• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Märklin - wszystko o kolejkach z "trzecią szyną"

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
555 13 0
Jakoś ta pętla z internetu mi się nie podoba i nie dam rady zrobić wiaduktu a na nim mi zależy uzupełniłem druga pętle rozjazdem i na obu mogę jechać w dwóch kierunkach i dwoma składami. Mam tylko dalej problem jak unieruchomić pociągi by stały na bocznicach czy jest taka możliwość mam jeszcze trochę części semafory i krótkie odcinki do wykolejenia pociagu bo na chłopski rozum to by musiało być odłączane zasilanie na tory z danego odcinka
Mi się też ta pętla z internetu nie podoba, nieurozmaicona. Dobrze, że kombinujesz.
Co do odcięcia nieczynnych lokomotyw, przejrzyj co jeszcze masz w kartonie. Może tam jest jakiś seperator odcinków.
Sprawdź czy w lokomotywach elektrycznych a prędzej spalinowych nie ma czasem nieczynnego dekodera.
 
Reakcje
2 0 0
Wszystkie lokomoty są analogowe tylko silnik i elektromagnes do zmiany kierunku żadnej elektroniki pod obudową, chyba trzeba będzie zostać przy tym co jest i zostawić jako zabytek dla potomność, bo przeróbka na cyfrowe sterowanie zbyt droga by była, chyba lepiej było by wystartować z zasilaniem DC jak mi się spodoba może będzie kolejna makieta narazie skupię się na tym co posiadam
 

Hics

Użytkownik
Reakcje
6 0 0
Wszystkie lokomoty są analogowe tylko silnik i elektromagnes do zmiany kierunku żadnej elektroniki pod obudową, chyba trzeba będzie zostać przy tym co jest i zostawić jako zabytek dla potomność, bo przeróbka na cyfrowe sterowanie zbyt droga by była, ...
Bez wnikania czy i ile bedziesz chcial wydac, ale do sterowania i zabawy cyfrowej w twoim zestawie to potrzebujesz:
1. Sterownik MS, np. taki - uwazam ze tutaj jest za drogi.
2. Nowsza wersja - MS2 - ten juz bardziej.
3. Ucyfrownienie lokomotyw mozesz przeprowadzic przy pomocy tych zestawow. Lub calkowicie nowe/uzywane lokomotywy cyfrowe.
4. Tor przejsciowka z C na M - 24951 - nie jest niezbedny ale ulatwi podlaczenie MS2.

Tak wiec od zabawy cyfrowej dzieli Cie okolo 750 zl (2 dekodery)
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
2 0 0
Rozumiem że wtedy będę miał możliwość jazdy większą ilością lokomotyw i będą mogły stać też na bocznicach i wszystko jestem w stanie podłączyć do torowiska które posiadam
 
OP
OP
Pd5

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.028 24 8
Tak, przy sterowaniu cyfrowym możesz prowadzić dowolną ilość lokomotyw w różnym kierunku i z różną prędkością. Ilość lokomotyw zależna będzie od możliwości urządzenia sterującego, bo inna ilość będzie przy użyciu Mobile Station, a inna przy Central Station.
 
Reakcje
2 0 0
Właśnie skończyłem przerabiać torowisko myślę że teraz lepiej to wyglada, jeśli chodzi o ten sterownik MS2 jestem w stanie zainwestować i na początek faktycznie 2-3 dekodery, rozumiem że reszta lokomotyw tych analogowych też będzie mogła jeździć po torowisku normalnie ale sterowanie będzie tylko analogowe czy wszystkie muszą mieć dekodery?

Oto zdjęcia torowiska
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.434 512 30
rozumiem że reszta lokomotyw tych analogowych też będzie mogła jeździć po torowisku normalnie ale sterowanie będzie tylko analogowe czy wszystkie muszą mieć dekodery?
Nie wiem, jak jest w systemie Märklina, ale w "normalnym" DCC wszystkie lokomotywy muszą mieć dekodery, lokomotywa bez dekodera tylko warczy, ale nie jeździ. Nie da się jednocześnie używać systemu sterowania analogowego i cyfrowego - ale powtarzam, tak jest w zwykłym DCC.
 

Hics

Użytkownik
Reakcje
6 0 0
Nie wiem, jak jest w systemie Märklina, ale w "normalnym...
W M tez wszystkie musza mieć dekodery. Jeśli postawisz analoga na tory to natychmiast zacznie jeździć bez możliwości zmiany kierunku i prędkości. Jeśli podłączysz sterowanie cyfrowe to tylko loki cyfrowe. Analogi juz nie pojeżdżą. Jakby co to idź za MS2. Możesz podłączyć 2 sterowniki do jednego boxa.
 
Reakcje
2 0 0
Znalazłem zestawy 60760 po 189zł https://www.conrad.pl/p/h0-cyfrowy-naped-wysokiej-mocy-maerklin-60760-623248
Cenowo to samo co na eBay myślę bo przesyłkę trzeba doliczyć. Ten sterownik MS2 ile może obsługiwać lokomotyw i jaka jest zasada komunikacji z nimi? Fale radiowe czy impulsy prądowe z torowiska?? . Mam jeszcze pytanie o sterowanie zwrotnicami je też trzeba jakos przerabiać??

Bo teraz mam do zwrotnic te niebieskie małe panele jeszcze nie podłączone ale rozumiem że to będzie działać oddzielnie
 

Hics

Użytkownik
Reakcje
6 0 0
To tez calkiem niezle. Wszystkie te dekodery pochodza chyba ze starych zapasow. Kiedys na stronie M byly po 32E, teraz juz po 45E. Tutaj masz filmik jak przeprowadzic digitalizacje: jeden, dwa, trzy. Jesli bedziesz juz to robil to zastanow sie nad jednoczesna wymiana oswietlenia na diody LED. Ja zawsze zakladam diody dwukolorowe biala/czerwona. Dzieki temu przy jezdzie do przodu jest jednoczesnie swiatlo z przodu i czerwone z tylu. Dodatkowo ten dekoder ma jedna ukryta funkcje do ktorej latwo dotrzec (ma wiecej ale to wymaga juz wiekszej znajomosci tematu) i mozesz np. zamontowac oswietlenie kabiny. Aha, sprawdz jeszcze czy loki ktore bedziesz chcial robic przyjma ten silnik.
Z jednego MS2 po ostatniej aktualizacji mozesz sterowac chyba az 32 lokami. Sterowanie jest impulsowe z torowiska. Uwiez mi ze sterowanie 3 naraz juz jest trudne. Dlatego polecam 2 sterowniki. U mnie ja i syn kazdy mamy swoj sterownik do swojej lokomotywy.
Zwrotnice i ewentualne semafory tudziez inne sygnalizatory najlepiej zasilac oddzielnym zrodlem. Do tego moze Ci posluzyc zasilacz analogowy ktory juz posiadasz. Chyba ze bedziesz go chcial wymienic na cos mniejszego i cichszego. Sterowanie nimi moze odbywac sie z niebieskich przelaczniko ktore masz lub mozesz samodzielnie wykonac tablice z przelacznikami i np. schematem torowiska.

A teraz rzecz najwazniejsza. M to system malo popularny w PL. Bardzo ciezko bedzie Ci kupic cokolwiek z krajowego taboru co pojezdzi po twoich torach. Dlatego pomysl czy chcesz sie w niego pchac. Inna kwestia jest to ze tutaj masz juz torowisko ze zwrotnicami sterowanymi elektrycznie. Wymiana tego na zestawy np. PIKO to chyba duuuzo wiecej niz 750 zl.
Jakby co to sluze jeszcze pomoca.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
2 0 0
Wielkie dzięki za wyjaśnienie, oczywiście jak będę miał pytania a napewno będą to będę pisał, co do taboru krajowego to nie zależy mi na nim tak bardzo chcę wykorzystać to co mam a jest tego dosyć sporo, sterownik MS2 a konkretnie box chyba obsługuje możliwość podłączenia 2 oddzielnych sterowników??.
Co do lokomotyw to wybiorę te które chciałbym najpierw przerobić na cyfrowe i będę pisał czy da radę ale napewno będzie to Jedna V60 i elektryczna chyba BR118

Z diodami też chciałbym tak zrobić lutować potrafię bardzo dobrze więc chyba nie sprawi mi to problemu napewno odezwę się jak już będę miał dekodery
 
Reakcje
2 0 0
A jeśli chodzi o te ukryte funkcje dekoderów co to takiego bo chętnie dowiedział bym się więcej lub poczytał bo będę teraz w delegacji więc będę miał czas zgłębić temat
 

Hics

Użytkownik
Reakcje
6 0 0
Zanim zaczniesz inwestowac sprawdz swoje torowisko czy aby nie jest cos pouszkadzane. W M glownie chodzi o te grzybki w srodku szyn. Polecam pojezdzic w analogu na bardzo wolnych predkosciach po calym torze, ze szczegolnym uwzglednieniem rozjazdwo, zwrotnic itp. Wtedy zobaczysz gdzie sa przerwy w dostawie pradu i czy mozna cos z tym zrobic. Jesli przjedziesz szybko to tego nie zauwazysz poniewaz loko przeleci z rozpedu nad brakami pradu. Czasami moze to byc wina uszkodzonego "buta" w loko ale niestety czasami zuzytych grzybkow. Na szczescie te tory sa bardzo tanie wiec ewentualna wymiana nie bedzie kosztowna.

A jeśli chodzi o te ukryte funkcje dekoderów co to takiego bo chętnie dowiedział bym się więcej lub poczytał bo będę teraz w delegacji więc będę miał czas zgłębić temat
Oficjalnie dekoder ma tylko wyjscie na swiatla. A nieoficjalnie ma dodatkowe wyjscie do ktorego mozesz podlaczyc jakikolwiek gadzet w loko, np. oswietlenie kabiny, lub jakis wiatraczek lub elektryczne sprzegi itp. Funkcja F3. Dekoder chyba nawet nie ma wyprowadzonych przewodow do niej. Musisz zdjac plastikowa oslonke i sam sie dolutowac.
 

Załączniki

Reakcje
2 0 0
Jeździłem i wolno i szybko i nie ma problemu bo jak był problem z jakimś odcinkiem to go wymieniłem od razu a mam jeszcze dość spory zapas na wymianę , mam też ta lokomotywę z rivarossi br117 kupiłem uszkodzona nie jeździła bo miała styki zaśniedziałe przeczyscilem i jeździ bardzo dobrze i tu pytanie czy do niej da radę zaadoptować silnik i dekoder z Marklin czy to zupełnie inny układ i będę musiał z rivarossi szukać??
 

Hics

Użytkownik
Reakcje
6 0 0
Jeździłem i wolno i szybko i nie ma problemu bo jak był problem z jakimś odcinkiem to go wymieniłem od razu a mam jeszcze dość spory zapas na wymianę
No to super.
... mam też ta lokomotywę z rivarossi br117 ...
hmm, tego nie wiem. Ten zestaw ma dekoder oraz silnik. A wlasciwie to nowy stojan i wirnik. Stojan musi pasowac rozstawem do istniejacych otworow. Czy przypasuje do Rivarossi? Dla pewnosci popytal bym tutaj lub tutaj. Jesli nie to watpie zeby Rivarrosi mialo jakis upgrade ale popytac niezaszkodzi.
 

Podobne wątki