• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Lotne stany Kempola

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.119 29 2
Swego czasu bardzo dużo czasu poświęcałem kolejom piaskowym. Niestety wraz z ich upadkiem i śmierci kolegi Piaskowego temat zszedł na nieco dalszy plan. Kolega bywając tam w latach 70-tych musi mieć niesamowite wspomnienia wszak ruch w tym okresie był tam imponujący. Jeszcze świeżo otwarta piaskownia w Kotlarni potęgowała ilość pociągów. Chętnie o tym poczytam może w odpowiednim wątku o kolejach piaskowych :cool:

Pierwszy tor, jaki wyszedł z Pyskowic biegł do pola I. Dopiero później ostrym łukiem w lewo wpisywał się w wąwóz i prowadził do Dramy, wtedy Kanału. Co ciekawe linia ta była "pod drutem", ale to już historia. Dziś leży tam jeden tor, o który Matka Natura prowadzi intensywną walkę ;)
Poniżej szkic tej okolic na bazie google maps
pyskowice.jpg

W zasadzie Pyskowice są stacją z potencjałem modelarskim, który mógłby przyprawić niejednego modelarza o zawrót głowy. Kolej piaskowa, wyżej duża parowozownia, nastawnia bramowa, wielki most, potężne grupy rozrządowe, a zaraz poniżej stacji piaskowej cegielnia ze swoją kolejką wąskotorową. Projekt na wiele lat dłubania! :eek:
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.009 114 11
Miałem wpaść do tego tematu żeby trochę namieszać ze zdjęciami a natknąłem się na Koźle:love::cry:. Moj wujek pracował w Porcie zas moja rodzina ze strony mamy mieszkała w Koźlu przez ostanie "dziesiąt" lat. Ja sam spędzałem wakacje w kamienicy przy parku gdzie znajduje się Dom Kultury 9i teraz miesci sie Park FM). Mówiąc szczerze nigdy się nie zapędzałem do samego portu, ale kiedyś myślałem o tym żeby odtworzyć na makiecie choc mała cześć portu. Pieknie się ogląda Twoje zdjęcia i tylko serce się kraje jak się porównuje lata świętości i "polska rzeczywistością".

Ze tego co gdzie przeczytałem o planach ożywienia portu, ale komuś bardzo na tym nie zależało.

https://wyborcza.pl/magazyn/7,12405...kszy-port-rzeczny-w-naszej-czesci-europy.html
https://plus.nto.pl/koniec-sciemnia...ontrowersje-sprawy-nie-bylo-na/ar/c3-14418781
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
@Kempol
Marku, fantastyczną robotę robisz. Dzieki Tobie zaczynam dostrzegać gigantyczny wręcz potencjał dokumentacyjny nieodzowny przecież przy realistycznym modelowaniu. Dokumentacja fotograficzna wywrotnic i śluz naprawdę budzi mój podziw. Na zdjęciach z ziemi cięzko czasem dostrzec szczegóły konstrukcyjne, a z powietrza ma się wszystko jak na dłoni:)(y)
 
OP
OP
Kempol

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.202 216 0
Kanał Gliwicki, odcinek VI
"Śluza Rudziniec"

Marku, fantastyczną robotę robisz.
Cieszy mnie to niezmiernie oraz motywuje do dalszej pracy.

Śluza Rudziniec (pierwotnie „Lohnia”, od 1936 r. – „Hubenland”, od 1945 r. – „Rudzieniec”, obecnie „Rudziniec”) – zlokalizowana na 21,5. km Kanału Gliwickiego, na stopniu piętrzącym o różnicy poziomów wody górnej i dolnej wynoszącej 6,25 m, jedna z sześciu śluz na Kanale Gliwickim. Trzecia w kolejności od Portu Gliwice.

Wybudowana w latach 1936–1938 w pobliżu dawnej Huty „Piela” w Rudzińcu według projektu wykonanego przez berliński Instytut Doświadczalny ds. Budownictwa Wodnego (Versuchsanstalt für Wasserbau und Schiffbau). W latach 40. XX w. na prawym brzegu, przy głowie dolnej, wybudowano przepompownię.

Śluza Rudziniec jest śluzą bliźniaczą, dwukomorową, z systemem oszczędnego śluzowania. Komory posiadają ściany wykonane z korytkowych brusów stalowych, typu Larsen III (grodzice). Długość użyteczna komór wynosi 71,4 m, szerokość użyteczna – 12 m, wysokość ścian komory – 10,05 m). Komory zamykają stalowe wrota z segmentowymi zasuwami do upustu i wpustu wody, przy nich umieszczone są odbojnice i profilowane progi rozpraszające energię wpuszczanej wody.

Głowy dolne i górne śluzy wykonane są z żelbetu i ozdobione kamienną okładziną. Przy głowie dolnej znajduje się budynek sterowni, w którym umieszczone są również maszynownia, pokój kierownika śluzy oraz kotłownia. Przy głowach znajdują się budynki maszyn napędowych, obsługujące mechanizmy zamykające wrota.

Parametry:
  • Konstrukcja: dwukomorowa bliźniacza
  • Różnica poziomów: 6,25 m
  • Długość: 71,40 m
  • Szerokość: 12,00 m
  • Ilość wody zużywanej na jedno śluzowanie: 5,8 tys. m³
Opis na podstawie Wikipedia.pl

Bardzo urokliwe miejsce.

Widok od strony niskiej wody:
1.JPG
1a.JPG
6.JPG
3.JPG

8.JPG
7.JPG
Natura 2020, czapla siwa:
4.JPG
5.JPG

Widok od strony wysokiej wody:
9.JPG
10.JPG

Wnętrze komory północnej:
11.JPG

Brama komory północnej:
12.JPG

Widok w kierunku Gliwic/Śluzy Dzierżno, po lewej zbiornik Pławniowice, a po prawej Jezior Dzierżno Duże.
13.JPG

Widok w kierunku Śluzy Sławięcice/Portu Koźle.
14.JPG

Centralnie z góry:
15.JPG

Centralnie z góry -->500m
16.JPG

 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kempol

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.202 216 0
Kanał Gliwicki, odcinek VII
"Śluza Sławięcice"

Nazwa pochodzi od Sławięcic, dzielnicy miasta Kędzierzyn-Koźle.

Parametry:
  • Konstrukcja: dwukomorowa bliźniacza
  • Różnica poziomów: 6,25 m
  • Długość: 71,40 m
  • Szerokość: 12,00 m
  • Ilość wody zużywanej na jedno śluzowanie: 5,8 tys. m³
Widok od strony niskiej wody:
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG

Widok od strony wysokiej wody:
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG

Widok w kierunku Gliwic/Śluzy Rudziniec, zbiornik Pławniowice.
10.JPG

Widok w kierunku Koźla, widać rozgałęzienie Kanału Gliwickiego w Kanał Kędzierzyński oraz petrochemię Blachownia.
11.JPG

Widok w kierunku północnym.
12.JPG

Jednostki remontowe.
13.JPG

Centralnie z góry:
14.JPG
15.JPG

500m
16.JPG
 
Ostatnio edytowane:

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.946 121 22
Marku, dobrze widzę, że wszystkie śluzy akurat przechodzą jakieś generalne remonty?

Dokumentacja wspaniała, gdyż Twoje zdjęcia naprawdę ładnie wszystko ukazują. Tu widać jak dron może być niezwykle przydatny w robieniu zdjęć. Z poziomu terenu o wiele mniej można by pokazać.
 
OP
OP
Kempol

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.202 216 0
Marku, dobrze widzę, że wszystkie śluzy akurat przechodzą jakieś generalne remonty?
Tak, wszystkie śluzy Kanału Gliwickiego przechodzą remont w ramach II etapu projektu „Modernizacji śluz odrzańskich na odcinku w zarządzie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach – przystosowanie do III klasy drogi wodnej”.

Czytaj więcej na: https://inzynieria.com/geoinzynieri...akonczyc-modernizacja-sluz-kanalu-gliwickiego © inzynieria.com
 
OP
OP
Kempol

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.202 216 0
Parowozownie wachlarzowe, odcinek IX
"Dęblin" (245,19 km) część 1
Maj 2020

Czysto, ładnie, zadbane.

Widok 500+
1.JPG

Parowozownia:
2.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
8a.JPG

Obrotnica:
9.JPG
10.JPG
11.JPG
12.JPG

Wieża ciśnień:
13.JPG
14.JPG
15.JPG
16.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kempol

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.202 216 0
Parowozownie wachlarzowe, odcinek IX,
"Dęblin" (245,19 km) część 2
Maj 2020

Wszystko pięknie, ale to nie jest właściwa "szopa", tylko baza PLK. Lokomotywownia znajdowała się za przejazdem, patrząc na pierwsze zdjęcie - na prawo (poza kadrem). Budynek niestety został wyburzony 4 lata temu.
Tak, też mi się wydawało. Tym bardziej, że zapytany prze zemnie mężczyzna powiedział, że wszystko rozebrane.
Nie pierwsza i nie ostania, gdzie nie zdążę dojechać przed buldożerem.

Kilka ujęć ogólnych na stację i okolicę:
18.JPG
19.JPG
20.JPG
21.JPG
22.JPG
23.JPG
24.JPG
25.JPG
26.JPG
27.JPG
28.JPG
29.JPG

Trochę taboru:
30.JPG
31.JPG
32.JPG
32a.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kempol

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.202 216 0
Parowozownie wachlarzowe, odcinek IX
"Dęblin" (245,19 km) część 3
Maj 2020

Centralnie z góry:
40.JPG
41.JPG
42.JPG
44.JPG
45.JPG

Widok ogólny:
46.JPG
47.JPG

Tabor:
48.JPG
49.JPG
50.JPG
51.JPG
52.JPG
53.JPG
54.JPG
 
Ostatnio edytowane:

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.946 121 22
Co to jest na 4 i 5 zdjęciu od końca? Wygląda jak mała lokomotywa manewrowa. Ale z kabiną z drezyny.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
474 1 0
Mi to wygląda na kabinę oczyszczarki tłucznia?
Zobacz załącznik 735644
To nie oczyszczarka tylko PŁT - profilarka ławy torowiska. Element roboczy z łańcuchem urabiającym jest mocowany na przesuwnej kolumnie. To umożliwia profilowanie skosu podsypki i ławy torowiska z obydwu stron toru bez potrzeby obracania maszyny. W DOM Poznań mieliśmy podobną maszynę zbudowaną na bazie oczyszczarki tłucznia typu OT400A. Nazywało się to SŁT-20 i miało możliwość pracy tylko na prawą stronę toru. Przy pracy na linii jednotorowej trzeba by ją było obracać na trójkącie więc gdy tylko nasz Pociąg Zmechanizowanych Robót Nawierzchniowych DP7212 zaczynał pracę na linii jednotorowej to SŁT szła na inną lokalizację a do czasu pojawienia się PŁT-500 nr 10 ławę roniło się ręcznie.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kempol

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.202 216 0
Kanał Gliwicki, odcinek VIII
"Śluza Nowa Wieś"

Przedostatnia śluza Kanału Gliwickiego, piąta od Portu Gliwice.

Parametry:
  • Konstrukcja: dwukomorowa bliźniacza
  • Różnica poziomów: 6,20 m
  • Długość: 71,40 m
  • Szerokość: 12,00 m
  • Ilość wody zużywanej na jedno śluzowanie: 5,8 tys. m³
Śluza przystosowana do śluzowania oszczędnościowego poprzez kanał łączący obie komory, kanał zamykany jest zasuwą . Głowy śluzy górne i dolne wykonane jako monolityczne konstrukcje żelbetowe .Ściany komór stanowią kotwione brusy Larssen III.
Śluza w trakcie remontu.

1.JPG

widok od strony niskiej wody:
2.JPG
3.JPG
4.JPG
6.JPG
7.JPG

Widok o strony wysokiej wody:
8.JPG
9.JPG
10.JPG
11.JPG

Widok w kierunku Portu Koźle:
12.JPG

Widok w kierunku Portu Gliwice, charakterystyczne rozgałęzienie oraz Petrochemia Blachownia.
13.JPG

Widok w kierunku północnym:
14a.JPG

Widok ogólny:
16.JPG
17.JPG

Widok 500:
18.JPG

 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 2
Koleje w Polsce 17
Koleje w Polsce 4

Podobne wątki