Z parowozami posiadającymi układ osi 4-6-4, czyli „Hudson” już wcześniej się w tym wątku spotykaliśmy. Były to
Milwaukee F7 ,
C&O L2 ,
NYC J3a „Dreyfuss” Hudson oraz
NYC J3a „Empire State Express” . W ostatnim z wymienionych wpisów prezentowałem też pokrótce historię powstania tego układu osi (choć tam jest jeden „czeski błąd” i układ osi jest wspomniany jako 4-8-4 zamiast 4-6-4).
Ponadto (nie udzielający się już na forum) kolega Wajchowy pokazał zdjęcia jeszcze innego modelu Hudson -
I-5 New Haven .
Ponad połowa lokomotyw z tym układem osi była w USA eksploatowana przez linie New York Central - zbudowano 205 parowozów J1a do J1e, 20 J2 (a-c) oraz 30 J3a (spośród których 10 to wersje Dreyfuss).
Jak łatwo zauważyć przytłaczająca większość nie posiadała zabudowy aerodynamicznej, ale i w literaturze i wśród producentów modeli przewagę mają właśnie te ostatnie.
Tym bardziej ciekawe jest, moim zdaniem, spotkanie z oryginalnym parowozem.
Konstrukcja była dość typowa dla amerykańskich standardów - ostoja belkowa, dwa cylindry, jednostopniowe rozprężanie pary. Kolejne wersje (a-e) wyznaczają bardziej sekwencję poszczególnych zamówień, niż faktyczne różnice konstrukcyjne. Parowozy posiadały wprawdzie większą moc od wcześniej używanych lokomotyw „Pacific” i mogły prowadzić z większą prędkością cięższe pociągi, ale problematyczny był rozruch przy trzech tylko osiach pędnych.
Dlatego też wyposażono je w booster, który przy rozruchu dawał do dyspozycji maszynisty dodatkowe 4944 kilogramy uciągu (schemat boostera:
TU ).
„Nasz” parowóz noszący numer 5344 został zbudowany w listopadzie 1931 roku i należał do ostatniej serii tego typu lokomotyw.
W parowozie 5344 użyto systemu rozrządu pary Baker (ogólnie w J1 stosowano też Walschaert) oraz zainstalowano podgrzewacz wody zasilającej systemu Coffin.
Parowozy wycofywano z eksploatacji w latach 1953-57 i pod koniec lat 59-tych wszystkie zostały zezłomowane.
Zanim to jednak nastąpiło parowóz 5344 został w 1934 roku przebudowany na …Commodore Vanderbilt (ale o tym innym razem).
Ważący 550 gram model został wyprodukowany przez firmę Broadway Limited w 2009 roku (wcześniej J1 były już oferowane od 2002 roku, lecz ten był pierwszy z system dźwiękowym Paragon 2 oraz generatorem dymu). Model jest dobrze wykonany i wiernie odzwierciedla oryginał.
Elektronika pozwala na bardzo precyzyjne sterowanie prędkością, której maksymalna wartość to ok 80 mil/godzinę (ok 1300 km/godz). Odgłos pracy silnika parowego oraz generator dymu jest prawidłowo skoordynowany z obrotami kół. Praca napędu modelu jest cicha i płynna a jazda pewna. Oświetlenie jest zmienne zgodnie z kierunkiem jazdy (no chyba że je wyłączymy przy sterowaniu cyfrowym).
Odbiór prądu nie daje powodów do krytyki. Trzecia oś pędna jest wyposażona w gumki trakcyjne (w opakowaniu jest też alternatywna oś bez gumek).
Pozytywna ocena modelu została zamieszczona w Model Railroader w sierpniu 2009 roku (
https://www.trains.com/mrr/news-rev...ragon2-ho-scale-j-1e-hudson-steam-locomotive/ ).