• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejny temat o układzie torów...

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
451 8 0
Ale nikt tu Ci nie narzuca: nie rób tak.
To tylko propozycje i sugestie.
Najważniejsze żeby Tobie się to podobało. Dawaj W3 i działaj dalej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
Rozjazd W3 jest ok, tylko w tamtym miejscu jednak dziwnie wygląda.
Nie, że nie występują. Chociażby na pierwszym zdjęciu po lewej stronie
#626
Rozjazdy podwójne (skupione) jak najbardziej występują a naturze, ale:

1. Rozjazdy podwójne symetryczne (jak ten w modelu) w zasadzie stosowane są głównie przy wjazdach na prom, do hal itp, tam, gdzie tory muszą się symetrycznie rozchodzić. Ten na Świebodzkim (zdjęcie podlinkowane przez Marqusa) jest niesymetryczny i takie są zwykle używane w torach stacyjnych.

2. Z zasady nie stosuje się rozjazdów podwójnych w torach głównych zasadniczych (przedłużenie szlakowych), a raczej tylko w torach głównych dodatkowych i bocznych.

Z powyższych powodów ten rozjazd na planie kolegi DziDzi wygląda trochę nienaturalnie.
 
OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
867 4 0
Andrzej Harassek dziękuję za wytłumaczenie. Teraz rozumiem o co chodzi.
Biorąc pod uwagę, że moja 'makieta' i tak średnio będzie odwzorowywać rzeczywistość, oba plany mają taką samą funkcjonalność, a peron w krótszym przypadku i tak będzie miał jakieś 2,1m (a nawet więcej), chyba będę mógł spokojnie zastosować ten rozjazd potrójny.
Ale jeszcze się nad tym zastanowię, bo mam mały mętlik w głowie.
 
OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
867 4 0
Chyba zdecydowałem się, na zrobienie tego z fleksów.. Tylko nie bardzo wiem, jak ten malunek przenieść na płytę... Macie jakieś sposoby?
No i muszę jeszcze poprosić Was, o zaplanowanie semaforów. Bo coś czuję, że mogę miec z tym niemały kłopot.. Gdzie, jakie, ilu komorowe, z jakimi światełkami...
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.703 51 5
Chyba zdecydowałem się, na zrobienie tego z fleksów.. Tylko nie bardzo wiem, jak ten malunek przenieść na płytę... Macie jakieś sposoby?
No i muszę jeszcze poprosić Was, o zaplanowanie semaforów. Bo coś czuję, że mogę miec z tym niemały kłopot.. Gdzie, jakie, ilu komorowe, z jakimi światełkami...
Skseruj sobie tory - zrób szablony i poukładaj na płycie...
 
OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
867 4 0
Jak już pewnie wspominałem, w ramach patrzenia z czym co się je, postanowiłem zrobić małą, prostą dioramkę.
Mam już zarys w głowie a nawet (marną) wizualizację.
Podstawowe dane:
Długość - 94cm
szerokość - 30 cm
tory z podkładem betonowym.
Do tego trakcja, kilka drzewek, krzaczek, świecący semaforek. słupki hektometrowe, trawka, krówka, bocian i 6,5 grzyba.
Czy ten post już pasuje do działu relacje?
Póki co obserwuję.
A propos semaforka - ilu komorowy by tu pasował?
Fotki prosto ze Służewca, czyli całkiem świeżej linii. Znaczy zmodernizowanej, bo linia tam jest od dawna.
dioramka.JPG
 

Załączniki

OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
867 4 0
P

Paweł Piotr

Gość
Wiem, że to nic ciekawego, ale od czegoś trzeba zacząć :)
Nieprawda, taka diorama jest doskonałym sposobem nauczenia się choćby tego, z czego składa się infrastruktura kolejowa, oraz może być bardzo przydatną nauką modelarską, co, jak i z czego zrobić, żeby wyglądało prawdziwie, i nie tylko w elementach kolejowych, ale przyległego terenu. I wbrew pozorom, taki niewielki fragment rzeczywistości nie jest wcale łatwy do zrobienia..
 
OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
867 4 0
Zazwyczaj jest tak, że temat przycicha i niby wszystko jest ok, a później, podczas realizacji planu ktoś jednak ma uwagi do czegoś.
W związku z tym, odświeżam ten temat, żeby uniknąć nieuniknionego, bo i tak na pewno się zdarzy.
Ostatnio stanęło na takiej wersji układu torów:
WF2.JPG

Czy ktoś ma jakieś uwagi do układu torowego? Oprócz tej zwrotnicy potrójnej W3, którą chcę :)
I jeszcze pytanie/prośba. W związku z tym, że jakiś czas temu miałem awarię komputera, a teraz nie mam go wcale - byłby ktoś skłonny odtworzyć ten układ w SCARMie?

A wszytko to, bo zaczynam projektować skrzynki (?). Może i w tej materii byłby ktoś skłonny pomóc? Bo chyba nie bardzo wiem, jak się do tego zabrać.. Szczególnie, że do dyspozycji mam tylko painta i arkusz sklejki....

:)
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
127 3 0
Jeśli tworzysz to na A-Gleis Piko, to mam jedną uwagę, zwrotnice łukowe jak i W3 będą mogły przysporzyć Ci sporo problemów przy obsłudze, jak to do kupy poskładasz... Po tych elementach pociągi nie zawsze jeżdżą bezwypadkowo.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.703 51 5
Jeszcze do tej nieszczęsnej W3: jeśli będziesz przez tą zwrotnicę zjeżdżał na tor zewnętrzny na dole lub w drugą stronę istnieje szansa na zablokowanie zderzaków między wagonami.
Gdzieś na forum była o tym mowa. Zaczepią się o siebie. Przemyśl. Może jednak mimo wszystko zaryzykować ten rozjazd łukowy lub skrócić długość użytkową 2 dolnych torów...
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
Akurat jeśli chodzi o Piko W3, to promień wynosi tam ponad 900mm. Blokowanie zderzaków nie powinno więc występować.
Z drugiej strony W3 zwykle nie stosuje się w torach głównych zasadniczych.

Pomiędzy łukami o przeciwnych kierunkach powinny być proste wstawki! To absolutna podstawa przy projektowaniu dróg kolejowych.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.703 51 5
Akurat jeśli chodzi o Piko W3, to promień wynosi tam ponad 900mm. Blokowanie zderzaków nie powinno więc występować.
Z drugiej strony W3 zwykle nie stosuje się w torach głównych zasadniczych.

Pomiędzy łukami o przeciwnych kierunkach powinny być proste wstawki! To absolutna podstawa przy projektowaniu dróg kolejowych.
Michałek, no właśnie o to mi chodziło w związku z W3 i przeciwnymi łukami :) Przecież to napisałem, tylko nieco inaczej :)
 
OP
OP
Santo Dzidzione

Santo Dzidzione

Mistrz tłuczniowania
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
867 4 0
O zwrotnicach łukowych wiem, że są problemowe. Z tego co zauważyłem, to problem wykolejania występuje na ciaśniejszym łuku, z tego względu, że ten kawałek toru co się przesuwa (nie wiem jak on tam się nazywa) jest krótki i się wygina - jakoś tak. W r3 też tak jest? O problemach z W3 nie słyszałem. Ale skoro są.. I była już mowa, że się nie stosuje.. Ale tak chciałem. Ale bardziej nie chcę problemów, więc mogę zastosować w tym miejscu dwie proste zwrotnice. Mały problem z wymianą. Tą zwrotnicę łukową na dole po prawej też na oko da się zastąpić zwrotnicą prostą, a te na górze po lewej? Nie wiem.