• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lemaco KkStB 310/Pn12 PKP

Rafał G.

Znany użytkownik
Reakcje
3 1 0
To dla mnie jeden z ciekawszych wątków na Forum. Bardzo dużo z niego skorzystałem i pod względem historycznym i merytorycznym. Dodatkowo wątek dochodzeniowo - śledczy 8) . Oby jak najwięcej takich ciekawych historii - tego sobie i Kolegom życzę na nadchodzący 2011.

Rafał
 

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.631 255 31
Przyłączam się również z życzeniami dla miłośników kolei małej i tej w realu, życząc Wspaniałych i Rodzinnych Świat Bożego Narodzenia a także spełnienia marzeń wszelakich i tych związanych z HO,TT,N,Z,O,1................
a dla tych co lubią słuchać coś o kolei przy okazji jakiś tam prac modelarskich , bo na pewno znajdzie się na to czas w dni poświąteczne- ciekawa audycja o naszej polskiej kolei i stanie faktycznym:
http://www.radiomaryja.pl/audycje.php?id=24010
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
6.554 5 0
tomek 05 napisał(a):
Flotoma napisał(a):
Dodam tylko, że zdjęcie pochodzi z mojego źródła, osobiście skanowałem oryginał. Ten niski człowiek stojący na ziemi to ojciec mojego znajomego już emerytowanego kolejarza z Gorzowa. Fotka została wykonana 19.08.1929 w Rzeszowie. Niestety seria lub inne szczegóły parowozu nie były podane na odwrocie zdjęcia.
To już dużo bo znamy miejsce i czas.Nie masz przypadkiem większego tego zdjęcia Tomuś?
Jakieś dziwne proporcje ma to zdjęcie.Wykadrowane albo nożyczkami przycięte?Mógł bym na maila takie jak byś miał lepszej jakości?

Ps.Paweł Terczyński mi napisał:ale taką fotografię kojarzę w którymś z numerów austriackiego "Eisenbahn - Modelleisenbahn" Dziwne?
Proszę bardzo, niech i inni skorzystają. Dlaczego Paweł Terczyński mógł widzieć podobne zdjęcie w austriackim magazynie nie wiem. Wiem tylko, że oryginał fotografii osobiście miałem w rękach i mogę wskazać gdzie się znajduje. Jest bardzo mało prawdopodobne, aby wcześniej ta fotografia była prezentowana szerszemu gronu odbiorców.
 

Załączniki

Reakcje
57 0 1
Witam!
Z okazji Nowego Roku pragnę wszystkim życzyć Wszystkiego Najlepszego i odgrzebać temat zdjęcia i ostatecznie wyjaśnić jaką lokomotywę przedstawia.
Ale na początek trzeba sobie wyjaśnić, że parowozy 210 i 310 to zupełnie rożne konstrukcje, różniące się od siebie bardziej niż Pt31 i Pt47. Polecam wspomniane już wcześniej czasopismo "Die Lokomotive" rocznik 1919. Tam na stronie 121 zaczyna się artykuł o parowozach kkStB 210, 310, 310.300. Są tam rysunki przekrojowe tych trzech typów, po obejrzeniu których znajdziemy następujące różnice pomiędzy 210 a 310:
1. parowozy 310 i 310.300 są krótsze (mają krótszą ramę) od parowozów 210
2. rama jest krótsza ponieważ zmodernizowany został układ hamulcowy (dwa małe cylindry hamulcowe przed przednią osią toczną zastąpiono jednym dużym pomiędzy drugą a trzecią osią wiązaną)
3. zupełnie inna konstrukcja silników parowych i usytuowanie suwaków (w parowozach 210 są bliżej kotła)
4. inny też jest sposób przeniesienia ruchu posuwisto zwrotnego z jarzma na suwak
5. i oczywiście kocioł w serii 210 na parę nasyconą a w 310 na parę przegrzaną
I tak z podstawowych elementów parowozu bez różnicy w obu seriach zostały nam zestawy kołowe i budka maszynisty. Tak więc nie można mówić, że parowozy 310 to to samo co 210 tylko że z kotłem na parę przegrzaną. Zamiana kotła i tylko kotła dotyczy parowozów 310.300
A jak odróżnić parowozy 210 i 310, oto zdjęcia:
210

i 310 pracująca w Czechosłowacji

A tu jest Pn11
Jak widać najbardziej rzucającą się w oczy różnica są silniki parowe, napęd suwaka, długość dymnicy i napęd przepustnicy zaworowej w kotłach na parę przegrzaną.
Po kształcie silników, stwierdzamy, że na zagadkowym zdjęciu to 210, czyli Pn11 na PKP, ale spoglądając na dymnicę widzimy, że kocioł jest na parę przegrzaną... czyli tyle pisania na nic?
Otóż nie! W przytaczanym już w tym wątku artykule w Świecie Kolei na temat parowozów Pn11 i Pn12 autor napisał:
"Wartą odnotowania była przebudowa kotłów parowozów Pn11 i wyposażenie ich w przegrzewacze,..." i na zdjęciu mamy własne taką lokomotywę. Co więcej, po przebudowie parowozy te dalej nosiły oznaczenie Pn11. Ale żeby nie być gołosłownym oto zdjęcie takiego parowozu

seria wypisana jest na drzwiach dymnicy.
Pozdrawiam!
 

Załączniki

Reakcje
57 0 1
Witam!
Zapomniałem dodać, że wstawione prze zemnie zdjęcia pochodzą z książki "Fahrzeugportrait, Reihe 310" której autorem jest Heribert Schröpfer, a wydanej przez wydawnictwo "Transpress"
Pozdrawiam!
 
Reakcje
0 0 0
Witam

omawiane przez kolegow zdj.-zagadka jest chyba stosunkowo proste, w/g mnie i tego co widze to slusznosc ma kol. tomek05, gdyby koledzy bardziej przyjrzeli sie szczegolom zdjec wstawionych przez kol.Rozynant to juz tam jest widoczna odp. na ta zagadke. Pozwole sobie wstawic zdjecie pogladowe dla serii 210, 310 i zdj.-zagadki, prosze zwrucic uwage na jeszcze jeden szczegol rozniacy kotly a raczej dymnice obu serii, mam tu na mysli maly szczegol jakim jest porecz, przy serii 210 byla ona krotsza a przy serii 310 siegala prawie konca (poczatku) dymnicy. Przy przerabianych lok. Pn11 porecz nie ulegla zmianie gdyz skracano pierwszy dzwon kotla i wydluzano dymnice do takich wymiarow jak przy 310, widac to dokladnie na przedstawionym przeze mnie zdj. jak i zdj. kolegi Rozynant odpowiedz brzm: to jest jedna z przerobionych Pn11 o czym swiadczy rowniez wskazany przez kolege tomek05 silnik.

-----
mam mala prosbe do kol. Mirek555k:
chodzi mi abys podal blizej informacje o Twoim zdj. z dnia 23.12.2010 podpisanego 'Pn12-11. poznan1944' z kad masz te dane? wstawiam ponownie twoje zdj. z podwieszonym wycinkiem mojego i jak zapewne wszyscy widza, chodzi tu o te same miejsce, czas wykonanych zdjec.
Wspolne cechy to Pn12-11, podklady i deska z nabitymi sczeblami.
----
inny tu poruszony temat to :powstanie PKP
jak nadmienil kol. Krzysztof Koj odp. nalezy szukac w archiwalnych dokumentych, tyle ze chyba nie w Sadzie Najwyzszym bo ten nie zatwierdza ministerstw (chyba nawet dzisiaj) Sad Najwyzszy nie jest organem zarzadzajacym, ale pytanie w samo w sobie jest interesujace tylko z tym, ze nie postawione poprawnie bo tylko naszym rozumowaniem kierujemy sie mysla, ze za okresleniem skrotu PKP stoi: Polskie Koleje Panstwowe, ale czy tak brzmi pierwsze okreslenie tego skrotu? czy PKP zawsze oznaczalo Polskie Koleje Panstwowe ? Skrot ten widnieje juz na wagonach w grudniu 1918 roku, ale wowczas kolej jak i transport wodny (pozniej w tym i morski) oraz drogowy wspolnie nalezaly do Ministerstwa Komunikacji ktore z kolei rozdzielono i powstalo Ministerstwo Kolei Zelaznych a dopiero chyba w 1924/1926 roku Ministerstwo Polskich Kolei Panstwowych. W materialach zachowanych w roznych Archiwach napotyka sie inne znaczenie tych liter, na razie nie chcialbym nic sugerowac, bo w zadnych dzisiejszych publikacjach nie jest to dokladnie nazwane, wszyscy posluguja sie tylko skrotem: PKP lub ogolnym pojeciem - kolej zelazna lub ewentualnie tylko kolej / kolej panstwowa.

pzdr.
nieumialek
 

Załączniki

OP
OP
Mirek555k

Mirek555k

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
6 1 4
archico napisał(a):
Mirek, jak nic nie będziesz robił (konwersja na PKP) z Lemaco, to czeka ją taki los :
http://www.youtube.com/watch?v=5q_TqTc72kY&feature=related
Tak trzeba zrobić, zadzwonię chyba do ZNTK KACZAJEWO i zapytam jak tam z kolejką do naprawy rewizyjnej. ;)
Rosynant, dzięki za poświęcony czas i cenne uwagi i zdjęcia. I w tym miejscu wypadałoby przyznać Tomkowi 05 rację, odszczekać, a następnie udać się w ciszy by godzinki odśpiewać. :( Z drugiej strony cóż to by była za dyskusja bez męskich, czasem szorstkich zachowań ? Komu by się chciało…?
Temat wart jest kontynuacji i dalszych studiów, bo parowozy te są moim zdaniem szczególne.
Czy wszystkie Pn11 miały przebudowany kocioł ? Tego nie wiem nadal.
Wiemy natomiast, że tak renomowani producenci modeli jak Micro Metakit czy Mocro Feinmechanik, nie dopełniły wystarczającej staranności by modele Pn11-2 i BR 16.051 wykonać zgodnie z wizerunkiem i dokumentacją.
Nieumialek, zdjęcie Pn12-11 pochodzi z jakiegoś niemieckiego portalu i tak było podpisane.
Hau, hau... :!: :D
Pozdrawiam
Mirek
 

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.631 255 31
Mirek555k napisał(a):
l.
Wiemy natomiast, że tak renomowani producenci modeli jak Micro Metakit czy Mocro Feinmechanik, nie dopełniły wystarczającej staranności by modele Pn11-2 i BR 16.051 wykonać zgodnie z wizerunkiem i dokumentacją.

Mirek
opisy także niezgodne przynajmniej z tym co mi podesłał kiedyś T.Roszak, w II epoce trochę inaczej opisywali belki czołowe........
 
Reakcje
0 0 0
Witam!
do tematu: zdj. Pn12-11
niestety nie jest to Poznan 1944, stacjonowala w Wiedniu Ost, do grudnia 1941 byla jeszcze ze swoim oznakowaniem PKP od stycznia 1942 ozn. jako BR16.041. Oba zdjecia z ozn. Pn12-11 sa wykonane przez inz. Otto Zell w czerwcu 1941.
Dla uzupelnienia dolaczam zdjecie Pn12-13 ex. ö.310.300, moze ktos pokusi sie na przerobke ROCO modelu na taka wlasnie wersje? - takiej chyba nikt nie ma.

pzdr
nieumialek
 

Załączniki

K

Konrad 0

Gość
nieumialek napisał(a):
Dla uzupelnienia dolaczam zdjecie Pn12-13 ex. ö.310.300, moze ktos pokusi sie na przerobke ROCO modelu na taka wlasnie wersje? - takiej chyba nikt nie ma.
Dzięki, właśnie szukałem inspiracji dla "Lokusia" :D , co by mi moją Rh.16 na Marszałkowską przerobił...
 
OP
OP
Mirek555k

Mirek555k

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
6 1 4
nieumialek napisał(a):
Witam!
do tematu: zdj. Pn12-11
niestety nie jest to Poznan 1944, stacjonowala w Wiedniu Ost, do grudnia 1941 byla jeszcze ze swoim oznakowaniem PKP od stycznia 1942 ozn. jako BR16.041. Oba zdjecia z ozn. Pn12-11 sa wykonane przez inz. Otto Zell w czerwcu 1941.
Dla uzupelnienia dolaczam zdjecie Pn12-13 ex. ö.310.300, moze ktos pokusi sie na przerobke ROCO modelu na taka wlasnie wersje? - takiej chyba nikt nie ma.

pzdr
nieumialek
Możliwe, następny dowód na to, że żródłom należy dawać powściągliwą wiarę.
Oto ta strona : http://www.eisenbahnstiftung.de/bg/?act ... hema=16384
Jest tam kilka motywów polskich.
 

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.631 255 31
archico napisał(a):
Jednak Pn12-13 po 1945 nie była na stanie w PKP tylko w CSD, więc przerzucę się na Pn12-10, po 1945 miała oznakowanie Pn12-4.
radze zapomnieć o Pn11 or Pn12 w III epoce ,chyba ze w scenerii z palnikiem........
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 19

Podobne wątki