• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Mała stacja

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#1
Witajcie.
Zacznę od krótkiego wyjaśnienia. Oprócz hobby kolejowego, mam też drugie - auta. Także mam sezonowość hobby - lato auto, zima kolej w miniaturze. Nie będę się tu rozpisywał o aucie, ale ostatnie (hobbystyczne) remontowałem 7 lat i w zasadzie jeszcze nie skończyłem. Podobnie jest z makietą, którą tu zaprezentuje.
Wszystko się zaczęło ok. roku 2013, kiedy to zacząłem planować makietę (http://forum.modelarstwo.info/threads/kolejny-temat-o-układzie-torów.18882/). Życie zweryfikowało i planach się skończyło. Nie mniej coś zacząłem robić - http://forum.modelarstwo.info/threads/moja-pierwsza-dioramka.19208/. Tą dioramę mam do dziś i co lepsze - nadal mnie cieszy.
Nie wiem dokładnie kiedy, myślę, że ok. 2015 roku zacząłem robić to, co tu przedstawię. Wtedy powstał plan i skrzynki, w tym jedna z torami. I tak przeleżały do 'dnia dzisiejszego'.
Założenie jest takie, że stacja znajduje się na linii jednotorowej z trzema peronami. 4 tory, z czego dwa ślepe. Budynek stacyjny, mała nastawnia i magazynek.
Stacja będzie się składać z 5 skrzynek - szerokość - 50 cm. Długość - od lewej - skrzynka wjazdowa z żeberkami ochronnymi ro 90 cm, główna skrzynka (do niej będzie przyczepiany pulpit) z głowicą stacji - 100 cm, dalej dwie skrzynki po 80 cm z 4 torami stacyjnymi, i ostatnia, druga głowica z dwoma zakończeniami torów - 90 cm. W późniejszym planie chciałbym dorobić jedną skrzynkę na końcu (po prawej) i dwie po lewej.
Stacja będzie sterowana analogowo (jestem daleki od elektroniki).
stac.jpg

Do tej pory udało mi się doprowadzić do stanu przejezdnego 3 skrzynki, od lewej. Aktualnie zabieram się za pulpit.
Kilka zdjęć oraz film z próby przejezdności.
01.jpg 02.jpg
Skrzynki od spodu:
pierwsza (już jest skończona)
0010121.jpeg
główna (również skończona)
0020121.jpeg
Rozjazdy MTB MP1 z polaryzacją i żaróweczkami. Dziwi mnie, że jeden rozjazd przy przejeździe loka zapala żarówkę, inne nie - przy sterowaniu DCC, przy normalnej jeździe czyli bez rozpruwania szyn - będzie to widoczne na filmiku.
0070121.jpeg 0060121.jpeg
0040121.jpeg 0030121.jpeg
Na koniec film (jakość parszywa, pewnie źle zapisałem plik po edycji.. Ale...):
warto dodać - SM42 ma koła RP25.

P.S. To na pewno nie będzie szybka realizacja :)
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#2
Drugie podejście do aerografu. No po prostu tego nie rozumiem...
Malowałem szyny na rdzawo. Poprzednio miałem spore kłopotu z doborem gęstości farby, więc tym razem użyłem farby Vallejo Model Air. Dodałem do niej troszkę rozpuszczalnika (do farb akrylowych) i opóźniacza. Efekt był taki, że na początku bardzo ładnie psikało, więc byłem zadowolony. I dłużej malowałem, tym gorzej leciało. Rozłożyłem aerograf, wyczyściłem (szczególnie dyszę). Woda leciała bardzo ładnie. Farba też zdecydowanie lepiej niż wcześniej, ale gorzej niż na początku. I o co to chodzi?
Nie mniej - coś pomalowałem.
WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.39 (6).jpeg WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.39 (5).jpeg WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.39 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.39 (4).jpeg WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.39.jpeg

Równolegle powstają dwa betonowe kozły oporowe, głównie z kartonu.
Karton, gips, fornir... Dziś zobaczyłem je pierwszy raz w świetle dzienny i będę poprawiał - za zielone.
WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.40.jpeg WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.38.jpeg
WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.38 (1).jpeg WhatsApp Image 2021-01-24 at 18.58.38 (2).jpeg

Wykonałem także słupki ukresowe - z szyn. Idealne nie są, ale zrobiłem ich więcej - coś się wybierze.
0090121.jpeg
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#5
Spróbuj bardziej rozcieńczyć lub dodać więcej opóźniacza. Ciśnienie też ma znaczenie. Wygląda na to, że w trakcie pracy farba zaczyna zaczyna zasychać i zatyka się dysza, częste zjawisko. Na FB zdania są podzielone: część modelarzy wiesza psy na Vallejo Air a część umie nimi malować ;) Ja używam Hataki orange z Mr Color Levelling Thinnerem i bajka, nigdy nie miałem problemu z zatkaną dyszą. Kup sobie arkusz polistyrenu i testuj różne ustawienia/farby na nim, jak będziesz zadowolony to na makiecie.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#7
Spróbuj bardziej rozcieńczyć lub dodać więcej opóźniacza. Ciśnienie też ma znaczenie. Wygląda na to, że w trakcie pracy farba zaczyna zaczyna zasychać i zatyka się dysza, częste zjawisko.
Ciśnienie jest za duże, 1-1,5 powinno wystarczyć. Używam Vallejo Model Color, dodaję tyle samo kropli dedykowanego rozcieńczalnika co farby oraz opóźniacza 1 kropelkę na 4 krople farby. U mnie to działa.
Ok. Zmniejszę ciśnienie do powiedzmy 1,2 bara.
Tak właśnie to wyglądało, że farba zasycha w dyszy. Wymienione tu proporcje mogą to potwierdzić. Spróbuję zrobić takie same.
Dzięki za podpowiedzi!
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.855 214 0
#8
Jaką wielkością dyszy malujesz, akryle lubią większą średnicę.
Ważna też jest temperatura otoczenia im cieplej tym szybciej farba zasycha.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#10
Dziś kolejna próba malowania. Tory na skrzynce z 5 rozjazdami. strasznie męczące to wyklejanie...
Używam Vallejo Model Color, dodaję tyle samo kropli dedykowanego rozcieńczalnika co farby oraz opóźniacza 1 kropelkę na 4 krople farby.
Całkiem fajnie wyszło tymi proporcjami, zmieniłem również dyszę na 0,5 mm i zdecydowanie zmniejszyłem ciśnienie. Efekt jest taki, że skończyłem malować jak skończyłem, a nie jak mi się dysza zakleiła. Wcześniej farbę miałem dużo gęstszą, teraz rzadszą trzeba więcej cieńszych warstw położyć.
Ogólnie jestem zadowolony.
002.jpeg

Skończyłem też dłubać betonowe kozły oporowe:

006.jpeg 007.jpeg
010.jpeg 008.jpeg

Posiedziałem również kilka wieczorów, aby wyrysować dworzec. Później wydrukowałem na kartce, wyciąłem i posczepiałem w jeden budynek. Głównie po to, żeby zobaczyć jak się będzie komponował i czy wymiary są w miarę ok, chociaż mam wrażenie, że jest za mały.

019.jpeg 018.jpeg 020.jpeg

017.jpeg 012.jpeg 009.jpeg
003.jpeg 001.jpeg
P.S. na ostatnim zdjęciu wypsikałem resztki farby na budynek ;)
P.S. 2 Drzewka to świerki Freon - mam już je kilka lat.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#12
Moim zdaniem dworzec prezentowałby się lepiej gdyby ta przybudówka była bliżej torów znaczy frontu budynku.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#13
Prawie jak Wisła Głębce ;);)
Prawie to słowo klucz - tak, wzoruję się na tej stacji.
Moim zdaniem dworzec prezentowałby się lepiej gdyby ta przybudówka była bliżej torów znaczy frontu budynku.
Zgadzam się. Ale - docelowo będzie tam jeszcze wiata/ zadaszenie, mniej więcej tej samej szerokości.
Prace przebiegają na kilku frontach. Ostatnimi czasy ulepiłem skrzynkę pulpitu. Znaczy, cały czas ja robię. Zostało mi trochę sklejki, którą wycinam ręcznie wyrzynarką i nie zawsze równo wychodzi. Pulpit ma być mocowany do głównej skrzynki, tej z rozjazdami.
01.jpeg 03.jpeg
Wejście zasilania:
02.jpeg
Wieko - będzie otwierane na zawiasach, niestety na użytkownika - efekt braku planowania ;) Płyta pulpitu ma ok. 60 x 30 cm.
04.jpeg
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
316 1 0
#14
Napisałeś: "jestem daleki od elektroniki".
Więc radzę wszystko co jest bezpośrednio połączone z siecią 230V pozostawić poza pulpitem. Niech to będzie najlepiej jakiś współczesny fabryczny kolejkowy transformator 230/16V w fabrycznej obudowie albo jakiś inny zasilacz np 230VAC/12VDC. W razie jakiegoś błędu unikniesz ryzyka porażenia prądem z sieci po dotknięciu przewodów na makiecie.
Piszesz o świeceniu żarówki od polaryzacji krzyżownicy podczas przejazdu taboru. No to gdzieś jest błąd. Fotki wprawdzie nienajlepsze ale wygląda na to że używasz rozjazdów w których krzyżownica jest elektrycznie połączona z przylegającymi odcinkami szyn i potrzebne są złączki izolacyjne na styku z kolejnym odcinkiem torów. Może któraś nie izoluje. A może po prostu masz niewłaściwie spolaryzowaną krzyżownicę. A może i co innego. Rozjazdy miewają schowane w podkładach połączenia miedzy szynami których nie widać i można je wykryć tylko przez pomiar.
I nie przejmuj się jeśli nie znajdziesz przyczyny. Miałem takie niewyjaśnione przypadki.
Zrób sobie najprostszy przyrząd testowy: żaróweczkę modelową 16V z dolutowanymi dwoma przewodami zakończonymi np wtyczkami bananowymi. I sprawdź co jest nie tak z tym rozjazdem.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#15
którą wycinam ręcznie wyrzynarką i nie zawsze równo wychodzi.
Na to jest rada tylko trzeba włożyć trochę wysiłku. Po pierwsze, po dokładnym wytrasowaniu miejsc cięcia trzeba narysowane linie naciąć nożem
do tapet; po drugie użyć wyrzynarki prowadząc ją na zewnątrz wytrasowanych linii; po trzecie wziąć prosty klocek drewniany owinąć go
papierem ściernym 40 i doszlifować krawędzie do nacięć. Jeżeli zrobisz to starannie zawsze równo wyjdzie:). Oczywiście po sklejeniu wszystkich
kawałków"do kupy"trzeba całość poszpachlować i oszlifować ostatecznie drobniejszym papierem ściernym np 80 a potem 120 i już pulpit czy
skrzynka gotowe do pierwszego malowania.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#16
Napisałeś: "jestem daleki od elektroniki".
Więc radzę wszystko co jest bezpośrednio połączone z siecią 230V pozostawić poza pulpitem. Niech to będzie najlepiej jakiś współczesny fabryczny kolejkowy transformator 230/16V w fabrycznej obudowie albo jakiś inny zasilacz np 230VAC/12VDC. W razie jakiegoś błędu unikniesz ryzyka porażenia prądem z sieci po dotknięciu przewodów na makiecie.
Elektronika, to dla mnie te dziwne rzeczy, których nie bardzo umiem nazwać (to co jest w środku np. takiego zasilacza). Elektrykę troszkę bardziej ogarniam. Nie mniej, wejście 230V będzie jak jest, natomiast w środku będą zasilacze, zasilane z tego kabla - na 5V (do semaforów), na 16V (rozjazdy, latarnie, oświetlenie, i kolejny do centralki DCC.
Piszesz o świeceniu żarówki od polaryzacji krzyżownicy podczas przejazdu taboru. No to gdzieś jest błąd. Fotki wprawdzie nienajlepsze ale wygląda na to że używasz rozjazdów w których krzyżownica jest elektrycznie połączona z przylegającymi odcinkami szyn i potrzebne są złączki izolacyjne na styku z kolejnym odcinkiem torów. Może któraś nie izoluje. A może po prostu masz niewłaściwie spolaryzowaną krzyżownicę. A może i co innego. Rozjazdy miewają schowane w podkładach połączenia miedzy szynami których nie widać i można je wykryć tylko przez pomiar.
I nie przejmuj się jeśli nie znajdziesz przyczyny. Miałem takie niewyjaśnione przypadki.
Zrób sobie najprostszy przyrząd testowy: żaróweczkę modelową 16V z dolutowanymi dwoma przewodami zakończonymi np wtyczkami bananowymi. I sprawdź co jest nie tak z tym rozjazdem.
Właściwie to świecenie żarówek występuje nie na wszystkich rozjazdach i tylko przy przejeździe lokomotywy (DCC, analogu nie sprawdzałem)
Rozjazdy to Roco Line code 83, chyba z założenia mają izolowaną krzyżownicę. Ale oczywiście sprawdzę ten trop. Dziękuję za sugestie.

stare tory - będę miał coś jeszcze do wycinania, sprawdzę ten patent z nożykiem.
 
OP
OP
DziDzia

DziDzia

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
854 3 0
#20
To jest zwykłe gniazdo komputerowe, tylko kabel jest wetknięty.
Takie coś:
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 94
Buduję makietę 36
Buduję makietę 51
Buduję makietę 5
Buduję makietę 18

Podobne wątki