• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta 2,9mx1,5m + rozbudowa

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.449 0 0
Wybrałem się na wieczorny spacer przez las do Górnej Stacji.
Poniżej kilka fotek ;)

A tak poważnie to dokleiłem ostatnie brakujące elementy budynków i wygląda na to, że
w tej okolicy brakuje już tylko latarni ale na nie muszę poczekać do 4 grudnia.
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.751 52 5
Dopracowałbym jeszcze mocowanie budynku. Na 3 zdjęciu widać lekko lewitujące schody ;)
Poza tym zazdraszczam możliwości zabawy tak piękną makietą (y)(y)(y)
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.449 0 0
Do czasu ostatecznego oświetlenia budynku i otoczenia stacja nie jest przymocowana a jedynie postawiona.
Dzięki jednak za zwrócenie uwagi - muszę tam dokładniej zniwelować podłoże ;)

Co do zabawy na makiecie, to pomimo kilku odcinków izolowanych (oba tory na stacji górnej, jeden na dolnej,
wszystkie 5 torów bocznicowych) coraz częściej oglądam oferty sterowania DCC.
Myślę, że przejście z analoga na cyfrę to już tylko kwestia czasu.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.449 0 0
Panowie, proszę o pomoc.
Postanowiłem wreszcie przetestować możliwość zamontowania na mojej makiecie
zwrotników firmy KLUBA. Już miałem zamawiać dwa zwrotniki na testy gdy stanąłem przed dylematem.
Czy ma znaczenie z której strony rozjazdu znajduje się zwrotnik?

W załączeniu zdjęcia pokazujące mój dylemat dla dwóch rozjazdów.
Będę bardzo wdzięczny za sugestie który wariant wybrać lub informacje na temat zasad/przepisów,
które tą sprawę regulują.
 

Załączniki

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.202 1 0
§25. ZAMKI ZWROTNICOWE I NAPĘDY ZWROTNICOWE I WYKOLEJNICOWE

Punkt 7:
Napęd należy instalować w miejscu zapewniającym jego prawidłowe działanie. W miarę możliwości należy dążyć, aby:
1) w położeniu zasadniczym zwrotnicy suwak nastawczy był wsunięty,
2) był zapewniony dogodny i bezpieczny dostęp do napędu,
3) było dogodne doprowadzenie pędni lub kabli.

http://kolej.krb.com.pl/wtbe10/rozdz3.htm
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
Tylko, że pytanie jest gdzie umieścić latarnię, a nie napęd. Przy jednym rozjeździe nie ma reguły. W realu prościej jest umieścić po przeciwnej stronie niż napęd, bo nie ma problemów z prętami napędzającymi latarnię.
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.202 1 0
..no to paragraf 16:

8. Wskaźniki dotyczące rozjazdów zwyczajnych, krzyżowych pojedynczych, łukowych i skupionych ustawia się obok rozjazdu, na początku każdej zwrotnicy.
9. Wskaźniki dotyczące rozjazdów krzyżowych podwójnych ustawia się z boku, w środkowej części rozjazdu.
10. W szczególnych przypadkach stosuje się wskaźniki zwrotnicowe zlokalizowane w dalszej odległości przed zwrotnicami. W takim przypadku latarnia ze wskaźnikami może być umieszczona na osobnym maszcie lub wspólnie z latarniami podającymi inne sygnały.

W zasadzie z przepisów wynika, że z której strony by ich @marekm nie postawił to będzie dobrze byle było widać, którego rozjazdu wskaźnik dotyczy...

Drążyłem ten temat bo u mnie jest problem z zagęszczeniem rozjazdów na lewej głowicy stacji i byłem ciekaw jak rozwiązać to w sposób zgodny z przepisami.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.449 0 0
Bardzo dziękuję za informacje i "podstawę prawną" ;)
Informacja, że w zasadzie nie ma znaczenia z której strony byle nie kolidowało z
napędem dała mi do myślenia o tyle, że może pokuszę się jeszcze o zbudowanie
układu pędni i naprężaczy zewnętrznych oraz oczywiście napędów.

Myślę, że to bardzo charakterystyczny a za razem malowniczy akcent na takiej
małej stacji.

Jeszcze raz dziękuje za pomoc i inspirację.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.449 0 0
Wiele razy czytałem już na forum, że "modelarstwo uczy cierpliwości", ale dopiero teraz
doświadczam zupełnie dla mnie nowego aspektu tego stwierdzenia.
Zamówione lampy będą w grudniu, zwrotniki w lutym... :(

Żeby zupełnie nie pogrążyć się w rozpaczy sieję trawę i sadzę krzaczki :)
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.449 0 0
Na makiecie ostatnio cisza i spokój, które zostały dzisiaj zmącone pojawieniem się
nowej, pięknej S-200. Sytuacja o tyle niesamowita, że dostałem tę lokomotywę w prezencie!
Jest wielka, ciężka i pięknie sunie po szynach :)

Na razie nie mam czego do niej podpiąć ale nawet patrzenie jak sama manewruje na bocznicy
jest nielada przyjemnością ;)
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.449 0 0
Dokładne rok temu na mojej makiecie ułożyłem odcinek wąskiego toru prowadzącego
ze Stacji Górnej przez leśną wycinkę do tartaku. Po 12 miesiącach po raz pierwszy szlak
został przetarty przez śliczną, maleńką spalinówkę, która mozolnie ciągnie wyładowane
drewnem wózki :)

Niestety dopiero teraz zorientowałem się, że źle podłączyłem rozjazd tillig'a i tor odstawczy
przy tartaku jest na razie nieprzejezdny - mam pretekst aby w końcu kupić Dremel'a ;)
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.449 0 0
Z niewielkim poślizgiem pojawiły się latarnie zamówione w OMKIA.
Niby wiedziałem, że będą śliczne i delikatne ale to co ukazało się po otwarciu przesyłki
przeszło moje oczekiwania - są rewelacyjne!
Plan był taki, żeby się zabrać za ich montaż jutro ale nie wytrzymałem i jedna "testowa"
latarnia stanęła przy budynku Stacji Górnej :)

Weekend zapowiada się pod znakiem elektryfikacji obszarów wiejskich ;)
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.449 0 0
Wszystkie (trzy ;) ) lampy osadzone i podłączone. Dla mnie efekt na żywo jest więcej
niż zadowalający - stacja nocą wygląda tak jak sobie to wyobrażałem.

Przy okazji podziękowania dla Pana Sylwestra (OMKIA) za pomoc w wyborze latarni.
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.449 0 0
Od dłuższego czasu zastanawiałem się gdzie zlokalizować stanowisko nawęglania
i czy w ogóle jest na nie miejsce, bo podczas planowania o nim nie pomyślałem.
Jedynym miejscem, które jakkolwiek się do tego nadawało była okolica parowozowni.
Po przestawieniu szopy na skrajny tor okazało się, że jest szansa na realizację zamierzenia.

Poniżej fotki z pierwszej przymiarki.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
Wydaje się, że punkt nawęglania powinien być przy lokomotywowni. Inaczej mówiąc, mogę sobie wyobrazić nawęglanie bez lokomotywowni, ale nie lokomotywownię bez nawęglania. Można prosić o fotki z większej perspektywy, żeby ocenić, jak to się ma do całości?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.751 52 5
Dobrze jest...nawęglanie nie musi przecież być na tym samym torze, co szopa. W tym przypadku nie ma takiej możliwości, a wygląda to dość naturalnie.
Więc teraz, Marku, patynka, kleimy i sypiemy węgielek :)
 

Podobne wątki