• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Warszawie i okolicach

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.838 79 12
Z przed paru dni... Warszawa Główna Towarowa w.oczekiwaniu na sygnał zezwalający na wyjazd do "Czystego"...
IMG_20230724_140720867_HDR~2.jpg
... pociąg PolRegio do Poznania Głównego
na ED78-024 ( od Pc5 strony)...

IMG_20230728_120120044~2.jpg
...oraz manewrujący sobie Dragon ( trochę za daleko by dostrzec pełne oznaczenia) ...

Pozdr,...
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.998 144 0
29.07.2021r. "Grzybek na Zachodniej". Jeszcze do niedawna charakterystyczny element kolejowego krajobrazu na Warszawie Zachodniej.
Obecnie, w miarę postępu prac nad nowym dworcem, jego sylwetka coraz bardziej ginie pośród nowo wznoszonych obiektów.
Zobacz załącznik 828189
https://tvn24.pl/tvnwarszawa/wola/w...nia-dalekobiezna-w-rejestrze-zabytkow-7304827

Jej budowa wiąże się z planowaną w latach 60. XX w. modernizacją dworca Warszawa Zachodnia. Od momentu oddania w 1936 roku dworzec miał charakter tymczasowy. Na potrzeby inwestycji władze kolei ogłosiły konkurs architektoniczny w 1965 r, do budowy dworca jednak nie przystąpiono. Zrealizowano natomiast nową nastawnię kolejową. Jej koncepcja została opracowana w Biurze Projektów Kolejowych i zastąpiła historyczny budynek nastawni z lat 30. XX w. Został on przeznaczony na funkcje gospodarcze (wpisany do rejestru zabytków decyzją 25 września 2018 r.)
Nastawnię usytuowano pomiędzy peronami 8 i 9, co dawało możliwość bezkolizyjnej rozbudowy dworca w przyszłości. W pierwszym dziesięcioleciu XX w. przystąpiono do generalnej modernizacji stacji kolejowej. Zgodnie z projektem przy ul. Tunelowej wzniesiono nowy budynek techniczny, do którego przeniesiona zostanie nastawnia, po oddaniu go do użytku.

"Pozostałość niezrealizowanej koncepcji dworca"
Wpisany do rejestru budynek nastawni składa się z głównego pomieszczenia w kształcie spłaszczonego cylindra o średnicy ok. 12 metrów osadzonego na wsporniku o wysokości ok. 10 m, z przylegającą do niego klatką schodową. Pomieszczenie nastawni niemal na całej szerokości doświetlono rzędem okien z PCW. Pierwotnie nastawnia pomalowana były na jasny kolor, słupy miały kolor ciemniejszy.

"Stan zachowania budynku jest dobry. Modernistyczny budynek został wybudowany w stylistyce charakterystycznej dla projektów realizowanych w tym czasie przez polskie koleje. To obecnie jedyna pozostałość niezrealizowanej koncepcji urbanistycznej dworca kolejowego z lat 60. i 70. XX wieku" - wyjaśnił mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków Jakub Lewicki.

Na stałe wpisał się w krajobraz
MWKZ zaznaczył, że nastawnia ilustruje ważny etap prac koncepcyjnych związanych z rozwojem zachodniego węzła komunikacyjnego, czego dowodem jest wybór lokalizacji (umożliwiający rozbudowę dworca) oraz nowoczesna stylistyka, która wyróżnia się spośród tego rodzaju budowli na terenie całego kraju wysokimi wartościami artystycznymi. "Projekt budynku podporządkowany został jego przeznaczeniu, tj. zapewnieniu optymalnych warunków obserwacji ruchu pociągów" - dodał.
"Budynek na stałe wpisał się w krajobraz architektoniczny rejonu stacji kolejowej Warszawa Zachodnia. To świadectwo świadomości projektantów, którzy uwzględniając planowaną rozbudowę dworca zaprojektowali budynek, zachowujący utylitarne wartości. Stanowi przykład ikonicznej architektury" - wyjaśnił konserwator. "Jest przykładem godnej do naśladowania umiejętności połączenia aspektów użytkowych z estetycznymi" - dodał.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.838 79 12
https://tvn24.pl/tvnwarszawa/wola/w...nia-dalekobiezna-w-rejestrze-zabytkow-7304827

Jej budowa wiąże się z planowaną w latach 60. XX w. modernizacją dworca Warszawa Zachodnia. Od momentu oddania w 1936 roku dworzec miał charakter tymczasowy. Na potrzeby inwestycji władze kolei ogłosiły konkurs architektoniczny w 1965 r, do budowy dworca jednak nie przystąpiono. Zrealizowano natomiast nową nastawnię kolejową. Jej koncepcja została opracowana w Biurze Projektów Kolejowych i zastąpiła historyczny budynek nastawni z lat 30. XX w. Został on przeznaczony na funkcje gospodarcze (wpisany do rejestru zabytków decyzją 25 września 2018 r.)
Nastawnię usytuowano pomiędzy peronami 8 i 9, co dawało możliwość bezkolizyjnej rozbudowy dworca w przyszłości. W pierwszym dziesięcioleciu XX w. przystąpiono do generalnej modernizacji stacji kolejowej. Zgodnie z projektem przy ul. Tunelowej wzniesiono nowy budynek techniczny, do którego przeniesiona zostanie nastawnia, po oddaniu go do użytku.

"Pozostałość niezrealizowanej koncepcji dworca"
Wpisany do rejestru budynek nastawni składa się z głównego pomieszczenia w kształcie spłaszczonego cylindra o średnicy ok. 12 metrów osadzonego na wsporniku o wysokości ok. 10 m, z przylegającą do niego klatką schodową. Pomieszczenie nastawni niemal na całej szerokości doświetlono rzędem okien z PCW. Pierwotnie nastawnia pomalowana były na jasny kolor, słupy miały kolor ciemniejszy.

"Stan zachowania budynku jest dobry. Modernistyczny budynek został wybudowany w stylistyce charakterystycznej dla projektów realizowanych w tym czasie przez polskie koleje. To obecnie jedyna pozostałość niezrealizowanej koncepcji urbanistycznej dworca kolejowego z lat 60. i 70. XX wieku" - wyjaśnił mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków Jakub Lewicki.

Na stałe wpisał się w krajobraz
MWKZ zaznaczył, że nastawnia ilustruje ważny etap prac koncepcyjnych związanych z rozwojem zachodniego węzła komunikacyjnego, czego dowodem jest wybór lokalizacji (umożliwiający rozbudowę dworca) oraz nowoczesna stylistyka, która wyróżnia się spośród tego rodzaju budowli na terenie całego kraju wysokimi wartościami artystycznymi. "Projekt budynku podporządkowany został jego przeznaczeniu, tj. zapewnieniu optymalnych warunków obserwacji ruchu pociągów" - dodał.
"Budynek na stałe wpisał się w krajobraz architektoniczny rejonu stacji kolejowej Warszawa Zachodnia. To świadectwo świadomości projektantów, którzy uwzględniając planowaną rozbudowę dworca zaprojektowali budynek, zachowujący utylitarne wartości. Stanowi przykład ikonicznej architektury" - wyjaśnił konserwator. "Jest przykładem godnej do naśladowania umiejętności połączenia aspektów użytkowych z estetycznymi" - dodał.
Na Wschodniej jest podobna nastawnia - grzyb. :)
I na WWO i na WZP/WZD są grzyby, ale ich konstrukcja zgoła inna. Na zachodniej mamy litą nogę laną z betonu i klatka schodowa obok, a na wschodniej kilka mniejszych przekrojem nóg z klatką pomiędzy nimi...
Co niezmienia faktu, że miło, że ich nierozwalą... Sama nastawnia dysponujaca na WZD/WZP na przedłużeniu 5 peronu też została, bo to zabytek z tego co pamiętam ( ale pewności nie mam)...

Pozdr,...
 
Reakcje
135 5 0
I na WWO i na WZP/WZD są grzyby, ale ich konstrukcja zgoła inna. Na zachodniej mamy litą nogę laną z betonu i klatka schodowa obok, a na wschodniej kilka mniejszych przekrojem nóg z klatką pomiędzy nimi...
Co niezmienia faktu, że miło, że ich nierozwalą... Sama nastawnia dysponujaca na WZD/WZP na przedłużeniu 5 peronu też została, bo to zabytek z tego co pamiętam ( ale pewności nie mam)...

Pozdr,...
I to już ładnych kilka lat temu ;)

https://www.mwkz.pl/archiwum-aktualnosci-lista/1229-budynek-dawnej-nastawni-kolejowej-zabytkiem
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.838 79 12

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.850 525 30
o akurat była nastawnia dysponująca z ery urządzeń.mechanicznych... Chyba w dodatku została ostatnim objektem z tamtych czasów, bo w lipcu czy sierpniu zrównali z ziemią nastawnię wykonawczą ( była między torami WKDki a PLKi)...
Nawiasem mówiąc, tekst na podlinkowanej stronie zawiera nieścisłość:
W latach 60. XX w. zachowana przedwojenna nastawnia przestała pełnić swoją pierwotną funkcję (wzniesiono wówczas nową z charakterystyczną okrągłą czaszą, zwaną potocznie „grzybkiem”). Przebudowano wówczas częściowo wnętrza budynku, usuwając urządzenia sterownicze oraz przystosowując obiekt na potrzeby schroniska pracowników kolejowych oraz magazynów sprzętu i materiałów.
Otóż w latach 60. do "grzybka" przeniesiono tylko część urządzeń srk, obsługującą tory podmiejskie W-wy Zachodniej. Tory dalekobieżne dalej były obsługiwane urządzeniami mechanicznymi, a nastawnia dysponująca na przedłużeniu peronu 5 od strony wschodniej, w dalszym ciągu pracowała, o ile wiem aż do lat 80. czy 90. XX wieku (a może i dłużej?). Co ciekawe, z nastawni dysponującej nie nastawiano zwrotnic, do tego służyły dwie nastawnie wykonawcze: jedna piętrowa (przedwojenna) na tym samym wschodnim końcu stacji, między torami PLK a WKD (o której wspomniał wyżej kolega @Harry Potter, a od strony zachodniej parterowa nastawnia na przedłużeniu peronu 6, która przejęła zadania zniszczonej w czasie wojny drugiej przedwojennej nastawni piętrowej. Nie wiem, kiedy dokładnie zlikwidowano ostatecznie urządzenia mechaniczne na torach dalekobieżnych i całość przeniesiono do "grzybka".
A grzyby, to następna epoka i to one zostały wpisane...
Też został wpisany, ale na Zachodniej był i jest tylko jeden.
A co do grzybków: projekt miał być projektem typowym, powielanym na innych dużych stacjach, ale jakoś nic z tego nie wyszło. Podobny grzybek jest na Warszawie Wschodniej, ale ma zupełnie inną podstawę, a trzeci, jaki kojarzę, jest we Wrocławiu, na Głównym - jest jednak niższy i umieszczony jakby na dachu budynku przekaźnikowni. Uproszczone plany grzybka z W-wy Zachodniej znalazły się w wydanym w latach 70. XX wieku zestawie planów modelarskich, opracowanych przez śp. Tadeusza Dąbrowskiego.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.838 79 12
Nawiasem mówiąc, tekst na podlinkowanej stronie zawiera nieścisłość:
W latach 60. XX w. zachowana przedwojenna nastawnia przestała pełnić swoją pierwotną funkcję (wzniesiono wówczas nową z charakterystyczną okrągłą czaszą, zwaną potocznie „grzybkiem”). Przebudowano wówczas częściowo wnętrza budynku, usuwając urządzenia sterownicze oraz przystosowując obiekt na potrzeby schroniska pracowników kolejowych oraz magazynów sprzętu i materiałów.
Otóż w latach 60. do "grzybka" przeniesiono tylko część urządzeń srk, obsługującą tory podmiejskie W-wy Zachodniej. Tory dalekobieżne dalej były obsługiwane urządzeniami mechanicznymi, a nastawnia dysponująca na przedłużeniu peronu 5 od strony wschodniej, w dalszym ciągu pracowała, o ile wiem aż do lat 80. czy 90. XX wieku (a może i dłużej?). Co ciekawe, z nastawni dysponującej nie nastawiano zwrotnic, do tego służyły dwie nastawnie wykonawcze: jedna piętrowa (przedwojenna) na tym samym wschodnim końcu stacji, między torami PLK a WKD (o której wspomniał wyżej kolega @Harry Potter, a od strony zachodniej parterowa nastawnia na przedłużeniu peronu 6, która przejęła zadania zniszczonej w czasie wojny drugiej przedwojennej nastawni piętrowej. Nie wiem, kiedy dokładnie zlikwidowano ostatecznie urządzenia mechaniczne na torach dalekobieżnych i całość przeniesiono do "grzybka".

Też został wpisany, ale na Zachodniej był i jest tylko jeden.
A co do grzybków: projekt miał być projektem typowym, powielanym na innych dużych stacjach, ale jakoś nic z tego nie wyszło. Podobny grzybek jest na Warszawie Wschodniej, ale ma zupełnie inną podstawę, a trzeci, jaki kojarzę, jest we Wrocławiu, na Głównym - jest jednak niższy i umieszczony jakby na dachu budynku przekaźnikowni. Uproszczone plany grzybka z W-wy Zachodniej znalazły się w wydanym w latach 70. XX wieku zestawie planów modelarskich, opracowanych przez śp. Tadeusza Dąbrowskiego.
...Andrzeju, skrót.myślowy... jakoś w niedługim odstępie czasu oba grzyby zostały wpisane do wojewódzkiego rejestru zabytków... Na Zachodniej i ten ze Wschodniej...

Pozdr,...
 

Podobne wątki