Węgiel brunatny sproszkowany nie jest węglem przeznaczonym na potrzeby produkcji energii elektrycznej. Jest to specjalistyczne paliwo, które wykorzystywane jest do wytwarzania
ciepła technologicznego w zakładach przemysłu cementowo-wapienniczego czy też w przemyśle asfaltowym w wytwórniach mas bitumicznych. Przewożony jest w specjalistycznych zbiornikach zarówno wagonami kolejowymi jak i transportem kołowym.
Co do widocznej na zdjęciach "siódemki" nie jest to EU07-166 tylko
EU07-186 z nieco zakamuflowaną ósemką (zabrudzona, zatarta). Dobrze to widać jak powiększy się numer widoczny na boku kabiny czy czole, a gdyby ktoś miał jakieś wątpliwości proszę zerknąć na nr EVN i sprawdzić jakiej konkretnie "siódemce" jest przypisany.
Także barwy lokomotywy jednoznacznie wskazują, że nie może to być "166", która służy w Ecco Rail i ma (od 2013 r.) jasnoszarą barwę pudła (niekiedy określaną jako biała) z ciemnoszarym dachem i ciemnoszarym, dolnym pasem pudła, rozpoczynającym się na wysokości dolnej krawędzi drzwi do kabiny maszynisty, który obejmuje także dolną powierzchnię czół lokomotywy i czołownice. EU07-166 wg. stanu na 1 wrzesień 2022 przechodzi naprawę Czwartego Poziomu
Utrzymania P4 (dawniej rewizyjna) w Ecco Service - PUT Zbąszynek, po której zachowa swoje dotychczasowe, firmowe barwy Ecco Rail. Być może po naprawie lokomotywa stanie się ostatecznie własnością Ecco Rail, bo według danych z początku roku, EU07-166 prawdopodobnie nadal jest własnością firmy PHU Lokomotiv Bronisław Plata, o czym może świadczyć wyróżnik literowy PL-PLATA w nr EVN, a Ecco Rail tylko dzierżawi lokomotywę.
https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/12525.jpg
I tym razem ponownie KOLPREM, chociaż w kompletnie innych barwach (nie wiem skąd to malowanie, czy lokomotywy wynajęte od kogoś? Jeśli ktoś coś wie.....).
Co do historii barw czekoladowych poniżej garść informacji:
Czekoladowe barwy EU07-186 były kiedyś firmowymi barwami lokomotyw zakupionych w 2011 i 2012 r. przez firmę TS Opole * (
Tabor Szynowy Opole), należącą do Pana Andrzeja Świerczka, przy czym zakupu dokonano poprzez własnego pośrednika handlowego, firmę Metchem. TS Opole wydzierżawiły je spółce Przewozy Regionalne, stąd barwa czekoladowa z żółtym pasem dookoła pudła, poniżej okien, do dziś kojarzy się z tą spółką, zwłaszcza od kiedy PR-y naniosły na lokomotywy duże loga firmowe po obu stronach pudła, z charakterystycznymi białymi strzałkami i białym napisem Przewozy Regionalne (EU07-078 była pierwszą jaka dostała logo firmowe PR, wiosną 2012 r., EU07-185 była drugą - latem 2012). Czekoladowe siódemki dość szybko zmieniły przynależność firmową, w 2014 r. stały się własnością firmy EKK (Europejskie Konsorcjum Kolejowe) WAGON Ostrów Wielkopolski (co ciekawe jej właścicielem od 2010 r. był wspomniany już Pan Andrzej Świerczek), nadal służąc w PR. Jednak ich kres w służbie Przewozów Regionalnych nastąpił w 2016 r. kiedy zakończono dzierżawę (ostatnie trzy "czekolady" z logiem PR służyły do końca roku 2016, były to EU07-076, 169 i 217).
* TS Opole zakupiły od PKP InterCity 11 szt. EU07 (o nr inw.
076,
078,
124,
133,
169,
185,
186,
187,
217,
222,
223) w tym EP07-185, która w trakcie naprawy i modernizacji ponownie otrzymała uniwersalne przełożenie i zmieniła oznaczenie serii z EP07 na EU07. Lokomotywy zakupiono w dwóch transzach. 5 szt. (078, 133, 185, 186, 187) w przetargu ogłoszonym 27.06.2011, rozstrzygniętym 10.08.2011, 6 szt. (076, 124, 169, 217, 222 i 223) w przetargu ogłoszonym 25.04.2012, rozstrzygniętym 23.05.2012. Po zakupie lokomotyw TS Opole skierowało je do napraw. Charakterystyczne, małe gniazda sterowania ukrotnionego (jak na widocznej na zdjęciu EU07-186), po G2, otrzymały lokomotywy naprawiane w ZNTK Oleśnica. Są to nr inwentarzowe: 078, 185, 186 i 187. Pozostałe „siódemki” naprawiane były w ZNTKiM Gdańsk i miały pozostawione tradycyjne gniazda sterowania ukrotnionego (7 szt. nr inw. 076, 124, 133, 169, 217, 222, 223). Dodatkowo 185 i 186 dostały halogeny w "zezowatym położeniu", pozostałe miały tradycyjne reflektory.
W latach 2016 - 2017 lokomotywy przechodziły naprawy, bądź odnawiano ich malaturę - zamalowując logo PR. W tym okresie wszystkie zachowały jednocześnie swoje charakterystyczne barwy czekoladowe z żółtym pasem. Po wygaśnięciu umowy z PR, EKK WAGON Ostrów Wlkp. nie mógł znaleźć zatrudnienia dla odstawionych "siódemek", pomimo m.in. przeprowadzenia na 078, 185, 186 napraw 2P4/1 w połowie 2016 r. Kłopoty finansowe EKK WAGON, skutkowały m.in. nie zapłaceniem ZNTKiM Gdańsk za powyższy remont. W 2017 doszło do rozpraw sądowych. W kolejnych latach wystawiono na sprzedaż wszystkie EU07 firmy EKK (m.in. aby pokryć długi firmy), przez co obecna sytuacja dawnych, czekoladowych siódemek dawnego TS Opole / Przewozów Regionalnych przedstawia się następująco:
EU07-
078,
185 i
186 w marcu 2018 stały się własnością firmy
PUK KOLPREM, przy czym będąc po naprawach 2P4/1 nadal służą w starych barwach czekoladowych (jak na zdjęciach wyżej), ponieważ powłoki malarskie naniesione zostały zaledwie parę lat temu i nie ma potrzeby przemalowywania lokomotywy w barwy firmowe, skoro stare jeszcze mogą posłużyć. Prawdopodobnie (a nawet raczej na pewno) przy najbliższej naprawie zmienią swoje charakterystyczne barwy, na firmowe tego przewoźnika (niebieskie, z charakterystycznymi pasami pomarańczowymi na pasie okiennym, na czole tworzącymi trójkąt).
EU07-
076,
169,
187 i
217 w kwietniu 2018 stały się własnością siostrzanych, wrocławskich firm
DLA (076, 169 i 217) i
P.H.U. Aspekt (187), przy czym, 076 i 169 początkowo służyły w starych barwach z logami firmy OLAVION (firma leasingowała obie lokomotywy) na bokach i czołach pudeł. Obecnie trójka (076, 187 i 217) nosi już firmowe barwy DLA, srebrne z wiśniowymi (czerwonymi) czołami, ozdobnymi czarno-srebrno-wiśniowymi pasami na bokach pudeł oraz czarnym logiem DLA na bokach i czołach, a 169 przechodzi obecnie (wg stanu na 1.09.2022) naprawę P4 prawdopodobnie w DLA Wrocław (pierwotnie naprawę miała dokonać firma Olkol w Oleśnicy ?), po której zapewne wyjedzie w barwach firmowych DLA, upodobniając się do swoich trzech sióstr.
EU07-
124,
133,
222 i
223 na początku 2018 r. stały się własnością firmy
Rail ST sp. z o.o. (choć w nr EVN nadal noszą identyfikator literowy EKKW - EKK Wagon Ostrów Wlkp., czyżby spółka Rail ST była jakoś powiązana z EKK Wagon ?). Dość szybko (już w maju / czerwcu 2018) utraciły barwy czekoladowe. W trakcie napraw poziomu 2P4/1 w ZNTKiM Gdańsk, pomalowano je w całości na srebrno (jasno szaro), z logiem firmy RST Logistics na bokach pudeł. Przy okazji zmodernizowano je, dostały m.in. "zezowate" reflektory halogenowe oraz małe gniazda sterowania ukrotnionego, których w barwach czekoladowych nie posiadały.