• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta do emerytury :)

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.412 0 0
#22
Moim zdaniem coś takiego się nie zmieści (bez łuków R1).
Poniżej moja ostatnia wersja tego układu uwzględniająca założenie, że
- ma to być w całości linia dwutorowa
- odejście do szopy i bocznicy nie od toru głównego zasadniczego
- troszkę dłuższy szlak i lepsze zagospodarowanie lewego dolnego rogu.
Jedyny (w mojej opinii) dyskusyjny element to rozjazd podwójny na torze głównym, ale cóż - modelarstwo to też sztuka kompromisu ;)

Mam świadomość, że to już czysto akademickie, bo @KrotVikinG planuje zmianę warunków brzegowych,
ale układ przypadł mi do gustu i zabawa z jego modyfikacjami była przyjemna.
wik3.JPG
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
388 1 0
#23
Moim zdaniem da się to zrobić, trzeba tylko przesunąć lewą głowicę stacji bardziej w dół. I tutaj mam kolejny pomysł do rozważenia - lekkie obrócenie stacji. Dodatkowo można inaczej wyciąg płyty na podstawę.

wik4.JPG
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
722 6 0
#24
Moim zdaniem coś takiego się nie zmieści (bez łuków R1).
Poniżej moja ostatnia wersja tego układu uwzględniająca założenie, że
- ma to być w całości linia dwutorowa
- odejście do szopy i bocznicy nie od toru głównego zasadniczego
- troszkę dłuższy szlak i lepsze zagospodarowanie lewego dolnego rogu.
Jedyny (w mojej opinii) dyskusyjny element to rozjazd podwójny na torze głównym, ale cóż - modelarstwo to też sztuka kompromisu ;)

Mam świadomość, że to już czysto akademickie, bo @KrotVikinG planuje zmianę warunków brzegowych,
ale układ przypadł mi do gustu i zabawa z jego modyfikacjami była przyjemna.
Zobacz załącznik 882711
Drogi @marekm ten układ teraz nawet już nawet mi zaczyna się podobać, jedynie to dodałbym na środku więcej torów towarowych dla większej zabawy w manewry ( teraz przynajmniej nie zaśmiecam Tobie skrzynki mailowej )
A teraz poczekamy na fachowe oko @Andrzej Harassek, czy taki układ ma sens realnego bytu
 
Ostatnio edytowane:

TomaszEL

Użytkownik
Reakcje
223 1 0
#26
A może taka propozycja? Rysunek kolegi @marekm odrobinę przerobiony w paincie stąd pewne niedoskonałości, oczywiście do doszlifowania. Ogólna koncepcja pozostaje. Szopę proponuję przenieść na prawo po wcześniejszym schowaniu szlaku na poziomie -1 Uzyskujemy dzięki temu wolną lewą stronę. Możemy wtedy umieścić tam rozbudowaną bocznicę zakładową, połączoną ze stacją towarową (jakkolwiek szumnie by to nie zabrzmiało) :) Zakład wraz z układem torowym zbudowany został w dolinie na poziomie -1 nad którym na łukowej estakadzie przebiega dwutorowy szlak. Daje to dużo możliwości zabawy, szczególnie manewrów. Większość bocznic znajduje się w zasięgu ręki. Oczywiście układy torowe bocznicy zakładowej i szopy są do ustalenia najbardziej odpowiedniej konfiguracji.
Bez tytułu.png
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
722 6 0
#27
Witajcie po tygodniowej przerwie, ale jak pracuję na drugą zmianę to nie bardzo można wygospodarować czas na przyjemności, tak to już w życiu bywa. Tak pisałem wcześniej wyrysowałem troszkę zmodyfikowaną płytę pod makietę, do środka trzeba będzie wchodzić pod makietą, chyba że uda zrobić się trochę ruchomej części dla łatwiejszego dostępu, ale to wyjdzie w praniu. Powracając do meritum wątku oto przedstawiam moje wypociny pod ocenę. Troszkę nauczyłem się projektowania, mam nadzieję, że tragedii nie ma. Zależało mi na dość długich przebiegach składów wykorzystując dostępną przestrzeń oraz żeby móc pobawić się w jakieś manewry.
A teraz legenda: tory kolor niebieski - szlakowe ruch pasażerski
czerwony - szlakowy ruch towarowy
turkusowy - obsługa lokomotywowni
żółty - tor obsługi magazynów
zielony - obsługa towarowa ( kruszywa, cement i tego typu podobne)
fioletowe - dojazd tartaku i zakładu stolarskiego
Przynajmniej takie są założenia :)
Pozdrawiam
Mariusz
makieta ver. 8.jpg
makieta ver.8 3D.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#28
Z realizmem ma to niewiele wspólnego, do zabawy (ale nie do naśladowania prawdziwej kolei) być może się nadaje, pod warunkiem odwrócenia kierunku połączenia dwóch niebieskich torów w lewym górnym rogu. Brak tu stacji, na której można byłoby rozpoczynać i kończyć bieg pociągów (zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Koncepcja wydzielonych torów dla ruchu osobowego i towarowego bywa stosowana w realu, ale przy bardzo dużym ruchu pociągów i przy istnieniu wielkich stacji, które taki ruch mogłyby generować, ale tu moim zdaniem nie ma to sensu - chyba, że jedynym sensem jest żeby mogło jak najwięcej pociągów jeździć jednocześnie. Sorry za "brutalną" reakcję, ale ja potrafię ocenić układ makiety tylko pod względem zgodności z rzeczywistością i możliwości naśladowania ruchu na prawdziwej kolei. Proszę się zastanowić, jak mogą być obsługiwane wszystkie te bocznice i tory ładunkowe? Przyjeżdża pociąg ze szlaku i co dalej? Gdzie ma się zatrzymać, jak wagony mają być podstawione na tory ładunkowe? Jak potem wagony mają być zabrane z torów ładunkowych i jak ma być sformowany pociąg? Tego wszystkiego nie da się zrobić przy takim układzie torowym.
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
722 6 0
#29
Z realizmem ma to niewiele wspólnego, do zabawy (ale nie do naśladowania prawdziwej kolei) być może się nadaje, pod warunkiem odwrócenia kierunku połączenia dwóch niebieskich torów w lewym górnym rogu. Brak tu stacji, na której można byłoby rozpoczynać i kończyć bieg pociągów (zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Koncepcja wydzielonych torów dla ruchu osobowego i towarowego bywa stosowana w realu, ale przy bardzo dużym ruchu pociągów i przy istnieniu wielkich stacji, które taki ruch mogłyby generować, ale tu moim zdaniem nie ma to sensu - chyba, że jedynym sensem jest żeby mogło jak najwięcej pociągów jeździć jednocześnie. Sorry za "brutalną" reakcję, ale ja potrafię ocenić układ makiety tylko pod względem zgodności z rzeczywistością i możliwości naśladowania ruchu na prawdziwej kolei. Proszę się zastanowić, jak mogą być obsługiwane wszystkie te bocznice i tory ładunkowe? Przyjeżdża pociąg ze szlaku i co dalej? Gdzie ma się zatrzymać, jak wagony mają być podstawione na tory ładunkowe? Jak potem wagony mają być zabrane z torów ładunkowych i jak ma być sformowany pociąg? Tego wszystkiego nie da się zrobić przy takim układzie torowym.
No i znowu klops :).
Psiakość jak tu sobie poradzić z tym fantem, a nie chce iść w jakiegoś gotowca. Coś tam chodzi mi po głowie, tylko ciężko jest to urzeczywistnić. Może mógłbym liczyć na jakąś małą podpowiedź zachowując dotychczasowy układ? ;)
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
722 6 0
#31
A może takie rozwiązanie mojej budowy
Rozmiar 5.4 m x 1.25 m
Wiem, że Ameryki nie odkryłem, ale po troszku kończą się mi pomysły i to jest ostatnia możliwość rozmieszczenia w pomieszczeniu które mam do dyspozycji.
makieta ver.9.jpg
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
722 6 0
#32
Przy pomocy szanownego kolegi @marekm :) został zmodyfikowany poprzedni projekt, który poddaję ocenie szacownego grona forumowiczów
makieta ver. 8.2.jpg
:)
I teraz mamy założenie stołu w wersji 1 oraz to co przedstawiłem wczoraj w wersji numer 2. Który projekt jest lepszym rozwiązaniem do budowy ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#33
Ten ostatni plan jest niezły, ale ma za krótkie tory stacyjne. Proponuję spróbować przenieść rozjazdy z lewej strony na łuk. Warto też pomyśleć o zredukowaniu liczby tych bocznic, moim zdaniem jest tego trochę za dużo. Po prawej stronie całkowicie zbędne jest jedno przejście zwrotnicowe - nic ono nie daje. Na dole zrobiłbym małą stację z jednym torem głównym dodatkowym. naszkicowałem coś, ale trzeba to rozrysować w programie albo rozłożyć na podłodze, żeby sprawdzić, jak to się da zrobić.

makieta ver. 8.2.jpg
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
388 1 0
#34
Poniżej jeszcze moje propozycje, narysowanie na rysunku Andrzeja Harasska. Moje zmiany są na niebiesko. Dla lepszej czytelności stacje, mijanki, bocznice (na planie nie ma opisu, można się tylko domyślać) opisałem literami.

Zmiany są 3 (trzecia jest zaznaczona osobno na drugim rysunku.
1. Bocznice E zamiast od A odchodzą od B. Dzięki temu nie wszystko będzie skoncentrowane wokół A.
2. Po lewej między A i B jest dodatkowy tor, służący jako tor wyciągowy i do manewrów. Coś podobnego istniało / istnieje między stacjami Będzin i Sosnowiec Główny oraz między stacjami Zabrze Biskupice i Bytom Bobrek.
3. Nie wiem co konkretnie ma być w D, ale może to być stacja końcowa drugiej linii kolejowej. Obecne ta "linia" jest bardzo krótka, można ją wydłużyć puszczając tor dookoła makiety (drugi rysunek).

makieta ver. 8.2.2.jpg

makieta ver. 8.2.3.jpg
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
722 6 0
#35
Wieczorem spróbuję przenieść Twoje @Andrzej Harassek propozycje do programu, na podłodze nie ułożę ponieważ nie mam jeszcze żadnego toru (na razie zbieram kasę na tory i jest zamiar kupienia wszystkiego na raz) oraz dziękuję @JohnyTRS za poprawki, które są ciekawe i godne zainteresowania, zobaczymy jak to wyjdzie w programie. Obiekt C miała to być jakaś lokomotywownia, zobaczymy czy się zmieści, czy nie trzeba będzie przenieść tego no górę planu. Obiekt D możemy potraktować jako stację końcową. Zobaczymy jak będzie z rozmieszczeniem budynków. Na razie dziękuję za uwagi i zainteresowanie
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
722 6 0
#36
Uwzględniając Wasze sugestie po przebudowie wyszło taki oto plan :)
makieta ver. 8.4.jpg

Czyli widzę że bardziej pasuje ten wygląd stołu :)
pozdrawiam :)
 

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
388 1 0
#37
Teraz na szybko kilka spraw

1. Odsuń tory od krawędzi stołu, daj tam kilka cm przestrzeni.
2. Pamiętaj że perony też mają swoją szerokość i wymagają więcej miejsca między torami.
3. Jaki sens ma ten układ torów w E? Będziesz tam w stanie jeździć lokomotywą z tylko jednym wagonem, inaczej nie wyjedziesz na linię kolejową.
4. Prawy dolny róg, masz miejsce to zwiększ promień łuku
5. Lewy górny róg stacji A: temat był już na poprzedniej stronie wątku, chodzi o rozjazdy wysunięte poza stację.
6 "Dolna stacja" B: Jeżeli jest to stacja z trzema torami, to dobrze by było mieć przejścia rozjazdowe między wszystkimi torami. Obecnie wjeżdżając z D przez E na "dolną stację" nie masz możliwości minięcia się pociągów w relacji A - D na "dolnej stacji" B. Jeżeli układ torowy ma być skromny, to zamiast stacji może być posterunek odgałęźni i przystanek osobowy:

dolnastacjaB.jpg
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.203 156 7
#38
@marekm
Nie i jeszcz nie robić łuków odwrotnych bez wstawki prostej.
1648321766546.png


@TomaszEL
A tu kilka błędów w jednej lokalizacji:
- rozjazd na obiekcie mostowym
- łuk odwrotny, w dodatku na obiekcie mostowym
- w ogóle skomplikowana geometria - będzie trudno coś sensownego wymyśleć jeśli chodzi o obiekt (pomijając, że to raczej scenariusz science-fiction niż realizm)

1648321903821.png
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.203 156 7
#39
Moim skromnym zdaniem, wszystkie koncepcje makiety w kształcie okólnym, czyli od postu #23 wzwyż jakoś takie bez ducha i "miodności" jakie miały wcześniejsze koncepcje makiety w kształcie litery "L". Mówię tutaj o ostatnich przeobrażeniach makiety w kształcie "L", podrasowanych uwagami Kolegów. No ale to tylko moje zdanie, ale tutaj właśnie wypowiadamy się również na temat czy coś nam się podoba czy nie, zatem niniejszym to czynię. Ostatecznie to Kolega @KrotVikinG będzie użytkownikownikiem i on musi zdecydować co najbardziej Mu odpowiada.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#40
Nie i jeszcz nie robić łuków odwrotnych bez wstawki prostej.


@TomaszEL
A tu kilka błędów w jednej lokalizacji:
- rozjazd na obiekcie mostowym
- łuk odwrotny, w dodatku na obiekcie mostowym
To, co wyżej, to chyba z jakiejś innej makiety? Gdzie u kolegi @KrotVikinG są takie cuda?
Uwzględniając Wasze sugestie po przebudowie wyszło taki oto plan
Z moich sugestii to niewiele, niestety, zostało. Znowu jest źle. Zbędne przejście zwrotnicowe w lewym górnym rogu. Z wydłużenia torów stacyjnych nic nie zostało, w dodatku jeden tor zniknął. Stacja na dole, którą poprawiłem, wróciła do niepoprawnego kształtu. Wszystko to zauważył już kolega @JohnyTRS, którego popieram także w sprawie zbędnie skomplikowanego układu tych bocznic po prawej stronie (E) - proszę się zastanowić, jak tam będzie się wjeżdżało i wyjeżdżało?
 

Podobne wątki