Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Pierwsza „dziewiątka” została wycofana z eksploatacji Dostępność lokomotyw EP09 jest sporym wyzwaniem dla PKP Intercity. Przewoźnik prowadzi analizy dotyczące ich przyszłości. Lokomotywy, które mają je zastąpić, mają zostać dostarczone do końca tego roku.
Tak naprawdę ich eksploatacja dobiega końca. Pierwsza lokomotywa EP09 trafiła w grudniu ubiegłego roku do naprawy P5, której nie przejdzie, co oznacza, że jest to pierwsza „dziewiątka”, która zostanie wycofana z eksploatacji – przekazał Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.
Dodał, że przewoźnik będzie sprzedawał lokomotywy innym zainteresowanym przewoźnikom, a jeśli nie znajdą nabywców, trafią one na złom.
Mogę powiedzieć, że na pewno niektóre lokomotywy zostaną zachowane do celów historycznych – zadeklarował członek zarządu PKP Intercity.
Jednocześnie PKP Intercity prowadzi przetarg na wykonanie napraw P4 przy lokomotywach EP09. Adam Wawrzyniak tłumaczy to koniecznością realizacji pracy przewozowej, ponieważ spółka nie możemy tych lokomotyw wycofać z dnia na dzień. Niejednolita seria
Adam Wawrzyniak zwrócił uwagę, że seria EP09 na przestrzeni ostatnich 12-13 lat przeszła szereg różnych modernizacji.
To nie jest jednolita seria lokomotyw. Jest 10 lokomotyw jednego podtypu, 10 lokomotyw innego, są różne przetwornice, różne sprężarki. W tej chwili największe problemy techniczne serii EP09 to właśnie przetwornice i sprężarki. To one wpływają na defekty i zatrzymywanie pociągów na szlakach. Gdybyśmy dzisiaj nie mieli EP09, punktualność byłaby wyraźnie wyższa – powiedział Adam Wawrzyniak.
Niedługo EP09 będzie pojazdem historycznym.
Tak całkiem przypadkowo grzebiąc w necie natknąłem się na dokument z wyceną lokomotyw PKP IC z 2018r. Zastanawiająca jest cena EP09 w porównaniu do EP07 i EP08:
Jeśli chodzi o ceny wymienionych na końcu EP07, to te lokomotywy były krótko po naprawach piątego poziomu utrzymania z modernizacją, co zapewniało im jeszcze długie lata pracy. Stąd wysokie ceny.
Przewoźnicy cargo, kupnem EP09 raczej nie będą zainteresowani. No chyba, że cena będzie na tyle atrakcyjna, że kupi się dwie w cenie jednej a Zenek ze Staszkiem w jakimś odległym zapomnianym zntk'u za pomocą gumówki z spawarki zrobią z tego ET24
Fabrycznie nowa (rok produkcji 1992 , PAFAWAG Wrocław) lokomotywa elektryczna EP09-016 na Wystawie Taboru Kolejowego z okazji 150 Lat Kolei na Ziemiach Polskich.
(Aktualnie, jako pierwsza lokomotywa z tej serii wycofana z eksploatacji w 2024 roku)
| 23.05.1992 r. | Wrocław Świebodzki | Fot. Maciej Kot MK |
Ps. Warto zwrócić uwagę na zamontowane na reflektorach "siateczki", zamiast stosowanych w tamtym czasie "pręcików".
6 lutego 2025 roku EP09-046 uległa niewielkim uszkodzeniom, po kolizji z łosiem pod Pilawą, gdy prowadziła pociąg IC Bystrzyca. Powrót lokomotywy na OG, w asyście EP08-006 nastąpił w dniu następnym. Krótki film .... Przejazd lokomotyw po linii nr 506
Raczej początki zmian tzw. "reorganizacyjnych" które na dobre zaczęły rozwalać kolej. I przynajmniej jedyne w miarę sensowne malowanie EP09 oraz wagonów dla pociągów wyższej kategorii...
Raczej początki zmian tzw. "reorganizacyjnych" które na dobre zaczęły rozwalać kolej. I przynajmniej jedyne w miarę sensowne malowanie EP09 oraz wagonów dla pociągów wyższej kategorii...
Dlatego wspomniałem o ostatnich chwilach prawdziwej kolei. Na temat malowania wypowiadał się nie będę. Każdy ma swój gust jak i d.. Nie zmienia faktu że dziś to nie kolej
Niedługo EP09 będzie pojazdem historycznym.
Tak całkiem przypadkowo grzebiąc w necie natknąłem się na dokument z wyceną lokomotyw PKP IC z 2018r. Zastanawiająca jest cena EP09 w porównaniu do EP07 i EP08: Zobacz załącznik 1101611Zobacz załącznik 1101612
liczy się pewnie stan ogólny, czy potrzebna P4 czy P5 i jej szacunkowy koszt. liwość i koszt przywrócenia loka do ruchu. Seryjność też ma wpływ, bo im coś popularniejsze tym większa szansa na części z odzysku (koszty)