• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Koleje czeskie

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.938 32 2
Myślę że dobrze cię zrozumiałem i w pewnym sensie masz rację. Ale patrząc na to obiektywnie w latach 70tych też koleje wyglądaly podobnie w różnych krajach, SM42 była bardzo podobna do niemieckich z tego okresu, wagony też praktycznie identyczne, poprostu taka była moda w dizajnie i teraz też jest moda na takie wełaśnie kształty. Podobnie było w samochodach, ubraniach czy architekturze. Chyba zgodzisz się w tej kwestii.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.240 66 5
Nooo nie do końca....dziś to się wszystko zbyt do siebie zbliżyło.
Nasze Ganze, to jednak miały inną konstrukcję, niż czeskie, a niemieckie to już zupełnie coś innego.
Wspomniana przez Ciebie stonka to też zupełnie inna para kaloszy, niż niemieckie manewrówki....
Wagony produkowane przez jedną fabrykę, a eksportowane do innych krajóe i tam używane, to też nie to, o czym mówisz.
Fiat, czy SU46 chyba jednak ma inny dizajn, niż 215 DB, czy 118 DR.
Więc rejczel nie, nie zgodzę się. :)

To jak porównywać plażę na Jamajce i plażę w Dąbrowie Górniczej na Pogorii....
 

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
1.074 0 0
Na Okularnika , a także inne wyroby Czechosłowackie należy spojrzeć też z innej strony , a mianowicie rozkwitu czechosłowackiego dizajnu w latach 1958-68. Para autorów wzornictwa przemysłowego Bohumil Míra i Milan Míšek zaprojektowała linię nadwozia lokomotywy T478.3, a fabryka zrealizowała ją w 100 procentach. Ten duet autorów projektował też przedmioty wyrabiane w zakładach Tesla. Poszukajcie po necie jak niesamowite przedmioty projektowali .
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
332 38 1
Ostatnio edytowane:

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.938 32 2
Nooo nie do końca....dziś to się wszystko zbyt do siebie zbliżyło.
Nasze Ganze, to jednak miały inną konstrukcję, niż czeskie, a niemieckie to już zupełnie coś innego.
No nie, nie przesadzajmy, niemieckie V60/BR261 to przecież stonka prawie identyczna. A Ganz to chyba węgierski disajn a nie polski... No i nie odbiega specjalnie od innych konstrukcji z tamtych lat, typowy wagon motorowy.
A czeskie - jak już ktoś wspomniał czeski dizajn był jednak o klasę wyżej i podobnie jak włoski czy francuski był pewnym wyjątkiem od regóły.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.606 558 30
No właśnie, nie przesadzajmy. ;)
niemieckie V60/BR261 to przecież stonka prawie identyczna
Tu akurat "prawie" robi dużą różnicę. Poza tym, że jedno i drugie to lokomotywa spalinowa z jedną kabiną (mniej więcej) na środku i przedziałami maszynowymi trochę niższymi od kabiny, to podobieństw jest raczej niewiele.
A Ganz to chyba węgierski disajn a nie polski... No i nie odbiega specjalnie od innych konstrukcji z tamtych lat, typowy wagon motorowy.
Podobnie, jak 4-osiowe wagony motorowe budowy czechosłowackiej.
czeski dizajn był jednak o klasę wyżej i podobnie jak włoski czy francuski był pewnym wyjątkiem od regóły
Rzeczywiście, wzornictwo niektórych czechosłowackich pojazdów kolejowych charakteryzowało się specyficznymi cechami i były wśród nich prawdziwe rodzynki, jak "okularnik" czy "laminatka", ale było też bardzo wiele konstrukcji zupełnie typowych dla tamtych czasów i podobnych do pojazdów kolejowych z innych krajów. Zresztą w Polsce w tamtych latach wzornictwo przemysłowe też miało swoje osiągnięcia, nawet w tak konserwatywnej branży, jak kolej. Dla mnie najlepszym przykładem jest ET22, oczywiście zanim kolejne wymysły "racjonalizatorskie" tego nie popsuły (np. przez uproszczenie konstrukcji reflektorów). Ale fakt, że w Polsce na kolei takich spektakularnych osiągnięć było dość mało...
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.938 32 2
Andrzej, poważnie??? Jeśli kabina i reszta w stonce, 402Da i V60 nie są bardz podobne stylistycznie to... no nie wiem... odpadam.
Nie napisałem też, że nie było ciekawych polskicvh projektów, każdy miał tam coś swojego w swoim czasie, ale chodzi o ogólne wrażenie, było kilka krajów jak Czechosłowacja w bloku wschodnim akurat z którymi trudno się równać.
 
Ostatnio edytowane:

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.829 128 1
Informacje z Internetu - kurier-kolejowy.pl

ORLEN Unipetrol Doprava finalizuje zakup 11 lokomotyw Siemens Vectron MS
Wiodący czeski kolejowy przewoźnik towarowy ORLEN Unipetrol Doprava dodał do swojej floty ostatnią, jedenastą lokomotywę Siemens Vectron MS, kończąc tym samym szeroko zakrojony program odnowy floty, który rozpoczął się w 2017 roku. (...)


383 071-8
490212075_1224139606383656_32315770615450796_n.jpg

Fot. Orlen Unipetrol Doprava
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.846 53 2
Koleje Czeskiego Raju opublikowały właśnie rozkład na przyszły rok. Tak, tak! Na następny rok. Dla porównania PLK dopiero co opublikowała "cegłę" na najbliższe lato...

https://www.spravazeleznic.cz/cestujici/jizdni-rad/navrh-jizdniho-radu-na-rok-2026

Z rozkładu wynika, że w relacji Wiedeń-Kraków dojdzie zapowiadany czwarty pociąg, do tego poranno/wieczorny pociąg z Wrocławia do Wiednia zostanie wydłużony do Poznania. Dołożone zostanie jeszcze drugie połącznie Wiednia z Wrocławiem (przyjazd do Wrocławia ok 13:30).
Chopin wydaje się zostać od Bohumina skierowany do Warszawy przez Katowice, a połącznie z Monachium/Wiednia do Krakowa i dalej Przemyśla zapewni łącznik odłączany w Bohuminie.

Ale ciekawsze wydają się nowe połączenia prywatnych przewoźików:
1) RegioJet: Praga - Wrocław - Gdynia (odj. z Pragi o 8:50),
2) LeoExpress: Praga - Ostrawa - Kraków (odj. z Pragi o 8:20)
3) RegioJet: Wiedeń - Ostrawa - Warszawa (odj. z Wiednia ok 11:00)
4) LeoExpress: Praga - Ostrawa - Warszawa (odj. z Pragi o 12:20 - od 1. marca 2026)
5) LeoExpress: Praga - Ostrawa - Warszawa (odj. z Pragi o 22:20 - od 1/2 marca 2026)
Ciekawe co z tego wszystkiego wyjdzie
 

Podobne wątki