• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
- ja tam sie nie upieram ,ze te beczki to balast, tak jakos mi przyszlo na mysl , moze bylo tak jak napisales , a moze tak - w jednej dwa zderzaki a w drugiej dwie lampy z czolownicy -tylko dziwne jest to ,ze polozono je na czolownicy (nie widac zeby bylo to jakos zabezpieczone) podczas wyladunku- okej beczki -balast trop niewlasciwy,zreszta dopatrzylem sie tego pozniej cos co wg mnie jest balastem ,-mianowicie na trawersie od czola podwieszonego loka widac wyraznie zawieszona ogromna stalowa belke , mocowanie od czola podwieszenia loka jest w innym miejscu
-a to ze wyladunek byl w Oranie to wiem z artykulu Marcina Kowalczyka pt "Kontrakt do Maroka", z "KMiD" 2/2006, autor podal dwa zrodla "Przegląd Techniczny"1932 i B.Pokropinskiego pt" Polskie parowozy eksportowe "1993
autor podaje dwie przyczyny , dla ktorych wyladunek odbyl sie w Algierii a nie w Maroku
- natomiast autor blednie opisal zdjecia ze zbiorow Pokropinskiego , ze to wyladunek w Oranie , wg mnie na 100% to nie jest wyladunek a zaladunek w Gdyni , statek stoi przy nabrzezu Rumunskim w tle od dziobu statku widac wyraznie fragment zabudowan portowych na nabrzezu Stanow Zjednoczonych, poza tym na jednym zdjeciu widac konstrukcje zwrotnikow przy rozjazdach typowe dla naszych kolei , w Algierii takie zwrotniki wygladaja zupelnie inaczej
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
-fotki z "KMiD" 2/2006 w tym numerze periodyku bledny opis co do miejsca i akcji przez autora artykulu

-

Gdynia Basen Marszałka J.Piłsudskiego

Nabrzeze Rumuńskie (powierzchnia nabrzeza jeszcze nie utwardzona i widac wyraznie te zwrotniki rozjazdow bocznic nabrzeznych

-w Gdyni ogromne wywrotnice weglowe znajduja sie w innym miejscu , tak ze to zdjecie z NAC-a jest opisane prawidlowo - ,ze to wyladunek w Oranie
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.463 58 3
-wg mnie te beczki ( pełne myślę ,że to ropo pochodnej zawartości a więc jedna beczka np ropy to 150 litrów , 1l mazi to 6 kg = około 900 kg , a więc w przybliżeniu prawie dwie tony - port to Oran w Algierii - w tamtym czasie koloni francuskiej -stąd wagon ocechowany po francusku, na drugim dalekim planie urządzenia do załadunku/wyładunku węgla podobne do tych z Gdyni )
dwie beczki na czołownicy lokomotywy wyładowywanej to balast dla poprawienia zbyt dużego przeważenia na trawersie tyłu lokomotywy , natomiast te pozostałe duże ilości beczek składowanych w pobliżu wyładunku parowozów to -hmm.. myślę, że to też balast ale do ładowni statku na czas wyładunku ostatnich lokomotyw..

Beczki jako balast nie wchodzą w grę ponieważ jak widać na zdjęciach parowozy są ustawiane na przemian w celu właściwego balastowania statku. Beczki na parowozie są drewniane a na nabrzeżu metalowe.


Sposób mocowania parowozu na trawersie też był różny ponieważ na zdjęciach z załadunku w porcie w Gdyni parowozy Skody zaczepione są za kocioł z https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/91792/089cdfa9c08ee9c33e52c8b2f5bf2308/
Gdynia NAC 1.jpg
Gdynia NAC.jpg


Z Archiwum Państwowego w Gdańsku. Wrzucę wszystkie zdjęcia ponieważ widać tam poszczególne etapy załadunku
Parowóz 1.jpg
Parowóz 2.jpg
Parowóz 3.jpg
Parowóz 4.jpg
Parowóz 5.jpg
Parowóz 6.jpg
Parowóz 8.jpg
Parowóz 9.jpg
Parowóz 10jpg.jpg
Parowóz 11.jpg
Parowóz 12.jpg
Parowóz 13.jpg
Parowóz 14jpg.jpg

Ciekawe ile parowozów wchodziło do ładowni ?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Dowcipny pan jesteś, panie R. ...gdzie się pan nie pojawisz tam się ... śmieją z pana.
Widzę, że nie umiesz pan żyć bez wzniecanych awanturek...
I dziwię się, że nie wiesz pan, o której godzinie wykonano zdjęcie, wszak taki specjalista powinien rozpoznać, że o północy, gdyż zdjęcie zostało zrobione przez peryskop opancerzonej lokomotywy 57 2300 przy użyciu noktowizora.
Żegnam.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.714 443 99
Sorry za jakość ale na szybko strzelone z TV. Dokument wojenny leciał.

IMG_20170730_130356.jpg


Gdy to leciało/* komentator mówił o stacji Warszawa Towarowa.

*/TVN24, Ewa Ewart poleca, 30 VII 2017, g. 12:50.
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Bardzo ciekawa historia tego parowozu.
Wyprodukowany w niemieckiej firmie Henschel&Sohn Kassel w roku 1911 z nr fabr. 10497 jako T9.3 7387 dla ówczesnej RBD Breslau. Podczas I wojny gdzieś się zawieruszył w Kurlandii lub okolicach i trafił na Koleje Litwy gdzie otrzymał serię i nr T9-710. I tak się złożyło, że nadciągnęli spadkobiercy jego pierwotnych właścicieli i oczywiście zmienili mu numerek na 91 951, co widać na zdjęciu. W czasie odwrotu pozostał na terenie DOKP Warszawa i został wciągnięty na stan PKP jako TKi3-178.
 

Podobne wątki