• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Reakcje
3.673 30 0
Nieco oklejona "kopierschutzami" (zabezpieczenie przed kopiowaniem) - ale chyba warta zamieszczenia - seria 6 zdjęć prawdopodobnie z września 1939 r. na których widać zniszczone składy polskich pociągów (przejęte przez Niemców ???, zbombardowane ???, zderzenie ??? - chyba jednak zderzenie), oprócz kilku rodzajów wagonów (w tym cystern) widać Ty23 i Ok22-187 ( przydzielona do rzeszowskiej parowozowni). Zdjęcia jeszcze dostępne na niemieckim e-bay... licytacja bodajże do 1 stycznia 2017.
September 1939 p1.jpg


September 1939 p2.jpg


September 1939 p3.jpg


September 1939 p4.jpg


September 1939 p5.jpg


September 1939 p6.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Są to zdjęcia z dwóch katastrof kolejowych. Pierwsza z nich to zderzenie czołowe pociągu prowadzonego wspomnianą Ok22-187 z pociągiem prowadzonym Ok1. (Zdjęcie 1,2 i 6)
Natomiast druga katastrofa jest prawdopodobnie spowodowana najechaniem pociągu pasażerskiego prowadzonego parowozem Pt31-76 na stacji Bogumiłowice na pociąg towarowy. (Zdjęcia 3,4 i 5). Tylko nie dostrzegam na żadnym ze zdjęć parowozu serii Ty23.
Ponadto moim zdaniem zdjęcia pochodzą z późniejszego okresu niż wrzesień 1939 r i najprawdopodobniej nie mają związku z działaniami wojennymi.
 
Reakcje
3.673 30 0
Faktycznie na e-bay opisane są jako wypadek pod Bogumiłowicami. Napisałem wrzesień 1939 bo przeglądałem akurat zdjęcia z czasów wojny w poszukiwaniu jakiś ciekawych zdjęć artylerii i klikając na jakieś działo kolejowe wskoczyły mi zdjęcia pociągów :LOL:. Na zdjęciu nr 2 widnieje tender 22D23 stąd odruchowo napisałem (widząc cyfrę 23) Ty23, a to ewidentnie nie Ty23 :oops:
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
W tamtym okresie z tendrami serii 22D23 jeździły parowozy serii Ok22, Ty23 i Ty37. Ze względu na to, że w ostatnim okresie mocno "zarobiony" jestem dawno nie zaglądałem na żadne aukcje a te zdjęcia znam od wielu lat.
 
K

KNG

Gość
Na stanie PKP to one raczej nie były.
Raczej były i raczej próbowano coś z nimi zrobić.
Oczywiście nic z tego nie wyszło ale problemem był, jak mi się wydaje brak odpowiedniej ilości ciągników zdolnych pociągnąć załadowaną przyczepę.
Post jest sprzed 4 lat więc dodam, że chodzi o przyczepy Culemeyera.
Taki drobiazg w sumie.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Załączniki

A

AJ

Gość
Raczej były i raczej próbowano coś z nimi zrobić.
Wzrok mój już nie ten, a i kopia rozporządzenia licha, ale z tego co zamieściłeś jak dla mnie wynika wprost, że to Zbyszek miał rację. Z treści wygląda na to, że to PKS był właścicielem i operatorem wózków, a PKP budowała tylko rampy stałe na stacjach (i to też na koszt PKS-u). Jako załącznik zdjęcie chyba z tej samej operacji od której na stronie 11 tego wątku zaczęła się dyskusja na ten temat. Obrazek pochodzi z książki "60 lat Tarnobrzeskiego Zagłębia Siarkowego" i przy okazji widać, czym wtedy ciągnięto wózki z parowozem

Clipboard01.jpg
 
K

KNG

Gość
Z treści wygląda na to, że to PKS był właścicielem i operatorem wózków, a PKP budowała tylko rampy stałe na stacjach (i to też na koszt PKS-u).
Owszem to prawda ale problem w tym, że
rampa.jpg

wypisane powyżej rampy nie zostały oznaczone w Wotach, przypuszczam również, że żadnej rampy do przetaczania wagonów na przyczepy nie wybudowano.
Powyższe raczej wynikało raczej z chciejstwa niż z rzeczywistych możliwości wożenia dużych ciężkich przesyłek drogowych.
Dla przypomnienia:
sam.jpg

wymienione samochody o mocy powyżej 100KM zaczęto w Polsce z dużymi problemami zresztą, produkować dopiero w 1960 r. i to nie w jakichś zatrważających ilościach.
Do tej pory "byliśmy skazani" na różnoraki demobil i import z Czechosłowacji i ZSRR.
Podobnym chcejstwem była uchwała nr 323 Prezydium Rządu z dnia 26 kwietnia 1952 r. w sprawie przejmowania zadań transportu kolejowego w przewozach na krótkie odległości przez transport samochodowy.
Jak znajdę chwilę czasu to wydłubię ile tych zadań transport samochodowy przejął. Z tego co pamiętam to było parę przypadków w ciągu 10 czy 15 lat.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...

PS
Co się tyczy wielkości obrazków, które zapodaje to obiecuję poprawę.
Zdjęcia ww zarządzenia wrzuciłem bez obróbki bo wydawały czytelne.
 
A

AJ

Gość
Jak zwykle szukałem zupełnie czegoś innego, a w oko wpadło co innego ;). Kiedyś (na 68 stronie tego wątku) toczyła się ciekawa dla mnie dyskusja

MD Warszawa Główna - zbieram na nową szczękę...
Ja również zbieram ...
Pod wskazany adres warto zajrzeć ! - jest tam bardzo dużo niezwykle ciekawych zdjęć.

A tak poza tym, to Koledzy zapewne rozpoznali stojący, chyba na 14 torze przed halą wachlarzową parowóz serii OKl101,
ex saksoński XIV HT.
Arielu, w Muz.Kol. widziałem kiedyś chyba ze trzy zdjęcia, na których widać było, to wielkie słowo, bo same zdjęcia były bardzo ciemne, zarys parowozowni i wierzchołki parowozów. Wierzchołki, bo ktoś robił zdjęcia z obecnych Al.Jerozolimskich, a cały teren parowozowni od tej strony ogrodzony był wysokim płotem z drewnianych sztachet. Po górnych fragmentach parowozów widać było też, że są tam parowozy serii OKl101. Fragment tego płotu widać na zamieszczonym tu na forum zdjęciu z NAC-u przejazdu na ul.Żelaznej.
Wcześniej ..... to podobnie jak Kolega Prezes, w jakimś wydawnictwie ( w tej chwili nie mogę znaleźć, może niekoniecznie kolejowym) widziałem zdjęcie, chyba jedno z tych wymienionych. Pamiętam jak przez .....dym, gdyż całe zdjęcie nie dość, że było ciemne to jeszcze zasnute dymem.
Powiedzcie mi Koledzy Szanowni, czy na poniższym zdjęciu ze zbiorów ex. MuzKolu to z prawej strony nie są widoczne zabudowania właśnie tej parowozowni? A na przejeździe w ul. Żelaznej (jeśli dobrze identyfikuję) w tle to nie jedzie przypadkiem OKl...

311197_206026662792510_7205094_n.jpg


Zdjęcie niestety marne i jakoś nigdy wcześniej nie wpadło mi w oko. Z facebookowego profilu wymienionej wyżej instytucji.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
oryginalnie saksońska XIV HT.
Widać prostokątne skrzynie wodne, czyli jest to jedna z pierwszych czterech OKl101 na PKP-A.

Powiedzcie mi Koledzy Szanowni, czy ...
a to miejsce dzisiaj wygląda tak:
Żelazna.jpg

Foto wykonane dzięki pomocy "podróżnika" z Google Maps.
Przed budynkiem przedwojennej Poczty Kolejowej jest olbrzymia dobudówka familienbloku tzw. "Pekinu", postawiona w miejscu przebiegających dawniej torów. Samochody wjeżdżają natomiast na poszerzony wiadukt nad torami średnicowymi.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Przed budynkiem przedwojennej Poczty Kolejowej ...
To co nazywasz budynkiem przedwojennej Poczty Kolejowej to był budynek dla pracowników kolei. Natomiast po drugiej stronie ul. Żelaznej (teren oznaczony linią niebieską) została rozpoczęta przed wojną budowa Centralnego Dworca Pocztowego, który w tamtym okresie byłby najnowocześniejszym węzłem pocztowym w Europie. Obiekt ten został zaprojektowany przez zespół architektów pod kierownictwem Józefa Szanajcy. Niestety wybuch wojny przerwał budowę a to co zostało wybudowane zniszczono podczas powstania. Częściowo odbudowano po II wojnie a w XXI wieku... zburzono.

Żelazna.jpg
 

Podobne wątki