono co zrobic z torem czerownym czy unosić toryna tunel czy takze ma byc w tunelu
2) Co z peronem czy ten trzeci tor odsunać za budynek stacji czy jeszcze zwiekszyc odstep miedzy torami?moze jakies inne propozycje?

Bardzo dziekuje z góry za przszyła i dotychczasową pomoc.
 

Załączniki

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#45
LUKASZdiy napisał(a):
1) Poprowadzenie tunelu zaznaczony odcinek na zielono co zrobic z torem czerownym czy unosić toryna tunel czy takze ma byc w tunelu
Ja bym wszystkie 3 tory w tunel wsunął... W końcu to pewnie jakaś góra w tym rogu kiedyś wyrośnie...
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#46
dzis chcialbym pochwalic sie pierwszym etapem budowy pulpitu sterowniczego

Po jakichs 6 h pracy wyszlo takie cos jak na zdjeciach
cechy:

Możliwosc sterowania 3 niezaleznymi obwodami
Mozliwosc sumowania obwodów by ulatwic manewrowanie
Płynna regulacja napiecia od 1 V - 15 V LM 317T
Wydajnosc kazdego z obwodów 1,5 A
Sterowanie zwrotnicami oraz automatyczne odcinanie odcinkow torowych

Prawdopodbnie nie ma to startu do jakichs firmowych paneli ale koszt calosci wyniosł 40 zł wiec sadze ze calkiem niezle



No i oczywiscie troche pytan

Czy zwrotnice ktore mam moga byc sterowane przelacznikami bez powrotu czyli pozostajacymi w polozeniu po przelaczniu, wtedy gdzy jeden jest NC drugi pozostaje NO?
Czy moge do zasilania zwrotnic uzyc napiecia 12 V ale pradu stałego?
 

Załączniki

pukash

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#47
Witam

Mam do Ciebie pytanie odnośnie pulpitu sterowniczego gdyż w przyszłości i ja będe musiał coś takiego stworzyć a nie wiele o tym wiem. Rozumiem że z twojego pulpitu da się sterować lokomotywami jak za pomocą transformatora dajmy na to Piko FZ 1 za pomocą tych czarnych pokręteł a tymi przełącznikami przełączasz się pomiędzy trzema odcinkami izolowanymi, czyż nie tak jest???? Nie wiem tylko do czego te przełączniki z boku, a i nurtuje mnie co to są te dwie pomarańczowe wzdłużne kostki pod pulpitem.

pzdr.
pukash
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
128 3 0
#48
jeśli zostawisz stare elektryczne zwrotnice piko w położeniu ON spalisz cewkę. Radzę poszukać przelączników które po przełączeniu, automatycznie wracają na pozycję 0.
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#49
Wiec tak dolaczam z grubsza opis na zdjeciu

Z uwagi na to ze stosuje tu aplikacje stnadardową ukladu LM 317 sterowanie predkoscia jazdy, oraz jej kierunkiem poprzez jedno pokretlo jest bardzo ciezkie do uzyskania, dlatego ponad regulatorami predkosci umiescilem proste przelaczniki sluzace do zmiany kierunku jazdy lokomotywy prymitywne rozwiazanie ale działa.

Ponizej sa dwa przełączniki ktorymi mozesz zsumowac sterowanie odcinkow torowych
Dziala to tak:
Jazda normalna przelaczniki rozchylone sa na zewnatrz kazdy z obwodów jest sterowany z osobnego pokretła umozliwia to poruszanie sie nawet trzech skladówz rozna predkosia w róznym kierunku po torcie.
Jezli który kolwiek z tych przelacznikow przelaczysz do wewnatrz w strone czerwonego pokretła jego sterowanie przejmuje owe pokretło mozesz wybrac jeden lub obydwa wtedy cala makieta sterowan jest z jednego kontrolera co daje swobodna mozliwosc manewrowania lokami. Pozostałe składy sa zatrzymywane poprzez automatyke na odcinkach izolowanych

Przełaczniki po prawej stronie to sterowanie zwrotnic bedzie tam naniesiony schemat zgrubsza makiety i polozenie przelacznika bedzie oznaczało przejezdny kierunek

Te pomaranczowe listwy to listwy przyłaczeniowe do przewodów biegnących od zwrotnic przekazników odcinków izolowanych, sygnalizacji. tam gdzie dochodza juz przewody to gotowe moduły do podłaczenia zasilania konkretnych torów sekcji.

Jak przyjzysz sie panelikowi zauwazysz kolory pokręteł oznaczylem ktore odpowiada za który tor.
Jak masz jakies pytania a ja bede wstanie Ci pomódz 1658867 moje gg


Czy te zwrotnice które ja mam przypadkiem nie mają układy odlaczajacego okreslona cewke po zmianie połozenia zwrotnicy tak ze napiecie moze byc podawane cały czas??
 

Załączniki

deus

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#50
Ja mam takie pytanko te przełączniki do regulowania przepływu prądu (te 3 obrotowe) to gdzie i za ile je kupiłeś a jeszcze jedno pytanko jak takie coś się nazywa?
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#51
to sa potencjometry 4,7K typ A

Ponizej załaczam schemat układu który ja zastosowałem u siebie

Elementy D1, D2, C2 mozna pominac chodz sa to elementy za 10 gra wiec nie polecam a zabezpieczaja przed wzbudzaniem
 

Załączniki

pukash

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#52
Dzięki za numer gg jak będe czegoś potrzebował w sprawie elektryki na makiecie i budowy pulpitu sterowniczego to odezwę się do ciebie, niestety za swoją makietę będe mógł zabrać się dopiero po wakacjach gdyż teraz nie mam za bardzo czasu a poza tym zbieram narazie materiały, więc na razie prędko się pewnie nie odezwę. :neutral:
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#53
Pozwolcie za zarzuce was kolejna porcją pytań"

Czy sa jakies patenty na zrobienie wjazdu do tunelu?
Czy kazdy z torów powinien mieć swoj indywidualny wjazd czy trzy razem?
Czy mozna takie cos kupic czy zrobic (chcialbym do minimum ograniczyc zastosowanie gotwych elementów jak najwiecej praktyki)?
Był bym wdzieczny za wselkie fotki takich wjazdów

Z góry dziękuje
 

M.Smoczkiewicz

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#54
Wracajac do spiralnego zjazdu - 1 i 1/2 obrotu przy R3 łuczkach dało spokojnie 12 cm zjazdu/wyjazdu z dolnego poziomu postojowego przy pomocy wyciętej krążyny podpartej jak na zdjęciu - pracuj dalej - trzymam kciuki ;)
 

Załączniki

OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#55
dzis daje pare zdjęć nowej wersji panelika sterowniczego

Za rada doswiadczonych kolegów zrezygonowalem z hebelkow i zastapiłem to resecikami
Niestety w tym momencie sterowanie odcinkami izolowanymi musze powierzyc jakims kontrolerom co dodatkowo podniesie troche skomplikowanie sterowania ale warto
Wrzuce w to jeszcze sterowanie sygnalizacja, oraz automatyke sterowania zaporami, oraz miekki stop na odcinku izolowanym
 

Załączniki

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#57
Najprędzej za pomocą przełączników dźwigienkowych dwusekcyjnych (niebieskie przełączniki na obrazku powyżej)
Do dwóch środkowych zacisków doprowadza się zasilanie a w przypadku pozostałych czterech zacisków należy wykonać połączenia na krzyż za pomocą dwóch przewodów i od nich wyprowadzić zasilanie do danego odcinka.
 
OP
OP
LUKASZdiy

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#59
Po pracowitej sobocie i połowie niedzieli, zaniedbaniu wszystkich obowiazkow domowych (zostane zobity przez zone)

zrobiłem płyte pod stacje
Skonczyłem podłaczanie elektryki (jeszcze upięcie przewodów)
podłaczyłem odcinki izolowane do elektroniki


kilka pytan:
W sklepie jak kupowałem tory dostałem gratisem kilka odcinków jak na zdjeciu ponizej co to jest gdzie mozna to zastosowac na makiecie? foto 1 i 2

Pomozcie mi jakos zaplanować stację niestety budynek bedzie musiał stanąc tyle do mnie moze zrobic peron ziemny?

Czy po przeciwnej stronie tam gdzie bedzie przebiegła jeszcze jeden tory dac takze stacje?
 

Załączniki

Podobne wątki