• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.463 58 3

Ceylon

Aktywny użytkownik
Reakcje
42 0 0
Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów L, Zieleniewski i Fitzner-Gamper SA w Krakowie - warsztat 1928
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/60803/1dd908fb0ecaaee7cd33e3595dece640/
Zobacz załącznik 200208 [DOUBLEPOST=1400787159,1400785391][/DOUBLEPOST]Wagon motorowy serii SCgx Nr 90094 wykonany przez Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniecki i Fitzner - Gamper S.A. w Sanoku - wagon pocztowy w czasie przejazdu.
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80375/1dd908fb0ecaaee7cd33e3595dece640/
Zobacz załącznik 200269
To nie jest wagon pocztowy tylko wagon motorowy 3 klasy z przedziałami pocztowym i bagażowym.

Ten wagon motorowy jest tak brzydki,że aż piękny:) Urocza pokraka( wózki)..:p
Wózki do tego wagonu dostarczyła firma Ganz.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.463 58 3
W NAC znalazłem coś takiego i cytuję opis; "Opis obrazu: Parowóz kkStB 80 (oznaczenie PKP - Tw12) z zainstalowaną eksperymentalną nawiewnicą do ogrzewania węgla."
czy takie coś było na PKP stosowane, co to właściwie jest i czy opis zdjęcia jest prawidłowy
Tw 12 kombinowany.jpg
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Kontynuacja wątku gdyńskiego. 13 kwietnia 1921r. Pierwszy parowóz na budowie potru. Molo tymczasowe budowało Towarzystwo Robót Inżynieryjnych z Poznania.
.
P1090628.JPG

1930. Widok z wieży ciśnień na molo węglowe. Niektóre z wagonów mają zamontowane intrygujące "sławojki". Dobrze widoczny dźwig pływający, który rozładowywał Elki.
P1090625.JPG


Ulica Polska - 1930
P1090626.JPG


Nabrzeże Polskie (które aktualnie projektuję). Po prawej Magazyn nr 1, czyli tzw "Blaszak" a za nim Kapitanat.
P1090627.JPG
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Temat budek montowanych na wagonach, które Daniel określił jakiś czas temu jako ToiToi:gwizd: a ja nawiązując do swojskich klimatów z epoki nazwałem "sławojkami".:D
To oczywiście przypuszczenie, więc proszę w razie mojej wpadki nie strzelać. Otóż wydaje mi się, że może to być tymczasowo montowana budka strażnika. W Gdyni istniało coś co określano mianem "magazynu na kołach". Na rozległych torowiskach gdyńskich stała ogromna ilość wagonów z węglem w oczekiwaniu na załadunek. Ponieważ możliwości przeładunkowe portu były bardzo duże (ze względu na zastosowane nowoczesne urządzenia) a przy szczupłości nabrzeży, znajdującego się w ciągłej rozbudowie portu, nie było miejsca do składowania materiałów sypkich (poza tym po cholerę rozładowywać wagon, jak można wysypać jego zawartość wprost do ładowni statku:podstepny:), dlatego magazyn na kołach przez lata był stałym elementem gdyńskiej panoramy. Tereny torowisk, z uwagi na rozległość miejsca nie były ogrodzone. Zwłaszcza w początkowym okresie budowy miasta w dzielnicach, które dziś określilibyśmy jako slumsy mieszkało bardzo wiele ubogich rodzin (sytuacja zmieniła się diametralnie, gdy przystąpiono do rozbudowy infrastruktury miejskiej po skończonym kryzysie lat 29-33) które pozyskiwały opał na wszystkie możliwe sposoby, stąd pojawia się moje przypuszczenie, że gdzieś ci biedni "Sokiści" musieli się podziać. Przypominam że w zimie 1929 roku można było saniami przejechać z Gdyni na Hel:eek:, poza tym ten ciągły "wiatr od morza" (jak z powieści Żeromskiego):confused:... parę dni pracy i grypa murowana;)
 
Ostatnio edytowane:

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
"Intrygujące sławojki" na wagonach to nietypowe budki hamulcowe, w tym wypadku prawdopodobnie węgierskiego pochodzenia. Niewykluczone, że w pionierskim okresie straż portowa wykorzystywała je do swoich celów tak jak napisałeś.
Mnie też intrygowały w dzieciństwie w takim sensie, ze chciałem odbyć podróż w takiej budce. Jakoś nigdy się nie złożyło.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.463 58 3
Wagon parowy wykonany przez wytwórnię H. Cegielski S.A. w Poznaniu - wagon stojący na stacji.
Wagon parowy PCix Nr 90005 , 1931 r.

http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80371/1dd908fb0ecaaee7cd33e3595dece640/
Wagon motorowy H. Ciegielskiego 1931.jpg
[DOUBLEPOST=1403366122][/DOUBLEPOST]Przedstawiciele władz miasta, prasy i dyrekcji kolei na Dworzecu Głównym. Benzynowy wagon motorowy, wyprodukowany przez firmę kilońską, przed próbną jazdą na linii Kraków - Zakopane. Widoczni w oknie od lewej m.in.: prezes Sądu Apelacyjnego dr Władysław Wolter, wojewoda krakowski Ludwik Darowski, inż. Willmehr z firmy kilońskiej, która wykonała ten wagon, poseł Marian Dąbrowski. Przed wagonem stoją: inż. Pischinger (w palcie z ciemnym kołnierzem), dalej na prawo od niego: płk Mikołaj Kolankowski, prezes Okręgowej Izby Kontroli w Krakowie dr Włodzimierz Kraus, starosta Meier, prezes Izby Skarbowej Józef Greger, prezes Dyrekcji Poczty i Telegrafów dr Jarszyński, prezes Karol Barwicz, starosta Zoll, wiceprezydent Krakowa Witold Ostrowski, prezes Rady Powiatu Skrzyński, płk Alfred Spett, NN, naczelnik Krzyształowicz, inż. Marian Miśniakiewicz, prezes Dyrekcji Robót Publicznych Henryk Dudek, inż. Pollman.
Data wydarzenia: 1927
Miejsce: Kraków
Osoby widoczne: Willmehr, Zoll, Władysław Wolter, Skrzyński, Pollman,Pischinger, Mikołaj Kolankowski, Krzyształowicz, Marian Miśniakiewicz, Meier,Jarszyński, Włodzimierz Kraus, Witold Tadeusz Ostrowski, Józef Greger,Henryk Dudek, Marian Dąbrowski, Ludwik Darowski, Alfred Spett, Karol Barwicz,

http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80382/1dd908fb0ecaaee7cd33e3595dece640/
PIC_1-G-2976.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.463 58 3
Wagon ogrzewczy serii O wyprodukowany przez Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski i Fitzner-Gamper S.A. - wnętrze wagonu.
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/80391/1dd908fb0ecaaee7cd33e3595dece640/
Wagon grzewczy seri O.jpg
[DOUBLEPOST=1403370952,1403370440][/DOUBLEPOST]Udekorowane (według projektu artysty malarza Mieczysława Różańskiego) lokomotywy serii Ok 1 przydzielone do pociągów, które zawiozą do Wiednia polską delegacje na obchody rocznicowe.
Data wydarzenia: 1933
Miejsce: Kraków

http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/165284:1/
250 rocznica bitwy pod wiedniem 1933.jpg
 

Podobne wątki