• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Kamień Pomorski

OP
OP
M
Reakcje
54 0 0
#21
Czas przymierzyć się do makiety. Planuję zrobić jeden moduł z tarczą ostrzegawczą i jeden moduł z semaforem wjazdowym. Za semaforem wjazdowym jest łuk z rozjazdem. Jak w tym przypadku wyglądają krzywe przejściowe. Rozjazd będzie Weinert z promieniem w torze zewnętrznym 3605 mm a w torze wewnętrznym 1450mm i o takim promieniu chciałbym zrobić cały łuk wjazdowy. Jak tu rozkminić krzywe przejściowe i rampę przechyłową? Ten rozjazd na łuku trochę komplikuje ale dodaje uroku.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
#22
Nie robić wogóle. Po pierwsze, przechyłka przeliczona w skali prawie nie będzie widoczna. Po drugie tabor modelowy jest sztywny (brak resorów) i przy przechyłce widocznej (czyli przeskalowanej) może mieć tendencje do wykolejania się (szczególnie wagony dwuosiowe i długie parowozy wyposażone w koła RP25). Tak więc moja rada, położyć rozjazdy "na płasko" - urok zostanie, a problemów z jazdą nie będzie.
 
OP
OP
M
Reakcje
54 0 0
#23
Tomek K
Nie robić wogóle. Po pierwsze, przechyłka przeliczona w skali prawie nie będzie widoczna. Po drugie tabor modelowy jest sztywny (brak resorów) i przy przechyłce widocznej (czyli przeskalowanej) może mieć tendencje do wykolejania się (szczególnie wagony dwuosiowe i długie parowozy wyposażone w koła RP25). Tak więc moja rada, położyć rozjazdy "na płasko" - urok zostanie, a problemów z jazdą nie będzie.
Dzięki za odpowiedź. A jak krzywe przejściowe? I jak potraktować rozjazd?
 

kareks

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
ŁKMK
Reakcje
263 10 2
#24
Mam na swoich łukach R2000 zarówno krzywe przejsciowe jak i przechyłkę, przechyłka dla skali H0 według NEM powinna byc ok 1 mm i tak mam, widac to przy mijajacych się dłuższych składach i nie tylko. Co do krzywych przejsciowych to rysował mi to Krzysztof Fiałka a moduły wypalał Pikart ma on nawet w ofercie te moduły według moich wytycznnych i rysunków Krzyśka.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.836 525 30
#27
Norma NEM 114 , dla skali H0 1 mm
Ale w normie jest wyraźnie napisane, że przechyłka nie powinna przekraczać podanej w tabeli wartości (Therefore an elevation used for optical reasons should not exceed the value G/15.), dla toru 16,5 mm jest to faktycznie 1 mm - ale należy to traktować jak największą wartość, a nie jedyną, do stosowania w każdym wypadku. Ja bym robił z grubsza proporcjonalnie do promienia łuku: im mniejszy promień, tym większa przechyłka.
 

kareks

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
ŁKMK
Reakcje
263 10 2
#28
Zgadza sie max 1mm ale jak zrobi się 0,3 czy 0,5 mm to naprawde już szkoda zachodu bo tego nie bedzie widać a pracy włożonej sporo. Ja dałem u siebie 1 mm z przejsciem pośrednim na krzywej przejsciowej 0,25-0,5-0,75 mm..
 
Reakcje
118 0 0
#31
Żaden precedens, tylko bzdury wypisywane w internecie

To chyba jakieś herezje. W urządzeniach przekaźnikowych podstawą są zwrotnice nastawiane elektrycznie, tory izolowane (z obwodami torowymi i zwrotnicowymi kontrolującymi niezajętość poszczególnych odcinków) i sygnalizacja świetlna - w innym wypadku nie można mówić o przekaźnikowych urządzeniach srk żądnego konkretnego typu (ani typu E, ani innych).

Czegoś takiego w ogóle nie ma. Nie znam tej stacji, więc mogę się tylko domyślać, że w rzeczywistości są tam urządzenia mechaniczne ręczne (kluczowe) z sygnalizacją świetlną (ale to nie znaczy, że urządzenia srk są przekaźnikowe), a dodatkowo jeden odległy rozjazd jest wyposażony w elektryczny napęd zwrotnicowy w jakiś sposób uzależniony w mechanicznej skrzyni zależności i w obwodach sygnałowych. W takim wypadku mały pulpit służy tylko do nastawiania sygnałów i faktycznie może to być pulpit kostkowy. Jeżeli tak jest, to w nastawni powinna być kluczowa skrzynia zależności (z zamkami kluczowymi) i mały pulpit nastawczy do sygnalizatorów.
Z cyklu "nie znam, ale się wypowiem"

W Kamieniu rozjazd nr 1 jest w pełni uzależniony, posiada także izolację. Odcinek izolowany torowy, za semaforem wjazdowym (ITA), także jest. Reszta rozjazdów jest uzależniona za pomocą zamków trzpieniowych i wykolejnic.

20241019_235733.jpg
 
OP
OP
M

Marek D

Użytkownik
Reakcje
54 0 0
#32
Pytanie do znawców tematu. Czy semafor wjazdowy wyświetla sygnały : S5 i S13 czy tylko sygnał S13 ?
Oczywiście oprócz S1 i Sz.

S6305755ajpg.jpg

Zdjęcie ze strony Semaforek
 
Ostatnio edytowane:

przemas22223

Aktywny użytkownik
Reakcje
133 16 3
#33
Marek D

Część.

Ja jeżdżę za Maszynistę na Impulasach EN63A do Kamienia Pomorskiego.

Oprócz sygnału S1 Stój i Sygnału Zastępczego Sz to przy semaforze wjazdowym do stacji Kamień Pomorski Dyżurny ruchu podaje sygnał na wprost sygnał S5 czyli następny semafor wskazuje sygnał Stój a jak na bok to Sygnał S13 czyli jazda z prędkością 40 km/h a przy następnym semaforze sygnał Stój.
Przeważnie Dyżurny Ruchu wyświetla sygnał S5 Bo pociąg wjeżdża na tor zaraz przy budynku stacyjnym, obok jest Dyżurny Ruchu.

Powodzenia w budowie.

Pozdrawiam
Przemek
 

przemas22223

Aktywny użytkownik
Reakcje
133 16 3
#35
Zacznijmy od początku.

Przy wyjeździe z peronu tym przy stacji mamy semafor trzy komorowy. Patrząc od góry to będzie zielony, czerwony i biały, a wyjeżdżając z drugiego toru to mamy semafor cztero komorowy: zielony, czerwony, pomarańczowy i biały. Z tego toru B2/m to mamy sygnał stój czyli S1, S10, jazda manewrowa i sygnał zastępczy który dyżurny ruchu może wyświetlić. Przeważnie tłumacząc się np brak blokady liniowej czy też uszkodzonej blokadzie liniowej, może też być przyczyna brak kontroli liczników osi.

Pozdrawiam
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
#36
Semafor trzykomorowy powinien mieć układ idąc "od góry": czerwone, zielone, białe, a jeśli ma inny, to błąd, niestety często spotykany.
 
OP
OP
M

Marek D

Użytkownik
Reakcje
54 0 0
#38

przemas22223

Aktywny użytkownik
Reakcje
133 16 3
#39
Marek D

Te zdjęcia które zapodałeś z semaforami wyjazdowymi ze stacji są prawidłowe.

A nie lepiej zakupić sobie tutaj:

www.swiatmodeli.com

Tarcza ostrzegawcza 2 komorowa (L2)
Tarcza zaporowa 1-komorowa (L13)
Tarcza manewrowa 2 komorowa (L3)
Semafor półsamoczynny 4 komorowy (L14) - w przygotowaniu
Semafor półsamoczynny 3 komorowy (L7) - w przygotowaniu

I do tego potrzebujesz semafora cztero komorowego w układzie takim: ( patrząc od góry ) zielone, czerwone, pomarańczowe, białe.

Ale decyzja na temat semaforów należy do Ciebie.

Pozdrawiam
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 10

Podobne wątki