• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej w Olsztynie, na Warmii i okolicach

Reakcje
3.673 30 0
#41
Pora ożywić wątek. Dzięki pomocy mojego kolegi Kamila, który też zajmuje się fotografią kolejową i często dyskutujemy na tematy historyczne rozwikłaliśmy wspólnie z moim tatą (były wojskowy LWP) zagadkę torów na Tracku w Olsztynie. Otóż na starych różnych zdjęciach było widać, że po polach od strony jeziora trackiego był regularny owal, który sugerował podobną pętlę jaka jest po 2 stronie szlaku na Nikielkowo i dalej (353).
Jednak dopiero dziś, wpadły mi w ręce skany slajdów z lat 70. i to wszystko udało się zebrać w jedno miejsce i metodą porównań, oraz opowieści od Taty, który pamiętał załadunek składów w okolicach rampy i myjni. Są tam 2 długie tory, zakończone najazdem na wagony. Wydaje mi się, że udało się odszukać całkowity sposób ładowania wagonów i w jaki sposób je transportowano dalej, przez pętlę obracano skład tak, aby mógł wyjechać w kierunku zachodnim. Tata nie pamięta szczegółów, ale wie, że to tak funkcjonowało. Mapy zaprezentowane pochodzą z 1972, kiedy nie było jeszcze Chłodni
Maćku, proszę zerknij na nasze "pogaduchy" na priv. z listopada minionego roku, gdzie rozmawialiśmy m.in. o dzielnicach przemysłowych (A, B i C) budowanych od lat 50-tych w Olsztynie, do których bocznice doprowadzono m.in. poprzez pętlę tracką i o tzw "małej pętli trackiej" - jak nazwałem tor biegnący do chłodni miejskiej, odchodzący od "dużej pętli trackiej" i biegnący obok jeziora trackiego. Twoje analizy są ze wszech miar interesujące, jak i zdjęcia, które zamieściłeś. Mam jednak kilka uwag do nich.

Po pierwsze, układ torów pomiędzy ul. Lubelską, a stacją, jak i place ładunkowe, magazyny przy nich itp. o których wspominałeś, ciągnące się obecnie za budynkiem PKP Cargo, ukształtowały się jeszcze w czasie II w. św. (po części istniały już wcześniej), w latach 1941-43, kiedy Niemcy rozbudowali stację o jej część towarową, ciągnącą się aż do Tracka, w ramach wojennego programu "Otto", wspomagającego działania na froncie wschodnim. Powstały wówczas m.in. grupy torów towarowych czy nowe nastawnie, OL5 (koło Zielonej Górki, przy ul. Morwowej) i OL6 na Tracku. Place, magazyny, tory zakończone kozłami oporowymi są np. na planach stacji z 1944 jak i na zdjęciach lotniczych z 1944. Ruch do nich odbywal się więc jeszcze przed powstaniem pętli trackiej, wybudowanej dopiero w latach 50-tych.

Po drugie chłodnia istniała już w 1952, a właściwie budowano ją jeszcze w tym roku, a ukończono w 1953. Oficjalnie otwarcie nastąpiło 22 lipca 1953 r., oczywiście data ta nie jest przypadkowa, bo 22 lipiec był Narodowym Świętem Odrodzenia Polski, świętem państwowym od 1945 do 1989. Nie była to wybudowana na początku lat 70-tych, hala (której zarys zaznaczyłeś na zdjęciu lotniczym), w której produkowano mrożone owoce i warzywa, mrożone wyroby kulinarne, czy znane z lat późniejszych lody "Bolero", ale chłodnia składowa oznaczona kryptonimem C-111 (prawdopodobnie jeden z jej budynków jest na lewo od nieistniejącej jeszcze hali produkcyjnej, na zdjęciu lotniczym jakie zamieściłeś). Powstanie pętli trackiej wiąże się z powołanym w 1951 Biurem Budowy Dzielnicy Składowo-Handlowej. Równocześnie prowadzono prace nad budową dostawczych bocznic kolejowych. Pierwsi użytkownicy obejmowali teren dzielnicy przemysłowej A, już w 1951, a jednym z pierwszych obiektów była wspomniana chłodnia składowa. Kompleks bocznic ukończono w 1958 r. Rozwijano go w latach późniejszych wraz z budową odnogi do Olsztyńskiego Zakładu Opon Samochodowych (Stomil, ówcześnie największa inwestycja przemysłowa na Warmii i Mazurach). OZOS powstał w Dzielnicy „C”, jego budowę rozpoczęto w 1964, przy wykorzystaniu m.in. istniejącej pętli trackiej. Ukończono ją w 1967 – oficjalne otwarcie przy udziale Władysława Gomułki nastąpiło w sobotę 28 października 1967.

Mała pętla tracka prawdopodobnie w pierwszych latach istnienia nie miała połączenia z torami stacyjnymi od strony dworca, ponieważ takiego połączenia nie ma na planach stacji z lat 60-tych, jak i na rysunku schematycznym z początku lat 70-tych (ale to może być również błąd na planie). Była więc początkowo może tylko bocznicą pod chłodnię składową. Późniejsze wprowadzenie torów i "zamknięcie" pętli, może wiązać się np. z ukończeniem w/w zakładu mrożonek, znanego jako Chłodnia Miejska (dziś już nie istnieje). Tory małej pętli rozebrano ok. początku lat 2000-nych, tym niemniej na planach stacji z lat 90-tych, tory bocznicy do ówczesnej Chłodni Miejskiej, kończą się kozłem oporowym na wschodzie, dalsza część nie była więc używana, być może już od końca lat 80-tych. Dla orientacji zamieszczam fragmenty dwóch planów, z początku i końca lat 90-tych.

Na pierwszym widać tory pod place ładunkowe o których wspominałeś (oznaczyłem je czerwonym kwadratem po lewej), oraz tor (nr 751) prowadzący do chłodni miejskiej (w czerwonym kwadracie po prawej), a także miejsce, gdzie "wpinał" się on do toru linii w kierunku Szczytna.

OL - Analiza 1.jpg


Na drugim planie, bocznica chłodni miejskiej - zakładu mrożonek, jak widać tor bocznicy zakończony jest kozłem, za którym powinna być dalsza część małej pętli trackiej, która (plan z lat 90-tych) była wówczas już nieczynna, może częściowo rozebrana.

OL - Analiza 2.jpg


Jak widać po rozjazdach, jeżeli wykorzystywano małą pętlę w celu podstawiania wagonów pod wspomniane przez Ciebie place, czego nie można oczywiście wykluczyć, utrudniałoby to manewry i ruch pociągów z / na Szczytno oraz ruch do zakładów, magazynów i placów bocznic na południe od ul. Lubelskiej, w dzielnicach B i C, korzystających z dużej pętli trackiej i jej odnóg, a tam, w czasach PRL-u był całkiem spory ruch. Wg mnie tor małej pętli trackiej wykorzystywała przede wszystkim chłodnia, jak i korzystano z niego np. przy budowie zakładów mrożonek. Na place ładunkowe o których piszesz, podstawiano głównie wagony z części towarowej stacji, na Tracku. Tym niemniej, z wielkim zainteresowaniem zapoznałbym się z relacjami czy konkretnymi dokumentami, jak to wszystko wyglądało w latach 60- i 70-tych.

Co do nieistniejącej bocznicy, położonej na obecnej ul. Dragonów, tam po wojnie zlokalizowane były (w budynkach m.in. dawnych koszarów) magazyny różnych centrali handlowych.

PS. @Stanisław1972, czy na 3 foto licząc od ostatniego, tuz przed skrętem w pętlę ten widoczny ciemny element ponad torem (dolna część zdjęcia,5cm od lewej, dolnej krawędzi fotki) to mogła być jakaś nastawnia, ogólnie budynek?
Byc może chodzi Ci o budynek, który na fragmencie planu z lat 90-tych jaki zamieściłem wyżej, ma numer 55. Niestety nie mogę obecnie znaleźć szczególowej legendy do planu, więc nic więcej nie powiem na jego temat, poza tym, że nie była to nastawnia (przynajmniej w latach 90-tych), bo one na planie mają konkretne oznaczenia (OL1 itd.), a nie numerację. Może pierwotnie była to nastawnia (z czasów w/w rozbudowy stacji przez Niemców ?), później pełniąca rolę magazynu i np. pomieszczeń socjalnych dla pracowników towarowej części stacji, na Tracku, pracujących m.in. na górce rozrządowej itp. Po tej stronie torów stała nastawnia OLC (pierwotna OL6 ?), ale dalej na wschód, bliżej kładki dla pieszych nad torami, tam gdzie była wschodnia głowica rozjazdowa stacji, natomiast inne nastawnie w tym rejonie znajdowały się po przeciwnej stronie torów. OL21 (pierwotnie niemiecka Am, później OL5, nieopodal wieży wodnej na Zielonej Górce) i kolejna przy grupie torów należących do Stomilu, w rejonie początku pętli trackiej, oznaczona na planie z lat 90-tych jako D STOMIL (może pierwotnie była to nastawnia OLD ?). Tę nastawnię wybudowano zapewne dopiero w latach 50-tych, wraz z budową pętli trackiej.

Temat olsztyńskich nastawni jest bardzo ciekawy, ale i trudny do "rozgryzienia". Z biegiem lat zmieniały się ich oznaczenia, niektóre są naniesione na wybranych planach czy schematach, innych nie ma. Mogę dodać, że na wschód od rozebranej nastawni OL1 (niemiecka Stellwerk Ar, później OL4), o której wspominałem i której zdjęcia zamieściłem w jednym ze wcześniejszych wpisów w temacie, znajdowała się także nastawnie oznaczona na planie z lat 90-tych jako OLp, a przy odejściu toru na Szczytno, niemal vis-a-vis OL1, była nastawnia OL3 (poniemiecka Ao ?), której budynek istnieje do dziś. Nieistniejąca już nastawnia przy peronie nr 3, do czasu wybudowania "grzybka" OLA, oznaczona była OL, a w czasach niemieckich nosiła oznaczenie Ap, natomiast popadająca w ruinę, zabytkowa nastawnia przy wiadukcie drogowym, to St.W 1 (na planie z 1895), Aw (1932) i OL1 po 1945 na PKP (do czasu wybudowania nastawni OLA, wówczas to oznaczenie OL1 nadano nastawni OL4, a nastawnię noszącą takie oznaczenie, stojącą przy wiadukcie, zamknięto). Poniżej (aby wpis nie był taki "goły" :LOL:), trzy interesujące zdjęcia dawnych olsztyńskich nastawni.

Fot. 1. Nastawnia OL (w czasach niemieckich Ap), stojąca przy peronie nr 3 olsztyńskiej stacji, widok od strony wschodniej w czasach swojej "świetności". Na PKP (do czasu budowy "grzybka" OLA) pełniła ona rolę nastawni dysponującej, względem pozostałych nastawni wykonawczych, noszących w nazwach dodatkowe oznaczenia liczbowe. Przed budynkiem stoją stare, poniemieckie wagony pocztowe ze świetlikami w dachu. Zdjęcie niedatowane, może ktoś pomoże przybliżyć okres czasowy, kiedy mogło być zrobione ?

Nastawnia OL (w czasach niemieckich Ap), stojąca przy peronie nr 3 olsztyńskiej stacji.jpg


Fot. 2. Olsztyn Gł. Fragment elewacji nastawni Ol2 z ciekawym ozdobnikiem w postaci osi kół parowozu stojącej przed budynkiem. 11.09.1970. Nastawnia ta stała pomiędzy halą wachlarzową parowozowni, która spłonęła się w 2016, i halą wagonowni (dawną parowozownią prostokątną).

Olsztyn Gł. Fragment elewacji nastawni Ol2. 11.09.1970.jpg


Fot. 3. Nastawnia OL4 / OL1 (ex niemiecka Ar, być może uległa spaleniu w 1945 i została odbudowana) w 1986 r. Przed nią parowóz Ty2-928. Po lewej fragment wschodniej elewacji nastawni OL3 (być może dawna niemiecka Ao, lub nowa, wybudowana na jej miejscu po wojnie), stojącej pomiędzy torami odchodzącymi od stacji w kierunku Szczytna, a torami w kierunku Korsz (widocznymi na zdjęciu). Na tej interesującej fotografii "załapał" się też schron obserwacyjny typu "ołówek", jeden z podobno kilkunastu, stojących na terenie olsztyńskiej stacji głównej. Ten najbardziej znany stał na dawnym peronie nr 3 (dziś jest w Piszu (y)). Do dziś przetrwał "ołówek" stojący w pobliżu wiaduktu drogowego, obok starej nastawni, pamiętającej jeszcze czasy KPEV.

Nastawnia OL1 (ex niemiecka Ar) w 1986 r. Przed nią parowóz Ty2-928.JPG


Fot. 4. Wspomniana wyżej, najstarsza z olsztyńskich nastawni, paradoksalnie stojąca do chwili obecnej, w czasach kiedy nosiła oznaczenie OL1. Zdjęcie zrobione z wiaduktu drogowego w ciągu ul. Limanowskiego. Gazeta Olsztyńska. 4.01.1979. Fot. R. Czerniewski.

Olsztyn Gł. Zima stulecia. Gazeta Olsztyńska. 4.01.1979 Fot. R. Czerniewski.JPG


Jeżeli pomieszało mi się z nazwami olsztyńskich nastawni, proszę o sprostowania, zbyt późno pisałem i zamieściłem wpis, niemal na śpiącego, więc może coś pokręciłem :LOL:
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.885 526 30
#42
Zdjęcie niedatowane, może ktoś pomoże przybliżyć okres czasowy, kiedy mogło być zrobione ?
Widoczny w głębi wagon Y oznacza, że zdjęcie pochodzi z końca lat 60. XX wieku lub z lat późniejszych. Na wagonie nie widać opisów z 12-cyfrowym numerem UIC, co może sugerować koniec III epoki (do ok. 1968-69 roku), ale oznaczenia mogły stać się niewidoczne podczas reprodukcji zdjęcia w wydawnictwie.
 
OP
OP
Magic

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.052 37 4
#43
Koledzy, trafiły mi się dosyć ciekawe materiały, i tu będzie trzeba prosić znowu kolegę @Stanisław1972 o szerszą informację. Mianowicie pod koniec 2024, w olsztyńskim muzeum w zamku, była jakaś wystawa poświęcona mapom. Niestety jako człowiek który odpuścił sobie social media typu twarzoksiążka tego typu informacje nie dotarły do mnie. I to jest tragiczne bo wszystkie nośniki związane z Olsztynem, czyli 2x gazeta i lokalne portale wolą pisać o wypadkach albo jakieś sensacyjne kroniki policyjne, w końcu klikalność napędza reklamy, a nie jakieś tam wystawy. Niestety media zeszły na psy. Koniec, kropka.
Dzięki zaangażowaniu kolegi z Reszla, udało się trafić na plakat z zapowiedzią owej wystawy. Plakat o tyle ciekawy, że w tle jest stara mapka gdzie widać kawałek linii kolejowej. Mapka o tyle ciekawa, że linia nie posiada jeszcze bocznicy przy koszarach Dragonów, za to jest już zjazd na bok koszar gdzie tor zakończony był kozłem oporowym. Bardzo ciekawy materiał i przypuszczam, że kolega @Stanisław1972 dysponuje szerszym fragmentem tej mapki? Który to rok był?
d2866bc5-86b4-46a8-a95c-8c75d24775ae.jpg

Idąc za ciosem kolega wyszukał w otchłani Internetu kilka fotek ze stacji Olsztyn Główny. Jedno przedstawiające kiosk Ruchu, na marginesie świetny materiał poglądowy dla kolegów budujących makiety. Akurat ja tego kiosku specjalnie nie pamiętam, w sumie jeszcze nie dowiedziałem się z którego roku są te zdjęcia. Niemniej wydaje mi się, że jak przez mgłę pamiętam tę mapę w tle wymalowaną na tablicy. Piękne klimaty, i teraz będzie ciekawiej, ustalić autora i odnaleźć więcej zdjęć, bo nie sądzę aby poprzestał na jednym foto.
ce9fe1ee-50e4-42be-912c-050d972fe389.jpg

Zdjęcie jest tagowane logiem Muzeum Warmii i Mazur, więc jest w ich zbiorach i postaram się do nich napisać lub przejść nawet spróbować czegoś dowiedzieć w temacie.
Ale najciekawsze zdjęcie jest te, które zamieszczę poniżej. Miód na moje oczy. Nie mam pojęcia, który to rok może być i tu liczę (zanim jakiekolwiek informacje z Muzeum wyciągnę) na pomoc kolegi @Andrzej Harassek. Jest tam ten starszy wagon, nie pamiętam konkretnej nazwy tego modelu? Szczupak? Zwężak? Pewnie na tej podstawie, widząc go na dworcu da się przybliżony rok ustalić. Samo zdjęcie jest niesamowite, Poczty Polskiej budynek nie miał nadbudówki jeszcze, w tle widać młyn ale nie jestem w stanie powiedzieć który wiadukt tam w tle jest, niby wygląda na Limanowskiego/Bema ale wydaje się dalej umiejscowiony niż obecnie. Ot taka iluzja. A co do wagonów, przepiękne 2 typy piętrowych wagonów z uciętym i zaokrąglonym dachem, motyw z łódką niesamowity, kolej woziła i takie gabaryty. No i ten wózek akumulatorowy, nieodłączny element dworców w latach minionych.
1bff170e-418e-4e57-8be6-a0462602976b.jpg

Liczę, że z biegiem czasu ten wątek będzie krok po kroczku się rozwijał i pojawią się równie ciekawe materiały. Przyznam się, że tych zdjęć nigdy na oczy nigdzie nie widziałem. A moja obserwacja (szukam tez starych ciężarówek z Olsztyna, m.in. Przy dworcu PKS, ale bardziej na prawo gdzie dawniej były spotykane często samochody z PeKaEsu) wskazuje, że zasoby Google i ich silnik wyszukiwania nie daje rady z wynikami, i bez przekopywania tematycznych forów i galerii nie da rady wyszukać przez wyszukiwarkę bardzo wielu, jak nie większości zdjęć.
Z pozdrowieniami.
Maciek "Magic"
PS. Fotka dworca PKS niewiele wniesie, ale dodam aby pozostała w zasobach naszego forum.
995d137a-4f1d-49b5-a8d0-49ee3082d0e5.jpg

PS 2. Zapomniałem serdecznie podziękować koledze @Stanisław1972, za wpis wyżej i bardzo ciekawe zdjęcia, oczywiście za wszelakie wyjaśnienia odnośnie pętli. Mi sie wydaje, że owa pętla miala militarne znaczenie do formowania składów w kierunku zachodnim, dzieki temu oblotowi przez obie pętle wszelaki sprzęt wprowadzony na wagony był przodem do kierunki jazdy pociągu. Mi sie wydaje, że w latach 80 jak chodziliśmy pomachać na Dworzec Zachodni dla Taty jadącego na poligon to własnie cały sprzęt był przodem. Luźna hipoteza, trzeba by dopytać, na które poligony jeździli wtedy z Olsztyna i jak były umieszczone rampy do rozładunku, nie wchodzi w grę aby dali radę rozładowac taki skład cofając czołgi czy inny złom tyłem.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.885 526 30
#44
Jest tam ten starszy wagon, nie pamiętam konkretnej nazwy tego modelu? Szczupak? Zwężak? Pewnie na tej podstawie, widząc go na dworcu da się przybliżony rok ustalić.
Wagon 1 klasy, bo pewnie o ten chodzi, to wagon powojennej budowy polskiej z rodziny 1A-13A, określanej, niefortunnym moim zdaniem, określeniem "zwężaki" ("szczupaki" to polskie wagony przedwojenne). Jest to najprawdopodobniej wagon typu 7A. Do wspomnianej rodziny wagonów zalicza się też typ 108A, ale miał on 9 przedziałów, a nie 8, jak ten na zdjęciu. Wagony 7A były budowane w latach 1951-56, a wagony całej rodziny były eksploatowane aż do końca lat 80. XX wieku, więc na tej podstawie trudno będzie określić czas wykonania zdjęcia. Obecność zespołów Bipa z prostym dachem wskazuje, że zdjęcie mogło być zrobione po 1973 roku, a przed elektryfikacją stacji. Więcej nie umiem powiedzieć.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.885 526 30
#46
Moim zdaniem dach Bipa-y ze zdjęcia jest ukośny. Górna krawędź jest zbyt wyoblona jak na dach prosto ścięty.
Na zdjęciu widać końce dwóch zespołów Bipa: w składzie z wagonem 1 klasy faktycznie jest zespół ze ściętym dachem, ale na lewo od jedynki widać (za łódką na peronie) drugi koniec Bipy z prostym dachem.
 
Reakcje
3.673 30 0
#47
Dzięki zaangażowaniu kolegi z Reszla, udało się trafić na plakat z zapowiedzią owej wystawy. Plakat o tyle ciekawy, że w tle jest stara mapka gdzie widać kawałek linii kolejowej. Mapka o tyle ciekawa, że linia nie posiada jeszcze bocznicy przy koszarach Dragonów, za to jest już zjazd na bok koszar gdzie tor zakończony był kozłem oporowym. Bardzo ciekawy materiał i przypuszczam, że kolega @Stanisław1972 dysponuje szerszym fragmentem tej mapki? Który to rok był?
Maćku, Koszary Dragonów (od których nosi nazwę dzisiejsza ul. Dragonów) zostały wybudowane w latach 80-tych XIX w. Mapka tła plakatu, którego zdjęcie zamieściłeś, jest z 1892 r. U góry, po prawej (pod tytułowym Karte der Stadt Allenstein), jest m.in. podany rok opracowania mapy (Angefertigt im Jahre 1892), ale pechowo ucięty na "twoim" zdjęciu. Poniżej zamieszczam zdjęcie całości mapki.

Allenstein (Olsztyn) - mapa z 1892.jpg


Według mnie, mapka jakkolwiek bardzo interesująca, nie jest jednak wyznacznikiem tego, czy w ciągu istniejącej obecnie ul. Dragonów, w 1892 r., była już bocznica czy nie. Moim zdaniem była, ale nie jest naniesiona na mapkę. Bocznicę budowano razem z koszarami, prowadziła m.in. do kompleksu budynków (magazynów) Proviant Amtu, czyli Biura Zaopatrzenia pułku stacjonującego w koszarach. Po prostu tor o jakim piszesz, zakończony kozłem, jest naniesiony na mapkę (był to tor dojazdowy do bocznicy jak i jej górka rozrządowa), a pozostała część, nie jest naniesiona z przyczyn zapewne cenzury wojskowej. Proszę zerknij na wpis #12 w tym temacie, tam zamieściłem fragment innej mapy, z początku XX w., na niej również nie ma toru bocznicy wojskowej, ale jest - podobnie jak na mapie z 1892, tor na górce, zakończony kozłem oporowym. W koszarach stacjonował 10 Pułk Dragonów (Wschodniopruski), poniżej, minimalistyczna, ale jakże "barwna" informacja o nim (nie tylko z powodu przedstawionej kolorystyki umundurowania) - frgm. z opracowania: Rafał Bętkowski "Dragoni z Olsztyna. Dzieje formacji i koszar", Olsztyn 2011.

Barwy 10 Pułku Dragonów (Allenstein - Olsztyn).jpg


Idąc za ciosem kolega wyszukał w otchłani Internetu kilka fotek ze stacji Olsztyn Główny. Jedno przedstawiające kiosk Ruchu, na marginesie świetny materiał poglądowy dla kolegów budujących makiety. Akurat ja tego kiosku specjalnie nie pamiętam, w sumie jeszcze nie dowiedziałem się z którego roku są te zdjęcia. Niemniej wydaje mi się, że jak przez mgłę pamiętam tę mapę w tle wymalowaną na tablicy. Piękne klimaty, i teraz będzie ciekawiej, ustalić autora i odnaleźć więcej zdjęć, bo nie sądzę aby poprzestał na jednym foto.
Myślę Maćku, że dobrze znasz ów kiosk i tablicę informacyjną, jednak na tę chwilę uleciało Ci to z pamięci :). Kiosk stał w pobliżu przystanku MPK, który znajdował się po lewej (patrząc od strony miasta) od nieistniejącego już, wyburzonego ponad 2 lata temu dworca PKP https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=739&ed=0&okno=galeria&str=-1&photoid=148470 , na szerokim chodniku prowadzącym od poczty do dworca. Na zdjęciu, które zamieściłeś widać w tle peron 1, w dali wiatę peronu nr 2, a po lewej chodnik - wejście na peron nr 1, te które później było obok dzisiejszego kebaba. Jakby tak przesunąć zdjęcie na prawo, ukazałyby się schody do przejścia podziemnego (po zejściu nimi, na przeciwko były drzwi do schronu przeciwatomowego, gdzie w latach 90-tych była kafejka internetowa). Tablica stała przy krawędzi chodnika, obok niej utkwiły mi w pamięci stojące w "chmurach dymu" grupki palaczy, za nią był pas zieleni, oddzielający chodnik od peronu. Przystanek MPK i kiosk funkcjonowały niemal do czasu rozpoczęcia obecnie kończącej się przebudowy stacji. Myślę, że zdjęcie zostało wykonane w końcu lat 70-tych lub I połowie lat 80-tych ubiegłego wieku.

Ale najciekawsze zdjęcie jest te, które zamieszczę poniżej. Miód na moje oczy. Nie mam pojęcia, który to rok może być i tu liczę (zanim jakiekolwiek informacje z Muzeum wyciągnę) na pomoc kolegi @Andrzej Harassek. Jest tam ten starszy wagon, nie pamiętam konkretnej nazwy tego modelu? Szczupak? Zwężak? Pewnie na tej podstawie, widząc go na dworcu da się przybliżony rok ustalić. Samo zdjęcie jest niesamowite, Poczty Polskiej budynek nie miał nadbudówki jeszcze, w tle widać młyn ale nie jestem w stanie powiedzieć który wiadukt tam w tle jest, niby wygląda na Limanowskiego/Bema ale wydaje się dalej umiejscowiony niż obecnie.
Wiadukt jest już nowy, tzn. betonowy, ten który istnieje do dziś. Przypomnę może, bo już o tym pisałem w temacie, we wpisie#6, oddano go do użytku w 1963 r., jednocześnie zamykając stary, żelazny, który rozebrano rok później, w 1964. Innej możliwości nie ma, bo na zdjęciu jest już dworzec PKP oddany podróżnym 30 grudnia 1971 r. Jest też hotel "Gromada", późniejszy "Kormoran" (pod koniec 2020 r. wyburzony), stojący obok dworca. Tu na historycznym zdjęciu z 1978 https://fotopolska.eu/357/357572/637/Olsztyn_Hotel_Kormoran_Gromady.jpg?m=1352460086
Hotel ukończono w 1973 r. (w sobotę 24 czerwca 1972 r - wg informacji z ówczesnej "Gazety olsztyńskiej", uroczyście wmurowano akt erekcyjny w fundamenty hotelu). Tak jak napisał już Andrzej Harassek na zdjęciu stacja nie jest jeszcze zelektryfikowana. Prace prowadzono w latach 1985-86, pierwszy rozkładowy pociąg trakcji elektrycznej - z Działdowa, wjechał w perony stacji Olsztyn Gł., o godz. 8.30, w sobotę, w dniu 29 listopada 1986 r. Myślę, że można zawęzić okres zrobienia zamieszczonej przez Ciebie fotografii na II połowę lat 70-tych - I połowę lat 80-tych XX w. Natomiast co do budynku poczty dworcowej, to Maćku zapewne uleciało Ci z pamięci, ale obecną postać, budynek przybrała po modernizacji jaka miała miejsce w latach 1995-97 (m.in. podwyższono go o dwa piętra). Jeszcze w I połowie lat 90-tych poczta dworcowa wyglądała tak, jak na zdjęciu poniżej (kompilacja stopklatek z filmu nakręconego zimą 1989/90 r.).

Olsztyn. Poczta dworcowa - 1989-90.jpg


A moja obserwacja (szukam tez starych ciężarówek z Olsztyna, m.in. Przy dworcu PKS, ale bardziej na prawo gdzie dawniej były spotykane często samochody z PeKaEsu)
To ja mam takie fajne zdjęcie z okna olsztyńskiego hotelu Gromada z 1978 r. (a może już je znasz ?), na stare rondo (dziś są tu przystanki MPK, w tym tramwajowy), na którym widać m.in. plac dla autobusów PKS (po lewej, u góry), a także ul. Lubelską. Na drodze przed hotelem, ciężarówka PKS-u (ciągnik siodłowy) z naczepą (zapewne chłodnia), z dużym logiem w kształcie kierownicy i napisem "PKS" na nim, na boku. Rozpoznanie marki ciężarówki pozostawiam Tobie (y)

Fot. Olsztyn. Przed hotelem Gromada. Czerwiec 1978. Fot. Theodor Mohr

Olsztyn. Przed hotelem Gromada. Czerwiec 1978. Fot. Theodor Mohr.jpg



Mi sie wydaje, że w latach 80 jak chodziliśmy pomachać na Dworzec Zachodni dla Taty jadącego na poligon to własnie cały sprzęt był przodem. Luźna hipoteza, trzeba by dopytać, na które poligony jeździli wtedy z Olsztyna i jak były umieszczone rampy do rozładunku, nie wchodzi w grę aby dali radę rozładowac taki skład cofając czołgi czy inny złom tyłem.
Maćku, szczerze mówiąc pierwszy raz słyszę, aby czołgi czy inne pojazdy wojskowe, były ładowane / rozładowywane, na olsztyńskiej stacji głównej (!?) (nie wliczam tu okresu bezpośrednio po wojnie - góra lata 50-te + może okres stanu wojennego :niepewny:). Tak jak wspominałem pętlę tracką wybudowano w latach 50-tych. Może na Zachodnim widziałeś eszelony jadące w stronę poligonu w Orzyszu ?, a więc na wschód, np. z jednostki na Kortowie, ale tam wojsko miało i nadal ma, własną bocznicę. Obecna rampa wojskowa w rejonie wschodnim stacji, ukończona w 2021 (a właściwie wybudowana na nowo), jest nieużywana, tak jak - według wiedzy jaką posiadam, nieużywana była przez wojsko wcześniejsza rampa w tym rejonie (podobno od kilku dziesięcioleci, rampa była swego rodzaju rezerwą infrastruktury do przeładunków wojska), z rampy korzystało PKP. Nie wiem też jak miałyby być tu ładowane ciężkie pojazdy wojskowe, bo one potrzebują rampy czołowej, a na poszczególne platformy przejeżdżają po specjalnych mostkach międzywagonowych. W tym rejonie nie było rampy czołowej (chyba, że naprawdę dawno temu - lata 50-, 60-te. Rampy czołowe były obok placu PKS, przy budynku obecnej telekomunikacji, ale one były - z tego co wiem - nieużywane przez wojsko, zresztą ciężko sobie wyobrazić przeładowywanie w tym miejscu sprzętu wojskowego (chyba, ze sprzed budowy dworca PKP i PKS ukończonego w 1971, bo nie wiem jak to wyglądało wcześniej). Chyba, że masz na myśli inne miejsca przeładunku ? Poniżej, zdjęcie nowego obiektu (zwanego "wojskowym", wykonane przez mnie we wrześniu 2022 r. Wówczas rampa ta była od ponad roku ukończona, ale nadal nie doprowadzono do niej torów, czego nie zrobiono - chyba :niepewny: po dzień dzisiejszy (tego nie wiem do końca, nie byłem w tym rejonie stacji od kilku miesięcy).

Olsztyn. rampa we wschodniej części stacji. 2022 r..jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.885 526 30
#48
Na drodze przed hotelem, ciężarówka PKS-u (ciągnik siodłowy) z naczepą (zapewne chłodnia), z dużym logiem w kształcie kierownicy i napisem "PKS" na nim, na boku. Rozpoznanie marki ciężarówki pozostawiam Tobie (y)
No to ja spróbuję: pewności nie mam, ale wygląda mi to na hiszpański Pegaso.
 
OP
OP
Magic

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.052 37 4
#50
Serdecznie dziękuję za mapkę i cenne informacje. Co do bocznicy (Koszary Dragonów) to mi się ciężko odnieść, gdyż pamiętam ją od jakoś połowy lat 80, gdy chyba z przedszkola mieliśmy wycieczkę do piekarni, która mieściła się w bodaj ceglanych budynkach idąć od owych torów w stronę Al. Wojska Polskiego. A w późniejszych latach byłem tam czestym bywalcem z okazji różnych. W czas powstania nie wnikałem, bardziej skupiałem się na czasach współczesnych, czyli lata 90 kiedy podstawiano tam wagony 401K czyli Gags, celem dostarczenia towaru do hurtowni budowlanej.
Co do kiosku to oczywiście wiem gdzie to jest i wskazałbym palcem miejsce nawet teraz po przebudowie, chodziło mi bardziej o jego kształt, specyficzny bardzo. Wydaje mi się, że w póżniejszych latach tablica dalej stała, ale kiosk był już typowej konstrukcji.
Co do poczty to...szczerze nie pamiętam jej w wersji niskiej, mimo, że chodziłem tam tysiące razy jakoś na nią nie zwróciłem uwagi specjalnie, naprzeciw niej zaraz obok Hotelu Gromada był klub video "Pluto" gdzie często chodziliśmy z Tatą oglądac pirackie filmy z kaset VHS, ale jakoś wtedy też poczta nie była obiektem zainteresowania. Już bardziej pamiętam różne smaczki kolejowe niż niską wersję poczty. Za to ten "istotny element" czyli kiosk na kadrach z filmu pamiętam dobrze, bo właśnie ponad nim na górce stał ów klub video.
Co do rampy to napisałe, "luźna hipoteza", z tym, że ja nie mówiłem o tej rampie, którą pokazał kolega @Stanisław1972. Na końcu torów załadunkowych w środku placu, jest rampa czołowa, na oba tory proste. Zaznaczyłem to na swoich rysunkach odnośnie pętli trackiej, a ponieważ cały plac był wyposażony w solidne, wieloramienne latarnie, plus ta rampa, plus układ torowy, jestem przekonany (choć nie pewny), że w tym miejscu składano coś wojskowego. Inna sprawa, że te tory dosyć oddalone od koszar są, ale nie było miejsca innego gdzie by takie składy w Olsztynie mogli zbudować. Dopytam się Taty za dnia, gdzie konkretnie budowano ich eszelony. A że jeździli na zachód to nie ulega wątpliwości. Jeździli torem na Morąg. W tamtych czasach była tam duża jednostka, ale nie wiem czy to był sprzęt z niej, ale z 2 strony na 100% nie jeździli tylko do Morąga tylko na poligony gdzieś dalej. Potem Tata przywoził wiadra grzybów z tychże poligonów. Serio.
PS. Co do tej współczesnej rampy, dzisiejszej to jest wykończona, tory są, wrzucałem zdjęcie kozła oporowego przy jednym z nich (Rawie), ale drugi tor kończy się w ścianie rampy i teoretycznie tam by dało radę najazd zrobić czołowy na wagony, jednak tam wejdzie może z 5 platform obok siebie ledwie. Na tych prostych torach w środku placu weszłoby na każdy tor z 15 i więcej takich platform podczołgowych. Oczywiście współczesna rampa nijak ma się do interesującego wątku z ewentualnym załadunkiem w latach wcześniejszych.
To póki co tyle z nocnego pisania.
Pozdrawiam wszystkich uczestników dyskusji.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.882 57 5
#51
Samochód to Fiat 190 NT z PeKaeS-u ,nie jest to samo co PKS który wykonywał przewozy krajowe ,osobowe i towarowe ,ten ze zdjęcia to międzynarodówka. W załączeniu zdjęcie kolorowe takiego zestawu .

Fiat 190 NT.jpg
 
OP
OP
Magic

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.052 37 4
#54
@KoVaL, o wiele ciekawsza jest naczepa w tle. PeKaEs z pasem, tutaj pole do popisu dla kolegi @Kot Prezesa, choć jak znam życie te naczepy już dawno ma w kolekcji tylko ja ślepy i przeoczyłem w prezentacjach;) Niestety, szkoda, że foto wklejone przez kolegę @Stanisław1972 nie pozwala żadnych specjalnych szczegółów dojrzeć, no ale nie ma się co dziwić przy takiej odległości. Za to sam widok, ta urocza pustka dookoła, to miód na moje serce :)
 

Kot Prezesa

Znany użytkownik
Reakcje
2.536 1 0
#56
@KoVaL, o wiele ciekawsza jest naczepa w tle. PeKaEs z pasem, tutaj pole do popisu dla kolegi @Kot Prezesa, choć jak znam życie te naczepy już dawno ma w kolekcji tylko ja ślepy i przeoczyłem w prezentacjach;) Niestety, szkoda, że foto wklejone przez kolegę @Stanisław1972 nie pozwala żadnych specjalnych szczegółów dojrzeć, no ale nie ma się co dziwić przy takiej odległości. Za to sam widok, ta urocza pustka dookoła, to miód na moje serce :)
Samochód to Fiat 190 NT z PeKaeS-u ,nie jest to samo co PKS który wykonywał przewozy krajowe ,osobowe i towarowe ,ten ze zdjęcia to międzynarodówka. W załączeniu zdjęcie kolorowe takiego zestawu .

Zobacz załącznik 1097360
Cześć. Pełna zgoda ale trzeba też odrobinę tę wiedzę uzupełnić, gdyż obydwie firmy miały podpisane umowy na korzystanie z baz i wypożyczenia sprzętu. Tak więc rzadko jak rzadko ?na międzynarodówce" można było spotkać PKS Towarowy będący często odkupionym EX pekaesem
91806314_1610380412472126_436574625250410496_n.jpg
 

Kot Prezesa

Znany użytkownik
Reakcje
2.536 1 0
#57
@KoVaL, o wiele ciekawsza jest naczepa w tle. PeKaEs z pasem, tutaj pole do popisu dla kolegi @Kot Prezesa, choć jak znam życie te naczepy już dawno ma w kolekcji tylko ja ślepy i przeoczyłem w prezentacjach;) Niestety, szkoda, że foto wklejone przez kolegę @Stanisław1972 nie pozwala żadnych specjalnych szczegółów dojrzeć, no ale nie ma się co dziwić przy takiej odległości. Za to sam widok, ta urocza pustka dookoła, to miód na moje serce :)
Niestety nie mam naczepy włoskiej firmy Viberti
458735521_1879702025884614_2489410880113071020_n.jpg
463759224_2858738724288663_6721519568560705304_n.jpg
 
OP
OP
Magic

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.052 37 4
#60
@t_domagalski, fakt, będe prosił chyba o wydzielenie tego do innego wątku, choć nie ukrywam, że dzięki takim przypadkom wpadła mi ta włoska naczepa w oko, bardzo ciekawa. Niemniej nie ma raczej nic wspólnego z Olsztynem, ja na pewno sobie nie przypominam, z tej prostej przyczyny, że mnie nie było na świecie jak takie jeździły;)
Najciekawsze, co może być z Olsztyna do odnalezienia to właśnie PeKaEs i rampa przy dworcu Głownym PKP/PKS. Oczywiście to poza tematem kolejowym, który jest, był i będzie przedmiotem moich poszukiwań w Internecie. Akurat ja pamiętam bardziej lata 90, ale nie moge natrafić na materiały z tego miejsca. Zresztą Olsztyn jakoś nie był specjalnie fotografowany, w latach 60-90-tych. I zapewne ogromna ilośc materiałów leży w domowych albumach.
 

Podobne wątki