• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Krótki kurs lutowania blaszek.

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
36 0 0
#81
Chcesz krytyki? To proszę... ;)

Moim zdaniem przegub jest zbędny. jest strasznie przeskalowany, gdzie wszystkie pozostałe elementy które robisz sa absolutnie skalowe. Lepiej było go zrobić na stałe, ale w dobrym rozmiarze. Choc chylę czoła za działanie tak małego przegubu....

A poza tym to czekam na następne zapierające dech w piersiach zdjęcia. :D
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#82
Eeee... tam... taka krytyka :twisted:

@A. Karczewski: ależ to jest gotowe, no w większości, tylko pomalować :razz: Uzbiera się więcej, pomaluję, dla kropli farby nie chce mi się aeorografu włączać :D
Kiosk w wersji luksusowej to będzie następny temat ;)

@Grzeju: po pomalowaniu optycznie się niektóre detale zmniejszą, wiadomo nie od dziś, że czarne wyszczupla :cool:
ATPO, ta kwadratowa część przegubu od strony zaworu ma 1,1x1,2x0,4 mm, czy ja wiem, czy to uznać za duże...

Nareszcie jakiś ruch się w temacie zrobił :LOL:
 

marcin sds

Aktywny użytkownik
Reakcje
68 2 0
#83
@Grzeju: po pomalowaniu optycznie się niektóre detale zmniejszą, wiadomo nie od dziś, że czarne wyszczupla :cool:

A mój jeden znajomy powiedział ze mnie to juz nawet czarne nie wyszczupla... :LOL:
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
955 79 5
#84
WM-MODEL napisał(a):
Swoją drogą, to szkoda, że nie ma krytykantów
To może nie krytyka, ale poprzeglądałem moje wszystkie fotki Ty2 i nie spotkałem się ze stosowaniem blachy ryflowanej w pomostach poddymnicznych. :neutral:
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#85
:razz:
Zrobiłem więc dwie wersje, ryflowaną i gładką. Ale fajnie wygląda taka ryflowana blacha, no nie?
:LOL:

Zdjęcie skądś z sieci, ze strony o Ty2 ;)
 

Załączniki

OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#86
Krótki przepis na złożenie wentylatorka do ST44-003 by Roco.
Konstrukcja przystosowana jest to tego typu detali jak w tej lokomotywie, na wymiar.

Generalnie całość składa się z 3 elementów:
-podstawy,
-siatki z drabinką,
-wirnika.
W zasadzie jest jeszcze czwarty detal -koło „pasowe”, ale to zrobiłem nieco na wyrost, gdyby np. koniecznym okazało się napędzanie wentylatorka silnikiem i jakąś „przekładnią pasową”.
Rozważałem też taką możliwość: silnik umieszczony prostopadle do osi wirnika, na osi nałożony kawałek gumowej rurki, to koło „pasowe” opiera się na tej rurce ale wisząc, tzn. dociskane jest do niej siłą grawitacji. Jakoś tak.

Podstawa.
Jest to ta blaszka z tabliczkami wewnątrz. Trzeba ją dokładnie wyciąć, jest nieco większa od oryginalnej płytki, tak na wszelki wypadek, aby dopasować wystarczy pilnik.
Również blaszka ciasno wchodzi pomiędzy zatrzaski, aby ją dopasować należy delikatnie podpiłować wycięcie od „całej” strony blaszki tak, żeby wchodziła ona pomiędzy oba zatrzaski bez tendencji do wyginania się. Oczywiście krawędzie blaszki powinny pokrywać się mniej więcej z krawędziami plastykowej płytki.

Teraz , najlepiej ręcznie, wiercimy 8 otworków wiertłem 0,5 mm, według blaszki. Otworki posłużą do jej dokładnego ustawienia i zapobiegną przesunięciom. Otworki nie powinny być na wylot, tylko tak aby weszły wąsy tego H-kształtnego detalu.

Następnie trasujemy otwór na wentylator i wycinamy go, np. wiercąc wewnątrz wzdłuż linii szereg otworków wiertłem 1 mm, pozostałe „uchwyty” wycinamy nożykiem lub za pomocą wiertarki.

Wkładamy blaszkę podstawy i szlifujemy dziurę dokładnie wewnątrz, ja to zrobiłem za pomocą korundowego walcowego trzpienia szlifierskiego z akcesoriów Proxxon’a. Raczej należy szlifować z nałożoną blaszką, usztywnia konstrukcję –szkoda by było złamać tę plastykową płytkę.
Należy też spiłować na równo pozostałe ozdóbki z oryginalnego wykonania „wentylatora” w górnej części płytki.
Trzeba też spiłować zatrzaski z płytki, aby wkładając płytkę do obudowy nie wyginała się, ja przykleiłem te uchwyty na stałe od wewnątrz budy lokomotywy.
Według otworu na płytce wentylatora trzeba też lekko przyciąć otwór w budzie lokomotywy, inaczej wirnik będzie się blokował.

Taka uwaga: obroty wiertarki przy wierceniu otworów i szlifowaniu nie powinny być raczej niskie, gdyż Roco-plastyk ma tendencję do topienia się przy wyższych prędkościach obrotowych wiertła.

Wyginamy ten H-kształtny detal: najpierw wewnętrzne blaszki, tu nie trzeba żadnych wymyślnych urządzeń, wystarczy przyłożyć jeden nożyk wzdłuż linii, a drugim wyginać, poprawić płaskimi szczypczykami. Resztę wygina się nawet palcami.
Aby równo przylutować ten detal do podstawy, dobrze jest do tego wywiercić w podkładce do lutowania te ww. 8 otworków, zdecydowanie lepiej się to składa. Kilka minut roboty więcej a żądany efekt uzyska się za pierwszym razem.

Jak już mamy to zlutowane, trzeba przylutować odcinek ok. 6-7 mm rurki 0,8 mm dla ośki wentylatora, nie ściągając detali z płytki, poprzez otworek 0,5 mm w blaszce wiercimy dokładnie pionowo, oczywiście wiertłem 0,5 mm, otwór w podkładce, sugeruję użycie wiertarki na stojaku. Teraz wiertłem 0,8 mm rozwiercamy otwór 0,5 mm w blaszce. Ale tylko w tej blaszce!
Wkładamy wiertło 0,5 mm do otworu, zakładamy rurkę 0,8 mm -rurka powinna wystawać od strony wirnika na maks. 1 mm! Lutujemy (grubo cyną) od góry, po odwróceniu będzie to od dołu oczywiście.

Oczywiście można zamontować wirnik bez wydziwiania, wtedy tylko wlutowujemy drucik 0,5 mm do podstawy, tak dobrany aby po nalożeniu wirnika zmieścił się on pod siatką z jakimś małym luzem. To małe kółeczko z ozdóbkami bierzemy te bez dziurki i dodatkowo na górę przylutowujemy najmniejsze kółeczko również bez dziurki ;) Pod wentylator podkładamy 1 lub 2 podkładki, aby łopatki nie tarły o podstawę.

Wirnik.
Składa się z 4 kółeczek z czterema dziurkami, takiegoż kółeczka z łopatkami wirnika oraz jednego dużego i jednego małego kółeczka z ozdóbkami -imitacjami śrubek.
Dwa kółeczka mają ząbki służące do ustawienia łopatek we właściwej pozycji.
Oczywiście w nieśmiertelnej podkładce wiercimy otworek 0,5 mm, wkładamy jedno z kółek i wiercimy dwa co najmniej dwa otworki 0,3 mm według mniejszych dziurek w kółeczku, najlepiej po przeciwnych stronach.

Kolejność zakładania kółek, wirnik jest we właściwej pozycji, a kolejność podaję od dołu:
-gładkie (1)
-z ząbkami (2)
-gładkie (3)
-z łopatkami (4)
-gładkie (5)
-z ząbkami (6)

Ząbki na kółeczkach są lekko przesunięte względem osi wyznaczonej przez 3 otworki po średnicy, dlatego tak, bo na tych ząbkach opierać się będą łopatki -zasada na załączonym obrazku.
Wirnik będzie obracał się w prawo, tak więc „dolne” kółko z ząbkami powinno je mieć (te ząbki) po lewej stronie łopatki, a „górne” po prawej stronie -patrząc od zewnątrz na łopatkę i zakładając, że łopatkę obracamy kręcąc w lewo.

Wkładając poszczególne kółeczka, cynujemy od góry, tak więc montaż przebiega następująco:
-zakładamy kółeczko,
-cynujemy,
-następne kółeczko,
-cynujemy,
-następne kółeczko,
itd…

Jak łatwo zauważyć, cynując każde następne kółeczko lutujemy go z poprzednim(i) ale to chyba oczywiste jest, dla porządku wspominam o tym :D

Po zlutowaniu kółek, ściągamy wirnik i pesetą wyginamy łopatki, kręcąc w lewo. Przykładamy do czegoś równego i wyrównujemy ich położenie, kilka razy dla pewności. Wyginanie i ustawianie wykonuje się oczywiście naocznie :D
Teraz zakładamy wirnik na wiertła w podkładce odwrotnie do poprzedniej pozycji (do góry nogami) i grubiej lutujemy łopatki wzdłuż styku z kółeczkami.
Po ostatecznym wyrównaniu łopatek, odwracamy wirnik i przylutowujemy od góry te dwa ozdobne kółeczka.
Zaś odwracamy, wkładamy cienko pocynowany drucik mosiężny 0,5 mm robiący za oś i lutujemy razem z wirnikiem. Należy usunąć nadmiar cyny w miejscu gdzie wirnik opierać się będzie na rurce -tulejce. Zresztą i tak pomiędzy tymi detalami ma być luźne, tj. nie przylutowane małe kółeczko.
Od góry oś wirnika ma być spiłowana na równo z tym małym kółeczkiem ze śrubkami.
Próba: dmuchając od góry na wirnik powinien on kręcić się w lewo, czyli kręcąc wirnikiem w prawo, powinno się powietrze wydmuchiwać do góry, jakoś tak to powinno być ;)

Siatka
Najpierw wycinamy detale ze środka pierścienia z imitacją śrubek, należy dokładnie wyrównać wewnątrz aby nie było nierówności. Siatki i pierścienia nie wycinamy z ramek, wycinamy tylko obie ramki!

Zaś w podkładce wiercimy otworki według otworków w ramce, co najmniej trzy. Cynujemy pierścień, składamy razem i przygrzewając po kolei pomiędzy imitacjami śrubek, suchym, tj. dokładnie oczyszczonym z cyny grotem. Po kolei aby nie powstawały „buły” wskutek rozszerzania się metalu.

Następnie lutuje się boki drabinek do wyznaczonych w pierścieniu miejsc, potem po kolei lutuje się szczebelki. Wchodzą bez problemu lekko na wcisk.
Po przylutowaniu wszystkich, wyrównujemy drabinkę i spiłowujemy pilnikiem na równo drabinkę z boków i z góry.
Ma to po prostu porządnie wyglądać :D

Na koniec.
To kółko „pasowe” myślę, że można je zamontować (z lekkim luzem) pod rurką, lutując po prostu do osi, ale to materiał do przemyślenia dla innych, ja to sobie odpuściłem.

Oczywiście absolutnie nie jest to „jedyna i słuszna kolejność oraz technika montażu” czy cuś :razz: Bez większego sensu bowiem są dyskusje dlaczego tak a nie tak, itp. sztuczne problemy :D Po prostu tak sobie wymyśliłem, tak zrobiłem i opisałem jak wymyśliłem i zrobiłem :LOL: :LOL: :LOL:

Pisanie tego tekstu zajęło mi więcej czasu niż praktyczny montaż wentylatorka :LOL: :LOL: :LOL:

Poniżej kilka dodatkowych obrazków, reszta w tym temacie viewtopic.php?p=63739#p63739 :razz:
 

Załączniki

A

Adam-H0

Gość
#87
wiem co mozesz zrobic - w kiosku zasuwane okienko i siatki wstawiane na noc . przed zlodziejami
gdzie w PRLu takich nie bylo - to tylko w kapitalizmie sie kradnie :LOL:
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#90
W sumie masz rację, to poważna niedoróba :oops:
Ale specjalnie dla Ciebie dorobię z bele czego takie otwierane okienko :D
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#93
Tak szczerze pisząc to macie rację z tymi blachami, faktycznie nie zwróciłem na to uwagi, skupiłem się głównie na konstrukcji ;)
Zostaną na stopnie albo na cuś innego :D
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#94
Takie coś jak na obrazku sobie dziś zacząłem montować :D Z serii "następny bzdecik...", to się chyba inżektor Friedmann'a-Metcalf'a nazywa ;) Jakby co, to mnie poprawcie :D
Brakuje do szczęścia jeszcze klika dupsów i nieco... wykończenia, ale to jutro, na teraz zamykam warsztacik :sad: Niestety, nie samym modelarstwem człowiek żyje...
 

Załączniki

OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#96
Praaawie... jak kapcie wrócą z toczenia na RP-25, to się zajmę zrobieniem blachy "nośnej" i ostateczną wykończeniem tych bzdetów ;)
Na obrazku wcześniej zrobiony odolejacz i uzupełniony jeszcze paroma detalami inżektor :D
 

Załączniki

OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#98
Dokończyłem drzwi dymnicy, w nowej wersji :D
Czopy w zawiasach bele jakie, zapomniałem zrobić nakrętek M0,5 :sad:
Pręty blokujące obrót trzech górnych zamków po ostatecznym montażu drzwi ;)
 

Załączniki

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.112 6 0
#99
-jak tak dalej będzie "szło" , to chyba będzie to pierwszy model prawdziwego parowozu w H0 ( o napędzie parowym)!
* Szkoda braku "szfu odlewniczego" na inżektorze i na "gruszce"odolejacza.Apropo inżektora to uwaga co do kształtu obudowy kurka i zaworu przelewowego.
Oczywiście moje gratulacje za jedyny mistrzowski talent w tworzeniu hiperrealistycznej milimetrowej kolei z metalu!
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 14
Techniki modelarskie 9

Podobne wątki