• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej we Wrocławiu i okolicach

Reakcje
258 5 0

Załączniki

Reakcje
87 1 1
31.08.2023r. Wrocław Główny
W czasie robienia zdjęć na w/w stacji uchwyciłem dość ciekawego EZTa, czyli 36WEh-013b, który należy do Kolei Dolnośląskich. Ciekawostką tych EZTów serii 36WEh jest to, że są to pierwsze polskie pojazdy szynowe, które oprócz napędu elektrycznego posiadają także napęd spalinowy,
co pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
IMG-20231022-WA0000.jpg
 
Reakcje
87 1 1
31.08.2023r.
Wrocław Nowy Dwór

Czas coś wrzucić fajnego z mojego ostatniego wyjazdu do Wrocławia i okolic. Tym razem mieliśmy sporo szczęścia i udało się nam złapać dość rzadką i już tak nieczęsto widywaną lokomotywę spalinową SU46-029. Należy ona do PKP CARGO Dolnośląski Zakład Spółki we Wrocławiu( w tym dniu była wypożyczona dla firmy TURKOL na zorganizowane przejazdy pociągów RETRO w województwie śląskim i opolskim). Właśnie tą m.in lokomotywę możemy spotkać głównie na organizowanych przejazdach pociągów RETRO firmy TURKOL. Lokomotywa w tym dniu jechała po wagony do Wrocławia Głównego po wagony RETRO. Jak na te lata, stan lokomotywy jest dobry .

Za jakiś czas wpadną też inne fotki kolejowe na które Was zapraszam :)

Pozdrawiam
IMG-20231027-WA0000.jpg
 
Reakcje
3.619 30 0
Orientujecie się koledzy, czy te maszty sieci trakcyjnej, jeden po prawej faceta na zdjęciu, a drugi przy lewej krawędzi zdjęcia to jeszcze pozostałość niemieckiej trakcji ?
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacja&id=305&okno=galeria2&photoid=13356
Oba widoczne maszty pochodzą z czasów niemieckich, z dawnej Śląskiej Kolei Górskiej. ŚKG przeprowadziła elektryfikację większości swoich szlaków. 1.06.1914 (czyli jeszcze przed wybuchem I w. św.) otwarto pierwszy zelektryfikowany odcinek, Wałbrzych Szczawienko - Kuźnice (ob. Boguszów Gorce Wsch.) - Mieroszów - Mezimesti. Ostatni oddano 1.01.1939, łącznicę Marciszów - Debrznik (ukończonej w 1941 linii Marciszów - Kamienna Góra już nie zelektryfikowano).

Na stacji Wałbrzych Gł. (i nie tylko na niej) w kilku miejscach maszty po ŚKG do dziś są charakterystycznym elementem krajobrazu stacji, i co interesujące, niektóre z nich nadal wykorzystywane są do podtrzymywania linowych konstrukcji do zawieszenia drutów jezdnych.

O historii elektrycznej ŚKG, w tym rodzajach masztów / słupów / bramek / konstrukcji wsporczych (bardzo dużo zdjęć, rysunki schematyczne) i budowie elementów sieci trakcyjnej, można przeczytać np. w artykule: Andrzej Szynkiewicz, Elektryczna Śląska Kolej Górska, Koleje Dawniej i Dziś nr 1 (sierpień 2004), str. 26 - 55.
 
Reakcje
3.619 30 0
Szukałem dość długo zdjęć z okresu sprzed 1939 roku na których te dwa maszty by już były, ale nie udało mi się takich znaleźć....
Nie koniecznie musiały być przed 1939, stacja była odbudowywana, więc może w trakcie ponownej elektryfikacji w I połowie lat 60-tych, wykorzystano np. poniemieckie maszty, stojące "bezużytecznie" w innej lokalizacji. Konstrukcja masztów (zwłaszcza tego na pierwszym planie) wskazuje na pochodzenie niemieckie. W w/w zaprezentowanym artykule są m.in. fotografie identycznego masztu, oraz bardzo podobnego do tego, stojącego bardziej w dali, słabiej widocznego (stąd piszę tylko o dużym podobieństwie), który wydaje się ma nieco "lżejszą" konstrukcję od tego z pierwszego planu (np. różnice w budowie dolnej części masztu). Takie maszty też są na fotografiach w artykule, opisane jako elementy byłej sieci trakcyjnej ŚKG.

PS. Istnieje też prawdopodobieństwo, że to sami Niemcy zmodernizowali sieć trakcyjną np. w 1939, w czasie wojny itp., stąd historyczne fotografie tego miejsca, tylko z całego okersu funkcjonowania ŚKG, albo z pierwszych lat powojennych, dałyby odpowiedź na pytanie, czy maszty koło dworca stoją na swoich pierwotnych miejscach, czy są np. wtórnie ustawione w czasach PKP.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.619 30 0
No fakt, te maszty nawet niekoniecznie z tej stacji mogą pochodzić...
Z drugiej strony, porównując np. dwie poniższe fotografie, pierwszą, kiedy stacja nazywała się jeszcze Dittersbach i drugą, późniejszą, kiedy było to już Waldenburg-Dittersbach (zmiana nazwy nastąpiła ok. 1934/35) widać wyraźne różnice, zarówno w zabudowie narożnika dworca, jak i w masztach widocznych na stacji. Wydaje mi się, że na drugiej fotografii (młodszej), maszty są masywniejsze i mogą przypominać te, o których dyskutujemy.

Dittersbach
https://polska-org.pl/foto/103/Dworzec_kolejowy_Walbrzych_Glowny_ul_Gdynska_Walbrzych_103081.jpg

Waldenburg-Dittersbach
https://polska-org.pl/foto/379/Dworzec_kolejowy_Walbrzych_Glowny_ul_Gdynska_Walbrzych_379153.jpg
 

Qcyk

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
Ja też mam wątpliwość czy słupy w Wałbrzychu są przedwojenne.
Po pierwsze są to konstrukcje w całości spawane. Co najwyżej mogłyby to być więc wyroby z końcówki lat 30 tych.
Po drugie dla mnie najbardziej podobne są do polskich słupów na podkopy górnicze (co ma swoje uzasadnienie w tym miejscu).
http://modelarstwo-kluba.pl/h0/siec...siegiem-na-2-tory-na-podkopy-gornicze-z-1970/

Oryginalne konstrukcje niemieckie były raczej bardziej smukłe.
 
Reakcje
3.619 30 0
Oryginalne konstrukcje niemieckie były raczej bardziej smukłe.
Konstrukcji niemieckich masztów będących elementami sieci trakcyjnej Śląskiej Kolei Górskiej było całkiem sporo. Różnica wynikała m.in. z tego, że elektryfikację prowadzono przez 25 lat, rozpoczęto ją jeszcze przed I w. św. (w zupełnie innych warunkach technicznych), a zakończono w 1939. Było też tak, że na różnych liniach, a nawet różnych odcinkach tej samej linii, stosowano odmienne rozwiązania. Były też np. maszty o konstrukcji betonowej.

Poniżej fragmenty fotografii, z linku zamieszczonego przez DieselPower, oraz fragmenty dwóch zdjęć autorstwa Pana Dariusza Brodowskiego, opisanych jako "oryginalne maszty z czasów ŚKG na stacji Wałbrzych Główny".

Analiza.jpg



Można też poszukać przedwojennych zdjęć w sieci, reliktów masztów, stojących do dziś, na stacjach, które po 1945 nie zostały ponownie zelektryfikowane, ewentualnie historycznych zdjęć stacji ŚKG sprzed 1939. Przykład poniżej. Szklarska Poręba Górna, 1922.
https://www.bazakolejowa.pl/foto/1002/s531_5.jpg
 

Podobne wątki