• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowy półwysep helski i linia 213

AdrianL

Aktywny użytkownik
Reakcje
23 0 0
A czemu nie? Skoro jest już zaplanowane to pewnie zgodę już otrzymali.Pamiętaj,że linia jest po modernizacji i nie ma puki co zagrożenia pożarowego przy torach.Wcześniej wystarczył kawałek szlaki z popielnika i zarośnięte trawą tory od razu łapały ogień.
Niestety nie wiem,ale wydaje mi się,że z tego właśnie powodu nie wpuszcza się parowozu na linię Lębork -Łeba(bodaj ostatnią nadmorską linią nie zaliczoną przez parowóz w czasach współczesnych).Tam jeszcze po staremu pół metra trawy latem na torach i do tego jeszcze park narodowy w sąsiedztwie.
 

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
49 0 0
A dlaczego na Hel mieliby parowozem nie wjechać? Na tą chwilę stoi na tym, że wjadą. Widziałem sporo zdjęć z lat 80- i 90-tych z parowozami na linii helskiej oraz na samym Helu (oczywiście mówię tu o parowozach opalanych węglem). Jeśli coś wiecie na temat zakazu wjazdu parowozem na tą linię to będę wdzięczny za podzielenie się tymi informacjami, bo kiedyś już w tym temacie próbowałem tą zagadkę rozwiązać, ale się nie udało. Z tego co ja wiem to zakaz był - przed II wojną światową, z obawy przed tym, ażeby ewentualny pożar lasu nie odsłonił pochowanych w lesie na półwyspie fortyfikacji. O żadnym zakazie z okresu powojennego z wiarygodnego źródła nie słyszałem.

A co do zarośnięcia torów to już po niejednej mocno zarośniętej trasie miałem okazję jechać pociągiem parowym i zgoda PLKi na to zawsze była, z resztą nigdy nic się nie zapaliło.
 
Ostatnio edytowane:

AdrianL

Aktywny użytkownik
Reakcje
23 0 0
Krzychu,może co innego stara nie używana linia,a co innego linia w ciągłej eksploatacji? sam nie wiem,ale o ppoż słyszałem już dawno.Sam pamiętam (i nawet mam nagrany film ) pociąg z Ok 22 na linii do Konotopu parę ładnych lat temu na jakieś imprezie w upalne lato gdzie w drodze powrotnej do Wolsztyna gasiliśmy co najmniej 5 pożarów,jeden nawet bardzo poważny.Przyczyna to oczywiście popielnik,prawdopodobnie "dziurawy"
 
K

KNG

Gość
Jeśli coś wiecie na temat zakazu wjazdu parowozem na tą linię to będę wdzięczny za podzielenie się tymi informacjami, bo kiedyś już w tym temacie próbowałem tą zagadkę rozwiązać, ale się nie udało. Z tego co ja wiem to zakaz był - przed II wojną światową, z obawy przed tym, ażeby ewentualny pożar lasu nie odsłonił pochowanych w lesie na półwyspie fortyfikacji. O żadnym zakazie z okresu powojennego z wiarygodnego źródła nie słyszałem.
las1938.jpg

las1976.jpg

To pierwsze to rok 1938 a drugie 1976.

Pozdrawiam serdecznie i leśnie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
49 0 0
Dzięki bardzo za ten skan! A wiesz może, co się rozumie przez to wykaz punktów niebezpiecznych? Czy oznacza to brak możliwości przejazdu (lub przejazd okazjonalny z jakimiś szczególnymi warunkami bezpieczeństwa) czy po prostu w tych punktach należy w jakimś sensie zachować dalej idącą ostrożność? I druga sprawa: czy takie punkty i odcinki niebezpieczne występowały tylko na nielicznych trasach czy też były/są powszechne w całym kraju?

AdrianL, fakt że głównie jeździliśmy po liniach nieużywanych w ruchu pasażerskim, a parowóz to był Ol49-69 po ostatniej NG (2012), czyli z nową skrzynią ogniową, więc fakt że popielnik raczej dziurawy nie był. Ale jestem ciekawy jak to wygląda od strony przepisów.
 
K

KNG

Gość
Dzięki bardzo za ten skan! A wiesz może, co się rozumie przez to wykaz punktów niebezpiecznych? Czy oznacza to brak możliwości przejazdu (lub przejazd okazjonalny z jakimiś szczególnymi warunkami bezpieczeństwa) czy po prostu w tych punktach należy w jakimś sensie zachować dalej idącą ostrożność?
Taborowcem nie jestem ale znalazłem coś takiego.
http://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/70e3583b4ef21c5f
http://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/a83105d9f59ddc7a
Źródło:
http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=20&t=2371
I druga sprawa: czy takie punkty i odcinki niebezpieczne występowały tylko na nielicznych trasach czy też były/są powszechne w całym kraju?
Jak widać poniżej odcinki niebezpieczne pod względem pożarowym były powszechne. Polska to kraj lesisty w 1/3 tak miej więcej.
To rok 1967. A poniżej rok 1976.
las1967.jpg

W czasach carskich gdyby właściciele budynków wymienionych w pierwszej pozycji byli dość obrotni to mieliby szansę na pokrycie dachu blachą na koszt kolei.
Oczywiście pokrycie tylko od strony torów.
las1976-1.jpg


Pozdrawiam serdecznie i ogniście.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.497 58 3
Dzięki! Czyli jak rozumiem, linia na Hel nie jest jakaś szczególna pod kątem zagrożenia pożarowego, z tą różnicą, że odcinek niebezpieczny jest bardzo długi.
I o dziwo mimo że jest dużo wody trudny do gaszenia z uwagi na pozostałości po II wojnie światowej (niewypały itp). A przed wojną to tak jak kol Krzychu 12231 pisał :
Z tego co ja wiem to zakaz był - przed II wojną światową, z obawy przed tym, ażeby ewentualny pożar lasu nie odsłonił pochowanych w lesie na półwyspie fortyfikacji
 
K

KNG

Gość
Dzięki! Czyli jak rozumiem, linia na Hel nie jest jakaś szczególna pod kątem zagrożenia pożarowego, z tą różnicą, że odcinek niebezpieczny jest bardzo długi.
Moim zdaniem masz rację. Przypuszczam, że parowóz w dobrym stanie technicznym i obsługą solidnie wypełniającą swoje obowiązki nie był jakimś szczególnym zagrożeniem pożarowym. Poza tym mazutowców było w kraju około 170 szt., czyli niewielki ułamek wszystkich parowozów, więc na Hel jeździły, jak przypuszczam w zdecydowanej większości parowozy opalane węglem.
Poza tym jak można przeczytać tu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pożar_Puszczy_Noteckiej
lub tu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pożar_lasu_koło_Kuźni_Raciborskiej_(sierpień_1992)
w czasach poparowozowych przyczyną dużych pożarów lasów były iskry z zablokowanych hamulców.

Pozdrawiam serdecznie i pożarowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

jastarnik84

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
SA 137-007A w barwach Przewozów Regionalnych jako Regio 90305 Gdynia - Hel. Jastarnia 05-01-2016
20160105_114607[1].jpg
Mój siedmioletni syn stwierdził: "...te są wygodniejsze od tych 'żółtych'..." :)
 

Podobne wątki