Jeśli chodzi o wagony ze zdjęć powyżej... Napiszę to co w mojej pamięci pozostało, więc z góry przepraszam jeżeli coś pokręcę...
Pierwsze wagony w takim malowaniu (ciemna oliwka z jasnym pasem podokiennym) pojawiły się w drugiej połowie lat 80-tych. Nie pamiętam dokładnie ale chyba był to rok 1987 (mogę się mylić). Wtedy w nowym Rozkładzie Jazdy Pociągów na trasie Warszawa - Poznań wprowadzono zmianę polegającą na podniesieniu prędkości, skróceniu czasu przejazdu ekspresów z ok. 4-ech godzin do ok. 3-ch godzin - tak, tak - tak było. Schodząc nieco z tematu wtrącę, że zanim tę zmianę wprowadzono, kilka razy uruchamiany był wtedy specjalny pociąg dodatkowy Warszawa - Poznań - Warszawa, który trasę pokonywał bez zatrzymań na stacjach pośrednich właśnie w tym nowym, przygotowywanym skróconym czasie przejazdu.
Ale wracając do wagonów... W tym nowym Rozkładzie Jazdy skrócony czas przejazdu otrzymał m.in. Ex "Lech", który od tej pory na trasę Poznań Główny - Warszawa Wschodnia pokonywał z postojem tylko w Warszawie Centralnej. Zlikwidowano przystanki w Koninie i Kutnie. Dodatkowo, z tej w ówczesnych czasach okazji skład "Lech-a" otrzymał właśnie wagony w nowym malowaniu - oliwkowym z kremowym pasem podokiennym. Warto zwrócić uwagę, że oprócz wspomnianego odcienia oliwkowego malowanie to różniło się od obecnego tym, że kremowy pas przechodził dalej za drzwiami aż na burtę czołową wagonu. Ex "Lech" był pierwszym pociągiem, który te wagony otrzymał (B+B+B+A+A+WR+A+A+B+B+B) Pamiętam też, że wtedy właśnie "Lech" na dworcu w Poznaniu zapowiadany był jako... "superekspres Lech". Następnym składem, który dostał wspomniane wagony był chyba Ex "Warta" Warszawa - Poznań i z tego co pamiętam, to chyba dość długo tylko na tych dwóch pociągach spotkać można było te wagony - ale jak wspomniałem mogę się mylić, bo pamięć bywa zawodna. Nie wiem, czy przypadkiem następnym pociągiem, który też miał te wagony nie była "Telimena" Warszawa - Łódź, traktowana na tej linii nieco "lepiej" niż pozostałe pociągi.