Witam
I dyskusja na temat Poznania i ich przystanków znowu powstała.
Jeżeli ktoś wskaże źródła podające prawidłowe daty uruchomienie to medal jemu. Bo temat Poznania jest trudny ze względu na brak materiałów źródłowych. Jak jest dyskusja to zawsze to jest to na plus, tylko proszę o podanie jakiś tez a nie pustych słów. Różne źródła podają różne daty. A skoro się z nich korzysta to może i wychodzi czasem "beletrystyka". Ale to są fakty, bo takie są źródła, a jakie źródła taka historia.
Zawsze można napisać po swojemu.
A teraz do meritum.
Czy ktoś wie kiedy powstał przystanek na Dębcu? W czasie I wojny, przed nią, czy po I wojnie? Obecny budynek to jest dzieło hitlerowskie z okresu okupacji. A jak jest z Krzesinami czy Wolą? Mamy jakieś konkretne daty? A Poznań Wschód? Okazuje się że nie powstał w 1887 czy w 1888 roku. Tylko kiedy? To samo jest z Dębiną starą i nową. Podobnie było d Dworcem Letnim, były daty 1900, 1902 a faktycznie to 1913.
Z relacji wiemy, że na obecnym przystanku Dębina wysiadali członkowie dowództwa AK przyjeżdżający na pogrzeb zamordowanego przez SS członka dowództwa okręgu poznańskiego, który odbył się w 1941 czy 1942 na cmentarzu przy ul Wiśniowej. Przyjechali oni z Ostrowa i wysiadali na Dębinie. Przystanek ten najprawdopodobniej wybudowali Niemcy aby ułatwić dojście do fabryki AFA i Cegielskiego z pominięciem dw głównego. Na mapach poglądowych dyrekcji okręgowej kolei w Poznaniu z marca 1946 przystanek stara Dębina jak i obecna istnieją. Na mapie układu torowego dworca głównego z 1948 roku obecna Dębina także jest umieszczona tylko na innym kilometrze, teraz na 3,369, obecnie to jest 197,643, bo kilometry liczone są od Kluczborka, ale odjąć od głównego to wyjdzie 3,26. W 1926 roku był to 3,256 a stara czy pierwsza Dębina była lokowana na 4,403 kilometrze.
Październik 1941 jeszcze nie pokazuje na planach ani AFY ani przystanku, listopad 1941 także ich nie pokazuje. Styczeń 1943 pokazuje już odgałęzienie na nowej Dębinie do AFY, ale sam przystanek jest jeszcze nie ujęty, ale to nie znaczy że go może nie być, bo to nie jest temat tego planu. Z kolejnych lat planów nie mam, dopiero z 1946 i 1948, gdzie przystanek przy Wiśniowej już jest.
W załączniku plan z 1946 roku układu w rejonie Dębca z zaznaczonym nieczynnym nadal pierwszym przystankiem Poznań Dębina (przekreślony kwadrat) i nowym Poznań Dębina wtedy nazwany Poznań Dębczen - nazwa nie od Dembsen ale od nazwiska i wycinek planu stacji Poznań Główny z 1948 roku z przystankiem przy Wiśniowej z 1948 roku.
1946 rok
1948 rok