Jako absolutny nowicjusz na tym Forum, pomimo powitania, pozwolę sobie na wstępie wyjaśnić, że na skutek braku zdolności manualnych oraz braku czasu, nie śmiem sam siebie określić mianem modelarza. Już raczej hobbysta-kolekcjoner. Również tytuł ( wiem, nieco prowokacyjny ) nie nawiązuje do jakości kolekcji, czy też jakości zdjęć, ale określa wyłącznie tematykę tego wątku : parowozy z 5 osiami napędzanymi. Moje zainteresowania obejmują zarówno oryginalne konstrukcje ( sporo literatury), jak i modele. Tak więc modeli z przyczyn podanych powyżej nie modyfikuję, zostawiam je takimi, jakimi producent je stworzył. Na ” pierwszy ogień”, czy jak kto woli na rozgrzewkę chciałbym przedstawić doskonale zapewne znany model doskonale znanego parowozu, czyli BR50 Piko. Jest to mój pierwszy model parowozu. Zakupiony w połowie lat 60-tych ubiegłego wieku wytrzymał dziecinne zabawy i do dziś, pomimo różnych skaz, jest w stanie sprawnie się poruszać. Oczywiście miał wielokrotnie zmieniane szczotki ( dawniej, gdy były niedostępne, używałem grafitowych wkładów z ołówków ), oraz bodajże dwa wirniki silnika. Dane techniczne oryginalnej konstrukcji są zapewne znane, nie będę ich przytaczał. Ciekawostką BR50 było to, że jego prędkość konstrukcyjna (80km/godz ) była dopuszczalna także przy jeździe do tyłu. Stąd też specjalna konstrukcja tendra wyposażonego w ściankę osłaniającą załogę przed wiatrem przy takiej jeździe. Zbudowano ponad 3000 tych parowozów co sprawia, że stanowi jeden z najliczniej zbudowanych modeli ( więcej było naturalnie bazujących na nim BR52 - ale o tym innym razem). Przed zdjęciami pozwalam sobie przypomnieć schematem wymiary tego parowozu ( gdyż w przyszłości chciałbym właśnie BR50 używać dla porównania wielkości z innymi parowozami). Informacyjnie pozostaje dodać, że sam model Piko waży 542 gramy. Napęd silnikiem umieszczonym w kabinie na wszystkie osie parowozu ( przekładnia czołowa zębata łączy wszystkie osie). Ramą modelu jest łamana, co pozwala przechodzić nawet ciasne łuki. Dokładność wykonania ... cóż, dla porównania załączę kilka zdjęć nowszej znacznie konstrukcji ( Roco, TY5, czyli BR50 w barwach PKP; tutaj silnik w tendrze, napęd na 2 osie tendra + kardanem na wszystkie osie parowozu).
Załączniki
-
194,5 KB Wyświetleń: 303
-
228,6 KB Wyświetleń: 334
-
272,1 KB Wyświetleń: 312
-
274 KB Wyświetleń: 311
-
242 KB Wyświetleń: 301
-
362 KB Wyświetleń: 296
-
363 KB Wyświetleń: 292
-
339,2 KB Wyświetleń: 268
-
291,4 KB Wyświetleń: 271
-
317,6 KB Wyświetleń: 240
-
5
-
6
- Pokaż wszystkie