• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moja pierwsza dioramka

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
MSMK
Reakcje
842 3 0
#1
Dzień dobry, cześć i czołem!

Doszedłem do wniosku, że nie będę gnębił dioramą mojego tematu o układzie torów na makietę.
Ale właśnie o nią się rozchodzi. Żeby zobaczyć co i jak, postanowiłem zrobi prostą, małą dioramkę, na półkę :)
Długość - 940mm (2x470)
szerokość - 300mm
tory z podkładami betonowymi tillig 85134 (zaraz będą)
linia dwutorowa z trakcją elektryczną
semafor (ilu komorowy by tu pasował?), słupki hektometrowe
kilka drzewek, troszkę trawki, ze dwa krzaczki
Plan i wizualizacja:
dioramka plan.JPG
dioramka.JPG

Poczyniłem już pewne obserwacje terenowe (Warszawa Służewiec, czyli odcinek świeżo po modernizacji):
Szuter: http://forum.modelarstwo.info/attachments/130120141928-jpg.166716/
Szuter w słońcu, chociaż na zdjęciu bardziej chodziło o trakcję elektryczną: http://forum.modelarstwo.info/attachments/130120141930-jpg.166717/
Szuter po raz trzeci: http://forum.modelarstwo.info/attachments/150120141937-jpg.166715/
Zastanawiam się, czo go nie połupać i nie przesiać (niby mam całkiem fajną możliwość).

Poczytałem troszkę na temat trakcji, ale głównie o samych drutach. nigdzie nie mogę znaleźć nic o tym, jakie odległości między słupami są stosowane na długich prostych. Na planie mam 3 słupy, 2 na skrajach i jeden w środku, czyli odległości między nimi to ok 47cm (czyli jakieś 40m) - czy to nie za dużo? Gdzieś wyczytałem, że powinno by 300mm między słupami (FREMO?). Czyli musiałbym zamontować 2 słupy w środku. Albo 3 w środku (około 156mm od krawędzi, 470mm (w samym środku) i 783mm). To ostatnie rozwiązanie wydaje się by najlepsze, ALE.
No właśnie, druty będę chciał zrobi sam i nie wiem, czy cienki (0,3??) drut będzie miał odpowiedzią sztywność.
Jest to dość istotna kwestia w tej chwili, ponieważ nie chcę później czegoś niszczyć, żeby zmienić położenie słupa.
Kwestia odległości między słupami to jedno, druga kwestia to taka, że raczej nie widuje się sytuacji, że słupy są między torami. Dlaczego? Z racji tego, że słupów raczej sam nie wystrugam (betonowych), to byłbym jednak skłonny umieścić slupy między torami - głównie ze względów finansowych. Taki widok może (a raczej na pewno) będzie raził, ale na dioramce chce popróbować technik modelarskich -to jest jej główne zadanie.

Chyba wystarczy póki co tego przynudzania..

Czas wystrugać jakąś płytę :)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#2
Ponieważ jest to fragment szlaku, więc będzie pasował taki semafor, jaki można spotkać na szlaku. Może to być semafor odstępowy samoczynnej blokady liniowej, o układzie świateł, patrząc od góry: zielone, czerwone, pomarańczowe, na słupie koloru białego; lub semafor odstępowy obsługiwany półsamoczynnej blokady liniowej, o układzie świateł, patrząc od góry: czerwone, zielone, na słupie w pasy biało-czerwone; lub semafor wjazdowy na stację (typowy układ świateł, patrzącv od góry: zielone, pomarańczowe, czerwone, pomarańczowe, białe) na słupie w pasy biało-czerwone; lub semafor wjazdowy na posterunek odgałęźny (typowy układ świateł, parząc od góry: zielone, czerwone, pomarańczowe, białe) na słupie w pasy biało-czerwone. Ponieważ na tym fragmencie szlaku jest sieć trakcyjna, sygnalizatory są wówczas umieszczane na słupie z wysięgnikiem dla poprawienia ich widoczności - jest to spowodowane tym, że słupy sieci trakcyjnej są umieszczane w tej samej odległości od osi toru, co słupy sygnalizatorów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#3
A słupów trakcyjnych na szlaku nie umieszcza się na międzytorzu z prostego powodu: wymagałoby to rozsunięcia torów, co byłoby bardzo kosztowne w wypadku elektryfikacji istniejących linii, a nawet przy budowie linii od zera koszty byłyby wyższe. Drugim powodem jest utrudnienie prac utrzymaniowych, bo nie dałoby się prowadzić prac przy zamkniętym tylko jednym torze, trzeba byłoby zamykać całą linię.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
MSMK
Reakcje
842 3 0
#4
Paweł Piotr - jestem już mądrzejszy o coś - chyba muszę poczytać cokolwiek o przepisach na kolei, bo nie mam o nich pojęcia (jedyne co pamiętam to to, że białe światło zezwala na jazdę manewrową a niebieskie/czerwone zabrania jej - znaczy wjazdu za sygnalizator).
Ja to mam pecha. W związku z tym, że ma to być całkiem współczesna linia, to spodobał mi się
semafor odstępowy samoczynnej blokady liniowej, o układzie świateł, patrząc od góry: zielone, czerwone, pomarańczowe, na słupie koloru białego(...)umieszczane na słupie z wysięgnikiem
Czyli taki: http://imageshack.us/scaled/landing/43/1032.jpg
Problem w tym, że nie mogę znaleźć takiego, oprócz KLUBY, jednak 107,90 nawet w wersji 50%ceny do samodzielnego montażu to całkiem sporo. Nie ma tańszej alternatywy?
Andrzej Harassek - dzięki. Kurde, to całkiem logiczne - chyba powinienem wrócić na studia, bo tam sam wpadałem na takie proste rozwiązania..
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
MSMK
Reakcje
842 3 0
#5
W związku z ty, że nie mogłem wczoraj znaleźć żadnej sensownej oferty semafora na słupie z wysięgnikiem, zacząłem się zastanawiać, czy mógłbym go sam zrobić.
Niewiele myśląc...
180120141949.jpg

Dosłownie nie wiele myśląc. Wygląda paskudnie, nie? Mało się przyłożyłem. Wycięte nożyczkami jakkolwiek z puszki po piwie, pomalowane starym pędzelkiem i wacikiem do uszu, sklejone kropelką (samo aluminium jakoś się klei, ale na farbie nie chciała schnąc). ALE. Całkiem fajne wyszło mi wyginanie słupa w U i osłon przeciwsłonecznych w koło, do tego całkiem fajnie wycięte dziury na diody. Chyba sam spróbuje go zrobić...
Acha - czas pracy jakieś 25 minut, z czego 15 to schnięcie kleju :p
 

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
81 1 0
#6
Fajnie Ci wyszlo , jak na pierwszy raz ,nie przejmuj się ze " paskudnie";). Pocwicz i poswiec trochę więcej czasu na dopracowanie detali, a na pewno każdy następny będzie lepszy !(y):)[DOUBLEPOST=1390046034][/DOUBLEPOST]Zobacz jeszcze tu , może cos znajdziesz :
http://pkprepo.xaa.pl/
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.913 24 8
#7
DziDzia, chyba pojde w Twoje slady z ta dioramka, bo tez zaczynam prace nad swoja makieta i taka dioramka moze byc niezlym treningiem i testem umiejetnosci wlasnych :)?
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
MSMK
Reakcje
842 3 0
#8
Pd5 - dokładnie.
Skoro tak mówisz.. Widząc Twoje prace chyba mogę stwierdzi, że jestem w stanie zrobi coś, co będzie przypominało semafor.
Nie wiem, czy papier/karton będzie dobrym materiałem na to, ale link jak najbardziej przydatny. Puszka po piwie też się średnio nadaje, bo jest to za delikatne (przynajmniej wg mnie). A chcę zrobi świecącą wersję. Podsumowując - zrobię sam ten semafor. Ale jeden, czy dwa? Bo te odstępy samoczynnej blokady chyba powinny działa w dwie strony, i chyba na obydwu torach. Chyba może by małe przesunięcie i zostanę przy jednym, i tak będzie troszkę pracy przy nim.

A póki co pobawiłem się w stolarza. Mam pecha. Znając swoje umiejętności prostego cięcia, wsadziłem wyrzynarkę pomiędzy dwie listwy. Jedno cięcie wyszło idealnie a przy drugim brzeszczot mi się wygiął i krzywo poszło. heh.. Dalej ciąłem od ręki.

Materiał to 'odpad' płyty wiórowej grubości 27(!!) mm. Jak się nie ma, co się lubi, to się kradnie, co popadnie :p
180120141950.jpg

Dalej byłem bardzo rozgarnięty. Pomalowałem moje podstawy dioramek (jak zrobię jedną, to może zrobię drugą, z jakimś przejazdem kolejowym, albo coś - żeby doda kilka innych detali, technik i trochę wprawy) na biało. Wziąłem jakąś tam farbę, dolałem benzyny ekstrakcyjne, bo za gęsta była i pomalowałem. Coś mnie nie pasowało podczas malowania - w ogule nie śmierdziało. No cóż, do auta raczej nie używam wyrobów wodo rozpuszczalnych, tylko rozpuszczalnikowych :p
Ta dalsza płyta po prawej stronie jest krzywo ucięta - trudno, będzie od ściany :)
180120141952.jpg

Wyschnie, pomaluje drugi raz (po bokach i od spodu ma się rozumieć) i będę mógł zacząć zabawę z torowiskiem.
Chyba mogę powoli zacząć zastanawiać się, nad wysokością nasypu. Chyba postawie je troszkę wyżej niż 5mm korka (raczej 10).
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#10
Jeśli na podstawie zdjęcia kolegi Irokeza46 piszesz, że wiesz jak rozmieścić semafory na dioramie to...... nic nie wiesz!!!! Nawet nie potrafisz przeczytać co było napisane parę postów wyżej przez Pawła Piotra. Jakbyś uważnie przeczytał to byś zauważył, że na zdjęciu na pierwszym planie to nie jest semafor bo maszt nie jest biało-czerwony tylko szary bo jest to sygnalizator powtarzający (tabliczka z opisem SpD - sygnalizator powtarzający semafora D), dalej "plecami" do niego, czyli przy tym samym torze to najprawdopodobniej tarcza ostrzegawcza, a jeszcze dalej przy sąsiednim torze druga tarcza ostrzegawcza i bardzo daleko ledwo widoczny semafor - praktycznie widać tylko jego biało-czerwony maszt. O tym jak, gdzie, po co i w ogóle dlaczego ustawia się semafory to są przepisy WTB-E10 - do znalezienia w necie.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
MSMK
Reakcje
842 3 0
#11
:oops:faktycznie, nie zwróciłem uwagi na kolory świateł.. Jestem w trakcie zapoznawania się właśnie z wymienionymi przepisami, a pisząc, że wiem, jak je umieści chodziło mi o to, że nie muszą być one na tej samej wysokości. Najprościej - chodzi o to, że mogę umieścić na tej dioramie jeden semafor. Ale teraz już nie jestem pewien..
Nigdy nie miałem z tym styczności, a nie jest to takie proste..
 
P

Paweł Piotr

Gość
#12
Ale jeden, czy dwa? Bo te odstępy samoczynnej blokady chyba powinny działa w dwie strony, i chyba na obydwu torach. Chyba może by małe przesunięcie i zostanę przy jednym, i tak będzie troszkę pracy przy nim.
Jeżeli na szlaku jest samoczynna blokada liniowa jednokierunkowa, to wówczas samoczynne semafory odstępowe są ustawione tylko dla jazdy po torze właściwym, zgodnie z zasadą prawostronnego ruchu pociągów. W takim przypadku, gdy złącza izolowane, oddzielające kolejne odstępy w obydwu torach szlakowych znajdują się na tej samej wysokości, to semafory odstępowe dla przeciwnych kierunków ruchu będą oddalone od siebie co najmniej o 30 m.
Jeżeli na szlaku jest samoczynna blokada liniowa dwukierunkowa, to wówczas samoczynne semafory odstępowe są ustawione przy obydwu torach, z obydwu kierunków. Najczęściej (jeżeli nie ma istotnych ku temu przeszkód) semafory te ustawia się na tej samej wysokości.
Ilustracja na rysunku.
chyba muszę poczytać cokolwiek o przepisach na kolei
Jak najbardziej. Właściwie od tego wszystko powinno się zaczynać..
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#13
No to, żeby Ci pokazać, że kwestia ustawiania semaforów prosta i łatwa nie jest to dodam, że zasada ustawiania semaforów sbl dwukierunkowej w tzw. "czwórkach" obligatoryjna nie jest. Przy stosowaniu styków izolowanych ułatwiała budowę obwodów sbl, ale obecnie przy stosowaniu liczników osi często dla lepszego rozmieszczenia semaforów "rozbija" się czwórki ustawiając semafory przeciwnych kierunków czasem 200 i 300m od siebie.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
MSMK
Reakcje
842 3 0
#14
Już zauważyłem, że ustawianie semaforów nie jest łatwe i przyjemne..
nie wiem jeszcze jak je ustawię na dioramie, ale chyba zrobię dwa z jednego kierunku (jeden dla toru właściwego,a drugi nie właściwego) dokładnie na tej samej wysokości (w jednej linii prostopadłej do torów).

Nigdzie nie mogę znaleźć informacji, w jakiej odległości od szyn (środka toru) powinny znajdować się słupy trakcji elektrycznej (i tym samym słupy semaforów) i jaka, w przypadku semafora na słupie z wysięgnikiem (dobrze nazywam?) powinna być odległość od środka torów do środka soczewki świetlnej.
Widziałem tylko te obrazki, gdzie są pokazane skrajnie (http://kolej.krb.com.pl/wtbe10/2a.gif) Ale chyba nie bardzo to rozumiem. 2,2m to minium, ale w jakiej odległości się ustawia w/w elementy? I jak z tymi światłami? Nie wiem, jak długi powinien być wysięgnik na słupie..
 
P

Paweł Piotr

Gość
#15
DziDzia pisze:
Nigdzie nie mogę znaleźć informacji, w jakiej odległości od szyn (środka toru) powinny znajdować się słupy trakcji elektrycznej (i tym samym słupy semaforów)
No przecież nie uwierzę, że nie potrafisz wpisać w google "odległość semafora od osi toru"...
Już wcześniej Tomek K napisał:

O tym jak, gdzie, po co i w ogóle dlaczego ustawia się semafory to są przepisy WTB-E10 - do znalezienia w necie.
Czy znowu nie potrafisz wpisać w google "wtb-e10"?...
Właśnie w tej instrukcji są odpowiednie rysunki oraz informacje tekstowe, które rozwieją Twoje dylematy.
A jak się wpisze w google "semafor świetlny", to można znaleźć takie rysunki, jakie zamieszczam poniżej...
To naprawdę nie jest trudne - a ile frajdy, jak się samemu dokopie do potrzebnych informacji.. Od razu wszystko jasne, nieprawdaż?
 

Załączniki

OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
MSMK
Reakcje
842 3 0
#16
WTB-E10 wertuję cały czas, jednak wersję drukowaną, i bez obrazków - jakoś tak mi się wydrukowały. Te obrazki też widziałem - raczej nie jestem z tych, co każą sobie poda wszystko na tacy. Raczej wolę się upewni Chociaż szczerze powiedziawszy, to umknęła mi wartość 42 cm on środka słupa do środka soczewki.
Przepraszam za swoją niedokładność i proszę (jeśli mogę) o cierpliwość - wiem, jak się czujecie, jak przychodzi 500ny raz pisać to samo nowej osobie, bo na innym forum jestem z drugiej strony, czyli tym, co pisze 500ny raz. :)
Biorę się za plan semafora.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#17
Nie przejmuj się, w końcu po to jest forum, żeby pisać i pisać, i pokazywać, gdzie i jak szukać, by znaleźć - powodzenia!(y)
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
MSMK
Reakcje
842 3 0
#18
Ooooo.. Właśnie tak chce zrobić:
http://s3.flog.pl/media/foto/2527343_tam-gdzie-konczy-sie-sbl.jpg
Te, które są zwrócone do nas na jednej płycie, a te, co są tyłem na drugiej. Bo te semafory to chyba są od tej SBL.
Tylko coś mi się nie zgadza.
1. Na poprzednim rysunku widać, że odległość miedzy tymi do nas a tymi plecami do nas wynosi min 30 m, a na tym zdjęciu raczej tylu nie ma.
2. Cytując :"Semafory samoczynne (odstępowe) SBL należy oznaczać liczbą odpowiadającą kilometrowi i hektometrowi linii kolejowej, w którym semafor jest umieszczony." (http://www.transportszynowy.pl/sygnalizacjaswietlne.php#semsam). Liczby na tabliczkach na semaforach to 2361N i 2362. W tym samym miejscu i dwie różne liczby? Mogę z tego wnioskowa, że każdy tor ma własny kilometraż (?). Drugie, że albo ja źle widzę, albo na słupku jest 239,2. Jeżeli źle widzę i to 9 jest 6 to ok, ale jeśli dobrze widzę, to o co chodzi?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#19
Kilometraż jest na ogół jeden dla obu torów tylko semafory przy torze Nr 1 maja numery nieparzyste od najbliższego hektometru czyli semafor 2361N tj km 236,1 a literka N oznacza, że jest to semafor dla kierunku przeciwnego do zasadniczego (czyli jak to było dawniej - w kierunku niewłaściwym), a semafor przy torze Nr 2 ma numer od najbliższego hektometru parzystego czyli 2362 tj km 236,2. Na słupku jest 236,2 czyli wszystko jest prawidłowo. Zaręczam, że odległość semaforów przy jednym torze (czyli plecami do siebie) na zdjęciu wynosi 30m i są to najprawdopodobniej ostatnie semafory sbl przed wjazdowymi (wskaźnik W18 na maszcie) do Żurawicy okręg ŻrC od strony Przemyśla. A tak na marginesie to jest nowa wersja WTB E-10 czyli Instrukcja Ie-4.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
MSMK
Reakcje
842 3 0
#20
Ooo.. Dzięki za wyjaśnienie i rozwianie wątpliwości. Poczyniłem dziś pewne postępy.
Otóż namalowałem w Corelu semafor w skali, wydrukowałem wyciąłem i przypasowałem do...
210120141977.jpg

Semafory ustawione 30mm od osi toru (2,61m) i bliżej raczej nie mogą być.
Jeżeli chodzi o wysokość w skali jest troszkę niższy niż w rzeczywistości - 4,8m (55mm)od główki szyny (?) do środka środkowej soczewki, a nie dolnej. Jak dla mnie to i tak za wysoko, ale chyba tak ma być. Z drugiej zaś strony, soczewki mają 3mm, a i odstępy są deczko zwiększone. Ponoć modelarstwo to kompromisy..
Wycinając te semafory zacząłem się zastanawiać, czy podołam zrobić samemu te semafory.
Cóż, póki nie spróbuję, to się nie dowiem :)
 

Podobne wątki