• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Mała makieta pokojowa

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#42
To znaczy, że jednak bez napędu w ogóle, a nie tylko bez napędu podmakietowego. To jak będą nastawiane? Ręcznie? To najlepsza droga do szybkiego uszkodzenia. A co z tarczami ostrzegawczymi, też ręcznie nastawiane?
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.221 39 0
#44
Wydaje mi się że Viesmanny 4500 4501 4505 4530 oraz 4531 mają napędy podmakietowe. Mam instrukcje do Zetkowego 4800 i jest ona wspólna dla także tych wymienionych w HO. Moje mają napęd podmakietowy. Dla tych co znają angielski podstawy wiedzy o niemieckich sygnałach kolejowych można znaleźć na stronie www.sh1.org/eisenbahn/
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 1 0
#48
Jednak cena jest odstraszająca.
Wilcze prawo monopolu. Semafory w cenie lokomotyw... u Chińczyka pewnie płacą 2 ojro za sztukę :) Na tą chwilę na 2 semafory plus dwie tarcze Viessmana potrzebuję ponad 200 stówy. Trochę to potrwa zanim się na makiecie pojawią. Jednak miejsce mam już przez pana Andrzeja wskazane więc przyłącze z prądem mogę już wykonać. Dotarły izolowane złączki, kupiłem przełączniki i przewód. Pora pomalować resztę torów i kłaść na makietę elektrykę.

BTW jakby ktoś potrzebował ładne żywiczne portale do tunelu w skali N lub TT to mam na zbyciu. Kupiłem bez patrzenia na rozmiar w cm sugerując się jedynie h0 w tytule i się pomyliłem :ostrozny:

Przeglądając wskazany przez Margusa link znalazłem wskaźnik So6, którym chyba mogę tymczasowo zastąpić To przed semaforem wjazdowym:



"Zastosowanie na liniach znaczenia lokalnego- Oznacza ustawienie semafora w odległości drogi hamowania od miejsca ustawienia tego sygnału."
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#49
wskaźnik So6, którym chyba mogę tymczasowo zastąpić To przed semaforem wjazdowym
Może nie tylko tymczasowo? Skoro stacja jest na linii lokalnej (w polskiej terminologii "znaczenia miejscowego"), gdzie może nie być semaforów wyjazdowych, to czemu tego wskaźnika nie zastosować na stałe? Nie wiem też, czy w niemieckich przepisach nie dopuszcza się na takich liniach stosowania wyłącznie jednoramiennych semaforów wjazdowych, a wjazd na stację zawsze odbywa się ze zmniejszoną prędkością? Tak czy tak, może lepiej kupić dwa semafory z napędami i dwa So 6, zamiast dwóch semaforów i dwóch To bez napędów?
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
374 26 4
#50
Przypuszczam że na niemieckich kolejach tak jak i u nas można było ustawiać też stałe tarcze ostrzegawcze na takich liniach.
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 1 0
#51
Tak czy tak, może lepiej kupić dwa semafory z napędami i dwa So 6, zamiast dwóch semaforów i dwóch To bez napędów?
Wszystkie semafory Viessmann'a do samodzielnego montażu mają w zestawie cięgna do napędu podmakietowego, który ewentualnie można dokupić osobno.
Zrezygnuję z To na rzecz So. Semafory (nawet te bez napędu podmakietowego) mają jak pisze Marqus cięgna, a to oznacza, że mogę wykombinować ich ręczne nastawianie. Mój wybór "bez napędu" podyktowany jest już nawet nie ceną ale możliwościami technicznymi. Nie mogę mieć po prostu pod makietą niczego. Dlatego też i zwrotnice będą ręcznie zmieniane, a nawet elektryka będzie ukryta w elementach wystroju makiety. ...no taki urok mieszkania w kawalerce :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#53
Przypuszczam że na niemieckich kolejach tak jak i u nas można było ustawiać też stałe tarcze ostrzegawcze na takich liniach.
Przejrzałem niemieckie przepisy na wyżej podanej stronie i zauważyłem, że wskaźnik pokazany przez Adama był stosowany na DRG (oznaczenie K 16), a po wojnie jako So 6 tylko na DR (w przepisach DB nie znalazłem odpowiednika). Nie ma natomiast nigdzie stałej To. Jest tylko wyglądający tak samo sygnał odpowiadający naszej tarczy D0, ale jak rozumiem, stosowany był i jest tylko w sytuacjach tymczasowych, jak u nas właśnie D0, ale nie jako stała To - rolę tej ostatniej na liniach lokalnych (Nebenbahnen) pełnił na DRG i DR właśnie So 6, w obecnych przepisach DB AG oznaczony jako So 106.
Nie mogę mieć po prostu pod makietą niczego. Dlatego też i zwrotnice będą ręcznie zmieniane, a nawet elektryka będzie ukryta w elementach wystroju makiety
To może spróbowac pokombinować z "naziemnymi" napędami, jak w starych zwrotnicach? Takie napędy zwrotnicowe da się chyba wciąż kupić, a małym wysiłkiem da się je pewnie dostosować także do semaforów. No i oczywiście starać się je schować.
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 1 0
#54
Muszę to na żywca zobaczyć.

Próbowałem znaleźć czy jednoramienny semafor na takiej linii mógłby być użyty. Nie jest to łatwe bo większość przepisów, które można znaleźć w sieci dotyczy czasów współczesnych. To samo ze zdjęciami. Jeśli znajduje jednoramienne to wyjazdowe...

To może spróbowac pokombinować z "naziemnymi" napędami, jak w starych zwrotnicach?
Dokładnie tak. Są już na przykład na rynku dostępne zwrotniki trawione z blaszki, którymi można nie tylko imitować napęd ale wręcz napędzać zwrotnice i kosztują grosze. Jeden chcę kupić na próbę jak się sprawdzi. To samo chcę zrobić z semaforami. Nawet jeśli zrobienie imitacji napędu byłoby za trudne to spróbuję wykonać napęd ręczny tak by go można było schować w podłożu.

w obecnych przepisach DB AG oznaczony jako So 106.
Znalazłem takie zdjęcia wspomanianego So 106:




http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/Originalbilder/so106.htm
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
447 8 0
#55
W Ad9bis można jeszcze dostać stare napędy do semaforów.
Możesz jeszcze pomyśleć nad innym rozwiązaniem. Stosowało je dawne Piko a teraz stosuje to Minikol.
Na sam wygląd semafora nie zwracaj uwagi ;). Chodzi o zastosowanie i wykonanie napędu.
W podstawie ukryty jest elektromagnes/cewka z rurką jako rdzeń. Cięgno semafora wchodzi w rurkę ale tylko tyle, żeby nie wyleciało na bok. Podanie napięcia przemiennego powoduje wciągnięcie cięgna głębiej do cewki.
Taką cewkę możesz ukryć w podstawie makiety.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.221 39 0
#57
Mam brytyjską książkę, w której były fotki napędów zwrotnicowych ukrytych w budynkach, które stały w pobliżu zwrotnic. Może też jakbyś zrobił podnoszony peron to w środku perony by się coś pomieściło ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#59
większość przepisów, które można znaleźć w sieci dotyczy czasów współczesnych
Link, który podał kolega Marqus:
prowadzi bezpośrednio do pdf z sygnalizacją DB przed zjednoczeniem. Ale na głównej stronie są też przepisy DRG, DR (NRD) i DB AG, a także inne:
http://www.bahnstatistik.de/Signale.htm
Tyle, że trudno się tam doszukać zasad stosowania sygnałów, tzn. kiedy jakie można ustawiać. Nie udało mi się znależć informacji o możliwości stosowania jednoramiennych semaforów wjazdowych, ale mój niemiecki jest, delikatnie mówiąc, nie najlepszy.
 

Podobne wątki