• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Krakowie i okolicach

Sebastian.W

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 0 0
Koledzy czy dysponujecie jakimiś fotkami kolejowymi z Wieliczki?:) Interesuje mnie głównie bocznica do warzelni soli i dalej pod szyb Kościuszko;). Nigdzie dotąd nie spotkałem układu tych torów a obecnie poza maleńkim fragmentem niema po nich śladu:(.
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.127 23 0
Mała ciekawostka namierzona jakiś czas temu, dziś odnaleziona na google street view :) miejscowość Rybna w powiecie krakowskim :) bliżej nieznane pudło wagonu wąskotorowego na terenie jednej z nieruchomości :)

pudło_2.JPG pudło_1.JPG
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.422 9 0
Koledzy czy dysponujecie jakimiś fotkami kolejowymi z Wieliczki?:) Interesuje mnie głównie bocznica do warzelni soli i dalej pod szyb Kościuszko;). Nigdzie dotąd nie spotkałem układu tych torów a obecnie poza maleńkim fragmentem niema po nich śladu:(.
Witam, nie ma problemu z odtworzeniem torowiska, jeśli trzeba mogę pomóc. Na zdjęciu bocznica do szybu Kościuszko w połowie lat 80 tych z unikatowym (w tym miejscu) składem należącym do firmy remontującej wtedy koplniane torowisko.Zdjęcie słabiutkie ,ale to skan z złej jakości zwykłej odbitki.
Wieliczka kopalnia.jpg

[DOUBLEPOST=1456775048,1456774316][/DOUBLEPOST]
Wieliczka5.jpg
Wieliczka stacja (obecnie Park) rok 1992 Na zdjęciu Ol 12-7 ze składem retro. Obrazek całkowicie archiwalny ,dzisiaj już prawie nic z całej infrastruktury, widocznej na zdjęciu nie istnieje (poza Ol-ką i wagonami na szczęście :) )
[DOUBLEPOST=1456775522][/DOUBLEPOST]Też Wieliczka i skład retro w rou 1993
Wieliczka6ap.jpg

[DOUBLEPOST=1456776295][/DOUBLEPOST]I ostatnie dzisiaj, wzięte z internetu (strona http://pojazdy.moontech.pl ) niesłychanie ciekawe zdjęcie. zrobione od strony głowicy stacji Wieliczka. Na torach kolejowych stoi bowiem ...tramwaj 105N ! Były to próby torowe zaadaptowania tramwaju do jazdy po szynach PKP w ramach projekty połączenia tramwajowego Krakowa z Wieliczką. Tramwaj był oczywiście ciągniety przez drezynę z Kolzamu a współpracę koło - szyna sprawdzano przez specjalnie wycięty w podlodze otwór inspekcyjny. Z tego co pamiętam tramwaj wykoleił się na bocznicy kopalnianej. :)
105n_fm.jpg
 

Sebastian.W

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 0 0
Lokfan co za wspaniałe zdjęcia!(y) W swoim życiu nigdy nie widziałem tylu wagonów towarowych na stacji Wieliczka. A czy te bocznice były zakończone każda z osobna kozłem oporowym, czy tory zbiegały się do jednego odcinka umożliwiając oblot składów? Chodzi mi tutaj o stację Wieliczka;).
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.422 9 0
1700px-Wieliczka.png
Służę archiwalnym schematem, niestety nie pozbawionym ELEMENTARNYCH błędów ,ale stary układ torowy mniej więcej się zgadza.
 
Ostatnio edytowane:

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
Pamiętam jak tato mi opowiadał (jeździł do Wieliczki pociągiem), że pewnego razu skład nie wyhamował i pojechał troche dalej. Bodajże na przystanku/stacji Wieliczka Rynek.
 

Sebastian.W

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 0 0
A czy dysponujesz schematem układu torów z ważelni oraz z okolicy szybu Kościuszko?:) Interesuje mnie również układ torów koło szybu Regis. Na starych pocztówkach widać tam co najmniej dwa tory ale nigdy nie doszukałem się w terenie śladów jakiejś zwrotnicy w rejonie stacji Wieliczka Rynek(n).
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.422 9 0
A czy dysponujesz schematem układu torów z ważelni oraz z okolicy szybu Kościuszko?:) Interesuje mnie również układ torów koło szybu Regis. Na starych pocztówkach widać tam co najmniej dwa tory ale nigdy nie doszukałem się w terenie śladów jakiejś zwrotnicy w rejonie stacji Wieliczka Rynek(n).
Tak ,znajdę wszystko, ale już nie dzisiaj zaś co do wypadku o kyórym pisze Wojtek pamiętam go (i wiele innych) Tory w Rynku były dwa, zaś do lat 50 tych tor dochodził łukiem do nadszybia REGIS. Kolega Szwed wkleił w tym wątku zdjęcia :)
 
Ostatnio edytowane:

Sebastian.W

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 0 0
Czekam niecierpliwie na dalsze świetne informację o Wielickiej Kolei(y). Ta kopalniana bocznica miała swój niepowtarzalny urok jak ostrymi łukami wiła się przez park a następnie dosłownie pomiędzy domami dochodziła pod szyb Kościuszko. A czy kopalnia dysponowała własna lokomotywą manewrową?
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.422 9 0
No to wracamy do Kopalni Soli w Wieliczce. Obiecany szkic torowiska z ok 1945r w miezmieniony prawie stanie taki był do likwidacji kolei w latach 2000.
4..jpg
( archiwum kopalni) .
XIX wieczny skic torowiska przy obecnym szybie Daniłowicza oraz obraz Pana Uziebły pokazujący ten fragment na przełomie wieków XiX i XX,
2.jpg
3.jpg

[DOUBLEPOST=1456842585,1456841993][/DOUBLEPOST]Przedwojenne zdjęcie pokazujące jeden z trzech salinarnych parowozów (wszystkie austriackie) za parowozem widoczny jeszcze jeden z ciekawych elementów wielickiej kopalni , pomost kolejki linowej ktorą dostarczno z tzw "Psiej Górki" piasek do podsadzek. Trasa jej wiodła od rzeczonej "psiej górki" do szybu "Górsko" Zlikwidowano ją niedługo po wojnie,
5.jpg

[DOUBLEPOST=1456842730][/DOUBLEPOST]I jeszcze niedawny plan burzenia komina- kolosa wielickich salin ,ale dla nas najważnieszy jest dokładny plan głowicy rozjazdowej przy wielickich salinach widoczny na planie:)
mapa-sytuacyjna.jpg

[DOUBLEPOST=1456843827][/DOUBLEPOST]
Czekam niecierpliwie na dalsze świetne informację o Wielickiej Kolei(y). Ta kopalniana bocznica miała swój niepowtarzalny urok jak ostrymi łukami wiła się przez park a następnie dosłownie pomiędzy domami dochodziła pod szyb Kościuszko. A czy kopalnia dysponowała własna lokomotywą manewrową?
Kopalnia zawsze od czasu powstania kolei na jej terenie miała własny tabor . Naprzód były to oczywiście parowozy : przed wojną trzy austriackie tendrzaki. zas po wojnie kolejne trzy tendrzaki polskiej produkcji oraz od końca lat 70 tych dwie lokomotywy D6 (SM 42) i jedna ,lub dwie Ls 300 (SM 30) To co stoi teraz jako pomnik czyli TKp 2816 nigdy w Kopalni w Wieliczce nie jeździło, natomiast oczywiście jeżdziła do końca lat 80- tych jej bliźniaczka o innym numerze.
IMG_4765.JPG
IMG_7874.JPG
 

Sebastian.W

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 0 0
Ale Skarby! jestem pod ogromnym wrażeniem:love:. Wnioskuję, że fotka z parowozem była zrobiona tuż obok nieistniejącego już wiaduktu koło warzelni. Austriackie parowozy mają dla nas "to coś":rolleyes: jest jeszcze fotka jak Tr11 tendrem do przodu opuszcza Wieliczkę. O kolejce linowej w Wieliczce słyszałem z opowiadań oraz o widocznym na mapie szybie Paderewskiego. Robi wrażenie ta ilość bocznic i jaka szkoda, że już ich niema. Jedynie ten szkic chyba odnosi się do torów koło szybu Kingi a nie Daniłowicza. Był jeszcze taki ciekawy most za szybem Kościuszki:rolleyes:. lokfan prosimy o więcej!:)
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.422 9 0
Jeszcze się dogrzebalem w kopalnianych dokumentach pochodzących z połowy lat 60. XX wieku wspomniane są trzy lokomotywy używane wtedy w Wieliczce na powierzchni: typu „Ferrum” wyprodukowana w roku 1949, typu „Śląsk” z 1957 oraz lokomotywa wyposażona w kocioł firmy Krauss (wyprodukowany w roku 1910). Zas przedwojenne parowozy są opisane jako:
1) 0-3-0 firmy: Fabryka Lokomotyw Kreuss et Co. w Linzu o powierzchni ogrzewalnej 75 m2, ciśnieniu pary 12 Atm, moc 180 KM, szybkość osiągalna 40 km/godz.
2) 0-2-0 tej samej firmy, pow. ogrzewalna 57 m2, ciśnienie pary 12 Atm, moc 150 KM
3) 0-2-0 firmy: Fabryka Lokomotyw Wiener-Neustadt, o pow. ogrzewalnej 30 m2, ciśnieniu pary 12 Atm, moc 80 KM
Wynika z tego że jedna z "przedwojennych " jeździła jeszcze po wojnie :)
Zdjęcie SM 42 w Wieliczce Pana Philla Richardsa z Flick

12466868645_b16f0c9ac1_b.jpg
 
Ostatnio edytowane:

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.422 9 0
Ale Skarby! jestem pod ogromnym wrażeniem:love:. Wnioskuję, że fotka z parowozem była zrobiona tuż obok nieistniejącego już wiaduktu koło warzelni. Austriackie parowozy mają dla nas "to coś":rolleyes: jest jeszcze fotka jak Tr11 tendrem do przodu opuszcza Wieliczkę. O kolejce linowej w Wieliczce słyszałem z opowiadań oraz o widocznym na mapie szybie Paderewskiego. Robi wrażenie ta ilość bocznic i jaka szkoda, że już ich niema. Jedynie ten szkic chyba odnosi się do torów koło szybu Kingi a nie Daniłowicza. Był jeszcze taki ciekawy most za szybem Kościuszki:rolleyes:. lokfan prosimy o więcej!:)

No tak , Daniłowicz Kinga moja pomyłka ;) Zdjecie TR11 z wagonem austiackim na wiadukcie w Weliczce jest tak pięknę że... mam zamiar zdobić taką dioramę :) (tabor mam :) ) Niestety zdjeć kolei Wielickiej jak na lekarstwo, może coś kiedyś wypłynie z rodzinnych archowów, Pamietam jak sapiący parowóz wyciągał wagony za Wiadukt kolo stacji i następnie odbywała się "zabawa" w Górkę rozrządową Wieliczka! To byly piękne czasy :) Na zdjęciach kolejka linowa lata 40 te. na pierwszym skrzyżowanie z ul. Narutowicza na drugim jej przebieg przez łąkę koło klasztoru Franciszkanów zaś na przedwojennej wigówce zaznaczyłem jej przebieg. Kończę na dzisiaj to "mądrzenie się "bo jeszcze się Wam znudzę :)

11169974_425778267593228_781671815985095883_n.jpg
11130186_796236663779365_8971049899212663733_n.jpg
11150234_418135351690853_6456428795629944247_n.jpg
 

Podobne wątki