• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta do emerytury :)

jestrabh

Znany użytkownik
Reakcje
2.820 40 1
#41
Przypadkiem trafiłem na ten wątek i gratuluję pomysłu oraz ambitnego planu realizacji makiety „ Do emerytury”Dajesz sobie 10 lat. Lecz na podstawie własnych doświadczeń, kilkuletniego pobytu na tym forum i obserwacji takich dyskusji o ambitnych planach, których tu odbyły się dziesiątki mam pewne wątpliwości. Ile z nich doczekało się rozpoczęcia realizacji? Ile projektów zostało przerwanych ? A, ile doczekało się finalizacji?
Wystarczy skonfrontować wpisy w działach „Planuję”z „Buduję” tego forum;)
A, wiem co mówię bo jako 55 latek zabrałem się za swój tort i po 7 latach rzeźbienia mam obawy czy życia mi starczy aby dobrnąć do finału.
Z dalszą dyskusją o planowaniu byłbym ostrożny bo gdzie dwóch dyskutuje są minimum trzy zdania. A, co do realizacji to jest trochę tak jak w tym powiedzeniu „ żeby żyć szybko i aktywnie aby mieć co wspominać na starość. Przyszła starość, a wraz z nią skleroza”:)
Niestety wraz z wiekiem pojawiają się problemy, których nie braliśmy pod uwagę planując takie projekty.
Finanse, pogarszający się wzrok i ogólna fizyczna sprawność, która jest niezbędna przy pracy w różnych pozycjach na makiecie.
Wymieniłem tylko kilka aby Cię nie zniechęcać. Dlatego czym szybciej skończysz dyskusję, a zaczniesz realizację tym lepiej.
Życzę Ci aby udało się zrealizować projekt i aby cieszył Ciebie oraz Twoich bliskich podczas zabawy teraz jak i potem. Bo o to przecież głównie chodzi. O dobrą zabawę.;)
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.212 156 7
#42
Dlatego czym szybciej skończysz dyskusję, a zaczniesz realizację tym lepiej.
Z całym szacunkiem, ale to jest chyba najgorsza porada jaką słyszałem :). Jest takie znane modelarskie powiedzenie (przekręciłem słowa, ale sens jest taki): lepiej spędzić wiele godzin na planowaniu, niż spartoczyć sprawę wykonując nieprzemyślaną makietę. Wtedy przy takich nieprzemyślanych układach dochodzi do frustracji podczas budowy nie mówiąc już o stracie kasy na materiały, uszkodzenia no i oczywiście stracony czas i wysiłek.

Także moja porada dla Kolegi KrotVikinG jest aby się nie zrażał wielotygodniowym planowanie i rysowaniem, bo to oprócz czasu nic nie kosztuje, a pozwoli zaoszczędzić sporo przeróbek i frustracji.

Ja swoją makietę planowałem kilka ładnych miesięcy dobierając układ torowy pod dostępne mi miejsce. Mało tego, wcześniejsze plany, na których spędziłem długie godziny poszły do kosza, gdyż w międzyczasie dwa razy zmieniałem miejsca zamieszkania...Ale się nie poddałem i wreszcie coś popełniłem. Także planować, planować i jeszcze raz planować. I dotyczy się to nie tylko samego rozplanowania układu torowego, ale także należy równocześnie myśleć o technikach wykonania poszczególnych elementów. To zaoszczędzi czas już przy samej budowie.
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.442 486 107
#44
Dlatego powinno się zacząć od czegoś bardzo małego (przystanek), potem gdy nabierze się trochę wprawy przejść do bardziej złozonych układów, a na sam koniec przystąpić do budowy "makiety do emerytury" ;)
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
392 1 0
#45
KrotVikinG, napisz i najlepiej narysuj jakiej wielkości jest pomieszczenie przewidziane na makietą. Być może uda z tego wycisnąć jeszcze więcej. Szczególnie pozycja drzwi. Może wieczorem coś jeszcze wstawię, ale czy twoja makieta musi być jednopoziomowa? Wymiary pozwalają zrobić więcej poziomów z dość łagodnymi nachyleniami torów.
 

jestrabh

Znany użytkownik
Reakcje
2.820 40 1
#47
:)Niestety ale zdanie wyrwane z kontekstu wypacza sens tego co chciałem przekazać, więc powtórzę raz jeszcze.
Wiele dyskusji o planowaniu tu na tym forum na dyskusjach jedynie się skończyło. To tyle i, aż tyle w tym temacie z mojej strony. A, skoro to forum dyskusyjne i autor tego wątku jest w wieku 50+, więc wiekowo zbliżony do mojego to pozwoliłem sobie na wyrażenie swojej opinii. Sorki za zaśmiecenie wątku. Można usunąć.;)
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
743 6 0
#48
Sumując odpowiedzi na w/w wpisy, pewnie mógłbym robić to założenie modułowo. Jestem świadom swoich ograniczeń i możliwości oraz sytuacji gospodarczej i tego co się dzieje w naszym uroczym kraju i dlatego projekt jest rozłożony na długie lata. Ma on być odskocznią od szarej rzeczywistości i rozluźnieniem po pracy ( a że zarządzam w pracy grupą ludzi i jeszcze muszę użerać się z przełożonymi i pilnować terminów realizacji ). Pomieszczenie w którym ma stanąć projekt to jest jedno z piwnicznych, które muszę przygotować do tego ( wiecie jak jest z piwnicą :) ) i teraz dochodzi jeszcze ogród, trochę wypadów rodzinnych ( w tym jakieś wakacje ), i zakup opału na zimę. Dlatego napisałem na początku wątku, że planuję ruszyć z budową na jesień. Także mam czas na planowanie i przemyślenie jak całość ma wyglądać i funkcjonować.
Wolę stworzyć sto projektów niż zrywać później to co położyłem. No i moim zamiarem jest też na początek zobaczyć ile potrzebnych będzie torów, po co kupować za dużo, w przypadku jeśli zamierzam kupić wszystkie na raz ( liczę na jakiś konkretny rabat :) ).
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
743 6 0
#49
:)Niestety ale zdanie wyrwane z kontekstu wypacza sens tego co chciałem przekazać, więc powtórzę raz jeszcze.
Wiele dyskusji o planowaniu tu na tym forum na dyskusjach jedynie się skończyło. To tyle i, aż tyle w tym temacie z mojej strony. A, skoro to forum dyskusyjne i autor tego wątku jest w wieku 50+, więc wiekowo zbliżony do mojego to pozwoliłem sobie na wyrażenie swojej opinii. Sorki za zaśmiecenie wątku. Można usunąć.;)
Zgadzam się z Tobą kolego i ma nadzieję że to nie jest słomiany zapał. Na pierwszy strzał ważne dla mnie jest położenie całości żeby móc chociaż troszkę się zabawić :) .
Dlatego też wykupiłem pełną wersję na SCARM-a.
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
743 6 0
#50
Wymiary kąta w którym ma stanąć mój plac budowy to 2,2x3,7x3 m. Są to trzy ściany . Drugie założenie było zrobić na jednej ścianie o długości 5,4 metra. Tylko musiała by być na kołach, żeby była możliwość odsunięcia jej od ściany w celu dostania się do okien. I takiej formie sobie to wymyśliłem
makieta ver.9.jpg
 

Qmaty

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
5.836 235 3
#52
Dwie ostatnie wersje najbardziej mi się podobają (ta na kołach) i ta wcześniejsza. Jeśli możesz sobie pozwolić to wybieraj dzisiejszą wersję po sugestiach AH. Jest to oczywiście tylko mój gust.
Obserwuję ten wątek od samego początku i nie dostrzegam tutaj słomianego zapału a wręcz przeciwnie, pozytywne reakcje na sugestie doświadczonych kolegów i to nie koniecznie w budowie makiet ale tych z ogromną wiedzą w temacie rzeczywistej infrastruktury. Bardzo dobrze, że powstaje kilka koncepcji i są one ulepszane/modyfikowane, dzięki temu unikniesz wielu błędów popełnianych na starcie jak i w trakcie tworzenia makiety.
Co do ćwiczeń na czymś "mniejszym", dobra rada ale można również ćwiczyć już na docelowym obiekcie w miejscach mniej widocznych lub nawet ukrytych w późniejszym czasie.
Trzymam kciuki za wymyślenie dobrego projektu, jego wdrożenie i końcową finalizację.

POWODZENIA!
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
392 1 0
#53
Uwaga, będzie nietypowo. Poniższe zdjęcia nie pochodzą z programu do tworzenia układów torowych, tylko z gry komputerowej (!) Trainz. Wymiary to 3,60 x 3,00 (krótsza lewa strona ma ok. 2,30.

Moja propozycja: Więcej poziomów, dwie stacje, linia dwutorowa, bocznica tartaku, bocznica (załadunek kruszywa) i mała lokomotywownia. Czyli to wszystko co miało być. Dodałem plac ładunkowy z rampą. Krzyżowanie linii jest przy dolnej stacji. Linia przechodzi przez górną stację "przelotem", żeby wejść na drugie okrążenie i dopiero wtedy wjeżdza na dolną stację. W związku z tym dwa górne tory na górnej stacji funkcjonują dla składów pasażerskich jako przystanek osobowy, a dla towarowych - przelot. Górna stacja posiada dwa jednokrawędziowe i 1 dwukrawędziowy peron wyspowy (rozwiązanie wybudowane na Magistrali Węglowej). Dolna stacja posiada dwa jednokrawędziowe.

V02.jpg

V01-linie.jpg
2022-03-27 191300.jpg Widok ogólny.

2022-03-27 191025.jpg Górna stacja widok od prawej.
2022-03-27 191039.jpg Załadunek kruszywa (prawy górny róg).
2022-03-27 191045.jpg Po lewej bocznica tartaku, po środku głowica rozjazdowa górnej stacji, w oddali załadunek kruszywa.

2022-03-27 191055.jpg Lewa głowica górnej stacji z lokomotywownią widziana od góry.

2022-03-27 191111.jpg górna stacja, widok z lewej.

2022-03-27 191103.jpg 2022-03-27 191334.jpg górna stacja, tory boczne, plac ładunkowy i rampa czołowo-boczna.

2022-03-27 191143.jpg Krzyżowanie linii kolejowych przy dolnej stacji, widok od środka makiety

2022-03-27 191158.jpg Krzyżowanie linii kolejowych, widok na dolną stację od lewej strony

2022-03-27 191207.jpg Prawa głowica rozjazdowa dolnej stacji, widok od dołu.

2022-03-27 191219.jpg 2022-03-27 191243.jpg widok na prawą stronę makiety od dolnej stacji, na lewo bocznica tartaku, na prawo idzie tor do załadunku kruszywa

2022-03-27 191430.jpg dolna stacja widziana z prawej strony makiety.


Starałem się zachować geometrię torów piko, łuki to mniej więcej R3 i R4, a rozjazdy mają kąt odpowiadający rozjazdom Piko (czyli mniej więcej 1:4,5).
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
743 6 0
#54
Uwaga, będzie nietypowo. Poniższe zdjęcia nie pochodzą z programu do tworzenia układów torowych, tylko z gry komputerowej (!) Trainz. Wymiary to 3,60 x 3,00 (krótsza lewa strona ma ok. 2,30.

Moja propozycja: Więcej poziomów, dwie stacje, linia dwutorowa, bocznica tartaku, bocznica (załadunek kruszywa) i mała lokomotywownia. Czyli to wszystko co miało być. Dodałem plac ładunkowy z rampą. Krzyżowanie linii jest przy dolnej stacji. Linia przechodzi przez górną stację "przelotem", żeby wejść na drugie okrążenie i dopiero wtedy wjeżdza na dolną stację. W związku z tym dwa górne tory na górnej stacji funkcjonują dla składów pasażerskich jako przystanek osobowy, a dla towarowych - przelot. Górna stacja posiada dwa jednokrawędziowe i 1 dwukrawędziowy peron wyspowy (rozwiązanie wybudowane na Magistrali Węglowej). Dolna stacja posiada dwa jednokrawędziowe.

Zobacz załącznik 885476
Zobacz załącznik 885475 Zobacz załącznik 885488 Widok ogólny.

Zobacz załącznik 885477 Górna stacja widok od prawej.
Zobacz załącznik 885478 Załadunek kruszywa (prawy górny róg).
Zobacz załącznik 885479 Po lewej bocznica tartaku, po środku głowica rozjazdowa górnej stacji, w oddali załadunek kruszywa.

Zobacz załącznik 885480 Lewa głowica górnej stacji z lokomotywownią widziana od góry.

Zobacz załącznik 885482 górna stacja, widok z lewej.

Zobacz załącznik 885481 Zobacz załącznik 885489 górna stacja, tory boczne, plac ładunkowy i rampa czołowo-boczna.

Zobacz załącznik 885483 Krzyżowanie linii kolejowych przy dolnej stacji, widok od środka makiety

Zobacz załącznik 885484 Krzyżowanie linii kolejowych, widok na dolną stację od lewej strony

Zobacz załącznik 885485 Prawa głowica rozjazdowa dolnej stacji, widok od dołu.

Zobacz załącznik 885486 Zobacz załącznik 885487 widok na prawą stronę makiety od dolnej stacji, na lewo bocznica tartaku, na prawo idzie tor do załadunku kruszywa

Zobacz załącznik 885490 dolna stacja widziana z prawej strony makiety.


Starałem się zachować geometrię torów piko, łuki to mniej więcej R3 i R4, a rozjazdy mają kąt odpowiadający rozjazdom Piko (czyli mniej więcej 1:4,5).
W chwili wolnej spróbuję przerzucić Twój projekt do SCARM-a i zobaczymy jak to się pomieści bo ciekawy jest i do rozważenia
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
#55
No, nietypowo to faktycznie jest - nietypowo, bo zupełnie nierealistyczne są takie tory przechodzące przez stację bez połączenia z innymi (chyba, że są to tory o innej szerokości, jak np. LHS przechodząca przez stację normalnotorową). Ja takich rzeczy nie lubię, ale do długiego pojeżdżenia w koło się nadaje.
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
743 6 0
#56
Sorki @JohnyTRS ,ale dzisiaj jeszcze raz przyjrzałem się Twojej propozycji i jak dla mnie troszkę za dużo torów, także raczej nie skorzystam. Jedynie co to wprowadziłem delikatne zmiany do swojego projektu.
makieta ver. 8.5.jpg
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
392 1 0
#57
Sorki @JohnyTRS ,ale dzisiaj jeszcze raz przyjrzałem się Twojej propozycji i jak dla mnie troszkę za dużo torów, także raczej nie skorzystam. Jedynie co to wprowadziłem delikatne zmiany do swojego projektu.
W porządku, ode mnie jeszcze tylko dwie uwagi:

1. Miejce na perony, potrzebujesz między torami trochę więcej miejsca - większy rozstaw torów.
2. Prowadzenie torów po krawędzi makiety - przesuń tory bliżej środka, kilka centymetrów wystarczy (np. po lewej stronie tory biegną przy samej ścianie - nic między torami a ścianą nie postawisz, zero zieleni itp.

makieta ver. 8.5 komentarz.jpg
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
743 6 0
#58
W porządku, ode mnie jeszcze tylko dwie uwagi:

1. Miejce na perony, potrzebujesz między torami trochę więcej miejsca - większy rozstaw torów.
2. Prowadzenie torów po krawędzi makiety - przesuń tory bliżej środka, kilka centymetrów wystarczy (np. po lewej stronie tory biegną przy samej ścianie - nic między torami a ścianą nie postawisz, zero zieleni itp.

Zobacz załącznik 885632
Po bokach dam tło a z przodu rogi mogę połączyć że sobą bezpośrednio, tylko w programie musiałem tak wyrysować żeby uzyskać pusty środek. Na górnej stacji między torami jest jak się nie mylę 5 cm, to chyba powinno starczyć na peron, a na dolnej to da się rozsunąć. I dzięki @JohnyTRS za zaangażowanie w mój projekt
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.212 156 7
#59
między torami jest jak się nie mylę 5 cm, to chyba powinno starczyć na peron
Z układu torowego wynika, że odległość ta jest pomiędzy osiami torów, a to po prostu standardowy rozstaw torów na szlaku wyznaczona przez producenta torów. Zatem nie ma żadnych szans na peron. Bez rozsunięcia torów (lub rezygnacji z jednego ze środkowych torów aby pomieścić peron) się nie obędzie.
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
743 6 0
#60
Teraz po między krawędziami torów jest 75 mm górny peron, 65 mm dolny peron, to mam nadzieję że wystarczy. W programie Paint-cie zaznaczyłem dolną docelową krawędź stołu, żebyście nie mówili że jest za blisko brzegu :) . No i jeszcze muszę teraz pomyśleć nag tym w jaki sposób rozwiązać problem dostania się do środka bez czołgania się pod stołem :)
makieta ver. 8.5 docelowo.jpg
 

Podobne wątki