Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
[DOUBLEPOST=1400787159,1400785391][/DOUBLEPOST]Wagon motorowy serii SCgx Nr 90094 wykonany przez Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniecki i Fitzner - Gamper S.A. w Sanoku - wagon pocztowy w czasie przejazdu. http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80375/1dd908fb0ecaaee7cd33e3595dece640/
jednak dziś NAC w prezencie za 'lubialność' ofiarowało do ściągnięcia paczkę zdjęć w pełnej rozdzielczości (3000x2055 px) bez podpisu, wśród nich własnie to - szczegóły: http://nac.gov.pl/node/780
W NAC znalazłem coś takiego i cytuję opis; "Opis obrazu: Parowóz kkStB 80 (oznaczenie PKP - Tw12) z zainstalowaną eksperymentalną nawiewnicą do ogrzewania węgla."
czy takie coś było na PKP stosowane, co to właściwie jest i czy opis zdjęcia jest prawidłowy
Kontynuacja wątku gdyńskiego. 13 kwietnia 1921r. Pierwszy parowóz na budowie potru. Molo tymczasowe budowało Towarzystwo Robót Inżynieryjnych z Poznania.
.
1930. Widok z wieży ciśnień na molo węglowe. Niektóre z wagonów mają zamontowane intrygujące "sławojki". Dobrze widoczny dźwig pływający, który rozładowywał Elki.
Ulica Polska - 1930
Nabrzeże Polskie (które aktualnie projektuję). Po prawej Magazyn nr 1, czyli tzw "Blaszak" a za nim Kapitanat.
Temat budek montowanych na wagonach, które Daniel określił jakiś czas temu jako ToiToi a ja nawiązując do swojskich klimatów z epoki nazwałem "sławojkami".
To oczywiście przypuszczenie, więc proszę w razie mojej wpadki nie strzelać. Otóż wydaje mi się, że może to być tymczasowo montowana budka strażnika. W Gdyni istniało coś co określano mianem "magazynu na kołach". Na rozległych torowiskach gdyńskich stała ogromna ilość wagonów z węglem w oczekiwaniu na załadunek. Ponieważ możliwości przeładunkowe portu były bardzo duże (ze względu na zastosowane nowoczesne urządzenia) a przy szczupłości nabrzeży, znajdującego się w ciągłej rozbudowie portu, nie było miejsca do składowania materiałów sypkich (poza tym po cholerę rozładowywać wagon, jak można wysypać jego zawartość wprost do ładowni statku), dlatego magazyn na kołach przez lata był stałym elementem gdyńskiej panoramy. Tereny torowisk, z uwagi na rozległość miejsca nie były ogrodzone. Zwłaszcza w początkowym okresie budowy miasta w dzielnicach, które dziś określilibyśmy jako slumsy mieszkało bardzo wiele ubogich rodzin (sytuacja zmieniła się diametralnie, gdy przystąpiono do rozbudowy infrastruktury miejskiej po skończonym kryzysie lat 29-33) które pozyskiwały opał na wszystkie możliwe sposoby, stąd pojawia się moje przypuszczenie, że gdzieś ci biedni "Sokiści" musieli się podziać. Przypominam że w zimie 1929 roku można było saniami przejechać z Gdyni na Hel, poza tym ten ciągły "wiatr od morza" (jak z powieści Żeromskiego)... parę dni pracy i grypa murowana
"Intrygujące sławojki" na wagonach to nietypowe budki hamulcowe, w tym wypadku prawdopodobnie węgierskiego pochodzenia. Niewykluczone, że w pionierskim okresie straż portowa wykorzystywała je do swoich celów tak jak napisałeś.
Mnie też intrygowały w dzieciństwie w takim sensie, ze chciałem odbyć podróż w takiej budce. Jakoś nigdy się nie złożyło.
[DOUBLEPOST=1403366122][/DOUBLEPOST]Przedstawiciele władz miasta, prasy i dyrekcji kolei na Dworzecu Głównym. Benzynowy wagon motorowy, wyprodukowany przez firmę kilońską, przed próbną jazdą na linii Kraków - Zakopane. Widoczni w oknie od lewej m.in.: prezes Sądu Apelacyjnego dr Władysław Wolter, wojewoda krakowski Ludwik Darowski, inż. Willmehr z firmy kilońskiej, która wykonała ten wagon, poseł Marian Dąbrowski. Przed wagonem stoją: inż. Pischinger (w palcie z ciemnym kołnierzem), dalej na prawo od niego: płk Mikołaj Kolankowski, prezes Okręgowej Izby Kontroli w Krakowie dr Włodzimierz Kraus, starosta Meier, prezes Izby Skarbowej Józef Greger, prezes Dyrekcji Poczty i Telegrafów dr Jarszyński, prezes Karol Barwicz, starosta Zoll, wiceprezydent Krakowa Witold Ostrowski, prezes Rady Powiatu Skrzyński, płk Alfred Spett, NN, naczelnik Krzyształowicz, inż. Marian Miśniakiewicz, prezes Dyrekcji Robót Publicznych Henryk Dudek, inż. Pollman.
Data wydarzenia: 1927
Miejsce: Kraków
Osoby widoczne: Willmehr, Zoll, Władysław Wolter, Skrzyński, Pollman,Pischinger, Mikołaj Kolankowski, Krzyształowicz, Marian Miśniakiewicz, Meier,Jarszyński, Włodzimierz Kraus, Witold Tadeusz Ostrowski, Józef Greger,Henryk Dudek, Marian Dąbrowski, Ludwik Darowski, Alfred Spett, Karol Barwicz,
[DOUBLEPOST=1403370952,1403370440][/DOUBLEPOST]Udekorowane (według projektu artysty malarza Mieczysława Różańskiego) lokomotywy serii Ok 1 przydzielone do pociągów, które zawiozą do Wiednia polską delegacje na obchody rocznicowe.
Data wydarzenia: 1933
Miejsce: Kraków