• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie EU07/EP07

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.480 3 0
Mały maraton siódemek prywatnych przewoźników, jakie chyba wyjątkowo dopisały tego lata w moich okolicach. Większość zdjęć zrobionych w rejonie przystanku Kraków Łobzów, przez który obecnie jeżdżą wszystkie towarowe.

Na początek lokomotywy KOLPREM w niebiesko-pomarańczowych barwach, które osobiście uważam za najciekawsze/najładniejsze malowanie siódemek prywaciarzy. Nie ukrywam, że byłoby super gdyby model takiej EU07 wydało np. Piko (chociaż w tym przypadku to raczej tylko typ 4E). Lokomotywy te prowadzą między innymi składy różnorodnych węglarek, a modeli takowych węglarek zaczyna przybywać.

EU07-499 (po "głębokiej" modernizacji reflektorów) w duecie z EU07-062, Kraków Łobzów, 9.07.2022 r.
P1050424.jpg


EU07-012, Kraków Łobzów, 16.07.2022 r
P1050475.jpg


EU07-134 (jeszcze w "dziewiczym" stanie, idealny "materiał" na model z formy Piko), Kraków Łobzów, 6.08.2022 r.
P1050571.jpg

Sorry za jakość (czoło), coś mi pewnie ręka zadrżała albo i aparat coś szwankuje:ostrozny::mad:.

EU07-437 w duecie z EU07-460, Kraków Łobzów, 11.08.2022 r.
P1050752.jpg


Kolejne fotki, tym razem z poza Krakowa - Dąbrowa Górnicza Towarowa.
I tutaj ponownie duet EU07-499 z EU07-062, 19.08.2022 r. (lokomotywy po manewrach zmiany toru i krótkim postoju podłączyły się pod skład węglarek stojący w głębi stacji).
P1050667.jpg


P1050648.JPG


P1050660.jpg


oraz opuszczająca nieco później stację EU07-144:
P1050698.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.480 3 0
Dalszy ciąg siódemek prywatnych przewoźników, zdjęcia zrobione w rejonie przystanku Kraków Łobzów. I tym razem ponownie KOLPREM, chociaż w kompletnie innych barwach (nie wiem skąd to malowanie, czy lokomotywy wynajęte od kogoś? Jeśli ktoś coś wie.....).

EU07-078, 10.07.2022 r.
P1050431.jpg


EU07-166, 16.07.2022 r.
P1050472.jpg


I ponownie EU07-166, ponad miesiąc później, 27.08.2022 r.
P1060014.JPG


P1060015.JPG


Jak widać, lokomotywy te prowadzą zawsze składy tych samych cystern Ermewa serii Uacns (o ile dobrze rozszyfrowałem).
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.655 65 3
Te wagony serii Uacns to nie są cysterny. To są silosy do przewozu materiałów sproszkowanych lub granulatów. Po tablicy RID pewnie można ustalić co w nich przewożą.
Jeśli dobrze odczytałem 40/1361 to jest to węgiel brunatny w proszku. Nie wiem do czego jest wykorzystywany.
 
Ostatnio edytowane:

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.374 172 19
Te wagony serii Uacns to nie są cysterny. To są silosy do przewozu materiałów sproszkowanych lub granulatów. Po tablicy RID pewnie można ustalić co w nich przewożą.
Jeśli dobrze odczytałem 40/1361 to jest to węgiel brunatny w proszku. Nie wiem do czego jest wykorzystywany.
Węgiel brunatny sproszkowany jest paliwem w piecach elektrowni na węgiel brunatny.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.655 65 3
A to ciekawe że węgiel brunatny jako paliwo energetyczne jest dostarczane już sproszkowane. Chyba dużo zależy od technologii spalania w kotle energetycznym. Ale jeśli już kocioł wymaga pyłu weglowego to myślałem że proces rozdrabniania jest realizowany na miejscu. Transport w wagonach specjalnych zawsze wydawał mi się bardziej kosztowny od transportu w węglarkach lub talbotach. Nie mówię tu o kosztach przejazdu pociągu ale o uwzględnieniu kosztów nabycia i eksploatacji wagonów specjalnej budowy.
Ale to taki off top, za który przepraszam.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
Generalnie transport węgla brunatnego, zwłaszcza do spalania w elektrowni, jest mało opłacalny, dlatego elektrownie na węgiel brunatny buduje się zwykle w pobliżu kopalni, jak w Turoszowie czy Bełchatowie. Nie słyszałem o transportowaniu koleją węgla do elektrowni na duże odległości, a zwłaszcza w takich specjalistycznych wagonach - ale nigdy się tym bliżej nie interesowałem, więc z pewnością nie wiem wszystkiego na ten temat. ;)
 

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.480 3 0
Te wagony serii Uacns to nie są cysterny. To są silosy do przewozu materiałów sproszkowanych lub granulatów.
No fakt. Cysterny przecież mają symbol literowy "Z" a nie "U", tyle że pewne skojarzenie, podobieństwo z cysternami istnieje.

Te lokomotywy to były kiedyś z Przewozów Regionalnych, stąd to czekoladowe malowanie.
A ścisłej z tego co wiem to Przewozy Regionalne wypożyczyły je od jakiejś prywatnej firmy.
No właśnie, skojarzenie z Przewozami Regionalnymi od razu przychodzi na myśl, ale dlaczego KOLPREM nie zmienił barw na swoje - użytkuje je tylko czasowo czy jest inny powód? Ale to taka bardziej moja ciekawość, niż potrzeba dogłębnego drążenia tematu. Tak czy inaczej to malowanie, choć pozornie niezbyt atrakcyjne, to jednak ma w sobie "coś" przyciągającego wzrok.
 

grek

Aktywny użytkownik
Reakcje
506 7 0
Myślę, że wtedy nie kasowałby logo spółki, nakleiłby pewnie na to swoje. Prywaciarze chyba zresztą nie muszą mieć logo, nie muszą się ,,podpisywać" na lokomotywach.
 
Reakcje
3.628 30 0
Węgiel brunatny sproszkowany nie jest węglem przeznaczonym na potrzeby produkcji energii elektrycznej. Jest to specjalistyczne paliwo, które wykorzystywane jest do wytwarzania ciepła technologicznego w zakładach przemysłu cementowo-wapienniczego czy też w przemyśle asfaltowym w wytwórniach mas bitumicznych. Przewożony jest w specjalistycznych zbiornikach zarówno wagonami kolejowymi jak i transportem kołowym.

Co do widocznej na zdjęciach "siódemki" nie jest to EU07-166 tylko EU07-186 z nieco zakamuflowaną ósemką (zabrudzona, zatarta). Dobrze to widać jak powiększy się numer widoczny na boku kabiny czy czole, a gdyby ktoś miał jakieś wątpliwości proszę zerknąć na nr EVN i sprawdzić jakiej konkretnie "siódemce" jest przypisany.

EU07-186.jpg


Także barwy lokomotywy jednoznacznie wskazują, że nie może to być "166", która służy w Ecco Rail i ma (od 2013 r.) jasnoszarą barwę pudła (niekiedy określaną jako biała) z ciemnoszarym dachem i ciemnoszarym, dolnym pasem pudła, rozpoczynającym się na wysokości dolnej krawędzi drzwi do kabiny maszynisty, który obejmuje także dolną powierzchnię czół lokomotywy i czołownice. EU07-166 wg. stanu na 1 wrzesień 2022 przechodzi naprawę Czwartego Poziomu Utrzymania P4 (dawniej rewizyjna) w Ecco Service - PUT Zbąszynek, po której zachowa swoje dotychczasowe, firmowe barwy Ecco Rail. Być może po naprawie lokomotywa stanie się ostatecznie własnością Ecco Rail, bo według danych z początku roku, EU07-166 prawdopodobnie nadal jest własnością firmy PHU Lokomotiv Bronisław Plata, o czym może świadczyć wyróżnik literowy PL-PLATA w nr EVN, a Ecco Rail tylko dzierżawi lokomotywę.
https://ilostan.forumkolejowe.pl/foto/12525.jpg

I tym razem ponownie KOLPREM, chociaż w kompletnie innych barwach (nie wiem skąd to malowanie, czy lokomotywy wynajęte od kogoś? Jeśli ktoś coś wie.....).
Co do historii barw czekoladowych poniżej garść informacji:

Czekoladowe barwy EU07-186 były kiedyś firmowymi barwami lokomotyw zakupionych w 2011 i 2012 r. przez firmę TS Opole * (Tabor Szynowy Opole), należącą do Pana Andrzeja Świerczka, przy czym zakupu dokonano poprzez własnego pośrednika handlowego, firmę Metchem. TS Opole wydzierżawiły je spółce Przewozy Regionalne, stąd barwa czekoladowa z żółtym pasem dookoła pudła, poniżej okien, do dziś kojarzy się z tą spółką, zwłaszcza od kiedy PR-y naniosły na lokomotywy duże loga firmowe po obu stronach pudła, z charakterystycznymi białymi strzałkami i białym napisem Przewozy Regionalne (EU07-078 była pierwszą jaka dostała logo firmowe PR, wiosną 2012 r., EU07-185 była drugą - latem 2012). Czekoladowe siódemki dość szybko zmieniły przynależność firmową, w 2014 r. stały się własnością firmy EKK (Europejskie Konsorcjum Kolejowe) WAGON Ostrów Wielkopolski (co ciekawe jej właścicielem od 2010 r. był wspomniany już Pan Andrzej Świerczek), nadal służąc w PR. Jednak ich kres w służbie Przewozów Regionalnych nastąpił w 2016 r. kiedy zakończono dzierżawę (ostatnie trzy "czekolady" z logiem PR służyły do końca roku 2016, były to EU07-076, 169 i 217).

* TS Opole zakupiły od PKP InterCity 11 szt. EU07 (o nr inw. 076, 078, 124, 133, 169, 185, 186, 187, 217, 222, 223) w tym EP07-185, która w trakcie naprawy i modernizacji ponownie otrzymała uniwersalne przełożenie i zmieniła oznaczenie serii z EP07 na EU07. Lokomotywy zakupiono w dwóch transzach. 5 szt. (078, 133, 185, 186, 187) w przetargu ogłoszonym 27.06.2011, rozstrzygniętym 10.08.2011, 6 szt. (076, 124, 169, 217, 222 i 223) w przetargu ogłoszonym 25.04.2012, rozstrzygniętym 23.05.2012. Po zakupie lokomotyw TS Opole skierowało je do napraw. Charakterystyczne, małe gniazda sterowania ukrotnionego (jak na widocznej na zdjęciu EU07-186), po G2, otrzymały lokomotywy naprawiane w ZNTK Oleśnica. Są to nr inwentarzowe: 078, 185, 186 i 187. Pozostałe „siódemki” naprawiane były w ZNTKiM Gdańsk i miały pozostawione tradycyjne gniazda sterowania ukrotnionego (7 szt. nr inw. 076, 124, 133, 169, 217, 222, 223). Dodatkowo 185 i 186 dostały halogeny w "zezowatym położeniu", pozostałe miały tradycyjne reflektory.

W latach 2016 - 2017 lokomotywy przechodziły naprawy, bądź odnawiano ich malaturę - zamalowując logo PR. W tym okresie wszystkie zachowały jednocześnie swoje charakterystyczne barwy czekoladowe z żółtym pasem. Po wygaśnięciu umowy z PR, EKK WAGON Ostrów Wlkp. nie mógł znaleźć zatrudnienia dla odstawionych "siódemek", pomimo m.in. przeprowadzenia na 078, 185, 186 napraw 2P4/1 w połowie 2016 r. Kłopoty finansowe EKK WAGON, skutkowały m.in. nie zapłaceniem ZNTKiM Gdańsk za powyższy remont. W 2017 doszło do rozpraw sądowych. W kolejnych latach wystawiono na sprzedaż wszystkie EU07 firmy EKK (m.in. aby pokryć długi firmy), przez co obecna sytuacja dawnych, czekoladowych siódemek dawnego TS Opole / Przewozów Regionalnych przedstawia się następująco:

EU07-078, 185 i 186 w marcu 2018 stały się własnością firmy PUK KOLPREM, przy czym będąc po naprawach 2P4/1 nadal służą w starych barwach czekoladowych (jak na zdjęciach wyżej), ponieważ powłoki malarskie naniesione zostały zaledwie parę lat temu i nie ma potrzeby przemalowywania lokomotywy w barwy firmowe, skoro stare jeszcze mogą posłużyć. Prawdopodobnie (a nawet raczej na pewno) przy najbliższej naprawie zmienią swoje charakterystyczne barwy, na firmowe tego przewoźnika (niebieskie, z charakterystycznymi pasami pomarańczowymi na pasie okiennym, na czole tworzącymi trójkąt).

EU07-076, 169, 187 i 217 w kwietniu 2018 stały się własnością siostrzanych, wrocławskich firm DLA (076, 169 i 217) i P.H.U. Aspekt (187), przy czym, 076 i 169 początkowo służyły w starych barwach z logami firmy OLAVION (firma leasingowała obie lokomotywy) na bokach i czołach pudeł. Obecnie trójka (076, 187 i 217) nosi już firmowe barwy DLA, srebrne z wiśniowymi (czerwonymi) czołami, ozdobnymi czarno-srebrno-wiśniowymi pasami na bokach pudeł oraz czarnym logiem DLA na bokach i czołach, a 169 przechodzi obecnie (wg stanu na 1.09.2022) naprawę P4 prawdopodobnie w DLA Wrocław (pierwotnie naprawę miała dokonać firma Olkol w Oleśnicy ?), po której zapewne wyjedzie w barwach firmowych DLA, upodobniając się do swoich trzech sióstr.

EU07-124, 133, 222 i 223 na początku 2018 r. stały się własnością firmy Rail ST sp. z o.o. (choć w nr EVN nadal noszą identyfikator literowy EKKW - EKK Wagon Ostrów Wlkp., czyżby spółka Rail ST była jakoś powiązana z EKK Wagon ?). Dość szybko (już w maju / czerwcu 2018) utraciły barwy czekoladowe. W trakcie napraw poziomu 2P4/1 w ZNTKiM Gdańsk, pomalowano je w całości na srebrno (jasno szaro), z logiem firmy RST Logistics na bokach pudeł. Przy okazji zmodernizowano je, dostały m.in. "zezowate" reflektory halogenowe oraz małe gniazda sterowania ukrotnionego, których w barwach czekoladowych nie posiadały.
 
Ostatnio edytowane:

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
210 7 0
EU07-076, 169, 187 i 217 w kwietniu 2018 stały się własnością siostrzanych, wrocławskich firm DLA (076, 169 i 217) i P.H.U. Aspekt (187), przy czym, 076 i 169 początkowo służyły w starych barwach z logami firmy OLAVION (firma leasingowała obie lokomotywy) na bokach i czołach pudeł. Obecnie trójka (076, 187 i 217) nosi już firmowe barwy DLA, srebrne z wiśniowymi (czerwonymi) czołami, ozdobnymi czarno-srebrno-wiśniowymi pasami na bokach pudeł oraz czarnym logiem DLA na bokach i czołach, a 169 przechodzi obecnie (wg stanu na 1.09.2022) naprawę P4 w Olkol Oleśnica, po której zapewne wyjedzie w barwach firmowych DLA, upodobniając się do swoich trzech sióstr.

W Olkolu to na pewno żadna lokomotywa obecnie nie przechodzi żadnej naprawy bo firma upadła, a wszystkie lokomotywy tak jak i te z IC są rozmontowane w pudełkach.
 
Reakcje
3.628 30 0
W Olkolu to na pewno żadna lokomotywa obecnie nie przechodzi żadnej naprawy bo firma upadła, a wszystkie lokomotywy tak jak i te z IC są rozmontowane w pudełkach.
Już poprawiłem. Wynika z tego, że w 2021 prawdopodobnie skierowano ją do Oleśnicy, na naprawę poziomu P4 i teraz nie wiadomo, czy rozmontowana leży gdzieś w hali Olkolu, czy jednak DLA w porę ją zabrało i przeprowadza naprawę we własnym zakładzie :niepewny: To mi zabiłeś ćwieka. Wynika z tego, że ona w ogóle może nie wrócić do służby. Przez ostatnie lata, do Olkolu trafiły m.in. takie lokomotywy jak EP07-154 i EP07-427. Czy one "ugrzęzły" tam na dobre ? A co z EU07-155, która jest chyba własnością Olkolu i nosi jej firmowe barwy (z logiem Olkol) ??? Jakoś tak za szybko to wszystko się dzieje, cały ten upadek... taki zsłużony zakład, z piękną historią (nawiązuję do ZNTK Oleśnica), a tu takie informacje... żal.
 
Ostatnio edytowane:

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.480 3 0
No to teraz Stanisław1972 wyjaśnił sprawę do "bólu"(y). Swoją drogą, pozazdrościć takiej wiedzy. A co do numeru tej siódemki 186, widać jak to czasem można się naciąć …. . Ciekawy jednak zbieg okoliczności, że zarówno na czole jak i na boku budy ta ósemka w tym miejscu jest zamazana, co dodatkowo nie ułatwiało prawidłowego odczytu. Tu staje mi przed oczami scena, jak Kloss "odkrywa" ósemkę na tablicy rejestracyjnej swojego motocykla;).
Następnym razem postaram się bardziej wnikliwie wpatrywać w te "cyferki".
 
Reakcje
3.628 30 0
Obstawiałbym raczej, że to logo było przyklejone i zostało odklejone (a nie zamalowane).
Zapewne masz rację, trudno tu wyrokować, choć w 2012 i 2013, jak miałem okazję z bliska przyglądać się „świeżym czekoladom” z logiem PR (w obu przypadkach stały przy jednym z peronów na stacji Poznań Gł.), odniosłem wrażenie, że to nie „kalkomania” tylko farba, naniesiona od jakiegoś szablonu. Ale może było to tylko złudzenie... Tak czy siak, myślę, że kiedy po wygaśnięciu dzierżawy odnawiano powłoki malarskie, zamalowywano, jak nie stricte loga, to pozostałości po nich, bo po 3 – 4 latach (w zależności od terminu naniesienia loga) owe pozostałości czy też różnice w odcieniu czekoladowego lakieru (w miejscu kalkomanii) były zapewne widoczne.

No to teraz @Stanisław1972 wyjaśnił sprawę do "bólu"(y). Swoją drogą, pozazdrościć takiej wiedzy. A co do numeru tej siódemki 186, widać jak to czasem można się naciąć …. . Ciekawy jednak zbieg okoliczności, że zarówno na czole jak i na boku budy ta ósemka w tym miejscu jest zamazana, co dodatkowo nie ułatwiało prawidłowego odczytu. Tu staje mi przed oczami scena, jak Kloss "odkrywa" ósemkę na tablicy rejestracyjnej swojego motocykla;). Następnym razem postaram się bardziej wnikliwie wpatrywać w te "cyferki".
Myślę, że to żadna wiedza, tylko zwykłe informacje, które inni – interesujący się od wielu lat historią i służbą „siódemek”, również mogą posiadać, tylko nie zawsze mają chęci czy czas, aby podzielić się tymi informacjami z innymi, lub po prostu nie chce im się napisać paru słów więcej...

Co do „zamazania” ósemki w obu numerach (na boku i czole), też pomyślałem, że to rzadki zbieg okoliczności, lub nawet celowe działanie kogoś z zewnątrz (a nuż jakiś narwany młodzieniec dorwał się do stojącej np. na bocznicy lokomotywy, stawiając sobie za cel pozbawienie jej kilku liter bądź cyfr w nazwie ;)). Tym niemniej, myślę, że to jednak efekt powstały w toku eksploatacji, bo nieuchronnie zbliża się chwila kiedy EU07-186 trafi do kolejnej napraw, połączonej z nałożeniem nowej powłoki malarskiej. Oczywiście masz rację, że na pierwszy rzut oka trudno to zauważyć, że to "186" a nie "166", jednak znając obecną malaturę EU07-166 i numery inwentarzowe jedenastu czekolad, w tym jeszcze jeżdżących w tym malowaniu, można od razu dostrzec, że coś jest nie tak z tym numerem...
 

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.480 3 0
Na koniec tego małego maratonu prywatnych siódemek jakie udało mi się "upolować" tego lata, jeszcze dwóch prywatnych przewoźników - DLA i RST Logistics. Tym razem same duety a właściwie to nawet jedno trio! Miejsce to samo, przystanek Kraków Łobzów.

EU07-469 w duecie z, mam nadzieję że się nie pomyliłem, EU07-493 DLA. 29.07.2022 r.
P1050513.jpg


EU07-124 w duecie z, sądząc po informacjach kolegi Stanisław1972, prawdopodobnie EU07-133 RST Logistics. 11.08.2022 r.
P1050738.jpg


EU07-222 w duecie z, prawdopodobnie, EU07-223 RST Logistics i na "trzeciego" jeszcze Skoda 182 129-7. Rzadko spotykany widok. 15.08.2022 r.
P1050832.jpg


Dodatkowo zdjęcie już na "odjeździe", widać dobrze tą Skodę i końcówkę numeru drugiej EU07 RST (23) co wskazuje na nr 223.
P1050833.JPG
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 7
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 7

Podobne wątki