• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejny temat o układzie torów...

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#1
Witam wszystkich serdecznie!
Planuję zrobić sobie 'makietę' do zabawy kolejką, ale nie bardzo wiem, czy układ torów, jaki sobie planuję do czegoś w ogóle się nadaje.
Tytuł tematu może sugerować, że już dość długo szukam układu, który spełniałby moje widzimisię ;)
A założenia mam następujące:
1. Piko A-gleis
2. Skala HO
3. Chcę mieć linię dwutorową, dla pociągów szybkich (Intercity czy coś), tak, aby mogły się poruszać po niej dwa takie składy.
4. Chcę mieć prostą, która będzie dłuższa od składu (loko + 7 wagonów)
5. Jakaś stacja mile widziana (czyli jakaś bocznica)
Mój pierwszy projekcik wyszedł chyba trochę za nudno..
Drugi ma większą pętlę i jest w kształcie litery L (te wymiary są dla mnie do zaakceptowania). Tylko nie mam w nim żadnej bocznicy. No i doszedłem do wniosku, że można by to trochę urozmaicić jeszcze linią jednotorową, dla pociągów wolniejszych (i nie zelektryfikowaną) z małą stacyjką (tor rozdwojony na krótki odcinek - powiedzmy loko + 2 wagony). Tylko nie bardzo wiem, jak to upchnąć, żeby to miało ręce i nogi - bo ta linia powinna być już wewnątrz tej dwutorowej. tory1.jpg tory 2.jpg

tory 3.jpg
Taka trochę nudnawa ta linia 1 torowa. I brak bocznicy. Warto też zauważyć, że użyłem flexów, ale (o ile to możliwe i nie będzie przeszkadzało) to wolałbym odcinki, żeby kółka sobie stukały.
Czy takie coś będzie się nadawać na 3 składy? Docelowo oczywiście sterowane cyfrowo, ale nie wszystko na raz.


pozdrawiam :)
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#2
Troszkę się jeszcze pobawiłem i wyszło mi coś takiego.
Ktoś podpowie, czy taki układ się nadaje/ czy jest w miarę poprawny?
 

Załączniki

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#4
Jak Piko A-Gleis, to najlepiej R9. Na mniejszych długie 30 centymetrowe wagony wyglądają skrajnie nierealistycznie. Pamiętaj też o wstawkach prostych między łukami odwrotnymi, mówiąc wprost zgodnie z podstawowymi założeniami inżynierii kolejowej nie może być w prawo i bezpośrednio po tym w lewo bez prostego fragmentu pomiędzy.
 
S

Sebastian

Gość
#5
Tak na szybko. Zewnętrzny tor połączony tylko w jednym miejscu z wewnętrznym. Wewnętrzny układ tworzy pętlę, co bez zastosowania odpowiedniego modułu powodować będzie zwarcie.

3bis.jpg


Przy zjeździe z pętli na szlak też przydałoby się przejście, żeby pociągi po lewym torze nie musiały do stacji dojeżdżać :)
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#6
Dzięki za uwagi i wskazówki :)
michałek R9 przy takim układzie torów to jednak za dużo miejsca by zajęło. Będę musiał przeboleć wspomniany skrajny nie realizm (wszystkiego mieć nie można).
Te proste między łukami (ich brak) widzę tylko przy zwrotnicach, ale na upartego znalazłby się tam kawałek prostego.
Sebastian o to chodziło z rozjazdami? Szczerze mówiąc nie bardzo wiem, o co chodzi z tym, że będzie zwarcie.
 

Załączniki

S

Sebastian

Gość
#7
Jeśli o rozjazdach mowa, to o to właśnie mi chodziło. Co do zwarcia...przyjmując że elektrycznie jedna szyna to plus a druga minus, przy takim połączeniu toru jak na przedstawionej pętli plus spotka się z minusem i odwrotnie.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#8
No tak, nie pomyślałem o tym (dlatego wolę zapytać).. To zwarcie działać będzie w analogu, czy w cyfrowym też? Inaczej - jet jakiś sposób, żeby taki układ mógł zostać, czy muszę go przeprojektować (czyli włączyć tor wewnętrzny w drugą stronę)?
Pewnie trzeba go przeprojektować, bo jeśli nawet użyć złączek izolowanych (?) To byłby konflikt lokomotywy na tym połączeniu - czyli chciałaby jechać w dwie strony na raz. Dobrze myślę?
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#10
Ja i elektronika.. heh.. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem, ale: 1. Takowy moduł działa tylko w cyfrze (mi pasuje) 2. On zmienia polaryzację? Znaczy + na - i - na + ? Na torach czy w loko czy gdzie? Przykład (oczywiście w cyfrze): po zewnętrznej dużej pętli leci pociąg, a po wewnętrznej drugi, który zjeżdża na małą pętle wewnętrzną - Czy oba będą cały czas jechać tam, gdzie jechały?
Pytania (nawet dla mnie) brzmią banalnie, ale nigdy w życiu nie miałem z czymś takim do czynienia i najnormalniej w świecie nie wiem..
 
Reakcje
0 0 0
#11
Nie jestem ekspertem ale z tego co wiem to:
Na torach! Przed połączeniem gdzie zmienia się polaryzacja robi się odcinek izolowany i zasila się go przez wspomniany moduł. Ten po wykryciu zwarcia przez jadącego loka zmienia polaryzację (w ustawionym czasie) i lok jedzie dalej
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#12
Troszkę pogrzebałem. Z tym modułem wyszłoby mi coś takiego:
3bis.jpg

Szary prostokąt to moduł (z podłączeniem), czarne poprzeczne kreski to tory rozcięte lub czerwone - złączki izolowane (które rozwiązanie lepsze? Bo osobiście obstawiałbym te czerwone).
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#13
Słabe to. Zamiast wynajdywać koło zerknij choćby do starej książki Piko z planami makiet. Albo do którejś z książek G. Fromma.
Są tam naprawdę zacne przykłady projektów mądrych ludzi, które można sobie modyfikować do widzimisia.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#14
Albo do którejś z książek G. Fromma.
Coś konkretniej? Bo jedyne co znalazłem szukając po autorze to MIBA (zał. 1)
Są tam plany, ale jakoś nic nie przyciągnęło mojej uwagi.
Ze starek książki PIKO spodobały mi się 2 plany: 28 i 42.
28 to kółko z milionem rozjazdów - jakbym je uprościł to w sumie wychodzi podobnie do mojego kółka.
42 nawet bardzo mi się spodobał i nawet byłbym skłonny takie coś zrobić (jest przyjemna stacja, z bocznicą, linia dwutorowa), ale: mierz siły na zamiary. Tam są (chyba) trzy poziomy, a jak na razie to nie wiem, czy poradzę sobie z jednym. Myślałem nawet, żeby po prostu zrobić u siebie taką pętlę z mostem jak na tym planie, ale nie mam pojęcia, czy starczy mi miejsca, aby wznieść tor na taki poziom.

Poza tym, jak to jest ? Przejrzałem xx tematów na tym forum o układach torów i wiele było, że za ambitne, że za drogie, że za dużo miejsca.. :)
 

Załączniki

OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#16
Jak znajdę w necie to na pewno przejrzę. Chociaż ten projekt 42 nie daje mi spokoju :)

Tak propos tej ostatniej książki - Piko tak powstają... Czy ta książka może być dla mnie przydatna, zważywszy na fakt, że praktycznie nic nie wiem ?
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#19
Ciężko znaleźć te książki w necie.. Albo ja nie umiem szukać.. Za to znalazłem jakieś inne, też ze schematami, ale niestety nic mi nie podeszło.. Nie wiem..
Chyba zostanę przy tym, co mam..
Teraz będę musiał pomyśleć o oznakowaniu tego torowiska (mam na myśli semafory), ale w to się jeszcze nie zagłębiałem i pewnie trochę mi się z tym zejdzie..

Mam jeszcze pytanie. Zamontowałem sprzęgi krótkie Roco i mam problem między loko a pierwszym wagonem - bufory wewnętrzne zahaczają się o siebie na łukach (R2)
co prowadzi do wykolejenia.. Co jest nie tak?