• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.005 1 0

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.005 1 0
Kontynuując wątek widoków z mostami Zaleszczyki (z fotopolski.eu)
- otwarcie odbudowanego mostu - pociąg prowadzony dwoma rumuńskimi parowozami serii 140 (czyli polski Tr12)
Zaleszczyki - 1 - 1132605.jpg

oraz dwa zdjęcia z czasów eksploatacji mostu
- datowane na lata 1930-1935 - wydaje mi się, że któryś z poaustriackich Th?`
Zaleszczyki - 1930-35 - 1132602.jpg

- oraz na lata 1935-36 z parowozem Tp15
Zaleszczyki  - 1935-1936 - 1051691.jpg

A tu już Hinowice i chyba też Tp15
Hinowice - 1321883.jpg

Wilno i Ok1
Wilno - 1722813.jpg

Janowa Dolina na Wołyniu
Janowa Dolina - 643053.jpg

Lwów
Lwow - 1265671.jpg Lwow Zachod - 775467.jpg

i Sławsko
Slawsko - 1552404.jpg doskonale korespondujące z zamieszczonym wcześniej:
 
Reakcje
211 1 0
Poproszę Kolegów o potwierdzenie/obalenie czy mnie oczy nie mylą, ale na nagraniu chyba widoczny jest polski szczupak. Ujęcia na Semmeringbahn, jeśli ujęcia są rzeczywiście z lat 30-tych to musiałby to być wagon relacji Warszawa-Rzym/Susak (Rijeka)/Split/Zagrzeb.
Ujęcia:
-minuta 0:58
-minuta 2:55
Dach przy zwężeniu nie ucieka do góry jak w niemieckich hechtwagen'ach oraz widoczne są wywietrzniki w dachu (1.3)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
Nie jestem wybitnym znawcą wagonów, ale też mam takie wrażenie, że to polski szczupak. A przy okazji, świetny film, bez dodanych znaków, czy kretyńskich liczników czasu, zajmujących połowę ekranu, jak często w polskich filmach archiwalnych, publikowanych na różnych stronach internetowych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
może też być niemiecki, bo takie szczupaki z równym dachem na całości też mieli
A czy te niemieckie, z równym dachem, nie miały dachu prostego, wystającego poza zwężające się ściany boczne? Modele takich wagonów w oznaczeniu PKP wypuścił nie tak dawno Rivarossi. Jakoś nie kojarzę niemieckich Hechtów z takim dachem, jak polskie. O austriackich wagonach tego typu nic nie wiem.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Nie, nie, te to seria 26. Ale w serii 21 były też był wagon z prostym dachem. Sprawdziłem i niestety był tylko jeden C4ü21a nr 16028. Więc może to polskie? Ale nie można wykluczyć i tego jedynego niemieckiego. Ciekaw jaki to rok i czy były już nasze?
 
Reakcje
211 1 0
Nie, nie, te to seria 26. Ale w serii 21 były też był wagon z prostym dachem. Sprawdziłem i niestety był tylko jeden C4ü21a nr 16028. Więc może to polskie? Ale nie można wykluczyć i tego jedynego niemieckiego. Ciekaw jaki to rok i czy były już nasze?
Film ponoć przedstawia lata 30-te, szczupaki zaprojektowano w 1925r. (wg art. 'Stalowe wagony osobowe Polskich Kolei Państwowych', IK 11/32) i pierwszy opuścił fabrykę L,R&L w lipcu 1928r. Skoro wagony najnowszej konstrukcji włączano do pociągów pospiesznych i jako wagony komunikacji bezpośredniej w ruchu międzynarodowym to nawet jeśli byłyby to wczesne lata 30-te to na Semmeringbahn spotkanie polskiego szczupaka jest więcej niż prawdopodobne.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.448 442 99
Natrafiłem na ciekawy materiał filmowy w kolorze - z czasów epoki IIb - 1926 - 1939.... początkowe sceny pokazują jakiś dworzec główny (Kaliningrad?) i kilka scen z taborem (być może Gdańsk)... tzn. w 2:05 też jakiś przejazd pociągu... 2:53 jakaś wystawa taboru (?), 2:57 pociąg, trochę tramwajów, 7:00 sceny kolejowe z portu...

(21) KRÓLEWIEC, GDAŃSK I KOPENHAGA (DANIA) W LATACH 1928-1937 W KOLORZE - YouTube

Z kolei tutaj w minucie 2:31 fajna scena przejazdu chyba Pt31 po moście przez Wisłę w Warszawie przedwojennej...

(22) NIEDZIELA W PRZEDWOJENNEJ WARSZAWIE W 1938 ROKU | W KOLORZE - YouTube

...i bardzo ciekawe sceny kolejowe z Warszawy od minuty 5:52 tutaj (w tym przedwojenny dworzec wschodni):

(22) W ILUZJONIE: Dawna filmowa Warszawa - YouTube

Jeśli chodzi o ostatni link to czy w minucie 5:59 nie przemyka Pd5?

W 6:12 --> Niezaprzeczalnie Os24-4 (ale widać tylko kawałek tej maszyny)...
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
początkowe sceny pokazują jakiś dworzec główny (Kaliningrad?)
Nie "jakiś" i na pewno nie Kaliningrad, tylko Königsberg (Królewiec), co można odczytać z tablicy na peronie, przy którym stoi pociąg.
Nie "chyba", a na pewno, za to chwilę wcześniej chyba Ok1, bo tego akurat za dobrze nie widać.
czy w minucie 5:59 nie przemyka Pd5?
Nie, to jest Od1 lub Od2. Pd5 miał znacznie większy kocioł i po tym najłatwiej go odróżnić
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 4 0

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Witam,

otóż na grupie German Model Railroad Forum pojawiło się zdjęcie Carla Bellingrodta wykonane w 1935 na terenie dworca Anhaltyjskiego w Berlinie.
Zdjęcie przedstawia parowóz 89.0 wyciągający skład z dworca. Zamieszczam to zdjęcie tutaj, gdyż za czeskim wagonem bagażowym znjduje się się polski szczupak?
Zobacz załącznik 784466
Wedlug mnie wagon bagażowy to:
https://www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=208&ktere=0&razeni=0&odkud=40&obdobi=2
A może niemiecka Mitropa sypialna?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
Niemieckie Hechty miały wznoszącą się krawędź dachu nad zwężającymi się przedsionkami. Ten na zdjęciu ma charakterystyczną dla polskich szczupaków poziomą krawędź. Ale zdaje się, że były też pojedyncze sztuki (może tylko jedna?) wagonów niemieckich z równą krawędzią dachu - może to jeden z nich?
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
To jest niestety MITROPA serii WL4ü23 z grupy numerów 2101 do 2120. Na zdjęciu widać wyraźnie pary okien zbliżone do siebie 5 i jedno okno pojedyńcze, czyli 11 przedziałów i na skosach WC. A te wagony miały dach bez wznoszenia na ścięciach pudła.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Chociażby Resisezugwagen Archiv cz.3 wydawca ALBA, rok 1988 Düsseldorf, str. 153 i chociażby 75 lat MITROP-y str. 143-146 wydawca EK. Były to wagony tzw Färbootwagen.
A z drugiej strony czy polski Szczupak na prostej bocznej ścianie miał 11 przedziałów i okna pogrupowane po 2? Bo raczej ze zdjęć wynika 10 przedziałów. Chyba dopiero 23A? miał 11 przedziałów ale drzwi cofnięte.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Ale patrząc na zdjęcie widać 89 005, która była przydzielona do Bw Anhalterbahnhof to jakie składy mogły stamtąd odjeżdżać z takimi wagonami i czy wagony PKP też do tej stacji dojeżdżały? Tylko 89 001 i 004 były jakiś czas w Bw Grunewald i stamtąd (Bahnhof Scharlottenburg) mogło coś jechać na północ ale też jest to wątpliwe. Wtedy z każdego dworca odjeżdżały pociągi w kierunkach w jakich były te dworce zorientowane. Chyba że po 1934 roku wagony te jeździły już wszędzie gdzie była potrzeba, gdyż DRG miało już wagony nowszej generacji a te przekształcono w kuszetki.
 

Podobne wątki