• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.617 14 6
Kolego daromaro. Te zdobienia które tak bardzo Ci się podobają były nie tylko ozdobą, one podtrzymywały również ten wystający kawałek tego dachu nad pomostem. W tamtych latach była po prostu taka tendencja, żeby oprócz walorów użytkowych było to ładnie wykonane.
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 24 0
Wiele dużych zakładów ślusarskich zajmowało się też odlewnictwem, choć z nazwy nadal były ślusarskie ;) Na krakowskim Zabłociu np. były takie, przy Lipowej. Z jednej strony robili takie rzeczy jak zwykłe stalowe konstrukcje (krzyż na Giewoncie tam powstał) a z drugiej strony żeliwne odlewy elementów dekoracyjnych neogotyckiego mostu Krakusa (nieistniejącego) czy żeliwne secesyjne detale dworca we Lwowie (którego hale jak i konstrukcje mostu Krakusa wykonały znajdujące się dokładnie po drugiej stronie Wisły Zakłady Zieleniewskiego).
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Wiele dużych zakładów ślusarskich zajmowało się też odlewnictwem
Jeśli zakład zajmuje się odlewnictwem, trudno go jako ślusarski traktować. Może być takim z nazwy, bo taka jest np. jego geneza, ale ślusarstwo to obróbka metalu na zimno. Jeśli produkuje się odkuwki bądź odlewy, zazwyczaj nie jest to już ślusarnia.
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 24 0
Jeśli zakład zajmuje się odlewnictwem, trudno go jako ślusarski traktować. Może być takim z nazwy, bo taka jest np. jego geneza, ale ślusarstwo to obróbka metalu na zimno. Jeśli produkuje się odkuwki bądź odlewy, zazwyczaj nie jest to już ślusarnia.
Zazwyczaj (przynajmniej w Galicji) były to zakłady zaczynające od ślusarstwa i pod taką nazwą nadal funkcjonujące. Zieleniewski też dość długo funkcjonował jako zakład produkcji powozów, pomimo znacznego rozszerzenia oferty. W tym wypadku hasło "zakłady ślusarskie" odnosiło się do ich nazwy, nie do produkowanego asortymentu.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
W ten sposób podchodząc do tematu z całą stanowczością stwierdzam, że lokomotywy spalinowe SP45 i SU46 zostały wyprodukowane w Lejarni Żelaza i Fabryce Machin H. Cegielskiego.
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
424 24 0
W ten sposób podchodząc do tematu z całą stanowczością stwierdzam, że lokomotywy spalinowe SP45 i SU46 zostały wyprodukowane w Lejarni Żelaza i Fabryce Machin H. Cegielskiego.
Błąd logiczny. SP i SU powstawały kiedy te zakłady nosiły inna nazwę. Tymczasem ja piszę o sytuacji kiedy pomimo rozszerzenia oferty stosowano nadal starą nazwę. I tu dla porównania z Zieleniewskim, pierwsze statki montowane w tych zakładach powstawały w C.K. Uprzywilejowanej Krajowej Fabryce Maszyn Rolniczych i Narzędzi Ludwika Zieleniewskiego, ale pociągi podczas wojny polsko-bolszewickiej opancerzała już Polska Zjednoczona Fabryka Wagonów i Maszyn L.Zieleniewski S.A., choć de facto był to ten sam zakład produkujący nadal to samo, w tych samych warsztatach.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.709 124 86
Panowie. Wladacie wspolczesna nomenklatura. W onych czasach ( XIX/ pocz. XXwiek) nie przejmowano sie tak bardzo nazwnictwem firmy. Dzisiaj nazywala sie 'TAK' a jutro 'tak". Wystarczy zobaczyc jak do swojej nazwy dochodzil AUTOSAN.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Koledzy ! odbiegacie od tematu tego wątka !
Przypominam:
II epoka PKP - początki stalowego piękna RP
i coś w tym temacie chciałbym tu przeczytać, czy też obejrzeć a nie
"czy to zakład ślusarski, odlewnia lub kuźnia "
To, że ozdóbki lane jak i podkowy są z żeliwa, staliwa bądź czegoś podobnego to naprawdę nie w tym dziale.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
A moim zdaniem w tym dziale pasują. Właśnie te żeliwne zegary, wsporniki, kwietniki, latarnie, dzwony, wiaty, tablice kierunkowe, żeliwne tablice sygnalizacyjne * to jest to stalowe piękno nie tylko PKP, ale całej starej kolei.
* Prawdopodobnie coś pominąłem. :(
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.709 124 86
Nie czysta 'II epoka PKP' czlowiek zyje. Wydaje mi sie, ze nie odbiegamy - rozmawiamy wlasnie o tej epoce w kontekscie ogolnie historycznym. Ale jak za chwile ktos tu wstawi piekne zdjecie Tr21 w epoce IIa/b to bede mu wdzieczny ;)
 

Podobne wątki