• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Gdzie wlutowac kondensator

Szumczyk

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 1
Dioda pokazana na schemacie, to typu Shottky. Charakteryzuje się m.in. dużo mniejszym spadkiem napięcia. Zamiast niej można zastosować popularną diodę prostowniczą np. 1N4007.

W przypadku złącza 8 pin, czyli złącza typu NEM652, nie jest tak prosto. Złącze nie posiada wyprowadzonego przewodu masy (Gnd).
Masę należy poszukać na płytce dekodera. Jeżeli nie ma wyznaczonego punktu masy na płytce, można się podłączyć do diod w mostku prostowniczym. Dwie diody z mostka mają połączone ze sobą katody (pasek na diodzie). To będzie masa dekodera. Można też podłączyć się pod kondensator elektrolityczny, który jest zaraz za mostkiem prostowniczym, najczęściej tantalowy. Pasek na obudowie oznacza plus, czyli masa będzie po drugiej stronie. Napisałem najczęściej, bo zdarzają się kondensatory ceramiczne o dużych pojemnościach. Te nie mają oznaczonej polaryzacji.

Przy dekoderach gdzie nie ma zaznaczonego punktu masy bez miernika i pomiarów, nie zalecam prób.
Gdzie w tym przypadku moge wpiac kondensator? (Dekoder Piko 56122, 8pin, NEM652).
 

Załączniki

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
Dwie diody z mostka mają połączone ze sobą katody (pasek na diodzie). To będzie masa dekodera
W opisie wdarł się błąd.
Masa, to będą połączone anody. Czyli na diodzie przeciwna strona z paskiem.
Jakoś wcześniej nikt nie zwrócił na to uwagi. ;)
Wyłapał to parę dni temu @WM-MODEL . Dzięki za czujność. :)
 

trol

Aktywny użytkownik
Reakcje
63 6 0
A ja mam pytanie, czy można wymienić w modelu Roco Oi2-10 fabrycznie montowany kondensator 220uF 16V na bardziej pojemny np.1000uf 16V.
Pytam ponieważ od początku zakupu mam problem z płynna jazda modelu i mam nadzieję ze wymiana kondensatora to rozwiąże , jednak nie chciał bym spalić dekodera wiec lepiej zapytać?
 

Załączniki

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.067 20 1
Nie ruszaj tego 220uF. Zostaw go w spokoju.
Dodaj 1000uF (16V starczy, albo 25V) do dedykowanego miejsca na dekoderze.
Tam chyba gra ZIMO MX645 Plux22.
Jeśli tak, to zwykły kondensator bezpośrednio:
ZIMO MX645 Spodnia część.JPG

Myślę, że Koledzy potwierdzą.
To będzie tu:
IMG20220308144931.jpg

Oprócz tego sprawdź wszystkie blaszki, wyczyść je i upewnij się czy są właściwie dogięte do kół i czy ze wszystkich odbierają prąd.
Powodzenia.
 
Ostatnio edytowane:

trol

Aktywny użytkownik
Reakcje
63 6 0
Obawiam się że drugi kondensator się nie zmieści pod pokrywą z węglem bo już trudno ją zatrzasnąć. Blaszki wszystkie poodginałem i poczyściłem ale nie przyniosło to zamierzonego efektu.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.067 20 1
Jak się nie zmieści jeden 1000uF to może wejdą 2 mniejsze 470 uF. Polutowane równolegle.
Jeśli nie wejdą 2 x 470 uF, to może wejdą 4 albo 5 x 220 uF. Takie rozwiązania są nawet lepsze bo sprawniej pracują.
Jeśli te opcje też nie wejdą, to wówczas wylutuj tego co masz (kabelki zostaw i zaizoluj) i wlutuj którąś z tych podanych powyższych opcji w miejsca
lutownicze na dekoderze, które wcześniej Tobie wskazałem.
Ten, który masz zamontowany jest tylko do chwilowego podtrzymania albo dźwięków, albo świateł - nie pamiętam dokładnie.
To co wlutujesz podtrzyma kompleksowo wszystko razem, cały dekoder.
Moim zdaniem około 900 - 1000 uF powinno wystarczyć, ale im więcej - tym lepiej :D
PS.
Lutowanie równoległe kondensatorów to jest tak:
kondensatory.jpg
 
Ostatnio edytowane:

dec87

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
231 5 0
No i kondensatory bezpiecznie dać lepiej na 25V
I sprawdź czy, aby na pewno powodem jest problem z zasilanie z torów. Bo moja po bardzo brudnych torach jeździ bezproblemowo - aż byłem zaskoczony i się właśnie zastanawiałem czy czasem nie ma kondensatora fabrycznie.
 

trol

Aktywny użytkownik
Reakcje
63 6 0
Ten, który masz zamontowany jest tylko do chwilowego podtrzymania albo dźwięków, albo świateł - nie pamiętam dokładnie.
Jeżeli tak jest to może wystarczy tylko przelutować przewody z kondensatora na wskazane miejsce przez Ciebie na dekoderze i te 220uf już by rozwiązało sprawę?
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.067 20 1
220 uF to zdecydowanie jest za mało. On będzie musiał podtrzymać cały dekoder.
Zdecydowanie sugeruję jak największy jaki wejdzie.
16V starczy, bo tak podaje ZIMO. Oczywiście nic nie zaszkodzi jeśli dasz 25V.
Odnośnie samej jazdy modelu. Ja go nie mam, ale wszystkie inne moje dźwiękowce spalinowe i parowe, Piko i Roco są bez kondensatorów i jeżdżą bez problemów po rozjazdach i po reszcie oczywiście też. Może rzeczywiście problem jest gdzieś indziej.
Pisałeś, że blaszki prawidłowo przylegają (na łukach też ?).
Próbnie możesz przylutować 1000 uF bez zamykania tendra i zobaczysz czy pomogło.
A tak w ogóle to czym się objawiają te problemy z jazdą, bo nie opisałeś dokładnie tego.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.138 119 0
Ponieważ w wątku o EU07/EP07/EP08 nie doczekałem się odpowiedzi, a sprawa jest dosyć pilna, piszę tu. :)

Chciałbym do modelu Piko EU07-364 dołożyć kondensator UPS. W modelu siedzi już dekoder Zimo mx645p22 (na razie bez wgranych dźwięków, będzie to robił Elvis). Na fabrycznej płytce nie ma nic w miejscach R6, R7, R8 i D7. Rozumiem, patrząc na wzmiankowany w wątku o EU07/EP07/EP08 schemat płytki EU07 Piko muszę wlutować R6 i D7, zmostkować/zewrzeć R8 a R7 do czego służy (mam coś wlutować, czy zostawić puste)?


I teraz - jakie elementy SMD kupić, żeby zrobić to profesjonalnie a nie drutex? :)
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
Przecież dekodery Zimo już mają kontakty specjalnie do podłączenia kondensatora :) Nie byłoby prościej przylutować do dekodera dwa kabelki?
Rysunek1.png
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
Na fabrycznej płytce nie ma nic w miejscach R6, R7, R8 i D7. Rozumiem, patrząc na wzmiankowany w wątku o EU07/EP07/EP08 schemat płytki EU07 Piko muszę wlutować R6 i D7, zmostkować/zewrzeć R8 a R7 do czego służy (mam coś wlutować, czy zostawić puste)?
W przypadku dekodera Zimo MX645 nie musisz dokładać żadnych elementów, wszystko jest w dekoderze, wystarczy tylko zmostkować R6 i R8.
 

Podobne wątki