• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Mała stacja

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
864 4 0
#1
Witajcie.
Zacznę od krótkiego wyjaśnienia. Oprócz hobby kolejowego, mam też drugie - auta. Także mam sezonowość hobby - lato auto, zima kolej w miniaturze. Nie będę się tu rozpisywał o aucie, ale ostatnie (hobbystyczne) remontowałem 7 lat i w zasadzie jeszcze nie skończyłem. Podobnie jest z makietą, którą tu zaprezentuje.
Wszystko się zaczęło ok. roku 2013, kiedy to zacząłem planować makietę (http://forum.modelarstwo.info/threads/kolejny-temat-o-układzie-torów.18882/). Życie zweryfikowało i planach się skończyło. Nie mniej coś zacząłem robić - http://forum.modelarstwo.info/threads/moja-pierwsza-dioramka.19208/. Tą dioramę mam do dziś i co lepsze - nadal mnie cieszy.
Nie wiem dokładnie kiedy, myślę, że ok. 2015 roku zacząłem robić to, co tu przedstawię. Wtedy powstał plan i skrzynki, w tym jedna z torami. I tak przeleżały do 'dnia dzisiejszego'.
Założenie jest takie, że stacja znajduje się na linii jednotorowej z trzema peronami. 4 tory, z czego dwa ślepe. Budynek stacyjny, mała nastawnia i magazynek.
Stacja będzie się składać z 5 skrzynek - szerokość - 50 cm. Długość - od lewej - skrzynka wjazdowa z żeberkami ochronnymi ro 90 cm, główna skrzynka (do niej będzie przyczepiany pulpit) z głowicą stacji - 100 cm, dalej dwie skrzynki po 80 cm z 4 torami stacyjnymi, i ostatnia, druga głowica z dwoma zakończeniami torów - 90 cm. W późniejszym planie chciałbym dorobić jedną skrzynkę na końcu (po prawej) i dwie po lewej.
Stacja będzie sterowana analogowo (jestem daleki od elektroniki).
stac.jpg

Do tej pory udało mi się doprowadzić do stanu przejezdnego 3 skrzynki, od lewej. Aktualnie zabieram się za pulpit.
Kilka zdjęć oraz film z próby przejezdności.
01.jpg 02.jpg
Skrzynki od spodu:
pierwsza (już jest skończona)
0010121.jpeg
główna (również skończona)
0020121.jpeg
Rozjazdy MTB MP1 z polaryzacją i żaróweczkami. Dziwi mnie, że jeden rozjazd przy przejeździe loka zapala żarówkę, inne nie - przy sterowaniu DCC, przy normalnej jeździe czyli bez rozpruwania szyn - będzie to widoczne na filmiku.
0070121.jpeg 0060121.jpeg
0040121.jpeg 0030121.jpeg
Na koniec film (jakość parszywa, pewnie źle zapisałem plik po edycji.. Ale...):
warto dodać - SM42 ma koła RP25.

P.S. To na pewno nie będzie szybka realizacja :)
 
OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
864 4 0
#2
Drugie podejście do aerografu. No po prostu tego nie rozumiem...
Malowałem szyny na rdzawo. Poprzednio miałem spore kłopotu z doborem gęstości farby, więc tym razem użyłem farby Vallejo Model Air. Dodałem do niej troszkę rozpuszczalnika (do farb akrylowych) i opóźniacza. Efekt był taki, że na początku bardzo ładnie psikało, więc byłem zadowolony. I dłużej malowałem, tym gorzej leciało. Rozłożyłem aerograf, wyczyściłem (szczególnie dyszę). Woda leciała bardzo ładnie. Farba też zdecydowanie lepiej niż wcześniej, ale gorzej niż na początku. I o co to chodzi?
Nie mniej - coś pomalowałem.
WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.39 (6).jpeg WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.39 (5).jpeg WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.39 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.39 (4).jpeg WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.39.jpeg

Równolegle powstają dwa betonowe kozły oporowe, głównie z kartonu.
Karton, gips, fornir... Dziś zobaczyłem je pierwszy raz w świetle dzienny i będę poprawiał - za zielone.
WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.40.jpeg WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.38.jpeg
WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.38 (1).jpeg WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.38 (2).jpeg

Wykonałem także słupki ukresowe - z szyn. Idealne nie są, ale zrobiłem ich więcej - coś się wybierze.
0090121.jpeg
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.538 60 1
#5
Spróbuj bardziej rozcieńczyć lub dodać więcej opóźniacza. Ciśnienie też ma znaczenie. Wygląda na to, że w trakcie pracy farba zaczyna zaczyna zasychać i zatyka się dysza, częste zjawisko. Na FB zdania są podzielone: część modelarzy wiesza psy na Vallejo Air a część umie nimi malować ;) Ja używam Hataki orange z Mr Color Levelling Thinnerem i bajka, nigdy nie miałem problemu z zatkaną dyszą. Kup sobie arkusz polistyrenu i testuj różne ustawienia/farby na nim, jak będziesz zadowolony to na makiecie.
 
OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
864 4 0
#7
Spróbuj bardziej rozcieńczyć lub dodać więcej opóźniacza. Ciśnienie też ma znaczenie. Wygląda na to, że w trakcie pracy farba zaczyna zaczyna zasychać i zatyka się dysza, częste zjawisko.
Ciśnienie jest za duże, 1-1,5 powinno wystarczyć. Używam Vallejo Model Color, dodaję tyle samo kropli dedykowanego rozcieńczalnika co farby oraz opóźniacza 1 kropelkę na 4 krople farby. U mnie to działa.
Ok. Zmniejszę ciśnienie do powiedzmy 1,2 bara.
Tak właśnie to wyglądało, że farba zasycha w dyszy. Wymienione tu proporcje mogą to potwierdzić. Spróbuję zrobić takie same.
Dzięki za podpowiedzi!
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.148 216 0
#8
Jaką wielkością dyszy malujesz, akryle lubią większą średnicę.
Ważna też jest temperatura otoczenia im cieplej tym szybciej farba zasycha.
 
OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
864 4 0
#10
Dziś kolejna próba malowania. Tory na skrzynce z 5 rozjazdami. strasznie męczące to wyklejanie...
Używam Vallejo Model Color, dodaję tyle samo kropli dedykowanego rozcieńczalnika co farby oraz opóźniacza 1 kropelkę na 4 krople farby.
Całkiem fajnie wyszło tymi proporcjami, zmieniłem również dyszę na 0,5 mm i zdecydowanie zmniejszyłem ciśnienie. Efekt jest taki, że skończyłem malować jak skończyłem, a nie jak mi się dysza zakleiła. Wcześniej farbę miałem dużo gęstszą, teraz rzadszą trzeba więcej cieńszych warstw położyć.
Ogólnie jestem zadowolony.
002.jpeg

Skończyłem też dłubać betonowe kozły oporowe:

006.jpeg 007.jpeg
010.jpeg 008.jpeg

Posiedziałem również kilka wieczorów, aby wyrysować dworzec. Później wydrukowałem na kartce, wyciąłem i posczepiałem w jeden budynek. Głównie po to, żeby zobaczyć jak się będzie komponował i czy wymiary są w miarę ok, chociaż mam wrażenie, że jest za mały.

019.jpeg 018.jpeg 020.jpeg

017.jpeg 012.jpeg 009.jpeg
003.jpeg 001.jpeg
P.S. na ostatnim zdjęciu wypsikałem resztki farby na budynek ;)
P.S. 2 Drzewka to świerki Freon - mam już je kilka lat.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.180 508 29
#12
Moim zdaniem dworzec prezentowałby się lepiej gdyby ta przybudówka była bliżej torów znaczy frontu budynku.
 
OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
864 4 0
#13
Prawie jak Wisła Głębce ;);)
Prawie to słowo klucz - tak, wzoruję się na tej stacji.
Moim zdaniem dworzec prezentowałby się lepiej gdyby ta przybudówka była bliżej torów znaczy frontu budynku.
Zgadzam się. Ale - docelowo będzie tam jeszcze wiata/ zadaszenie, mniej więcej tej samej szerokości.
Prace przebiegają na kilku frontach. Ostatnimi czasy ulepiłem skrzynkę pulpitu. Znaczy, cały czas ja robię. Zostało mi trochę sklejki, którą wycinam ręcznie wyrzynarką i nie zawsze równo wychodzi. Pulpit ma być mocowany do głównej skrzynki, tej z rozjazdami.
01.jpeg 03.jpeg
Wejście zasilania:
02.jpeg
Wieko - będzie otwierane na zawiasach, niestety na użytkownika - efekt braku planowania ;) Płyta pulpitu ma ok. 60 x 30 cm.
04.jpeg
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
337 1 0
#14
Napisałeś: "jestem daleki od elektroniki".
Więc radzę wszystko co jest bezpośrednio połączone z siecią 230V pozostawić poza pulpitem. Niech to będzie najlepiej jakiś współczesny fabryczny kolejkowy transformator 230/16V w fabrycznej obudowie albo jakiś inny zasilacz np 230VAC/12VDC. W razie jakiegoś błędu unikniesz ryzyka porażenia prądem z sieci po dotknięciu przewodów na makiecie.
Piszesz o świeceniu żarówki od polaryzacji krzyżownicy podczas przejazdu taboru. No to gdzieś jest błąd. Fotki wprawdzie nienajlepsze ale wygląda na to że używasz rozjazdów w których krzyżownica jest elektrycznie połączona z przylegającymi odcinkami szyn i potrzebne są złączki izolacyjne na styku z kolejnym odcinkiem torów. Może któraś nie izoluje. A może po prostu masz niewłaściwie spolaryzowaną krzyżownicę. A może i co innego. Rozjazdy miewają schowane w podkładach połączenia miedzy szynami których nie widać i można je wykryć tylko przez pomiar.
I nie przejmuj się jeśli nie znajdziesz przyczyny. Miałem takie niewyjaśnione przypadki.
Zrób sobie najprostszy przyrząd testowy: żaróweczkę modelową 16V z dolutowanymi dwoma przewodami zakończonymi np wtyczkami bananowymi. I sprawdź co jest nie tak z tym rozjazdem.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
992 83 11
#15
którą wycinam ręcznie wyrzynarką i nie zawsze równo wychodzi.
Na to jest rada tylko trzeba włożyć trochę wysiłku. Po pierwsze, po dokładnym wytrasowaniu miejsc cięcia trzeba narysowane linie naciąć nożem
do tapet; po drugie użyć wyrzynarki prowadząc ją na zewnątrz wytrasowanych linii; po trzecie wziąć prosty klocek drewniany owinąć go
papierem ściernym 40 i doszlifować krawędzie do nacięć. Jeżeli zrobisz to starannie zawsze równo wyjdzie:). Oczywiście po sklejeniu wszystkich
kawałków"do kupy"trzeba całość poszpachlować i oszlifować ostatecznie drobniejszym papierem ściernym np 80 a potem 120 i już pulpit czy
skrzynka gotowe do pierwszego malowania.
 
OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
864 4 0
#16
Napisałeś: "jestem daleki od elektroniki".
Więc radzę wszystko co jest bezpośrednio połączone z siecią 230V pozostawić poza pulpitem. Niech to będzie najlepiej jakiś współczesny fabryczny kolejkowy transformator 230/16V w fabrycznej obudowie albo jakiś inny zasilacz np 230VAC/12VDC. W razie jakiegoś błędu unikniesz ryzyka porażenia prądem z sieci po dotknięciu przewodów na makiecie.
Elektronika, to dla mnie te dziwne rzeczy, których nie bardzo umiem nazwać (to co jest w środku np. takiego zasilacza). Elektrykę troszkę bardziej ogarniam. Nie mniej, wejście 230V będzie jak jest, natomiast w środku będą zasilacze, zasilane z tego kabla - na 5V (do semaforów), na 16V (rozjazdy, latarnie, oświetlenie, i kolejny do centralki DCC.
Piszesz o świeceniu żarówki od polaryzacji krzyżownicy podczas przejazdu taboru. No to gdzieś jest błąd. Fotki wprawdzie nienajlepsze ale wygląda na to że używasz rozjazdów w których krzyżownica jest elektrycznie połączona z przylegającymi odcinkami szyn i potrzebne są złączki izolacyjne na styku z kolejnym odcinkiem torów. Może któraś nie izoluje. A może po prostu masz niewłaściwie spolaryzowaną krzyżownicę. A może i co innego. Rozjazdy miewają schowane w podkładach połączenia miedzy szynami których nie widać i można je wykryć tylko przez pomiar.
I nie przejmuj się jeśli nie znajdziesz przyczyny. Miałem takie niewyjaśnione przypadki.
Zrób sobie najprostszy przyrząd testowy: żaróweczkę modelową 16V z dolutowanymi dwoma przewodami zakończonymi np wtyczkami bananowymi. I sprawdź co jest nie tak z tym rozjazdem.
Właściwie to świecenie żarówek występuje nie na wszystkich rozjazdach i tylko przy przejeździe lokomotywy (DCC, analogu nie sprawdzałem)
Rozjazdy to Roco Line code 83, chyba z założenia mają izolowaną krzyżownicę. Ale oczywiście sprawdzę ten trop. Dziękuję za sugestie.

stare tory - będę miał coś jeszcze do wycinania, sprawdzę ten patent z nożykiem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 94
Buduję makietę 36
Buduję makietę 51
Buduję makietę 5
Buduję makietę 18

Podobne wątki