• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowe klimaty za granicą

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.576 4 1
Podczas urlopu na południu Chorwacji zajrzałem na dwie stacje stanowiące końcówki linii M606 Knin - Zadar oraz M607 Perković - Šibenik.

Stacja czołowa w Szybeniku została otwarta w 1877 roku w ramach kkStB co od razu rzuca się w oczy. Linię obsługuje obecnie wagon motorowy typu Y1 wyprodukowany przez Fiata w 1980 roku dla kolei szwedzkich. Ja trafiłem na osprejowany wóz o numerze 7122 016. Kursuje 7 par pociągów. Stacja jest czynna i posiada semafory świetlne.

IMG_7070 kopia.jpg

IMG_7092 kopia.jpg

IMG_7101 kopia.jpg

IMG_7115 kopia.jpg


Stacja w Zadarze powstała w latach 60. i dworzec kolejowy tworzy obecnie zespół z przylegającym wielkim dworcem autobusowym. Ruch pasażerski do Zadaru zawieszono w 2014 roku i stacja jest dość zapuszczona. Co ciekawe linia jest przewidziana do modernizacji i trwają tam już nawet jakieś prace torowe. Semafory wyjazdowe są czynne.

IMG_6909 kopia.jpg

IMG_6935 kopia.jpg

IMG_6919 kopia.jpg

IMG_6924 kopia.jpg


Jako ciekawostkę dodaję zdjęcie przyległego dworca autobusowego:

IMG_6899 kopia.jpg
 

jack_flash

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.031 128 8
Mały wypad do Montrealu w zeszłym tygodniu. Wizyta na dworcu Garé Central. Dołączam trzy fotki z Hali Głównej. Można zobaczyć płaskorzeźby ścienne wykonane przez Charles Comfort, nawiązujące do historii kolei w Kanadzie. Był on w latach dwóch wojen światowych oficjalnym „artystą wojennym”, utrwalał wydarzenia z frontu na szkicach i obrazach. Niestety rozdzielczość fotek jest ograniczona wielkością dozwolonych plików.
 

Załączniki

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.248 58 2
Ciekawostka

Tam budują przyszłość a u nas "szprychy"... Zamiast szybkiej kolei łączącej np. Warszawę (Dąbie) Ciechanów - Mława - Nidzica - Ostróda - Elbląg - Gdańsk będziemy mieli prawie nikomu nieprzydatne cuś na kształt Warszawa - "Baranowo" - Płock - przedmieścia Torunia - przedmieścia Grudziądza - Gdańsk....
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.838 112 11
IMG_20251101_171538111_HDR~2.jpg

Z 40 GG1 jakie były przypisane do Amtrak w 1971r, tylko 6 otrzymało faktyczne malowanie w barwach kompanii. Reszta była całkowicie czarna, z kilkoma egzemplarzami posiadającymi nadal żółty szeroki pas z czasów istnienia Pennsylvania Railroad. Jeden egzemplarz posiadał logo "Savings Bonds".Numer 926 jest jedyną obecnie maszyną w tych barwach z zachowanych ok. 17 lokomotyw tej serii. Schemat malowania nazywany był "Circus"-Cyrk przez fanów Amerykańskich. Elektrowóz można zobaczyć w Syracuse, New York na terenie New York State Fairgrounds. Zdjęcie cyknąłem 1 Listopada, 2025r.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.885 624 30
Zamiast szybkiej kolei łączącej np. Warszawę (Dąbie) Ciechanów - Mława - Nidzica - Ostróda - Elbląg - Gdańsk będziemy mieli prawie nikomu nieprzydatne cuś na kształt Warszawa - "Baranowo" - Płock - przedmieścia Torunia - przedmieścia Grudziądza - Gdańsk....
Szybki pociąg, zatrzymujący się po kolei w Ciechanowie, Mławie, Nidzicy i Ostródzie, nie będzie szybki, bo ledwo się rozpędzi, już będzie musiał hamować (najkrótszy dystans w linii prostej między tymi miastami to mniej niż 30 km). Nawiasem mówić, co to jest "Dąbie"? I jakoś nie kojarzę, żeby połączenie Warszawy z Gdańskiem miało przebiegać przez Baranowo, a potem przez przedmieścia Płocka czy Grudziądza. Może kolega @qwertas przybliżyć temat?
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.248 58 2
To, że wymieniłem te miasta, nie znaczy, że wszystkie pociągi miałyby się tam wszędzie zatrzymywać. Chodziło mi tylko o pokazanie przebiegu trasy - sądzę, że gdybyśmy byli w Niemczech, tak właśnie by ją wytyczono (w szerokim śladzie z S7). Taka trasa stanowiłaby w końcu prawdziwie szybką kolej (w porównaniu do obecnej) a dzięki łącznicom zapewniłaby super szybkie połączenie Warszawy z Olsztynem, Elblągiem i Trójmiastem, ale również między Olsztynem i Elblągiem i co równie ważne pomiędzy Elblągiem a Gdańskiem. Zwłaszcza 3 ostatnie miasta ciążą ku sobie a połączenia kolejowe mają ciągle rodem z XIX wieku. I niestety tak zostanie.
Łączenie całej Polski z całą Polską przez CPK spowoduje, że w powyżych relacjach nigdy nie będzie koleji na miarę XXI wieku...
Czy Bydgoszcz z Toruniem zyskają czasowo na połączeniu z Warszawą przez CPK, czy lepiej byłoby zbudować w końcu linie Włocławek - Płock Radziwie - Sochaczew i skórcić trasę z 286 do ok 260 km (gdzie Płock w końcu zyskałby połączenie z Warszawą!!!).
Czy CPK czy Łódź powinna mieć szybkie połączenie z Kutnem, Włocławkiem, Bydgoszczą (i dalej Trójmiastem), czy raczej przez CPK z Płockiem, podtoruńskimi Czerniewicami i Grudziądzem...
Dlaczego zrezygnowano z pierwotnej trasy "Y" gdzie rozwidlenie na Poznań i Wrocław było w rejonie Ostrowa? Dzięki temu aglomeracja kalisko-ostrowska z ponad 200 tys. mieszkańców zyskałaby w końcu połączenie zarówno z Poznaniem jak i dużo bliższym Wrocławiem. Tam była również opcja połączeń koleją wielkich prędkości Wrocławia z Poznań. Dlaczego wybrano dużo droższą wersję (dużo więcej kilometrów linii kolejowej do budowy) z odnogą pod Sieradzem, gdzie zysk czasowy jest na poziomie kilku minut, i zaprzepaszcza się możliwość połączenia Kalisza/Ostrowa z Wrocławiem!

Dlaczego wszystko robimy pod LOT???? Wielkie linie lotnicze odchodzą od systemu połączeń typu hub, nie kupują juz wielkich samolotów, bo "dekomkratyzacja" przewozów lotniczych, spowodowała, że dużo bardziej opłaca się liniom lotniczym łączyć każde miasto z każdym. To jest nieodwracalne. Nikt już nie chce się przesiadać. Nawet LOT zaczyna oferować bezpośrednie połączenia z Rzeszowa, Krakowa do Stanów bez Warszawy. Nowe lotnisko w Berlinie mimo, że obsługuje już więcej ludzi niż Warszawa ma problemy finansowe. CPK odbije się nam czkawką, a te idiotyczne szprychy trzeba będzie opłacić wysokimi cenami biletów.

Większość ludzi praktycznie wcale nie używa transportu lotniczego, jest oczywiście grupa która używa samolotów kilka może kilkanaście razy w roku - to nie pod nich powinniśmy planować układ połączeń kolejowych. Kolej jest masowym środkiem transportu i powinna powstawać tam, gdzie najwięcej ludzi jej potrzbuje: Płock - Warszawa, Kalisz-Pleszew(Poznań), Elbląg-Gdańsk, Olkusz-Kraków...

Na Wyborczej był artykuł gdzie opisano kto wyrysował te idiotyczne szprychy i jak "szybko" (w ciągu kilku dni) to zrobił. Czyjś brat - mikol.
 

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
1.137 0 0
Jak co roku klub KŻHV z Popradu zorganizował mikołajkowy pociąg pod nazwą "Mikulaś s Papagajom" Na trasie od Svitu do Podolinca i z powrotem było słonecznie i bardzo mgliście. ciepło i bardzo zimno . Główną atrakcją był parowóz 477.013 i spalinowóz T478.3300. Z racji sporej wilgotności parowóz pięknie dymił , a okularnik prowadził pociąg w jedną stronę i zapewniał prąd do grzania składu. Pasażerowie , w tym spora liczba przedszkolaków była w rękach wesołych moderatorów i dwu osobowej orkiestry . Jest to według mnie najweselszy pociąg mikołajkowy... Zapraszam na mój film:
 

Podobne wątki